Η πατρίδα μας είναι μία χερσόνησος περιτριγυρισμένη από μικρά και μεγάλα νησιά. Ο μακρόστενος κορμός της χερσονήσου αποτελεί την ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ το σύνολο των νησιών τη νησιωτική Ελλάδα.

Η Ελλάδα, η χώρα των νησιών, έχει περισσότερα από 2.000 νησιά διάσπαρτα στο Αιγαίο, στο Ιόνιο και στο Κρητικό πέλαγος. Το καθένα έχει τη δική του ομορφιά. Από αυτά, τα 225 είναι κατοικημένα, ενώ τα υπόλοιπα είναι βραχονησίδες, στις οποίες βρίσκουν καταφύγιο σπάνια θαλασσοπούλια.

Κάνω κλικ πάνω στην εικόνα

Κάνω κλικ πάνω στην εικόνα και συμπληρώνω την άσκηση:

Η Ελλάδα είναι ένα κομμάτι της Ευρώπης, αφού βρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο της και θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το ακρωτήριο της Βαλκανικής χερσονήσου. Ανατολικά, δυτικά και νότια βρέχεται από τη Μεσόγειο Θάλασσα, η οποία χωρίζει την Ευρώπη από την Αφρική.
Η γεωγραφική αυτή θέση έδωσε στη χώρα μας τη δυνατότητα να είναι ο σύνδεσμος της Ευρώπης με τις χώρες της Ασίας και της Αφρικής. Οι χερσαίες και οι θαλάσσιες συγκοινωνίες και οι μεταφορές των προϊόντων μεταξύ των τριών αυτών ηπείρων γίνονται διά μέσου της ηπειρωτικής Ελλάδας ή των θαλασσών της.

Στις χώρες που υπάρχουν γύρω μας ζουν άνθρωποι που μιλούν διαφορετικές γλώσσες, έχουν διαφορετικές θρησκείες, διαφορετικές συνήθειες και πολιτισμό. Δηλαδή στη χώρα μας ο πολιτισμός μας συναντά πολιτισμούς από την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική. Στο πέρασμα των αιώνων αναπτύξαμε σχέσεις με τους λαούς αυτούς και πολλές συνήθειές τους έγιναν και δικές μας. Πολλά στοιχεία των πολιτισμών τους βρίσκονται στη γλώσσα μας, στη μουσική μας και στις παραδόσεις μας, όπως βέβαια και δικά μας πολιτιστικά στοιχεία έχουν αφομοιωθεί από εκείνους.

Κάνω κλικ στην εικόνα

Κάνω κλικ στην εικόνα και συμπληρώνω τη δραστηριότητα και βρίσκω τις σημαίες των βαλκανικών χωρών:

Κάνω κλικ στην εικόνα και βρίσκω τις σημαίες των βαλκανικών χωρών:

 

Τα πλεονεκτήματα της συνάντησης των τριών ηπείρων στον ελλαδικό χώρο

Η χώρα μας θεωρείται «σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών».
Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα σε τρεις ηπείρους: την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική. Το γεγονός αυτό της δίνει το πλεονέκτημα να αποτελεί τον ενδιάμεσο κρίκο, που ενώνει τους εμπορικούς και συγκοινωνιακούς δρόμους , καθιστώντας εφικτές τις συναλλαγές μεταξύ αυτών των λαών, μεταφέροντας τον πολιτισμό τους από την μία στην άλλη, με αποτέλεσμα να μετατρέπεται σε κέντρο οικονομικής, εμπορικής, τουριστικής και πολιτισμικής ανάπτυξης.

Όμως αυτή η συνάντηση τόσων λαών στην περιοχή μας παρουσιάζει και ορισμένα μειονεκτήματα.
Δυστυχώς, η γεωγραφική θέση της χώρας μας, εκτός από πλεονεκτήματα, έχει και τρία βασικά μειονεκτήματα. Συγκεκριμένα, πολλές φορές στην ιστορία μας, βρεθήκαμε σε εμπόλεμη κατάσταση με τους γείτονές μας, επειδή ήθελαν να μας κατακτήσουν, ώστε να εκμεταλλευτούν την γεωγραφική – στρατηγική μας θέση. Επίσης, εξ’ αιτίας του εμπορίου, οι θάλασσές μας ρυπαίνονται από τα εμπορικά και τα πετρελαιοφόρα πλοία που πλέουν σε αυτή συνεχώς.

Τέλος, επειδή αποτελούμε πέρασμα προς την Ευρώπη, έχουμε συνεχώς αφίξεις λαθρομεταναστών, οι οποίοι όμως παραμένουν στην χώρα μας, καθώς οι γείτονές

μας έχουν τα σύνορά τους κλειστά.

Πολλά στοιχεία από τη γλώσσα μας, τη λαϊκή τέχνη, τη μουσική, την αρχιτεκτονική, τη μαγειρική κτλ μαρτυρούν τη συνάντηση διαφορετικών πολιτισμών στον ελλαδικό χώρο.
Όλες οι χώρες, μαζί και η Ελλάδα, δέχονται επιρροές από τους γειτονικούς λαούς, σε διάφορους τομείς της ζωής τους, κυρίως στην γλώσσα, στον πολιτισμό και στη μαγειρική. Λέξεις όπως «ασανσέρ», «τεφτέρι», «σπαγγέτι» κ.α. έχουν αφομοιωθεί στην καθομιλουμένη, αποτελώντας «γλωσσικό δάνειο» από τους γείτονες. Στις τέχνες έχουμε επίσης επιρροές, όπως στην μουσική με το μπουζούκι, στην αρχιτεκτονική με τα ενετικά κάστρα στα Επτάνησα και στην μαγειρική με τα μακαρόνια, τον μπακλαβά, τον εσπρέσο και το κεμπάπ κ.α.. 

Στο μάθημα της γλώσσας στη 2η ενότητα “Η ζωή στην Πόλη- Μια σύγχρονη τενεκεδούπολη” φτιάξαμε με τα χεράκια μας υπέροχες μολυβοθήκες από καπάκια χυμού και χρωματιστά ξυλάκια χειροτεχνίας.

Η χειροτεχνία μας ενθουσίασε πάρα πολύ! Πήραμε ξυλάκια, κόλλες και αρχίσαμε με ησυχία και τάξη τη δουλειά!

1 2
3 4
7 9
8 6

Πάντα η χειροτεχνία ξεκουράζει τα παιδιά και συγχρόνως κινητοποιεί τη φαντασία, την έμπνευση, τη δημιουργικότητα!

Χρησιμοποιώντας απλά υλικά φτιάξαμε κάτι χρήσιμο για το γραφείο στο δωμάτιό μας ή για το θρανίο μέσα στην τάξη μας!!!

IMG 20241101 103803 IMG 20241101 103552
IMG 20241101 103616 IMG 20241101 103723

Συγχρόνως όμως μάθαμε να χρησιμοποιούμε σωστά την προστακτική! Μαζί με την ολοκλήρωση της κατασκευής μας, έχουμε να γράψουμε στο τετράδιό μας τις οδηγίες κατασκευής της μολυβοθήκης, χρησιμοποιώντας προστακτικές με τις σωστές καταλήξεις και τη σωστή ορθογραφία! Από ότι καταλάβατε…δεν το γλιτώνουμε το μάθημα…Ή κάνουμε γλώσσα ή δεν κάνουμε!!!

5

Παίζουμε;

Πότε παίζουμε; Πού παίζουμε; Πόσο παίζουμε;

Ε, λοιπόν, παίζουμε τώρα μέσα στην τάξη μας όσο περισσότερο μπορούμε!

IMG 20220923 113205

Χωριστήκαμε σε 2ομάδες: αγόρια – κορίτσια και μπήκαμε στη σειρά ο ένας πίσω από τον άλλο.

Όταν δόθηκε το σύνθημα, ξεκίνησε η σκυταλοδρομία επιρρημάτων.

Πάνω στην έδρα ήταν γυρισμένα ανάποδα ένα σωρό επιρρήματα χρόνου, τόπου και ποσού.

IMG 20220923 111845

Όποια ομάδα θα κατάφερνε να τοποθετήσει τα περισσότερα επιρρήματα στη σωστή στήλη, ήταν και  η νικήτρια  ομάδα!

Προσοχή! Τα λάθη δεν προστίθενται στο σύνολο!

Η νίκη κρίθηκε σε ελάχιστους πόντους ! Δυνατές ομάδες και οι δυο!

IMG 20241030 135512

IMG 20241030 135527

Αγωνία, ετοιμότητα, ενθουσιασμός και γέλιο ήταν τα κυριότερα συναισθήματα που βγήκαν από αυτό το παιχνίδι.

Μαζί με τα συναισθήματα ακολούθησε και η σκέψη, η εξάσκηση και η γνώση που ήταν το κυρίως ζητούμενο αυτής της δραστηριότητας!

Αλλά και η σωστή συμπεριφορά!! Όλοι και όλες χαρήκαμε εξίσου, χωρίς φωνές και χωρίς να ζοριστούμε στο ελάχιστο!

Ξαναπαίζουμε;

.jpg

Ευχαριστούμε τον εκπαιδευτικό Αρβανιτίδη Θεόδωρο για την εξαιρετική παρουσίαση!

 

Τα μέρη του δοντιούwpaf42e800 05 06

wp12425be3 05 06

wp50182196 05 06

Ο καιρός έχει ήδη αρχίσει να στέλνει μηνύματα ότι έρχεται ο χειμώνας και πλέον απομένει να γυρίσουμε τα ρολόγια μας να δείχνουν τη χειμερινή ώρα. Η αλλαγή όπως πάντα γίνεται την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου.

Εσείς αλλάξατε τα ρολογάκια σας;

Γυρίζουμε τους δείκτες του ρολογιού μία ώρα πίσω!

Ενώ είχε αποφασιστεί ότι το 2020 η αλλαγή της ώρας για πολλές χώρες θα συνέβαινε για τελευταία φορά…, αλλάζει και πάλι. Δεν είναι εύκολη φαίνεται αυτή η απόφαση για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οπότε προσαρμοζόμαστε σ’ αυτά τα δεδομένα, όπως τόσα χρόνια άλλωστε!

 

Το Μετρό ή Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος είναι ένα σιδηροδρομικό σύστημα μαζικής μεταφοράς των μεγαλουπόλεων.
Η λέξη είναι ελληνικής προέλευσης μετρό (< γαλλική métro < métropolitain< métropole, μεγάλη πόλη < μητρόπολη) και χρησιμοποιήθηκε το 1900 στο Παρίσι για πρώτη φορά σε σχέση με σιδηρόδρομο (Métro de Paris).
Ιστορία 
Το πρώτο Μετρό που λειτούργησε ήταν το Μετρό του Λονδίνου και το πρώτο στην ηπειρωτική Ευρώπη το Μετρό της Βουδαπέστης.
Στην Ελλάδα ο Σιδηρόδρομος Αθηνών Πειραιώς μετατράπηκε σε Μετρό το 1907.
Η Αθήνα το 2000 απέκτησε επίσης δίκτυο υπόγειου Μετρό, με την γραμμή 2 και 3 της Αττικό Μετρό.
Υπό μελέτην είναι και μία τέταρτη γραμμή.

Υπό κατασκευή βρίσκεται τώρα το δεύτερο δίκτυο μετρό στην Ελλάδα, αυτό της Θεσσαλονίκης.

 

 Κάνω κλικ πάνω στην εικόνα και παρακολουθώ την ενδιαφέρουσα παρουσίαση.
ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ

Είναι άκλιτες λέξεις που συνοδεύουν τα ρήματα και τα προσδιορίζουν δίνοντάς μας πληροφορίες για τον τόπο, τον χρόνο, τον τρόπο, την ποσότητα. Τα επιρρήματα, επίσης, συνδέουν προτάσεις (χωρίς να είναι σύνδεσμοι).

Τοπικά επιρρήματα: Πού;

πού, εδώ, εκεί, πέρα, μακριά, κοντά, σιμά, δίπλα, μέσα, πάνω, κάτω, απέναντι, παντού, κάπου, πουθενά, ψηλά, χαμηλά, δεξιά, αριστερά, πλάι, γύρω, έξω, μεταξύ, αναμεταξύ, μπροστά, μπρος, πίσω, βόρεια, νότια, ανατολικά, δυτικά, χάμω κ.ά.

Χρονικά επιρρήματα: Πότε;

πότε, τώρα, τότε, πριν, μετά, σήμερα, αύριο, χτες, μεθαύριο, πέρ[υ]σι, φέτος, απόψε, αργά, νωρίς, οποτεδήποτε, όποτε, άλλοτε, κάποτε, ύστερα, έπειτα, επιτέλους, κιόλας, αμέσως, σπάνια, συχνά, τακτικά, πότε πότε κ.ά

Τροπικά επιρρήματα: Πώς;

όπως, έτσι, αλλιώς, κάπως, καθόλου, οπωσδήποτε, μόνο, μαζί κ.ά.

Ποσοτικά επιρρήματα: Πόσο;

πόσο, όσο, τόσο, οσοδήποτε, κάμποσο, κάπως, περισσότερο, πολύ, ελάχιστα, λίγο, τουλάχιστον, εξίσου, σχεδόν, λιγότερο, πάνω κάτω, καθόλου κ.ά.

Κάνω κλικ στην εικόνα και εξασκούμαι στη δραστηριότητα

Αριθμητικά

είναι οι λέξεις που φανερώνουν αριθμούς.

Χρησιμοποιούμε τα αριθμητικά για να δείξουμε ποσότητα, σειρά, από πόσα μέρη αποτελείται κάτι,

πόσες φορές μεγαλύτερο είναι κάτι από κάτι άλλο, μονάδες που αποτελούν ένα σύνολο.

Υπάρχουν πέντε κατηγορίες αριθμητικών:

1. Απόλυτα (δηλώνουν ποσότητα), π.χ. ένα, δύο, τρία…δέκα…

2. Τακτικά (δηλώνουν σειρά), π.χ. πρώτος, δεύτερος, τρίτος… δέκατος…

3. Πολλαπλασιαστικά (δηλώνουν από πόσα μέρη αποτελείται κάτι), π.χ. απλό, διπλό, τριπλό… δεκαπλό…

4. Αναλογικά (δηλώνουν πόσες φορές μεγαλύτερο είναι από κάτι άλλο), π.χ. διπλάσιο, τριπλάσιο… δεκαπλάσιο…

5. Περιληπτικά (δηλώνουν μονάδες που αποτελούν ένα σύνολο), π.χ. δυάδα, τριάδα…   δεκάδα/δεκαριά..

Τι να θυμάμαι όταν γράφω

  • Tα απόλυτα αριθμητικά μέχρι το είκοσι γράφονται ως μία λέξη: δεκαέξι, δεκαεφτά. Από το είκοσι ένα και πάνω γράφονται ως ξεχωριστές λέξεις: δεκαεφτά  αλλά σαράντα οκτώ, τέσσερις χιλιάδες πεντακόσια ενενήντα εννέα.
  • Τα τακτικά αριθμητικά από το δέκατος τρίτος και μετά γράφονται ως ξεχωριστές λέξεις: δέκατος τρίτος, εικοστός πέμπτος.
  • Γράφονται με δύο νν- το εννέα/εννιά και όσα αριθμητικά παράγονται από αυτό και περιέχουν ολόκληρη τη λέξη εννέα/εννιά (εννιακόσιοι, εννιαπλάσιος αλλά ενενήντα, ένατος, ενενηκοστός).
  • Τα σύνθετα αριθμητικά που έχουν δεύτερο συνθετικό τη λέξη μισός γράφονται με -ι.
  • Δεν ακολουθούν τον κανόνα και γράφονται με -η όσα έχουν πρώτο συνθετικό το αρσενικό ένας και το θηλυκό μία: ενάμισι ευρώ, δυόμισι κιλά, τεσσερισήμισι  ώρες, εφτάμισι τόνοι, αλλά μιάμιση ώρα, ενάμισης τόνος.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Επιλέγω τους συνδέσμους και εξασκούμαι στα αριθμητικά

Συμπληρώνω τα κενά με το κατάλληλο αριθμητικό

Συμπληρώνω με το σωστό τύπο αριθμητικού

Γράφω τους τύπους των αριθμητικών