ΟΛΓΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ, PhD.
Καθ. Φυσικής Αγωγής
Τηλ: 6947691577
Mail: ovasilia@yahoo.gr
Αλήθεια, ποιους θέλουμε για Διευθυντές Σχολικών Μονάδων;
Αυτές τις μέρες σε ολόκληρη τη χώρα λαμβάνουν χώρα οι συνεντεύξεις για την επιλογή των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων. Άσχετα με τη φιλολογία που έχει αναπτυχθεί για τη σύνθεση των συμβουλίων επιλογής, τη δέουσα στάση των αιρετών ή για το ρόλο του Διευθυντή-Manager αυτό το κείμενο θα σταθεί στα εξής σημεία:
Α) τα τυπικά προσόντα κάνουν κάποιον πιο ικανό για τη συγκεκριμένη θέση;
Β) η παλαιότητα κάνει τον καλό διευθυντή;
Γ) η συνέντευξη μπορεί να βοηθήσει στην επιλογή του καλύτερου;
Δ) τα κριτήρια είναι ισότιμα για όλους τους συμμετέχοντες;
· Σχετικά με τη μοριοδότηση των λεγόμενων τυπικών προσόντων, βλέπουμε ότι φέτος οι διδακτορικοί, μεταπτυχιακοί τίτλοι, τα δεύτερα πτυχία και μια σειρά άλλων τυπικών προσόντων μοριοδοτούνται. Θα πρέπει να εξετάσουμε αν και κατά πόσο έχει νόημα αυτή μοριοδότηση. Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα εξειδίκευσης στη «Διοίκηση Σχολικών Μονάδων» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διάρκειας 52 ωρών, στοχευμένο στις κρίσιμες παραμέτρους για αποτελεσματική διοίκηση δεν μοριοδοτείται αλλά ένα δεύτερο πτυχίο ενός δασκάλου π.χ. στη Θεολογία παίρνει 3 μόρια. Θα μου πείτε ένα δεύτερο πτυχίο διαρκεί 4 χρόνια, συμφωνώ απολύτως αλλά καλύτερο για διευθυντή μάλλον δεν τον κάνει.
· Σχετικά με την παλαιότητα, αλήθεια έχει αποδειχθεί ποτέ από έρευνα ότι ο παλαιότερος είναι και ικανότερος να διοικήσει; Όπως αναφέρει ο Σαΐτης σε πολλά κείμενά του, η αρχαιότητα δεν σημαίνει και ικανότητα διοίκησης. Υπάρχουν στα σχολεία μας πολλοί εκπαιδευτικοί που φαίνεται να έχουν ικανότητες διοικητικές αλλά στερούνται της δυνατότητας συμμετοχής γιατί δεν έχουν τα χρόνια προϋπηρεσίας.
· Η συνέντευξη, για όσους έχουν έστω και λίγο ασχοληθεί με τη διαχείριση και ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων, είναι ομολογουμένως είναι πολύ χρήσιμο εργαλείο, για τον εντοπισμό των πραγματικά κατάλληλων ατόμων για οποιαδήποτε θέση. Έτσι όπως γίνεται αυτή η συνέντευξη, δίνει τη δυνατότητα να διερευνηθούν σε βάθος οι ικανότητες των υποψηφίων;
· Τέλος, σχετικά με το τέταρτο ερώτημα, τα κριτήρια είναι ισότιμα για όλους τους συμμετέχοντες; ΟΧΙ είναι η απάντηση, γιατί υπάρχουν διατάξεις του νόμου που αντίκεινται στη συνταγματική αρχή της ισονομίας όλων των πολιτών. Όταν το Διδασκαλείο παίρνει 3 μόρια αλλά οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας δεν έχουν εκ του νόμου τη δυνατότητα να φοιτήσουν, τότε ισχύουν δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους υποψήφιους. Το ίδιο ισχύει και για την πιστοποίηση Β επιπέδου στους υπολογιστές με τον αποκλεισμό συμμετοχής των ειδικοτήτων. Τέλος πρέπει να ξαναδούμε εάν και κατά πόσο είναι ορθό οι εκπαιδευτικοί πληροφορικής να παίρνουν μόρια για τους υπολογιστές ενώ οι καθηγητές των ξένων γλωσσών δεν μοριοδοτούνται για τις ξένες γλώσσες.
Για να βελτιωθεί η κατάσταση, το Υπουργείο θα πρέπει πρώτα να ΟΡΙΣΕΙ με σαφήνεια το περίγραμμα της θέσης (τι σημαίνει διευθυντής και ποια προσόντα πρέπει να έχει) και στη συνέχεια να επιλέξει ΠΟΙΟΙ και ΠΩΣ θα αξιολογήσουν τα προσόντα που προηγούμενα θα έχει οριστεί ότι είναι τα σημαντικά. Αν πρέπει η επιλογή να γίνεται από ΠΥΣΠΕ, η να είναι μια ανεξάρτητη αρχή ή ένα συμβούλιο εμπειρογνωμόνων θα πρέπει σοβαρά να εξεταστεί. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καταμετρηθεί η προσωπικότητα αλλά και οι ικανότητες – δεξιότητες των υποψηφίων. Σε παγκόσμιο επίπεδο, για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού χρησιμοποιούνται τεστ προσωπικότητας, ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Για παράδειγμα για τις θέσεις των διευθυντών σχολικών μονάδων θα άξιζε να αξιολογηθούν οι υποψήφιοι στα εξής:
· στη συναισθηματική νοημοσύνη, τεστ ανάλυσης της συναισθηματικής κατάστασης, το οποίο έχει στόχο τη διαπίστωση του βαθμού, καθώς και του τρόπου με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται τον εαυτό του μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Η συναισθηματικότητα, ο βαθμός συγκίνησης, η αντίδραση σε συναισθηματικές καταστάσεις, η αντίδραση στις πιέσεις.
· στην ικανότητα λήψης αποφάσεων, εάν προβαίνει στη λήψη σωστών αποφάσεων, καθώς και η δυνατότητα στάθμισης των δεδομένων, ούτως ώστε να διαπιστώνεται ο κίνδυνος που εμπεριέχεται σε μια απόφαση. Η δυνατότητα να αντιλαμβάνεται κάποιος τις ευθύνες για τις αποφάσεις που λαμβάνει.
· στον εσωτερικό και εξωτερικό έλεγχο του ατόμου, με στόχο να διαπιστώσει την ικανότητά του να ελέγχει τις πράξεις του, να δρα ανεξάρτητα και να επηρεάζει το περιβάλλον του
· στην επικοινωνία, για να διαπιστωθεί η δυνατότητα επικοινωνίας, η προσαρμοστικότητα στο κοινωνικό περιβάλλον, η δυνατότητα διάδοσης γνώσης και ανατροφοδότησης.
· στην αυτοεκτίμηση, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο το άτομο βλέπει τον εαυτό του, τον τρόπο με τον οποίο το άτομο πιστεύει ότι το βλέπουν οι άλλοι, καθώς και τα συναισθήματα που του προκαλεί η γνώμη που το ίδιο έχει σχετικά με το πώς το βλέπουν οι άλλοι. Η στάση του ατόμου προς την κοινωνία, προς την οικογένεια και προς τις προσωπικές του εμπειρίες, καθώς και το βαθμό αυτοεκτίμησης και πίστης στις δυνατότητες που διαπιστώνει ότι έχει.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ,
ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΚΡΙΣΗ ΘΑ ΑΚΟΥΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΕΙΠΩΘΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ.
ΕΝΑΠΟΚΕΙΤΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΜΑΣ ΑΤΟΜΙΚΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΣΑΝ ΚΛΑΔΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΘΟΥΜΕ Η ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ.
You must be logged in to post a comment.