
ΦΑΚΕΛΛΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ (στην Καθημερινή)
Σε λάθος δρόμο η διδασκαλία της Ιστορίας στα σχολεία
Σε λάθος δρόμο βρίσκεται η διδασκαλία της Ιστορίας, αλλά και ο διάλογος που διεξάγεται για τις αλλαγές στο μάθημα. Παρότι οι ιστορικές γνώσεις των Ελλήνων μαθητών είναι πολύ χαμηλές σε σχέση με την ύψιστη σημασία που δίνεται στο μάθημα, κάθε φορά που επιχειρούνται αλλαγές ξεσπούν αντιδράσεις, δημιουργώντας αρνητικό υπόβαθρο στην όποια μεταρρυθμιστική διάθεση. Τα σημερινά σχολικά βιβλία είναι πυκνογραμμένα, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να περνούν επιφανειακά την ύλη και οι μαθητές να κουράζονται και να καταφεύγουν στην παπαγαλία.
Aποψη: Πιστοί στην παπαγαλία
Του Θανου Bερεμη*
Οι αντιδράσεις στο σχέδιο για το Λύκειο δεν είναι δικαιολογημένες. Με υποχρεωτικά μαθήματα μόνο τα Νέα Ελληνικά, μια ξένη γλώσσα και τη Φυσική Αγωγή και όλα τα άλλα ως επιλογές, ο μαθητής μπορεί να διαλέξει το πρόγραμμα μαθημάτων που του ταιριάζει. Με λιγότερα μαθήματα αλλά περισσότερες ώρες διδασκαλίας ανά μάθημα, το υπουργείο επιχειρεί να ενισχύσει την εμβάθυνση έναντι της δειγματοληψίας στη γνώση. Οι περισσότεροι από τους διαμαρτυρόμενους ζητούν να περιληφθεί στα υποχρεωτικά και η Ιστορία. Παρά τα μεγάλα κενά στις γνώσεις των φοιτητών που παρακολούθησαν ως υποχρεωτικό το μάθημα στο Λύκειο, η Ιστορία εξακολουθεί να συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη αφοσίωση των Ελλήνων. Ισως γιατί προσδοκούν ότι θα βρουν σ’ αυτήν κάποια οδηγητική πυξίδα και δικαίωση. Πώς να εξηγηθεί η κατακραυγή κατά του βιβλίου της Στ΄ Δημοτικού επί υπουργίας Γιαννάκου και η εξίσου εντυπωσιακή σιωπή για το ανεπαρκές πόνημα που το αντικατέστησε; Παρά τα όποια προβλήματά του, το αποβληθέν βιβλίο, σε αντίθεση με το υπάρχον, ωθούσε τουλάχιστον τον μαθητή σε κάποιο προβληματισμό. Τι να υποθέσουμε; Οτι η προοπτική να διδαχθούν Ιστορία σε βάθος και με κριτική διάθεση, τρομάζει τους πιστούς του κατανυκτικού παπαγαλισμού; Η αλλαγή φοβίζει ιδιαίτερα όσους προτιμούν ό, τι τους είναι οικείο και όχι τους επικίνδυνους νεωτερισμούς.
*Ομότιμος καθηγητής Πολιτικής Ιστορίας.




