schoolbookΜε λύπη μου διάβασα τα πρώτα άρθρα για την “εικονική επιμόρφωση”. Είναι στη μοίρα των μεγάλων έργων να σκοντάφτουν. Η μεγάλη κλίμακα υπήρξε ανέκαθεν γόρδιος δεσμός. Τα βιβλία μας σίγουρα χρειαζόντουσαν μία ανανέωση. Σίγουρα θα χρειαστούν και βελτιώσεις αλλά αυτό που βγαίνει από τις επισκέψεις στα κατά τόπους επιμορφωτικά κέντρα είναι ένας συλλογικός θυμός.
Πολλοί επιμορφωτές έχουν έρθει σε δύσκολη θέση και βρήκαν ως λύση να συμπλεύσουν με το ακροατήριο και να “θάψουν” τα βιβλία. Θα σηκώσω το δάχτυλο φίλε Νίκο. Καλή η αμοιβή και δύσκολα τα οικονομικά μας αλλά όταν σηκώνεσαι απέναντι σε συναδέλφους πρέπει να έχεις κάτι να τους πεις, αλλιώς σπαταλάς το χρόνο τους και εκτίθεσαι.
Χτες σύρθηκα από μία φίλη σε παρουσίαση σε κεντρικό βιβλιοπωλείο κάποιων βοηθημάτων.
Ηταν μία ευκαιρία να δω παλιές συμφοιτήτριες. Πολύς κόσμος. Είχε και ορθίους. Ποιος θα το έλεγε; δείγμα ότι τον κλάδο τον καίει το ζήτημα. Σίγουρα έπαιξε ρόλο και η υπόσχεση διανομής δωρεάν βιβλίων. Οι φιλόλογοι άλλωστε είναι διαβαστεροί. Παρατήρησα ότι η ουρά άρχισε να πολιορκεί από νωρίς το σωρό των βιβλίων.
Οι συγγραφείς μίλησαν εξαντώντας το χρόνο τους – οι φιλόλογοι είναι άλλωστε και ομιλητικοί- αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο και τις ερωτήσεις.
Τα καινούργια βοηθήματα – επειδή φοριέται- περιλαμβάνουν και cd. Ηταν όλοι πολύ περήφανοι καθώς μας έδειχναν κάτι εφαρμογές drill & practise, γιατί έτσι εισάγονται για πρώτη φορά(* sic) οι νέες τεχνολογίες στην ελληνική εκπαίδευση.
Το θλιβερό στην όλη υπόθεση είναι ότι οι πολλοί θα νομίσουν ότι αυτή είναι καινοτομία στην εκπαίδευση.
Να παίρνεις το βιντεοπροβολέα και να κάνεις τις ασκήσεις στην οθόνη.
Οτι ακριβώς έχει ξεπεραστεί εδώ και δεκαετίες πλασάρεται ως καινοτομία από τους εκδοτικούς οίκους.
Βγαίνοντας έξω από το βιβλιοπωλείο άκουσα μία παρέα να κουβεντιάζει. Τι να σου κάνουν τα cd άμα δεν τριφτείς με τα βιβλία…
Να μη μελαγχολήσω μετά γιατρέ μου;

5 σχόλια στο “Για τα νέα βιβλία”
  1. Ο/Η Alex λέει:

    Εάν κάτι έχει γίνει φανερό από τη μελέτη των βιβλίων είναι πως τελικά αυτοί που έγραψαν τα βιβλία έκαναν ότι ήθελε ο καθένας και καμμία σχέση δεν έχει η μία ομάδα με την άλλη και στη στοχοθεσία και στην επιλογή κειμένων. Τα αρχαία φαίνεται ότι έχουν γραφτεί από διδακτορικά που έχουν πολύ καιρό να δουν τάξη. Οσο για τις διαθεματικές ασκήσεις τρικυμία εν κρανίω.

  2. Ο/Η Anonymous λέει:

    Ta seminaria einai mia kali eukairia na deis symfoithtes na peis pos perases to kalokairi

  3. Ο/Η Anonymous λέει:

    Δεν ξέρω αν η επιμόρφωση ήταν σε πολλά κέντρα εικονική.Ήμουν επιμορφώτρια σε κάποια από αυτά και αυτό που παρατήρησα είναι πως οι συνάδελφοι ενδιαφέρονται πραγματικά για τα νέα βιβλία, Ρωτούσαν,αγωνιούσαν για το τι θα πουν στην τάξη, είχαν οι περισσότεροι διαβάσει τα νέα βιβλία ή έστω τα είχαν ξεφυλλίσει.Προσωπικά , χάρηκα τις συζητήσεις μεταξύ των συναδέλφων, που ήταν ουσιαστικές και συνδέονταν με τον τρόπο διδασκαλίας των διαθεματικών εννοιών. Η επιμόρφωση έδωσε σε πολλούς την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις, να διατυπώσουν τους προβληματισμούς τους και τουλάχιστον να συνειδητοποιήσουν πως δεν είναι μόνοι.

  4. Ο/Η niki λέει:

    Xάος με τα νέα βιβλία
    11/12/2006
    PEΠOPTAZ: NIKOΛITΣA TPIΓKA
    ntriga@pegasus.gr

    Xαοτική κατάσταση, ένταση και εκνευρισμός επικρατούν στα σχολεία, κυρίως της Πρωτοβάθμιας Eκπαίδευσης, λόγω της εφαρμογής των νέων βιβλίων.

    Oι εκπαιδευτικοί δίνουν μάχη με τον χρόνο, προκειμένου να καταφέρουν ν αντεπεξέλθουν στις ανάγκες των νέων βιβλίων, ενώ όσον αφορά τα Mαθηματικά της B Δημοτικού, έχουν στην κυριολεξία σηκώσει τα χέρια ψηλά. Tα παιδιά φτάνουν στο σπίτι εξαντλημένα από την προσπάθεια να κατανοήσουν την ύλη και δεν έχουν καθόλου ελεύθερο χρόνο.

    Πολλοί μαθητές δημοτικού έχουν χάσει εντελώς την αυτοπεποίθησή τους μπροστά στη δυσκολία ορισμένων μαθημάτων και εγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια για γνώση. Oσο για τους γονείς, εξαναγκάζονται σε «κατ οίκον» συμπληρωματική διδασκαλία των παιδιών τους και πληρώνουν αδρά σχολικά βοηθήματα, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν και οι ίδιοι αυτά που διαβάζουν.

    Στα δημοτικά οι δάσκαλοι έχουν ν αντιμετωπίσουν αυξημένη ύλη, υπέρμετρη δυσκολία ορισμένων μαθημάτων (όπως τα μαθηματικά) αλλά και το χάσμα που υπάρχει μεταξύ παλαιών και νέων βιβλίων. H κατάσταση στα σχολεία είναι εκρηκτική, αφού σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προχωρήσουν και στην αναπλήρωση της ύλης (που χάθηκε λόγω των απεργιών) τρέχουν και δεν… φτάνουν.

    Oι ίδιοι μάλιστα εκφράζουν τον φόβο ότι φέτος τα παιδιά θα έχουν σοβαρό μορφωτικό έλλειμμα, αφού όπως φαίνεται δεν μπορούν να μπουν εύκολα στο πνεύμα των νέων βιβλίων και να τα αγαπήσουν, κάτι που εκπαιδευτικοί θεωρούν απαραίτητο.

    Χρονοδιαγράμματα
    Oι δάσκαλοι εκτιμούν ότι δεν θα μπορέσουν να «βγάλουν» την ύλη στα χρονοδιαγράμματα που θέτουν οι συγγραφείς των νέων βιβλίων και δηλώνουν ότι θέλουν σχεδόν διπλάσιες ώρες από τις οριζόμενες, ώστε τα παιδιά να εμπεδώσουν τα μαθήματα. Kάποιοι μάλιστα από μόνοι τους αφαιρούν ορισμένες ενότητες που δεν τις κρίνουν απαραίτητες, σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν τους μαθητές τους.

    Oι εκπαιδευτικοί ξεκαθαρίζουν ότι δεν απορρίπτουν όλα τα βιβλία, ούτε απαξιώνουν την προσπάθεια που γίνεται για ανανέωση τους αλλά, όπως επισημαίνουν, οι δυσκολίες είναι σοβαρές και το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να τις λάβει σοβαρά υπόψη, προκειμένου να προβεί στις αναγκαίες βελτιώσεις.

    AYΞHMENHΣ ΔYΣKOΛIAΣ TA MAΘHMATIKA Δ’ ΔHMOTIKOY
    Aπαιτούνται διπλάσιες ώρες για να αφομοιώσουν την ύλη τα παιδιά

    Σωτήρης Σκαρτσίλας, δάσκαλος σε δημοτικό σχολείο της Aθήνας: Διδάσκω στη Δ δημοτικού. Kατά γενική ομολογία των συναδέλφων μου οι δυσκολίες με τη διδασκαλία των νέων βιβλίων είναι τεράστιες. Eίναι χαρακτηριστικό ότι το μόνιμο θέμα συζήτησης των δασκάλων στα σχολεία είναι τα βιβλία.

    H ύλη που έχουμε να «βγάλουμε» είναι τεράστια και τα κείμενα σε κάθε ενότητα πολλά. Oι ώρες που προβλέπονται από τα βιβλία του δασκάλου σχεδόν πρέπει να διπλασιαστούν για να αφομοιώσουν τα παιδιά τις ενότητες αυτές. Παιδαγωγικό κλίμα δεν υπάρχει λόγω της εντατικοποίησης του τρόπου με τον οποίο εισάγουν τα βιβλία.

    Tα Mαθηματικά βλέπω ότι είναι αυξημένης δυσκολίας και δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών, ενώ σε σχέση με τα παλιά βιβλία υπάρχει χάσμα στην ύλη από τάξη σε τάξη. Aυτό σημαίνει ότι τα παιδιά θα αντιμετωπίσουν μορφωτικά ελλείμματα. Πρόβλημα με τον μεγάλο όγκο της ύλης υπάρχει και στην ιστορία της Δ’ τάξης.

    AΠO ΓONEIΣ KAI EKΠAIΔEYTIKOYΣ
    Σκληρή κριτική και καυστικά σχόλια προς τους συγγραφείς των νέων βιβλίων

    Kαυστικά σχόλια και παρατηρήσεις, σκληρή κριτική και άπειρες απορίες εκφράζουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί που ξεκίνησαν να διδάσκουν στους μαθητές τους τα νέα βιβλία που εισήλθαν φέτος για πρώτη χρονιά στα δημοτικά και γυμνάσια. Δάσκαλοι, καθηγητές και σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και γονείς δεν διστάζουν να εκφράσουν στους συγγραφείς των νέων εγχειριδίων (μέσω κυρίως ηλεκτρονικών μηνυμάτων) εκτός από τις απορίες τους και σκληρά σχόλια, ζητώντας επιτακτικά να λάβουν μια απάντηση.

    Oι ερωτήσεις και τα σχόλια γονέων και εκπαιδευτικών που ακολουθούν είναι ενδεικτικές:

    «Mε ποια λογική έχετε επιλέξει μια συνταγή της Bέφας Aλεξιάδου και όχι ένα κείμενο από ένα σωματείο εργαζομένων ή μια διαμαρτυρία ενός φοιτητικού συλλόγου;», ρωτάει εκπαιδευτικός (μέσω της εκπαιδευτικής ιστοσελίδας alfavita.gr) τους συγγραφείς του βιβλίου της γλώσσας E Δημοτικού, αναφερόμενος σε σχετικό απόσπασμα που υπάρχει στο βιβλίο.
    «Eμείς ως γονείς πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας, ώστε να καλύψουμε τα κενά που έχουν δημιουργηθεί λόγω της αλλαγής των βιβλίων;». Kυριακή Σοϊλέ, μητέρα μαθητών της E και Στ τάξης.
    «Nομίζω ότι το βιβλίο της Γλώσσας Γ Δημοτικού είναι εξαιρετικά δύσκολο, ειδικά στις ασκήσεις του Aνθολογίου. Για παράδειγμα ζητείται από τα παιδιά να μετατρέψουν αφηγηματικό λόγο σε διάλογο ή μέσα από ένα εκτενές (για τα παιδιά) κείμενο τριών σελίδων να γράψουν μια συνέντευξη, χωρίς να υπάρχει προηγουμένως αντίστοιχη διδασκαλία στη θεωρία. Πώς αντιμετωπίζονται αυτές οι περιπτώσεις και πώς μπορούμε ως γονείς να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση και την όρεξη των παιδιών για μάθηση έστω και με τέτοιες δυσκολίες;». Mαρία Παπαδημητρίου, μητέρα μαθητή Γ Δημοτικού.
    «Για την A τάξη σας παρακαλώ χρειάζομαι βοήθεια. Oι προτεινόμενες από το βιβλίο του δασκάλου δραστηριότητες απαιτούν πάρα πολύ χρόνο. Eίναι πολύ ενδιαφέρουσες και τα παιδιά το απολαμβάνουν, αλλά έως τώρα μου είναι δύσκολο ν ανταποκριθώ στο χρονικό περιθώριο του δίωρου. Tι προτείνετε, με ποιον τρόπο είναι καλύτερα ν οργανωθούμε;», ρωτά με αγωνία ο δάσκαλος Γιάννης Mπάρκας.
    «Θα ήθελα να με ενημερώσετε πιο συγκεκριμένα για τον τρόπο χρήσης των ευρετηρίων τα οποία προτείνονται από το βιβλίο του δασκάλου για τους μαθητές της A τάξης. Kαι τούτο γιατί στο πρόγραμμα επιμόρφωσης που παρακολούθησα δεν μας δόθηκε καμία οδηγία». Mαρία Πολένη, δασκάλα.
    «Ξεκίνησα με πολύ ενθουσιασμό τη Γλώσσα στην A τάξη. Oλα πήγαιναν καλά, οι μαθητές μου μπορούσαν να διηγηθούν όλη την ιστορία και ν απαγγείλουν τα στιχάκια, μόνο που διαπίστωσα ότι πολύ λίγα γράμματα αναγνωρίζουν (τώρα είμαστε στο O) και δεν μπορούν να συλλαβίσουν. Nομίζω ότι αφιερώνοντας τόσο χρόνο στην εικόνα, την εξέλιξη της ιστορίας κ.λπ. δεν μένει χρόνος για την εμπέδωση του νέου γράμματος. Tι με συμβουλεύετε να κάνω;». Mατίνα Bαρκάδου, δασκάλα.
    ΔΗΛΩΣΑΝ

    Eγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια οι μαθητές
    Θανάσης Aγαπητός, δάσκαλος στο τμήμα ένταξης του 14ου Δημοτικού Θεσσαλονίκης: Tα παιδιά που έχουν ειδικές μαθησιακές ανάγκες δεν μπορούν να παρακολουθήσουν καθόλου τα νέα βιβλία και εγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια, καθώς απογοητεύονται. Eιδικά τα βιβλία των Mαθηματικών τούς δημιουργούν αποστροφή. Δεν μπορούν να καταλάβουν τις εκφωνήσεις των ασκήσεων και έχουν φτάσει στο σημείο να μην παίρνουν καθόλου τα βιβλία μαζί τους. Tο ζήτημα είναι τα παιδιά κατ αρχάς να αγαπήσουν τα νέα βιβλία, κάτι που αυτήν τη στιγμή δεν συμβαίνει.

    Aπαράδεκτο το βιβλίο Mαθηματικών της B τάξης
    Bαγγέλης Kαπράλος, δάσκαλος 9ο Δημοτικού Kορδελιού: Eγώ μπορώ να μιλήσω για τα Mαθηματικά B τάξης, βιβλίο που το θεωρώ απαράδεκτο. H φιλοσοφία του βιβλίου είναι να κατακερματίσει την ύλη σε μικρές ενότητες και να την επαναλαμβάνει σε τακτά διάστημα. Oι ενότητες είναι εντελώς ετερόκλητες μεταξύ τους και χωρίς συνάφεια, πράγμα που αποδιοργανώνει πλήρως τη σκέψη των παιδιών. Tο μάθημα για το ευρώ είναι εντελώς ακατανόητο για τους μαθητές. Oταν έκανα αυτό το μάθημα, ένιωσα να «χάνω» την τάξη μου. Aπό τα 23 παιδιά μόνο δύο ή τρία καταλάβαιναν τι τους έλεγα. Tα παιδιά χάνουν την επαφή τους με τα Mαθηματικά μαζί και την αυτοπεποίθησή τους. Oι γονείς έχουν πελαγώσει και απελπιστεί. Tι να κάνω, δεύτερο μάθημα για γονείς; Eίμαστε συνέχεια με το ρολόι στο χέρι. Tα 45 λεπτά δεν φτάνουν με τίποτα. Πιέζουμε τα παιδιά πολύ και μέσα στην τάξη επικρατούν φέτος ένταση και νευρικότητα.

    Σε πρώτο πρόσωπο
    Kώστας Tουλγαρίδης,μέλος του ΔΣ της Διδασκαλικής Oμοσπονδίας

    Oικονομική αφαίμαξη από τα εξωσχολικά βοηθήματα
    Λόγω των νέων βιβλίων η διδασκαλία έχει εντατικοποιηθεί, τα παιδιά δεν έχουν πια καθόλου ελεύθερο χρόνο σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
    H εντατικοποίηση μεταφέρεται και στο σπίτι, καθώς οι γονείς αναλαμβάνουν μεγαλύτερο κομμάτι ευθύνης για τη μελέτη των παιδιών τους, κάτι που δεν θα έπρεπε βέβαια να γίνεται, διότι αυτό δεν είναι δουλειά των γονιών.
    Mέσα στο άγχος τους οι γονείς στρέφονται στην αγορά βοηθημάτων, με συνέπεια την οικονομική τους αφαίμαξη.
    Tο ίδιο, δυστυχώς, αναγκάζονται να κάνουν και οι εκπαιδευτικοί, στην προσπάθειά τους να δώσουν απαντήσεις στα προβλήματα που γεννιούνται στην τάξη.

  5. Ο/Η Anonymous λέει:

    Τα βιβλία γλώσσας είναι πολύ καλά και όσοι προσέρχονται στην τάξη απενεχοποιημένοι, όπως θα έλεγε η Μαλβίνα, αλλά και προετοιμασμένοι απολαμβάνουν το μάθημα.
    Η φυσική της Ε και Στ ενδιαφέρουσα, άλλωστε η συγγραφική ομάδα είχε δώσει θετικό δείγμα με τα περασμένα βιβλία.
    Τα Μαθηματικά χάλια ως πολύ καλά…Ενδιαφέρον στοιχείο ότι απέχουν από οποιαδήποτε συζήτηση λες κι έχουν το αλάθητο ή το ακαταλόγιστο θα συμπλήρωνα.
    Το Περιβάλλον έχει πολλά ερωτηματικά
    Η Ιστορία μια μαύρη παρένθεση,αλλά δεν υπάρχει,χαχαχα, διδακτική έρευνα(;) όπερ έδει δείξαι copy paste.
    Τα θρησκευτικά ενδιαφέροντα
    Τα λογισμικά δε που συνοδεύουν τα βιβλία:
    Α)Το 1/3 των σχολείων έχει εργαστήρια. Ένα πολύ μικρότερο μέρος έχει υπολογιστές στην τάξη.
    Β)Οι δάσκαλοι/ες δεν έχουν επιμορφωθεί στην παιδαγωγική αξιοποίηση των υπολογιστών και του διαδικτύου
    Γ)Μερικά είναι εξαιρετικά όπως τα μαθηματικά Α-Β η μουσική τα εικαστικά. Αλλά η Ιστορία Ε-Στ δεν “τρέχει” τα μαθηματικά Γ-Δ και Ε-Στ είναι ανοικτά, java based, αλλά ποιος είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσει δίχως σχέδια εργασίας;

    Εν κατακλείδι για την βασική πρωτοβάθμια εκπαίδευση μας αντιμετωπίζουν ως ανειδικεύτους εργάτες αλλά η η συγκυρία απαιτεί να μας αναβαθμίσουν σε εξειδικευμένους, Θα τα καταφέρουν;

  6.  

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων