Η ΑΙΓΥΠΤΟΣ
2.1 Η χώρα
Αίγυπτος το βορειοανατολικό τμήμα της Αφρικής που διαρρέεται από τον ποταμό Νείλο
«το δώρο του Νείλου» την ονόμασε ο Ηρόδοτος
δεξιά και αριστερά υπάρχει έρημος
σημαντικότερο φαινόμενο: οι ετήσιες πλημμύρες του Νείλου που κάνουν τη γη
εύφορη.
Δύο τμήματα: α) η Άνω Αίγυπτος (το νότιο και ορεινό τμήμα)
β) η Κάτω Αίγυπτος (το βόρειο και πεδινό τμήμα με το Δέλτα –
ευάλωτο λόγω της εισβολής λαών από τη χερσόνησο του Σινά)
2.2 Οικονομική, κοινωνική και πολιτική οργάνωση
- Η Οικονομία
- Ο Νείλος και οι πλημμύρες του (άρδευση χωραφιών και συντήρηση αυλακιών => συνεργασία κατοίκων υπό την επίβλεψη του κράτους)
- Η γεωργία
- βάση της οικονομίας
- συστηματικά οργανωμένη υπό την επίβλεψη του κράτους – Φαραώ
- βασιλικοί υπάλληλοι: επίβλεψη γεωργικών εργασιών, συγκέντρωση ποσοστού συγκομιδής για τον Φαραώ
- προϊόντα γεωργικής παραγωγής: σιτάρι, κριθάρι, λινάρι, οπωροφόρα δέντρα, κηπευτικά
- ελεύθερη συλλογή: πάπυροι και λωτοί.
- Οικογενειακή παραγωγή: μπίρα (από ζύμωση κριθαρένιου ψωμιού)
- Κτηνοτροφία
- Ψάρεμα
Χαρακτηριστικά εξελιγμένης οικονομίας και κοινωνίας:
- Αρχιτεκτονική:
- Οικοδόμηση μεγάλων έργων, ναών, ανακτόρων, ταφικών μνημείων με μαζική εργασία του λαού
- Ειδικευμένοι τεχνίτες: μεταλλουργοί, ξυλουργοί, κεραμοποιοί, ναυπηγοί κ.ά., σε ιδιωτικά και ανακτορικά εργαστήρια
- Εμπόριο
- Εξαγωγή δημητριακών, παπύρου ή πρώτων υλών (χρυσού)
- Εισαγωγή ξυλείας, χαλκού, αργύρου κ.ά.
- Διοίκηση
Μορφωμένοι πολίτες με ειδικευμένες γνώσεις:
- Ιερείς: κάλυψη αναγκών θεοκρατικού κράτους
- Γραφείς: γνώση ιερογλυφικής γραφής
- Επαγγελματίες στρατιωτικοί: διατήρηση και ανάπτυξη της αυτοκρατορίας
- Η κοινωνία
Το σύστημα των κοινωνικών τάξεων όχι αυστηρά κλειστό
- Φαραώ:
- ενσάρκωση επίγειου
- θεού και κράτους
- απροσπέλαστος –
- η θέλησή του νόμος
- τάξη των ισχυρών:
- ιερείς, ανώτατοι κρατικοί υπάλληλοι, γραφείς,
- επαγγελματίες στρατιωτικοί (κληρονομικό επάγγελμα)
- σκληρά εργαζόμενοι ελεύθεροι πολίτες:
- γεωργοί ή τεχνίτες
- Δούλοι: ιδιωτικοί ή κρατικοί, από πολέμους ή αγοράζονταν από εμπόρους
- Η πολιτική οργάνωση
- Οργάνωση κράτους με Θεοκρατικό χαρακτήρα
- Φαραώ (θεοποίησή του – θεϊκή και ανθρώπινη υπόσταση)
2.3. Η ιστορία
- Η προϊστορία
- άγνωστη η προέλευση των πρώτων κατοίκων της Αιγύπτου
- λαοί διαφορετικής καταγωγής
- οικισμοί νεολιθικού χαρακτήρα στα τέλη της 5ης χιλιετίας π.Χ.
- καλλιέργεια της γης, κυνήγι, ψάρεμα
- την 4η χιλιετία οι οικισμοί πληθαίνουν, συστηματική καλλιέργεια και γνώση της χρήσης των μετάλλων, χωρισμός σε φυλές η καθεμία με τον δικό της ηγεμόνα – προστάτη,
- από τις συνεχείς συγκρούσεις προκύπτουν 2 βασίλεια: Άνω και Κάτω Αίγυπτος ένα θεοποιημένο ζώο, φυτό ή αντικείμενο
- στις αρχές της 3ης χιλιετίας τα 2 βασίλεια συνενώνονται με ηγεμόνα τον Μήνη και πρωτεύουσα τη Μέμφιδα: τέλος της προδυναστικής περιόδου
- Δυναστική περίοδος àαπό τις αρχές της 3ης χιλιετίας μέχρι την κατάκτηση από τον Μ.
Αλέξανδρο (332 π.Χ.)
à31 δυναστείες βασιλέων
à3 μεγάλες ιστορικές περίοδοι
Το Αρχαίο βασίλειο (3000-2000 π.Χ.) / πρωτεύουσα η Μέμφιδα
- Επέκταση των κατακτήσεων με στόχο την απόκτηση μετάλλων: Νουβία (χρυσός), Σινά (χαλκός)
- Κατασκευή μεγάλων οικοδομημάτων την εποχή της ακμής: ναοί, ανάκτορα, οι πυραμίδες της Γκίζας.
- Εξασθένιση κεντρικής εξουσίας + αύξηση της δύναμης των τοπικών διοικητών àκρίση.
- Βελτίωση της ζωής των χωρικών και των ευγενών.
Το Μέσο Βασίλειο (2000-1540 π.Χ.) / πρωτεύουσα η Θήβα
- Πρώτοι αιώνες: αναδιοργάνωση κράτους, εκστρατείες στη Νουβία, τη Λιβύη και τη Συρία, προικισμένοι ηγεμόνες, αρχιτεκτονικά και εγγειοβελτιωτικά έργα.
- Μεταβατική περίοδος 2 αιώνων: κατάκτηση από τους Υξώς (= ασιατικός, νομαδικός λαός).
- Διακυβέρνηση των Υξώς: σύμφωνη με τις αιγυπτιακές θρησκευτικές δοξασίες και τις παραδόσεις.
- Τελευταίοι ηγεμόνες των Υξώς: διακυβέρνηση αιγυπτιακού χαρακτήρα, αιγυπτιακός βασιλικός τίτλος, επιμειξία με τον βασιλικό οίκο των Θηβών, διπλωματικές σχέσεις με ξένους λαούς (Μεσοποταμία + Κρήτη).
- Επίδραση των Υξώς: χρήση του πολεμικού άρματος.
Το Νέο Βασίλειο (1540-1075 π.Χ.) / πρωτεύουσα η Θήβα.
- Εκδίωξη των Υξώς, εξωτερικοί πόλεμοι με συνέπεια την αύξηση του πλούτου της Αιγύπτου, σημαντικοί ηγεμόνες.
- Παραδείγματα ηγεμόνων:
α) Τούθμωσις Γ’ – 15ος αι. π.Χ. (αιγυπτιακή κυριαρχία μέχρι τη Συρία, οι λαοί της Μεσοποταμίας και οι Χετταίοι πλήρωναν φόρο υποτέλειας, επέκταση της αιγυπτιακής κυριαρχίας και προς το νότο + προστασία των χρυσοφόρων περιοχών).
β) Ακενατών – 14ος αι. π.Χ. (μάταιη προσπάθεια επιβολής του μονοθεϊσμού και συγκεκριμένα της λατρείας του θεού Ήλιου).
γ) Ραμσής Β’ ο Μέγας – 13ος αι. π. Χ. (οικοδομική άνθηση στο εσωτερικό και ισχυροποίηση της Αιγυπτιακής κυριαρχίας στο εξωτερικό (μάχη του Καντές εναντίον Χετταίων και άλλων λαών της Μεσοποταμίας) // ορισμένα από τα επιτεύγματά του σήμερα αμφισβητούνται).
- Εμπορικές σχέσεις της Αιγύπτου με πόλεις της Φοινίκης, με την Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου.
- !2ος αι: οι λαοί της θάλασσας με τις επιδρομές τους εκδιώκουν τους Αιγυπτίους από την Ασία.
- 11ος αι π.Χ.: παρακμή του Νέου Βασιλείου λόγω της προσπάθειας ισχυρών ιερέων να επιβληθούν στην εξουσία.
Η ξένη κατάκτηση.
- 11ος αι – 332 π.Χ. : μεταβατική φάση ξένης κατοχής με αναλαμπές ισχυροποίησης του Αιγυπτιακού κράτους.
- 11ος – 7ος αι. π.Χ. : παρακμή και ξένη κυριαρχία.
- 7ος αι. π.Χ. : ανεξαρτησία από τους Ασσύριους, φαραώ ο Ψαμμήτιχος, πρωτεύουσα η Σάιδα στο Δέλτα, εμπορικές σχέσεις με τις ελληνικές πόλεις.
- Άλλοι σημαντικοί ηγεμόνες: Νεκώς και Άμασις (6ος αι. π.Χ.) – στενές σχέσεις με τους Έλληνες, ακμάζει η Ναύκρατις ως εμπορικός σταθμός).
- Ενσωμάτωση της Αιγύπτου στην περσική αυτοκρατορία το 525 π.Χ. και περσική διακυβέρνηση.
- Νίκη του Μ. Αλεξάνδρου επί των Περσών και αντιμετώπισή του από του Αιγυπτίους ως ελευθερωτή. Ανακήρυξή του ως φαραώ στη Μέμφιδα το 332 π.Χ.
2.4 Ο Πολιτισμός
- Η θρησκεία
Βασικά χαρακτηριστικά:
- Ο πολυθεϊσμός. Οι θεοί παρουσιάζονταν με σώμα ανθρώπου και κεφάλι ζώου. Στην αρχή à κάθε πόλη και θεός – προστάτης.
Αργότερα à όλη η χώρα λάτρευε τους ίδιους βασικούς θεούς: Άμμων-Ρα (= θεός Ήλιος, ο μεγαλύτερος θεός) με εκπρόσωπο επί γης τον φαραώ. Δημοφιλέστεροι θεοί: Ίσις, Όσιρις, Ώρος. Η προσπάθεια του Ακενατών να εξαλείψει την πολυθεΐα απέτυχε.
- Βαθιά πίστη για μετά θάνατον ζωή, εφόσον δεν καταστραφεί το σώμα του νεκρού à ταρίχευση νεκρών και ταφή μαζί με τα αναγκαία για τη μετά θάνατο ζωή, κατασκευή ταφικών μνημείων, με αμύθητα πλούτη και πολυτελή στολισμό για τον φαραώ και τους ευγενείς à συστηματική τυμβωρυχία.
- Η γραφή
- Επινόηση και χρησιμοποίηση γραφής ήδη από την 4η χιλιετία π.Χ. à υψηλό πολιτιστικό επίπεδο.
- Ιερογλυφική γραφή, με χαρακτήρες – σύμβολα, που αποκωδικοποιήθηκε το 1822 από τον J. Champollion, ο οποίος διάβασε το κείμενο της τρίγλωσσης Στήλης της Ροζέτας.
- Γραφή δύσκολη στην εκμάθηση και την απόδοσή της à εξειδικευμένοι τεχνίτες, οι γραφείς που ήταν δημόσιοι υπάλληλοι και ασκούσαν ένα επάγγελμα με κύρος (Νέο Βασίλειο ).
- Κείμενα γράφονταν πάνω σε παπύρους ή διακοσμούσαν τους τοίχους μνημείων, ναών και τάφων.
- Τα γράμματα
- Κείμενα που εξυμνούν τη δράση και τα κατορθώματα των φαραώ (η συντριπτική πλειοψηφία).
- Ποιήματα θρησκευτικού και λυρικού περιεχομένου, λαϊκές διηγήσεις (ελάχιστα λόγω της δυσκολίας της γραφής
- Οι επιστήμες
- Αστρονομία(παρακολούθηση των πλημμυρών του Νείλου και της κίνησης των αστεριών)
- Καθιέρωση ημερολογίου 365 ημερών
- Χωρισμός του έτους σε μήνες και βδομάδες
- Προσδιορισμός της ώρας βάσει της ηλιακής σκιάς
- Γεωμετρία: ανάγκη μέτρησης των καλλιεργήσιμων εκτάσεων
- Μαθηματικά: με αφορμή την οικοδόμηση μνημείων (πυραμίδων).
- Ανατομία και ιατρική: ταρίχευση νεκρών – θεραπείες
- Οι τέχνες
- Αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική στην υπηρεσία των Φαραώ Σκοπός: η προβολή της ζωής και της δράσης των Φαραώ
- Κατασκευή έργων μνημειακού χαρακτήρα (μεγάλες διαστάσεις-εσωτερικός διάκοσμος) προς τιμήν των Φαραώ (Πυραμίδες του Χέοπος, του Χεφρήνος και του Μυκερίνου στην Γκίζα, και τεράστιοι ναοί (στο Λούξορ και το Καρνάκ) με περιστύλια, υπόστυλες αίθουσες κ.ά.)
- Έργα ζωγραφικής και ανάγλυφα που κοσμούσαν τις επιφάνειες των ναών και των ταφικών μνημείων.
- Μικρά αγάλματα από ξύλο ή πέτρα.
- Έργα μικροτεχνίας από μέταλλα, πολύτιμους ή ημιπολύτιμους λίθους
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.