ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑΚΟΥΡΤΗ

Αναρτήσεις φιλολογικών εργασιών

“Μια Κυριακή στην Κνωσό”, Ν. Καζαντζάκης

Κάτω από: λογοτεχνία Β Γυμνασίου | ΚΟΥΡΤΗ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
Κυριακή, 19 Ιανουαρίου 2020 11:18 μμ |

            [Φύλλα εργασίας]

1ο Φύλλο εργασίας  (Κοινό)

Ερωτήσεις

  1. Περιεχόμενο

Α. Να συμπληρώσετε τον πίνακα

Τόπος Χρόνος Πρόσωπα
   

 

 

 

 

 

Β. Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

  1. Δομή

Α. Να γράψετε έναν πλαγιότιτλο για κάθε ενότητα που σας δίνεται

Ενότητες Αποσπάσματα Πλαγιότιτλος
1η «Για να…Χριστός»  

 

2η «Έτρεχε…άβυσσο»  

 

«Καθίσαμε .γεια»  

 

 

  1. Αφηγηματικοί τρόποι

Α. Ποιος είναι ο αφηγητής και ποιο το είδος του αφηγητή;

Β. Να εντοπίσετε τρεις διαφορετικούς αφηγηματικούς τρόπους που υπάρχουν στο κείμενο και να εξηγήσετε τη λειτουργία του καθενός στο συγκεκριμένο απόσπασμα που επιλέξατε.

Αφηγηματικοί τρόποι Λειτουργία
   

 

   

 

   

 

 

Γ. Ποια στοιχεία του κειμένου αναδεικνύουν τον αυτοβιογραφικό του χαρακτήρα;

[Αυτοβιογραφικά στοιχεία: στοιχεία που παραπέμπουν στη ζωή του ίδιου του συγγραφέα. Αυτά μπορεί να είναι:  1. Πρόσωπο αφήγησης, 2. Αναφορά  βιωματικών εμπειριών 3. Ανακαλεί γεγονότα στη μνήμη του, 4. χρησιμοποιεί πραγματικά ονόματα, τοπωνύμια, ιστορικά γεγονότα της ιδιαίτερης πατρίδας του ]

  1. Τεχνική κειμένου

 

Α.  Να δώσετε ένα παράδειγμα από το κείμενο  για κάθε χαρακτηριστικό της Γλώσσας:

·        πλούσιο λεξιλόγιο 

 

 
·        προσεκτικά επιλεγμένες λέξεις

 

 
·        εκφραστικά επίθετα

 

 
·        ιδιωματικές λέξεις (π.χ. χωράτευε, παραθράσεψε, ξομπλιαστά, μη σκιαχτούν)

 

 
·        σύνθετες λέξεις (κάποιες επινοημένες από τον συγγραφέα)

 

 
·        ποικιλία σημείων στίξης

 

 

 

Β. Να αντιστοιχίσετε τα  σχήματα λόγου της 1ης στήλης με τα παραδείγματα της 2ης στήλης και  να εξηγήσετε τη λειτουργία του καθενός

 

Σχήμα λόγου παράδειγμα λειτουργία
Προσωποποίηση «T’ αστέρια… με ιστιοφόρο ταξιδεύανε»  
Εικόνα

 

«Για ν’ αλλαξοστρατίσω το νου μου»,  
Μεταφορά «Kαι τότε τα λουλούδια … μήπως τα πατήσει»,  
Αντίθεση  «σαν νοικοκύρης»,  
Παρομοίωση «Όχι ο σταυρωμένος, ο αναστημένος Χριστός …»,  

 

2ο Φύλλο εργασίας

1η ομάδα:  

  1. Να χαρακτηρίσετε τον αφηγητή.
  2. Ποια κοινά ενδιαφέροντα, εμπειρίες και απόψεις διαπιστώνει ο αφηγητής από τη συνομιλία του με τον αβά Μυνιέ, καθώς περιηγούνται στην Κνωσό;

2η ομάδα

  1. Να χαρακτηρίσετε τον αβά Μυνιέ.
  2. Ποιοι είναι οι στοχασμοί του συγγραφέα- αφηγητή με αφορμή την επίσκεψή του στην Κνωσό σχετικά με τον θεό;

 

3η ομάδα

  1. Να χαρακτηρίσετε τη γριά.
  2. Πού οφείλεται η ανυπέρβλητη ομορφιά της Κνωσού, σύμφωνα με τα κριτήρια των δύο περιηγητών; Εντοπίστε τα συγκεκριμένα χωρία όπου ο αφηγητής και ο αβάς εκθέτουν τις απόψεις τους.

4η ομάδα

  1. Να χαρακτηρίσετε τον φύλακα.
  2. Με ποιους πολιτισμούς συγκρίνεται ο μινωικός πολιτισμός και σε ποια στοιχεία επικεντρώνεται η σύγκριση αυτή;

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:   ΠAPAΛΛHΛO KEIMENO

«Στις ακρογιαλιές του Oμήρου υπήρχε μια μακαριότητα, ένα μεγαλείο, που έφτασαν ως τις μέρες μας άθιχτα. H πατούσα μας, που ανασκαλεύει την ίδιαν άμμο, το νιώθει. Περπατάμε χιλιάδες χρόνια, ο άνεμος ολοένα λυγίζει τις καλαμιές κι ολοένα εμείς υψώνουμε το πρόσωπο. Kατά πού; Ως πότε; Ποιοί κυβερνάνε; Mας χρειάζεται μια νομοθεσία που να διαμορφώνεται όπως το δέρμα επάνω μας τον καιρό που μεγαλώνουμε. Kάτι νεανικό και δυνατό συνάμα, σαν το εν δι’ ύδατ’ αενάοντα ή το θαλερόν κατά δάκρυ χέοντες. Έτσι που να μπορεί κείνο που γεννά ο άνθρωπος να ξεπερνά τον άνθρωπο δίχως να τον καταπιέζει.»

Oδυσσέας Eλύτης, Mυρίσαι το άριστον, XIII, O μικρός ναυτίλος, Ίκαρος, 1985.

Ερωτήσεις

  1. Ποια είναι η άποψη του Νίκου Καζαντζάκη και ποια του Οδυσσέα Ελύτη για τη σχέση προγόνων-απογόνων;
  2. Τι προκαλεί στους δύο συγγραφείς η επαφή με τα τοπία που κρύβουν μεγάλη ιστορική αξία; Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό των αρχαιολογικών χώρων που τους μαγεύει;

 



Δεν υπάρχουν σχόλια

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.