[Φύλλα εργασίας]
1ο Φύλλο εργασίας (Κοινό)
Ερωτήσεις
- Περιεχόμενο
Α. Να συμπληρώσετε τον πίνακα
Τόπος | Χρόνος | Πρόσωπα | |
|
|||
Β. Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;
- Δομή
Α. Να γράψετε έναν πλαγιότιτλο για κάθε ενότητα που σας δίνεται
Ενότητες | Αποσπάσματα | Πλαγιότιτλος |
1η | «Για να…Χριστός» |
|
2η | «Έτρεχε…άβυσσο» |
|
3η | «Καθίσαμε .γεια» |
|
- Αφηγηματικοί τρόποι
Α. Ποιος είναι ο αφηγητής και ποιο το είδος του αφηγητή;
Β. Να εντοπίσετε τρεις διαφορετικούς αφηγηματικούς τρόπους που υπάρχουν στο κείμενο και να εξηγήσετε τη λειτουργία του καθενός στο συγκεκριμένο απόσπασμα που επιλέξατε.
Αφηγηματικοί τρόποι | Λειτουργία |
|
|
|
|
|
Γ. Ποια στοιχεία του κειμένου αναδεικνύουν τον αυτοβιογραφικό του χαρακτήρα;
[Αυτοβιογραφικά στοιχεία: στοιχεία που παραπέμπουν στη ζωή του ίδιου του συγγραφέα. Αυτά μπορεί να είναι: 1. Πρόσωπο αφήγησης, 2. Αναφορά βιωματικών εμπειριών 3. Ανακαλεί γεγονότα στη μνήμη του, 4. χρησιμοποιεί πραγματικά ονόματα, τοπωνύμια, ιστορικά γεγονότα της ιδιαίτερης πατρίδας του ]
- Τεχνική κειμένου
Α. Να δώσετε ένα παράδειγμα από το κείμενο για κάθε χαρακτηριστικό της Γλώσσας:
· πλούσιο λεξιλόγιο
|
|
· προσεκτικά επιλεγμένες λέξεις
|
|
· εκφραστικά επίθετα
|
|
· ιδιωματικές λέξεις (π.χ. χωράτευε, παραθράσεψε, ξομπλιαστά, μη σκιαχτούν)
|
|
· σύνθετες λέξεις (κάποιες επινοημένες από τον συγγραφέα)
|
|
· ποικιλία σημείων στίξης
|
Β. Να αντιστοιχίσετε τα σχήματα λόγου της 1ης στήλης με τα παραδείγματα της 2ης στήλης και να εξηγήσετε τη λειτουργία του καθενός
Σχήμα λόγου | παράδειγμα | λειτουργία |
Προσωποποίηση | «T’ αστέρια… με ιστιοφόρο ταξιδεύανε» | |
Εικόνα
|
«Για ν’ αλλαξοστρατίσω το νου μου», | |
Μεταφορά | «Kαι τότε τα λουλούδια … μήπως τα πατήσει», | |
Αντίθεση | «σαν νοικοκύρης», | |
Παρομοίωση | «Όχι ο σταυρωμένος, ο αναστημένος Χριστός …», |
2ο Φύλλο εργασίας
1η ομάδα:
- Να χαρακτηρίσετε τον αφηγητή.
- Ποια κοινά ενδιαφέροντα, εμπειρίες και απόψεις διαπιστώνει ο αφηγητής από τη συνομιλία του με τον αβά Μυνιέ, καθώς περιηγούνται στην Κνωσό;
2η ομάδα
- Να χαρακτηρίσετε τον αβά Μυνιέ.
- Ποιοι είναι οι στοχασμοί του συγγραφέα- αφηγητή με αφορμή την επίσκεψή του στην Κνωσό σχετικά με τον θεό;
3η ομάδα
- Να χαρακτηρίσετε τη γριά.
- Πού οφείλεται η ανυπέρβλητη ομορφιά της Κνωσού, σύμφωνα με τα κριτήρια των δύο περιηγητών; Εντοπίστε τα συγκεκριμένα χωρία όπου ο αφηγητής και ο αβάς εκθέτουν τις απόψεις τους.
4η ομάδα
- Να χαρακτηρίσετε τον φύλακα.
- Με ποιους πολιτισμούς συγκρίνεται ο μινωικός πολιτισμός και σε ποια στοιχεία επικεντρώνεται η σύγκριση αυτή;
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: ΠAPAΛΛHΛO KEIMENO
«Στις ακρογιαλιές του Oμήρου υπήρχε μια μακαριότητα, ένα μεγαλείο, που έφτασαν ως τις μέρες μας άθιχτα. H πατούσα μας, που ανασκαλεύει την ίδιαν άμμο, το νιώθει. Περπατάμε χιλιάδες χρόνια, ο άνεμος ολοένα λυγίζει τις καλαμιές κι ολοένα εμείς υψώνουμε το πρόσωπο. Kατά πού; Ως πότε; Ποιοί κυβερνάνε; Mας χρειάζεται μια νομοθεσία που να διαμορφώνεται όπως το δέρμα επάνω μας τον καιρό που μεγαλώνουμε. Kάτι νεανικό και δυνατό συνάμα, σαν το εν δι’ ύδατ’ αενάοντα ή το θαλερόν κατά δάκρυ χέοντες. Έτσι που να μπορεί κείνο που γεννά ο άνθρωπος να ξεπερνά τον άνθρωπο δίχως να τον καταπιέζει.»
Oδυσσέας Eλύτης, Mυρίσαι το άριστον, XIII, O μικρός ναυτίλος, Ίκαρος, 1985.
Ερωτήσεις
- Ποια είναι η άποψη του Νίκου Καζαντζάκη και ποια του Οδυσσέα Ελύτη για τη σχέση προγόνων-απογόνων;
- Τι προκαλεί στους δύο συγγραφείς η επαφή με τα τοπία που κρύβουν μεγάλη ιστορική αξία; Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό των αρχαιολογικών χώρων που τους μαγεύει;