1ο Φύλλο (κοινό)
- Παρατηρήστε την εικόνα στη σελίδα 177 του βιβλίου σας. Με ποιον τρόπο φαίνεται να συνομιλεί με το κείμενο;
- Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για κάθε θεματική ενότητα που σας δίνεται:
1η. Η πρώτη μου αγάπη …ξέρω κι εγώ….
…………………………………………………………………………………………………………………..
2η. Ήταν ένα λευκό διάφανο … σαν μια πνοή καθαρού αέρα.
……………………………………………………………………………………
3η Το μάθημα της κυρίας Νίτσας …του ελληνικού αλφαβήτου.
……………………………………………………………………………………
4η Το τέλος του ειδυλλίου …ότι δεν την αγαπώ πια.
……………………………………………………………………………………
- Στο διάγραμμα που ακολουθεί, ποιες από τις πληροφορίες είναι σωστές, παρουσιάζοντας ένα στοιχείο από το κείμενο που το επιβεβαιώνει
Πληροφορία | Σωστό/ Λάθος | Στοιχεία από το κείμενο |
Η λειτουργία του χρόνου στο διήγημα είναι ευθύγραμμη και εστιάζει στο παρόν | ||
Ο αφηγητής- συγγραφέας χρησιμοποιεί στοιχεία χιούμορ στην αφήγησή του | ||
Ο συγγραφέας διατηρεί σε όλο το κείμενο μια διαλογική σχέση με τον αναγνώστη | ||
Οι εσωτερικές σκέψεις και οι κρυφές επιθυμίες του μικρού μαθητή μεταφέρονται στον αναγνώστη μέσω του διαλόγου |
- Να αντιστοιχίσετε τα αποσπάσματα με τα εκφραστικά μέσα που ακολουθούν και να γράψετε τον λειτουργικό τους ρόλο: παρομοίωση, μεταφορά, ασύνδετο, επανάληψη, εικόνα
απόσπασμα | Εκφραστικό μέσο | ρόλος |
Η τάξη μας ήταν ένα γωνιακό δωμάτιο, πάντα γιομάτο ήλιο, όταν δεν ήταν συννεφιά. Η σόμπα στη γωνιά τραβούσε με θόρυβο, και κάπνιζε όλη την κάμαρα | ||
άνοιγε η πόρτα, και έμπαινε, ωχρή, παγωμένη, τυλιγμένη στο φτωχικό δασκαλικό παλτό της, η κυρία Νίτσα. | ||
Η απαλή και γλυκιά φωνή της, μιλούσε μέσα στις άγουρες ψυχές μας. | ||
Το μάθημα το ρουφούσαμε σαν μέλι από το στόμα της. | ||
Θέλουμε, θέλουμε, χωρίς να ξέρουμε τι θέλουμε. |
- Να αναγνωρίσετε και να γράψετε δίπλα σε κάθε απόσπασμα τον αφηγηματικό τρόπο που υπάρχει ( αφήγηση, εσωτερικός μονόλογος, διάλογος, φανταστικός διάλογος, περιγραφή):
Α. Η τάξη μας ήταν ……… που δε θα ‘ρχόταν η «κυρία». :……………………………………………………………..
Β. – Τι είναι, Γιαννάκη; :…… …………………………………………………………….
Γ. Το τέλος του ειδυλλίου …….μιας άσκημης γεροντοκόρης: ………………………………………………………..
Δ. Τι συλλογιζότανε;…. Μας ξέχασε;…………………………………………………………………………………………
Ε. Μα δεν είχες καιρό. ….κακή κυρία Νίτσα. ……………………………………………………………………………….
- Ποιον ακούμε να μας αφηγείται και ποια είναι η οπτική γωνία της αφήγησης;
2ο φύλλο
1η ομάδα
- «Ήταν ένα λευκό…..εννοούμαστε» και «το κέρινο γοητεία»: Να περιγράψετε την εξωτερική εικόνα της δασκάλας όπως μας τη μεταφέρει ο αφηγητής.
- Πώς σχεδίαζαν να περάσουν την ημέρα τους οι μαθητές, σε περίπτωση που η δασκάλα τους απουσίαζε;
- ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Η κ. Νίτσα αφηγείται στο προσωπικό της ημερολόγιο την ημέρα που έζησε στο σχολείο κάνοντας μάθημα στην τάξη του αφηγητή.
2η ομάδα
- Ποιες πληροφορίες για το σχολείο της εποχής αντλούμε από την αφήγηση;
- Να καταγράψετε τα συναισθήματα του μικρού μαθητή κατά την ώρα του μαθήματος, κάνοντας σχετικές αναφορές στο κείμενο.
- ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Να γράψετε μία επιστολή, την οποία ο αφηγητής, μεγάλος πια, στέλνει στην κ. Νίτσα και της εξομολογείται τα συναισθήματα που είχε γι’ αυτή, όταν ήταν παιδί.
3η ομάδα
- «Το μάθημα της κ. Νίτσας….σαν μέλι από το στόμα της»: Ποια χαρακτηριστικά της δασκάλας φαίνεται να ασκούν έλξη στους μαθητές και πόσο σημαντικά είναι για την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας;
- Το ύφος του συγγραφέα είναι εξομολογητικό και οικείο με στοχαστική διάθεση. Να επιβεβαιώσετε τα παραπάνω με στοιχεία από το κείμενο.
- ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Σκεφτείτε και γράψτε ένα διαφορετικό τέλος για το κείμενο, ξεκινώντας την αλλαγή από τη φράση: «Το τέλος του ειδυλλίου ήταν οιχτρό..»
4η ομάδα
- . Στο τέλος της σχολικής χρονιάς ο αφηγητής δοκιμάζει μια μεγάλη απογοήτευση. Αφού γράψετε ποια είναι και πού οφείλεται, να καταγράψετε τα δικά σας συναισθήματα, όπως τα βιώνετε στο τέλος κάθε σχολικής περιόδου.
- Πώς αντιμετωπίζει ο μικρός μαθητής την αγάπη της κυρίας Νίτσας για το λοχαγό;
- ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Σκεφτείτε και γράψτε ένα διαφορετικό τέλος για το κείμενο, ξεκινώντας την αλλαγή από τη φράση: «Το τέλος του ειδυλλίου ήταν οιχτρό..»
5η ομάδα
- Ενώ ο αφηγητής είχε αρχικά εξιδανικεύσει τη δασκάλα του, στη συνέχεια την απομυθοποίησε τελείως. Ποιοι λόγοι συνέβαλαν σε αυτό;
- Εντοπίστε τα χωρία του διηγήματος όπου ο μικρός μαθητής καταγράφει τις εσωτερικές σκέψεις και τις κρυφές επιθυμίες του. Πώς πετυχαίνει ο συγγραφέας να μεταφέρει τα συναισθήματα του παιδιού στον αναγνώστη;
- ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Αφηγηθείτε σε μία παράγραφο μια δική σας εμπειρία από τη σχολική ζωή στο δημοτικό. Στην παράγραφο, δοκιμάστε τη μέθοδο του συγγραφέα που απευθύνεται στον αναγνώστη και χρησιμοποιεί φράσεις, όπως « θα μου πείτε», «ίσως παρατηρήσετε», «βλέπετε» κλπ.