Φ.Ε.: Τα συναισθήματά μου κι εγώ (2 δ.ώ.)

Θέλοντας να εντοπίσουμε κατά πόσο τα παιδιά μας μπορούνε να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα τους αλλά και πόσο ικανά είναι να καταλάβουν τα συναισθήματα των άλλων, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το βιβλίο της Χόλντε Κρόιλ «Τα συναισθήματά μου κι εγώ».

Πρόκειται για ένα βιβλίο με απλό και κατανοητό λόγο, με πολύ παραστατική εικονογράφηση, που δίνει την ευκαιρία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να αναλύσουν πιο βαθιά τα συναισθήματα.

  1. Κατά την συνήθη πρακτική, αφηγούμαστε το βιβλίο, αφού έχουμε κάνει ένα μικρό πρόλογο – προετοιμασία του θέματος, δείχνοντας το περιεχόμενό του σε όλους τους μαθητές με την βοήθεια του προτζέκτορα.
  2. Αφού ολοκληρωθεί η ανάγνωση, ακολουθεί μια κουβέντα με την τάξη. Κάθε σελίδα του βιβλίου παρουσιάζει κι ένα διαφορετικό συναίσθημα, οπότε μας καθοδηγεί και μας επιτρέπει να τα εξετάσουμε κι εμείς ξεχωριστά. Ρωτάμε τους μαθητές αν τα αναγνωρίζουν, αν τα έχουν βιώσει και ποιοι λόγοι συνήθως τους τα προκαλούν.
  3. Στη συνέχεια του βιβλίου παρουσιάζονται τρόποι διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων, οπότε αναλύουμε και αυτούς.
  4. Δίνουμε στους μαθητές ένα φυλλάδιο που τους ζητάμε να καταγράψουν τι προκαλεί σε αυτούς διάφορα συναισθήματα – όπως φόβο, χαρά, έκπληξη κ.ά.. τους εξηγούμε ότι αυτό θα είναι το δικό μας βιβλίο συναισθημάτων, αφού θα δέσουμε τα φυλλάδια όλα μαζί και θα το αφήσουμε μέσα στην τάξη μας.
  5. Σαν επέκταση μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές να σχεδιάσουν το οπισθόφυλλο και το εξώφυλλο του βιβλίου τους.

Το βιβλίο αυτό προσφέρει πολύ χώρο για συζήτηση και θα μπορούσε άνετα να απλωθεί σε 2 διδακτικές ώρες ώστε να μελετήσουμε καλύτερα τις απαντήσεις των παιδιών. Στη δική μας τάξη όμως δεν υπήρχε αυτό το χρονικό περιθώριο, παρόλο που οι μαθητές και οι μαθήτριες έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο να εκφράσουν τις δικές τους σκέψεις και συναισθήματα.

Στο τέλος, τονίσαμε ότι όλοι νιώθουμε τα ίδια συναισθήματα, ακόμη και αν οι λόγοι που μας τα προκαλούν είναι διαφορετικοί. Ελπίζουμε έτσι, να δώσουμε τα πρώτα ψήγματα για την κατανόηση της ενσυναίσθησης.

Το έντυπο που συμπλήρωσαν τα παιδιά:


Λήψη αρχείου