Το σημερινό φύλλο εργασίας αφορά την ιστορία του βιβλίου και πώς το βιβλίο κατέληξε στα χέρια μας με την παρούσα μορφή του. Στην ουσία κάνουμε μια αναδρομή από τον τρόπο συγγραφής των Σουμέριων, των Αιγυπτίων και των Κινέζων μέχρι την εισαγωγή του χαρτιού στη Δύση και την ανακάλυψη του πιεστηρίου από τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο.
Ο βασικός σκοπός είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την σπουδαιότητα του βιβλίου και πως αυτό υπήρξε απαραίτητο στοιχείο για την μόρφωση και την εξέλιξη του ανθρώπου. Το Φ.Ε. συνδυάζεται με το μάθημα 2 της ιστορίας της ΣΤ’ όπου και γίνεται αναφορά για το ρεύμα της Αναγέννησης και το κίνημα του Διαφωτισμού.
- Κάνουμε μια μικρή εισαγωγή στο θέμα με κατάλληλες ερωτήσεις δημιουργώντας απορίες για την δημιουργία του χαρτιού και εισάγοντας όρους όπως το «πιεστήριο» για να εντείνουμε το ενδιαφέρον των παιδιών.
- Μοιράζουμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας στις ομάδες και τους εξηγούμε πώς πρόκειται να εργαστούν και την διαδικασία που πρόκειται να ακολουθήσουμε. Δίνουμε στις ομάδες λίγο χρόνο για να μελετήσουν τις ερωτήσεις στις οποίες επιθυμούμε να απαντήσουμε.
- Παρακολουθούμε με προβολέα ή μέσω οθόνης το DVD από την σειρά «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ο άνθρωπος» το επεισόδιο με τίτλο «Ο Γουτεμβέργιος και η τυπογραφία».
- Μετά την ολοκλήρωση του επεισοδίου δίνουμε χρόνο στις ομάδες να συνδυάσουν τις σημειώσεις τους και να σχηματίσουν ολοκληρωμένες απαντήσεις τις οποίες σημειώνουν σε ένα φύλλο χαρτί. Τονίζουμε ότι πρέπει να σημειώσουν στο τέλος τα ονόματα όλων των μελών της ομάδας.
- Κάθε ομάδα επιλέγει έναν ομιλητή ο οποίος παρουσιάζει στις υπόλοιπες ομάδες τις απαντήσεις που συγκέντρωσαν. Έτσι, όλοι συνδυάζουν τις πληροφορίες που συνέλεξαν και ενημερώνονται πλήρως για την ιστορία του βιβλίου με την βοήθεια των συμμαθητών τους.
- Αν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος, δίνεται στα παιδιά ένα χαρτόνι με τίτλο «Η ιστορία του Βιβλίου» για να τοποθετήσουν πάνω του τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που έχουν δώσει. Εννοείται πως το χαρτόνι θα αναρτηθεί σε κάποιο σημείο της τάξης για να μπορούν όλοι να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Επιπλέον, αποτελεί δείγμα της εργασίας τους και η «δημοσίευσή» του αποτελεί αναγνώριση για αυτά. Αν παρόλα αυτά, διαθέσιμος χρόνος δεν υπάρχει, ο/η εκπαιδευτικός ετοιμάζει την αφίσα και την παρουσιάζει στα παιδιά στην επόμενη συνάντηση φιλαναγνωσίας.
Οι ερωτήσεις για το βίντεο: ΦΕ Γουτεμβέργιος