Σήμερα κάνουμε μια εισαγωγή στην έννοια της φιλαναγνωσίας και προσπαθούμε να εξηγήσουμε στα παιδιά τον τρόπο με τον οποίο θα δουλέψουμε στα πλαίσια της έννοιας αυτής.
- Εξήγηση της έννοιας «φιλαναγνωσία».
- Μικρή συζήτηση για τους συγγραφείς, την ζωή τους κ.ά.
- Παρακολούθηση της συνέντευξης της Άλκης Ζέη στον ιστότοπο www.mikrosanagnostis.gr και σύντομη περιγραφή και παρουσίαση των βιβλίων της «Το καπλάνι της βιτρίνας» και «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» (ή όποιων άλλων μπορεί να έχουμε στην κατοχή μας).
- Παρακολούθηση της αφήγησης του βιβλίου «Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί» της Βασιλικής Κάργα από τον Σπύρο Περδίου. Ταυτόχρονο ξεφύλλισμα των ηλεκτρονικών σελίδων του βιβλίου μέσα από τον ιστότοπο www.mikrosanagnostis.gr.
- Συζήτηση και ανακάλυψη – θεσμοθέτηση των κανόνων της φιλαναγνωσίας, σύμφωνα μα τον Pennac. Αφού καταλήγουμε στα δέκα δικαιώματα του παιδιού στην ανάγνωση, τα καταγράφουμε στον πίνακα για να μπορούν όλα τα παιδιά να τους δουν.
Εδώ μπορείτε να βρείτε τον “δεκάλογο”–> Το παιδί έχει δικαίωμα
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ή τρεις ομάδες, ανάλογα με τον αριθμό τους, και τους μοιράζουμε χαρτόνια. Ζητάμε να καταγράψουν τα δικαιώματα στα χαρτόνια και να τα διακοσμήσουν με σχέδια που κατά την γνώμη τους είναι σχετικά με τα βιβλία. Εξηγούμε ότι τα χαρτόνια θα αναρτηθούν σε κάποιο σημείο της τάξης για να τα βλέπουμε όλοι. Μόλις τελειώσουν, παρουσιάζουν στην υπόλοιπη τάξη τα χαρτόνια τους.
- Έχουμε ξεχωρίσει μια βιβλιοθήκη της τάξης και την ονομάζουμε «βιβλιοφίλη». Αν θέλουμε κατασκευάζουμε και μια πινακίδα με την νέα ονομασία της για την τοποθετήσουμε ακριβώς από πάνω της, στοιχείο που προκαλεί έκπληξη και ενθουσιασμό στους μαθητές και τις μαθήτριες. Επιπλέον προσδίδει ένα ευχάριστο χαρακτηριστικό στην συνηθισμένη, βαρετή βιβλιοθήκη που συνήθως φιλοξενεί ανέγγιχτα σκονισμένα βιβλία.
- Αφού τοποθετήσουμε την πινακίδα πάνω από την βιβλιοθήκη εξηγούμε πώς πρόκειται να την χρησιμοποιήσουμε. Έχουμε ήδη ζητήσει από τα παιδιά να φέρουν κάποια από τα λογοτεχνικά βιβλία τους στο σχολείο. Έχουμε φέρει κι εμείς δικά μας για να δημιουργήσουμε κλίμα εμπιστοσύνης. Η «βιβλιοφίλη» είναι μια δανειστική βιβλιοθήκη που αφορά μόνο τα παιδιά της εκάστοτε τάξης, αυτό σημαίνει ότι δικαίωμα να δανείζονται από αυτή την βιβλιοθήκη έχουν μόνο τα παιδιά του τμήματος και ΚΑΝΕΝΑΣ άλλος (εκτός από τον/την εκπαιδευτικό). Πριν τον δανεισμό και κατά την επιστροφή του βιβλίου οφείλουν να ενημερώνουν τον/ την δάσκαλο/α της τάξης ή όποιον άλλο έχει αναλάβει να καταγράφει τους δανεισμούς. Τονίζουμε ιδιαίτερα ότι:
α) προσέχουμε πολύ τα βιβλία, σα να ήταν δικά μας
β) δε σκίζουμε, δε τσακίζουμε και δεν τσαλακώνουμε τις σελίδες
γ) χρησιμοποιούμε μόνο σελιδοδείκτη (ή κάποιο φύλλο χαρτί) για να σημειώσουμε το σημείο που σταματάμε το διάβασμά μας
δ) δε σημειώνουμε ΟΥΤΕ καν με μολύβι στα βιβλία των συμμαθητών/τριών μας
ε) τα επιστρέφουμε σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των 2 εβδομάδων
στ) μπορούμε να προσθέσουμε βιβλία στην βιβλιοφίλη μας όποτε το θελήσουμε.
Αν το σχολείο δεν επιτρέπει την παρουσία των παιδιών στην τάξη κατά την διάρκεια του διαλλείματος, επιλέγουμε ένα από τα διαλλείματα κατά το οποίο θα βρισκόμαστε κι εμείς μέσα στην τάξη και στην διάρκεια του οποίου θα μπορούν τα παιδιά να παραμείνουν στην τάξη ΜΟΝΟ αν θέλουν να επεξεργαστούν τα βιβλία της βιβλιοθήκης.
- Για λόγους ενθάρρυνσης και καθησυχασμού των παιδιών, παρουσιάζουμε πρώτοι τα βιβλία που έχουμε φέρει για την βιβλιοθήκη. Αναφέρουμε τους τίτλους των βιβλίων και τους συγγραφείς. Καλό είναι να πούμε ποια από όσα έχουμε φέρει έχουμε διαβάσει ή να προτείνουμε κάποια από αυτά.
- Η σειρά των παιδιών να παρουσιάσουν τα δικά τους βιβλία, με τον ίδιο τρόπο που τα παρουσιάσαμε κι εμείς. Μέσα από την παρουσίαση μπορούμε να έχουμε μια πρώτη εικόνα για το τι και πόσο έχουν διαβάσει οι μαθητές/τριές μας καθώς και τις προτιμήσεις τους. Επίσης, παιδιά που δεν έχουν φέρει κάποιο βιβλίο, ενθουσιάζονται από την διαδικασία και εκδηλώνουν την επιθυμία να φέρουν κι αυτοί κάποιο βιβλίο την επόμενη φορά.
- Τα βιβλία τοποθετούνται στην «βιβλιοφίλη» και αφήνονται να ξεφυλλιστούν από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Προσοχή!!! Ό,τι επιπέδου και να είναι το βιβλίο (για μεγαλύτερα ή μικρότερα παιδιά, κόμικ ή μικρά παραμύθια κ.ά.) αφήνουμε να παρουσιαστούν και να πάρουν μια θέση στην βιβλιοθήκη μας. Άλλωστε σκοπός μας είναι να αγαπήσουν τα παιδιά κάθε βιβλίο και να μην ντραπούν για ό,τι έχουν διαβάσει.