Συνεργατική συναρμολόγηση – Jigsaw classroom

Επάνοδος με μια διδακτική πρόταση που μ’ άρεσε. Δεν τη δοκίμασα αλλά μόλις επιστρέψω στα θρανία θα τη δοκιμάσω αμέσως! Τη συνάντησα στο διαδίκτυο και τη βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα. Είδα, βέβαια,  ότι πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1971 κι εγώ τη συνάντησα 40 χρόνια μετά οπότε μπορεί και να τη γνωρίζετε.

Ονομάζεται συνεργατική συναρμολόγηση (ουδέν σχόλιον!) και μοιάζει με την δουλειά σε ομάδες όμως έχει μια  ειδοποιό διαφορά: Μέσα σε κάθε ομάδα υπάρχουν οι ειδικοί. Έτσι κάθε παιδί έχει το ρόλο του και όλοι οι ρόλοι είναι ισοβαρείς. Όχι γραμματέας, εκφωνητής συντονιστής και τρέχα γύρευε. Εξ ου και το όνομα αγγλιστί jigsaw classroom (τάξη παζλ). Κάθε παιδί ένα κομμάτι του παζλ και όλα αναντικατάστατα για να δημιουργηθεί η τελική εικόνα!

Είναι κατά τη γνώμη μου πρόσφορη τεχνική για ανακαλυπτικές-διερευνητικές ή ομαδοσυνεργατικές προσεγγίσεις.

Η ιδέα είναι να χωρίσεις τη διδακτική ενότητα σε τόσες υποενότητες όσα είναι και τα άτομα της κάθε ομάδας μέσα στην τάξη. Έτσι κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει μια υποενότητα. Πρέπει να ενημερωθεί γι’ αυτήν όσο πιο καλά μπορεί και να την παρουσιάσει στην ομάδα του. Παρεμβάλλεται όμως πρώτα η ομάδα των ειδικών.

Αναλυτικότερα:

1η φάση: Δημιουργία ομάδων. Κάθε ομάδα αποτελείται από 4-6 άτομα. Φροντίζουμε να ποικίλουν σε φύλο, εθνότητα, επιδόσεις. Κάθε παιδί θα αναλάβει και μια υποενότητα.

2η φάση: Χωρίζουμε το μάθημα σε τόσες υποενότητες όσα και τα άτομα των ομάδων. Γίνεται η ανάληψη της υποενότητας από κάθε μέλος της ομάδας αντίστοιχα.

3η φάση: Το κάθε μέλος μελετάει το αντικείμενό του. Κρατάει σημειώσεις ή ό,τι άλλο κρίνει απαραίτητο.

4η φάση: Ομάδα ειδικών! Όσα παιδιά έχουν αναλάβει την ίδια υποενότητα σχηματίζουν την ομάδα ειδικών. Συζητούν αυτά που έμαθαν αντιπαραβάλλοντας τα ευρήματά τους ώστε να είναι έτοιμοι να τα παρουσιάσουν σε λίγο στην ομάδα τους.

5η φάση: Τα παιδιά γυρίζουν τώρα στην ομάδα τους και παρουσιάζουν με τη σειρά το αντικείμενό τους.  Οι υπόλοιποι κάνουν ερωτήσεις για απορίες, διευκρινίσεις.

6η φάση: Αξιολόγηση των ομάδων. Ατομικό τεστ αξιολόγησης που αφορά όλες τις υποενότητες. Ωχ!

συνεργατική συναρμολόγηση

Ο παραπάνω χάρτης δε φαίνεται σχεδόν καθόλου ΟΜΩΣ αν πατήσετε πάνω του, εμφανίζεται σε νέο παράθυρο και ΑΝ πατήσετε με το φακό στο σημείο που σας ενδιαφέρει, θα γίνει τεράστιος και ίσως σας σπάσει τα νεύρα, ΑΛΛΑ θα μπορέσετε με τα πολλά να τον διαβάσετε…..

Αφήστε μια απάντηση