Στο Νηπιαγωγείο εισάγουμε τους μαθητές στις μαθηματικές έννοιες θέτοντάς τους προβληματισμούς οι οποίοι προκύπτουν μέσα από την καθημερινότητά τους.
Στην μαθησιακή περιοχή των μαθηματικών, εμπεριέχονται και τα σχήματα τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στην μαθηματική εκπαίδευση των νηπίων διότι αυτά καθορίζουν την ανάπτυξη της αφηρημένης σκέψης, και την αναπαράσταση φυσικών αντικειμένων και καταστάσεων, την λεγόμενη “μοντελοποίηση”. (Οδηγός Νηπιαγωγού 2006,σελ.167). Ταυτόχρονα επεξεργαζόμαστε τα σχήματα διαθεματικά¹ μέσω της μαθησιακής περιοχής της Γλώσσας και της Δημιουργίας και Έκφρασης .
Παρακάτω σας παραθέτουμε περιληπτικά δραστηριότητες του 4ου τμήματος του Νηπιαγωγείου μας όπου τα σχήματα προσεγγίζονται διαθεματικά, θέτοντας στα νήπια προβληματισμούς προωθώντας την ενεργητική και μαθηματική τους σκέψη. Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο ότι οι δραστηριότητες έλαβαν μέρος κατά την διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
-Η ΤΕΛΕΙΑ
Ακούσαμε τη διήγηση του παραμυθιού η Τελεία
Η τελεία | Peter H. Reynolds | Παιδικό παραμύθι – YouTube
και ζωγραφίζαμε και εμείς μία τελεία όπως έκανε και η Λίζα. Φυσικά δεν ξεχάσαμε να βάλουμε στο έργο τέχνης μας έναν τίτλο (Η ΤΕΛΕΙΑ) και να βάλουμε την υπογραφή μας (το όνομά μας) όπως βάζουν όλοι οι καλλιτέχνες. (Πατώντας πάνω στον τίτλο θα βρείτε ένα powerpoint με παραδείγματα από ζωγραφιές)
-ΕΝΑ ΚΟΥΜΠΙ ΠΟΥ ΤΟ ΕΛΕΓΑΝ ΟΣΚΑΡ²
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι “Ένα κουμπί που το έλεγαν Όσκαρ” (συγγραφέας Nagy Eszter) και πραγματοποιήθηκε μαθηματική συζήτηση. Τι σχήμα είναι ο Όσκαρ; Γιατί δεν μπορεί να βρει κάποιον να κάνει παρέα; Πού μπορεί να βρει κύκλους; Τελικά που βρήκε μία θέση ο Όσκαρ και έμεινε;
Ο Όσκαρ όμως δεν έμεινε ούτε εκεί ήρθε και με βρήκε και τώρα πρέπει να του βρούμε κύκλους. Υπάρχουν στο σπίτι μας αντικείμενα που να δίνουν αποτύπωμα κύκλου; Ένας κύλινδρος και μία σφαίρα αν τα αποτυπώσουμε στο χαρτί δίνουν έναν κύκλο.
-ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΟΠΩΣ Ο ΚΑΝΤΙΝΣΚΙ ΕΝΑ ΠΙΝΑΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΠΟ ΚΥΚΛΟΥΣ
Ο ζωγράφος Βασίλι Καντίνσκι ζωγράφιζε πίνακες από γεωμετρικά σχήματα. Εμείς σήμερα φτιάξαμε ένα πίνακα ζωγραφικής από κύκλους όπως ο Καντίνσκι. Χωρίσαμε την κόλλα χαρτί σε 4 ορθογώνια χωρίζοντας την κόλλα ζωγραφικής στη μέση, σχηματίζοντας ένα σταυρό με γραμμές. Μέσα σε κάθε ορθογώνιο φτιάξαμε πολλούς χρωματιστούς κύκλους (επισυνάπτεται σε power-point ένθετο με ζωγραφιές, θα το βρείτε πατώντας πάνω στον τίτλο)
Τέλος μάθαμε το τραγούδι του κύκλου από τα ζουζούνια “Κύκλος, κύκλος, κύκλος, κύκλος, κύκλος είναι και κυλάει”
-Ο ΚΥΡΙΟΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΣ ΠΟΥ ΛΕΓΟΤΑΝ Ο
Αλήθεια ποιο γράμμα μοιάζει με κύκλο; Το γράμμα Ο!!! Ας ακούσουμε την ιστορία του.
Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας κύριος που λεγόταν Ο και ήταν ολοστρόγγυλος. Του άρεσε οτιδήποτε ήταν στρογγυλό, έτσι κάθε μέρα έφτιαχνε ολοστρόγγυλα μπισκότα, τα έτρωγε και φώναζε Ο! Ο! Ο! Ώσπου μία μέρα χάλασαν τα δόντια του και έτσι αναγκάστηκε να πάει σε μία οδοντίατρο. Όταν έφτασε έξω από την πόρτα υπήρχε μία ολοστρόγγυλη πινακίδα που έγγραφε Όλγα Οδοντόν Οδοντίατρος. Η οδοντίατρος του είπε ότι από τα πολλά μπισκότα χάλασαν τα δόντια του έπρεπε να τα βουρτσίζει με οδοντόκρεμα και οδοντόβουρτσα. Φεύγοντας από το οδοντιατρείο είδε ότι έβρεχε, έπιασε την ολοστρόγγυλη ομπρέλα του και γύρισε σπίτι.
Ας ζωγραφίσουμε και εμείς τον κύριο Ο. Βάλτε του ματάκια, στόμα, μουστάκι και ότι άλλο θέλετε!
-ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΤΡΙΓΩΝΟ³
Σήμερα είδαμε ένα εικονογραφημένο σενάριο (παραμύθι) για το τρίγωνο και πραγματοποιήθηκε μαθηματική συζήτηση. Αλήθεια πού λέτε να κρύβονται τα τρίγωνα;
Ακούσαμε το τραγούδι από τα ζουζούνια “Τρίγωνο, τριγωνάκι” και μάθαμε τους στίχους: “Τρίγωνο, τρίγωνακι, τρίγωνο, τρίγω – τριγωνάκι, τρεις γραμμές και τρεις γωνίες κάνουν τριγωνάκι”.
Ζουζούνια – Το Τρίγωνο (Official) – YouTube
-ΠΟΙΟ ΓΡΑΜΜΑ ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΤΡΙΓΩΝΟ; ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ Δ!!!
Αναρωτηθήκαμε ποιο γράμμα μοιάζει με τρίγωνο; ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ Δ. Το όνομα ποιας συμμαθήτριάς μας ξεκινάει από Δ;
Δδ όπως δέντρο.
Ακούσαμε το παραμύθι ¨ΤΟ ΔΟΝΤΙ ΤΗΣ ΔΑΝΑΗ¨ από το site της Ζήση Ανθής και είδαμε τις αντίστοιχες καρτέλες. Θα βρείτε το παραμύθι (αν και εμείς το είδαμε ελαφρώς τροποποιημένο στο σενάριο και στο εποπτικό υλικό) στο ακόλουθο site
Μέσα σε ένα δόντι ζωγραφίζουμε και εμείς κάτι που ξεκινάει από Δ.
-ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΤΑΣ ΑΠΟ ΤΡΙΓΩΝΟ
– ΟΡΘΟΓΩΝΙΟ ΚΑΙ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ
Διαβάσαμε ένα εικονογραφημένο βιβλίο για τα σχήματα. Ακούσαμε με αφορμή αυτό τα τραγούδια από τα ζουζούνια ”ορθογώνιο” και ¨τετράγωνο¨. Αλήθεια πώς θα ήταν ο Άγιος Βασίλης αν αποτελούταν από γεωμετρικά σχήματα; Αφού τον φανταστήκαμε τον ζωγραφίσαμε.
-ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΡΙΒΙΖΑ ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΑΚΙ ΠΟΥ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΑΓΓΙΞΕΙ ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΑΚΙ
Σήμερα ακούσαμε το παραμύθι του Τριβιζά “Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει το αστεράκι” και φτιάξαμε και εμείς ένα αστέρι με την ευχή να ακολουθούμε τα όνειρά μας και να μένουμε υγιείς. (Για τον τρόπο κατασκευής του αστεριού θα βρείτε τις οδηγίες σε μορφή powerpoint πατώντας πάνω στον τίτλο)
ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΤΟ ΑΣΤΕΡΑΚΙ ΤΟΥ ΤΡΩΚΤΙΚΟΥΛΗ (2)
Οι παραπάνω δραστηριότητες οι οποίες πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι ένα μικρό δείγμα του εκπαιδευτικού προγράμματος στο Νηπιαγωγείο.
¹Σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου “Τα προγράµµατα στην προσχολική αγωγή δε νοούνται ως διακριτά διδακτικά αντικείµενα και δεν προτείνονται για αυτοτελή διδασκαλία αλλά για τον προγραµµατισµό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων που έχουν νόηµα και σκοπό για τα ίδια τα παιδιά.”
²Σκουμπουρδή, Χ. & Καφούση, Σ. (2009). Ο Όσκαρ και η Λίζα συζητούν με νήπια για τα σχήματα. Σύγχρονη Εκπαίδευση 156, 125-135
³Καλαφατά, Μ. & Σκουμπουρδή, Χ. (2016). Σχεδιασμός εικονογραφημένου σεναρίου για την αντίληψη του τριγώνου από νήπια. Στο Κ. Μαλαφάντης (Επιμ.) 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος: «Λογοτεχνία και Παιδεία» (σελ. 46-68). Εκδόσεις Διάδραση.