pantsouka's blog

Just another Blogs.sch.gr site

Τι λάθη κάνουμε στην ερώτηση για τον τίτλο (Β3α.2025)

Συγγραφέας: pantsouka στις 6 Ιουνίου, 2025

1. Στεγνή θεωρία (χωρίς περιεχόμενο, χωρίς τεκμηρίωση)

Ο τίτλος αποτελεί στοιχείο επικοινωνιακής αποτελεσματικότητας. Επιτελεί τη λειτουργία της προϊδέασης του αναγνώστη και της ενεργοποίησης του ενδιαφέροντός του για το κείμενο. Ο τίτλος αξιοποιεί τα μέσα της ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας, προκαλεί έκπληξη και διεγείρει την περιέργεια του αναγνώστη.

Σχόλιο: Αυτή η απάντηση περιλαμβάνει μόνο θεωρητικά στοιχεία, χωρίς καμία σύνδεση με τον τίτλο «Η δημιουργικότητα αρχίζει από την κούνια» ή με το περιεχόμενο του κειμένου 2. Άρα είναι λανθασμένα γενική και ανολοκλήρωτη.


2. Αναλυτική αλλά ασαφής, με πολλές άσχετες λεπτομέρειες

Ο τίτλος του Κειμένου 2 είναι ρηματικός, με τρίτο πρόσωπο και οριστική έγκλιση, η οποία προσδίδει βεβαιότητα στην πληροφορία που δηλώνεται. Είναι ενεργητικής σύνταξης, δηλωτικός περιεχομένου και γενικά εύστοχος. Το επικοινωνιακό αποτέλεσμα που επιτυγχάνει είναι να προκαλέσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη, καθώς η αναφορά στη «δημιουργικότητα» σε συνδυασμό με την «κούνια» δημιουργεί έκπληξη και οδηγεί τον αναγνώστη να θέλει να πληροφορηθεί περισσότερα. Η λειτουργία αυτή επιτυγχάνεται μέσω της ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας, αλλά και του χιούμορ ή μιας μορφής υπερβολής που δημιουργεί αφηγηματική ένταση. Επιπλέον, ο τίτλος είναι σύντομος και περιεκτικός, άρα αποτελεσματικός επικοινωνιακά.

Σχόλιο: Αυτή η απάντηση περιέχει πολλές ορθές αλλά περιττές παρατηρήσεις γλωσσικής μορφής που δεν σχετίζονται με το ερώτημα (π.χ. ρηματικός, οριστική, τρίτο πρόσωπο), αντί να επικεντρωθεί στην επικοινωνιακή λειτουργία του τίτλου. Αν και λέει και σωστά πράγματα, χάνεται ο στόχος της απάντησης. Ο βαθμολογητής καταλογίζει στον υποψήφιο έλλειμμα κρίσης.


3. Άριστη απάντηση με εστίαση και τεκμηρίωση

Ο τίτλος του Κειμένου 2 προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη, γιατί συνδυάζει δύο έννοιες που παραδοσιακά δεν συνδέονται: τη «δημιουργικότητα» και τη «βρεφική ηλικία» («κούνια»). Αυτό το ασυνήθιστο λεκτικό σχήμα προκαλεί έκπληξη και κινητοποιεί τον αναγνώστη να διαβάσει το κείμενο. Επιπλέον, προϊδεάζει για το περιεχόμενο, καθώς η συνέχεια του άρθρου αφορά ερευνητικά ευρήματα για την παρουσία δημιουργικής σκέψης ήδη στα βρέφη. Το επικοινωνιακό αποτέλεσμα επιτυγχάνεται μέσω της ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας, αλλά και της χρήσης χιούμορ και ευρηματικότητας, που ενισχύουν τη γοητεία του τίτλου.

Σχόλιο: Η απάντηση αυτή συνδέει θεωρία και περιεχόμενο, απαντά άμεσα στο ερώτημα, τεκμηριώνει με σαφήνεια και είναι συνοπτική αλλά πλήρης. Είναι υπόδειγμα για άριστη απάντηση.

ΤΣΑΚ και ΤΣΟΥΚ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *