Η μετατροπή της σύνταξης σε παθητική και η αξιολόγηση της. (θέμα Β3β, 2025)
Συγγραφέας: pantsouka στις 6 Ιουνίου, 2025
Εκφώνηση Β3β :
«Θα πρέπει, επομένως, να μελετήσουμε τις συνθήκες εκείνες που επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους.»
- Να μεταφέρετε την περίοδο λόγου στην αντίθετη σύνταξη (παθητική).
- Να επισημάνετε δύο αλλαγές στο ύφος.
1️⃣ Στεγνή και πρόχειρη απάντηση
Μετατροπή:
Οι συνθήκες εκείνες από τις οποίες επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν.
Αλλαγές στο ύφος:
Το ύφος γίνεται πιο αντικειμενικό και επίσημο.
Σχόλιο:
Η απάντηση είναι τυπικά σωστή, αλλά ανολοκλήρωτη: οι παρατηρήσεις για το ύφος είναι γενικές και ασαφείς. Δεν υπάρχει σύνδεση με τον σκοπό του κειμένου. Η σκέψη μένει επιφανειακή.
2️⃣ Απάντηση με πλατειασμούς και σύγχυση εννοιών
Μετατροπή:
Οι συνθήκες εκείνες από τις οποίες επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν.
Αλλαγές στο ύφος:
Το ύφος γίνεται πιο επίσημο και λιγότερο καθημερινό. Επίσης, αποκτά αυστηρό χαρακτήρα και χρησιμοποιεί πιο σύνθετη γλώσσα. Η πρόταση γίνεται πιο δύσκολη στην κατανόηση και φαίνεται πιο “λόγια”. Παράλληλα, αφαιρείται το «εμείς», οπότε το ύφος απομακρύνεται από το προσωπικό και γίνεται ουδέτερο. Δεν υπάρχει τόσο συναίσθημα όσο στην πρώτη πρόταση.
Σχόλιο:
Η απάντηση περιλαμβάνει κάποια σωστά στοιχεία, αλλά είναι ασαφής και φλύαρη. Συνδυάζει όρους όπως «λόγια», «αυστηρό», «δυσνόητη», χωρίς να τους συνδέει ξεκάθαρα με τα υφολογικά χαρακτηριστικά. Ο μαθητής δείχνει ότι έχει αίσθηση του θέματος αλλά δεν μπορεί να ξεχωρίσει έννοιες (π.χ. μορφή, επίπεδο λόγου, αντικειμενικότητα, ύφος). Δεν επιλέγει δύο σαφείς και διαφορετικές αλλαγές.
ΑΝ ο μαθητής εισαγάγει κι έναν αντιφατικό χαρακτηρισμό (πχ αυστηρό και άμεσο) τότε δείχνει ότι η σύγχυση εννοιών έχει πολύ μεγάλο βάθος.
3️⃣ Πολύ καλή, πλήρως τεκμηριωμένη απάντηση
Μετατροπή:
Οι συνθήκες εκείνες από τις οποίες επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν.
Αλλαγές στο ύφος:
- Το ύφος γίνεται πιο απρόσωπο και ουδέτερο, καθώς αποσιωπάται το ρηματικό πρόσωπο «εμείς» (που ήταν εναρμονισμένο με τον λόγο της δήλωσης – συνέντευξης της κ.Πομιεχόφσκα και προτάσσεται η ίδια η ενέργεια της μελέτης. Αυτό ενισχύει την αποστασιοποίηση του πομπού από το μήνυμα — χαρακτηριστικό στοιχείο του τυπικού ύφους που προσιδιάζει στον επιστημονικό λόγο.
- Επιπλέον, η σύνταξη γίνεται πιο σύνθετη, κάτι που αντιστοιχεί στο επίσημο και ακαδημαϊκό επίπεδο του λόγου. Ταιριάζει με τον προτρεπτικό και ερευνητικό χαρακτήρα της πρότασης προσαρμοσμένης στην επικοινωνιακή συνθήκη της επιστημονικής σύστασης για την ανάγκη συστηματικής μελέτης των ανασταλτικών παραγόντων στη δημιουργικότητα του βρέφους.
Σχόλιο:
Η απάντηση πληροί όλα τα κριτήρια του άριστα: σωστή μετατροπή, δύο σαφείς και διακριτές αλλαγές στο ύφος, τεκμηρίωση με σύνδεση μορφής-λειτουργίας-περιεχομένου. Ο μαθητής κατανοεί βαθιά τι σημαίνει αλλαγή ύφους και γιατί γίνεται στο συγκεκριμένο σημείο.
Τσακ και Τσουκ
Αφήστε μια απάντηση