Περιβαλλοντικός δείκτης Ο2: Συμμετοχή σε προγράμματα ανακύκλωσης δήμων/ φορέων
Στα πλαίσια του δικτύου Αειφόρων σχολείων, στο οποίο συμμετέχουμε φέτος και στη διαδικασία πιστοποίησης του σχολείου μας ως αειφόρου, ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας με την ΑΦΗΣ, την ΑΕ που ιδρύθηκε με σκοπό την οργάνωση συλλογικού συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών με τον νόμο 2939/6-8-2001 (ΦΕΚ 179 Α’) και λειτουργεί ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός με στόχο τη συλλογή και ανακύκλωση φορητών μπαταριών προκειμένου να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι, όπως προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία.
Οι γονείς συμμετέχουν ενεργά στην προσπάθεια συλλογής και ανακύκλωσης μπαταριών, όπως και σε όλες μας τις δράσεις…
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω εκπαιδευτικό βίντεο με το ταξίδι της μπαταρίας
Κατά τη σχολική χρονιά που διανύουμε προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε κάποιες από τις τεχνικές της παιδαγωγικής Φρενέ, στοχεύοντας μέσα από αυτές στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, της φαντασίας, της ελευθερίας έκφρασης, της κριτικής σκέψης , της ισότητας και του σεβασμού.
Δουλεύοντας με την παιδαγωγική του Φρενέ σημαίνει ότι “επιτρέπεις στη ζωή να μπει μέσα στην τάξη, οργανώνοντας στιγμές διαλόγου, ανταλλαγών, παρουσιάσεων, συνεργασίας, στιγμές που τα παιδιά είναι δρώντα πρόσωπα σε σχέση τόσο με τη δική τους παραγωγή όσο και με των άλλων. Σημαίνει ότι βάζεις τη ζωή μέσα στην τάξη λαμβάνοντας το βίωμα του κάθε παιδιού.” (Fabienne Bureau, νηπιαγωγός, Ξεκινώντας με την παιδαγωγική Φρενέ, Αθήνα, 2017)
Μέσα από την θεμελιώδη αρχή της παιδαγωγικής Freinet που είναι η ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία αποφασίσαμε από την αρχή της λειτουργίας της δανειστικής μας βιβλιοθήκης κάθε Δευτέρα πρωί τα παιδιά να παρουσιάζουν στην ολομέλεια το βιβλίο που έχουν διαβάσει με τους γονείς τους στο σπίτι. Η δραστηριότητα αυτή εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της πρώτης οργανωμένης δραστηριότητας του ωρολογίου προγράμματος, καθώς όλα τα παιδιά θέλουν να μοιραστούν μαζί μας τα νέα τους σε σχέση με το βιβλίο που έχουν διαβάσει. Για τις πρώτες φορές που τα παιδιά μας παρουσίαζαν τα βιβλία τους κατευθύναμε την κουβέντα κάνοντας ερωτήσεις αλλά καθώς προχωρούσε ο καιρός ήξεραν πια από μόνα τους τι έπρεπε να μοιραστούν με τους φίλους τους. Επίσης παρουσιάζουν στους φίλους τους τις εργασίες που έκαναν στο σπίτι κι οι οποίες σχετίζονται με το βιβλίο.
Τα παιδιά εκφράζονται ελεύθερα για το βιβλίο, για τους ήρωες, για τα συναισθήματα που γεννιούνται κατά την ανάγνωση, για το τι θα έκαναν τα ίδια κτλ. Με την ευκαιρία αυτή έχουν εμπλουτίσει πολύ το λεξιλόγιό τους, δέχονται ερωτήσεις από τους φίλους τους και δίνουν τις κατάλληλες απαντήσεις, περιμένουν τη σειρά τους και σέβονται τον συνομιλητή τους, ενώ παρατηρούμε ότι επιμένουν πολύ στα συναισθήματα σε σχέση με το πώς νιώθει ο ήρωας που τα κατάφερε, πώς νιώθει κάποιος που δεν τα κατάφερε, τι θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά, πώς θα μπορούσαμε να τον βοηθήσουμε εμείς και πώς θα νιώθαμε αν καταφέρναμε να τον βοηθήσουμε.
Ημέρες μνήμης του Πολυτεχνείου και γιορτάζουμε τη Δημοκρατία στο σχολείο μας!!
Διαβάζουμε το υπέροχο βιβλίο της αγαπημένης Κωνσταντίνας Αρμενιάκου με τίτλο “Η κυρά Δημοκρατία” προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τις έννοιες της Δημοκρατίας και της Δικτατορίας, μέσω της διδακτικής προσέγγισης του βιβλίου και της συζήτησης πάνω στο περιεχόμενό του.
Σε χαρτί διπλωμένο στα δύο τα παιδιά ζωγραφίζουν στη μια πλευρά την κυρά Δημοκρατία και στην άλλη τη Ρία τη Δικτατορία και υπαγορεύουν στη νηπιαγωγό τις λέξεις που φέρνουν στο μυαλό τους αυτές οι δύο “κυρίες”
Δημιουργήσαμε πίνακα αναφοράς με τις λέξεις που είπαν τα παιδιά και για τη Δημοκρατία και για τη Δικτατορία, τον “διαβάσαμε”, κάναμε σε ομάδες τη Δημοκρατία και τη Ρία τη Δικτατορία, αντιστοιχίσαμε εικόνες σε καθεμιά και γράψαμε τις λέξεις στη σωστή αφίσα.
Ζωγραφίσαμε και στον υπολογιστή με τη βοήθεια του λογισμικού Tux Paint τη Δημοκρατία και τη Δικτατορία και γράψαμε τα ονόματά τους.
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο για την ιστορία του Πολυτεχνείου και παραλληλίσαμε την ιστορία αυτή με το παραμύθι της κυρά Δημοκρατίας.
Μάθαμε το Δ.δ της Δημοκρατίας και το Π,π του Πολυτεχνείο και συνδυάζοντάς τα δημιουργήσαμε το πολυτεχνείο.
Το δημιουργήσαμε και με σχήματα πάνω σε αποκόμματα εφημερίδων της εποχής.
Και, φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι εκλογές για τον αρχηγό του σχολείου μας…
Και τα απαραίτητα συγχαρητήρια στον αρχηγό μας, ο οποίος έβγαλε και την πρώτη του ομιλία!!
Πώς μπορούμε σιγά σιγά να ξεκινήσουμε να γράφουμε το αρχικό μας αλλά και άλλα γραμματάκια και λεξούλες; Πώς θα ξεκινήσουμε να παίζουμε μαζί τους; Μα, φυσικά, πρώτα ξεκινώντας με τα σημεία
Χτυπάμε κι εμείς τον μαρκαδόρο μας στο χαρτί και μετά ξεκινάμε ένα ταξίδι πάνω στο χαρτί δημιουργώντας μία αστεία γραμμή προς όλες τις κατευθύνσεις. Μαθαίνουμε με ποιηματάκια που γράψαμε τα είδη των γραμμών (ευθεία, καμπύλη, τεθλασμένη) παίζουμε παιχνίδι με ζάρι που στην κάθε πλευρά του έχει και μια γραμμή και δημιουργούμε διάφορα με γραμμές.
Ακολουθούν τα σχήματα…
και η πρώτη μας δημιουργία με διάφορα σχήματα…
Παίξαμε και κουκλοθέατρο με σχηματανθρωπάκια που δημιουργήσαμε και για να κάνουμε ακόμη πιο ελκυστική την ενασχόλησή μας με γραμμές και σχήματα, εμπλέξαμε και κάποιες δραστηριότητες με χρώματα…
Τα αναγνωρίσαμε, τα ομαδοποιήσαμε, μετρήσαμε, φυσήξαμε, δημιουργήσαμε χρώματα, ψάξαμε το δικό μας ουράνιο τόξο…
Ακούσαμε τη Μάγισσα με τα μπαλόνια και είδαμε ότι και στα δικά μας το κίτρινο δε φούσκωνε υποθέτοντας ότι η μάγισσα ήρθε μάλλον στο δικό μας σχολείο και τρύπησε το κίτρινο μπαλόνι. Εργαστήκαμε στη γωνιά της παρατήρησης ψάχνοντας να βρούμε τι συμβαίνει και δε φουσκώνει κι αφού βρήκαμε την τρύπα προτείναμε λύσεις…
Ακούσαμε τον ήχο του αέρα που φεύγει, όμως, και ήμασταν σίγουροι ότι και πάλι θα ξεφουσκώσει το κίτρινο. Πρέπει να βιαστούμε και να βρούμε τρόπο να το βοηθήσουμε.
Ανακαλύψαμε το δικό μας ουράνιο τόξο, αφού χρειάζεται ήλιο και νερό…
Ξεκινώντας τη δράση της δανειστικής μας βιβλιοθήκης εισάγουμε για φέτος τη δράση της βαλίτσας, την οποία με κλήρωση δανείζεται ένα παιδί κάθε Παρασκευή μαζί με το βιβλίο του και την επιστρέφει τη Δευτέρα. Η βαλίτσα περιέχει υλικά που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, όπως υφάσματα, κορδέλες, χάντρες κτλ, καθώς και ανακυκλώσιμα υλικά, όπως ρολά από χαρτί κ.α, ενώ περιέχει και αναλώσιμα, όπως κόλλα, χαρτί γλασσέ, γκοφρέ κ.α. Ο τυχερός που θα πάρει τη βαλίτσα στο σπίτι του θα συνεργαστεί με την οικογένειά του και θα κάνει μια κατασκευή χρησιμοποιώντας τα υλικά της βαλίτσας ή ό,τι άλλο μπορεί να σκεφτεί και να βρει στο σπίτι του, που να θυμίζει κάτι από το βιβλίο που διάβασε.
Τη Δευτέρα επιστρέφει στο σχολείο το βιβλίο, τη βαλίτσα και την κατασκευή που δημιούργησε, αναδιηγείται την ιστορία του βιβλίου και μας παρουσιάζει την κατασκευή του, εξηγώντας στους φίλους του τι σχέση έχει αυτή με το βιβλίο.
Η δράση αυτή άρεσε πολύ στα παιδιά, τα οποία περίμεναν πώς και πώς να πάρουν στο σπίτι μαζί τους τη βαλίτσα.
η βαλίτσα, οι υφασμάτινες σακούλες δανεισμού και ο τρόπος δανεισμού των βιβλίων
τα παιδιά παρουσιάζουν τις κατασκευές τους από τη δανειστική
Παιδαγωγικός δείκτης Π1- Παιδοκεντρικές και βιωματικές τεχνικές ή μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από τους διδάσκοντες προκειμένου να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και αποδοτικό για τα παιδιά
Η μεταφορά του μαθήματος στη φύση δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν στο έπακρο μια ευρεία ποικιλία μαθησιακών εμπειριών και ερεθισμάτων που δέχονται από το περιβάλλον αλλά και κάνει την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ελκυστική και ενδιαφέρουσα για τα παιδιά.
Outdoor Classroom Day και αποφασίζουμε κι εμείς να μεταφέρουμε έξω στη φύση την εκπαιδευτική μας διαδικασία κάνοντας έναν περίπατο στο φθινόπωρο!!!
Το “βλέπουμε”, το “ακούμε”, το “νιώθουμε”, το “αγγίζουμε” έξω στην αυλή μας αλλά και κάνοντας έναν περίπατο στη γειτονιά μας…
Μαζεύουμε θησαυρούς της φύσης για να δημιουργήσουμε καλλιτεχνήματα και να παίξουμε μαζί τους μαθαίνοντας.
Και ζωγραφίσαμε στο κιόσκι του πάρκου τα όσα είδαμε στον περίπατό μας!!
Γιορτάσαμε και φέτος με ιδιαίτερη λαμπρότητα την επέτειο του “ΟΧΙ” στο σχολείο μας, όπως και σε όλα τα σχολεία σε κάθε γωνιά της χώρας μας. Αρχικά παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο για μια πρώτη γνωριμία με τα βασικότερα γεγονότα της περιόδου.
Στον ευρωπαϊκό χάρτη εντοπίσαμε την Ελλάδα, την Ιταλία και τη Γερμανία και μάθαμε τις σημαίες τους και το πώς λέγονται οι κάτοικοί τους.
Μιλήσαμε για τα κυριότερα σημεία του Αγώνα παίζοντας ξανά και ξανά το παιχνίδι των ερωτήσεων, ώστε να μείνουν στη μνήμη των παιδιών πολύ συγκεκριμένα πράγματα, όπως το τι γιορτάζουμε στις 28 Οκτωβρίου, ποιοι είπαν το “ΟΧΙ”, σε ποιους το είπαν, πού έγινε ο πόλεμος, ποιοι κέρδισαν στην αρχή, τι έκαναν μετά οι Ιταλοί, ποιοι κέρδισαν στον πόλεμο με τους Γερμανούς, πόσα χρόνια έμειναν οι Γερμανοί στη χώρα μας, πώς λέγεται αυτό το διάστημα, ποιο “έξυπνο” κόλπο έκαναν οι Έλληνες για να διώξουν τους Γερμανούς και τι έγινε τελικά. Βέβαια, εστιάσαμε πολύ στην προσφορά όλων των Ελλήνων στον αγώνα για την Ελευθερία και στο πόσο σημαντικό ήταν γι’ αυτούς να υπερασπίζονται την πατρίδα, τη σημαία και τις οικογένειές τους. Τέλος δώσαμε πολύ μεγάλη σημασία στο πώς ένιωθαν κατά τη διάρκεια του πολέμου σε αντιπαραβολή με το πώς νιώθουμε σε καιρό ειρήνης κι επιλέξαμε, βέβαια, την ειρήνη, η οποία είναι πολύ σημαντική για όλους τους λαούς. Παρατηρήσαμε εικόνες της εποχής, τις περιγράψαμε και προσπαθήσαμε να σκεφτούμε τι μπορεί να σκέφτονταν και να ένιωθαν εκείνοι οι άνθρωποι που ζούσαν τα χρόνια εκείνα.
Παρατηρήσαμε την ελληνική σημαία, τα σχήματα και τα χρώματα, μετρήσαμε τις λωρίδες και παίξαμε το παιχνίδι των συλλαβών με τη φράση “ελευθερία ή θάνατος”. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι οι φωνούλες τις φράσης είναι τόσες όσες και οι γραμμές της σημαίας μας, καθώς έδειχνα την κάθε λωρίδα σε κάθε συλλαβή. Δημιουργήσαμε τις δικές μας σημαιούλες μετρώντας πόσες μπλε και πόσες λευκές λωρίδες χρειαζόμαστε, καθώς και τα τετράγωνα που χρειαζόμαστε και πώς πρέπει να τα τοποθετήσουμε ώστε να δημιουργηθεί στη μέση ο λευκός σταυρός. Συνεχίσαμε με το τύπωμα της παλάμης μας, το οποίο μεταμορφώθηκε σε περιστέρι της ειρήνης και “γράψαμε” το “ΟΧΙ” με μπαλίτσες γκοφρέ δημιουργώντας, έτσι, το μόμπιλ της 28ης Οκτωβρίου.
Περιγράψαμε εικόνες της κατοχής και προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση όλων αυτών των ανθρώπων…
Από τις περιγραφές μας γι’ αυτές τις εικόνες γράψαμε και τα λογάκια που είπαμε στη γιορτή μας…
Μιλώντας για τη σημασία της Ειρήνης που τόσο πολύ επιθυμούμε στη ζωή μας δημιουργήσαμε μία συγκριτική εξακτίνωση πολέμου και ειρήνης σε συνδυασμό με τα εργαστήρια δεξιοτήτων και τις μικρές ηλιαχτίδες.
Στο ολοήμερό μας κάναμε τα δικά μας φανταράκια…
Το παιχνίδι στις γωνιές…
Στη γωνιά της γραφήςΣτη γωνιά των μαθηματικώνστην πλαστελίνηστην τέχνη
Την ημέρα της επετείου συμμετείχαμε στον εκκλησιασμό με κάποια από τα παιδάκια μας, καταθέσαμε στεφάνι στις δύο από τις τρεις τοπικές κοινότητες από τις οποίες προέρχονται τα νηπιάκια μας και παρελάσαμε στο χωριό.
Οι φετινές μας δραστηριότητες προγραμματισμού ξεκινούν με τη συμμετοχή μας σε συμμαχία του 2ου νηπιαγωγείου Καβαλαρίου και αφορά στα αρχικά γράμματα των ονομάτων των παιδιών.
Ξεκινήσαμε παίζοντας βιωματικά με το ρομποτάκι μας, το Bee Bot, όπου ένα νήπιο μεταμφιεζόταν σε ρομποτάκι και το άλλο το προγραμμάτιζε για να φτάσει στο αρχικό γράμμα, που είχαν συμφωνήσει.
Η δραστηριότητα συνεχίστηκε με τον προγραμματισμό του Bee Bot στην πίστα με τα αρχικά γράμματα των παιδιών. Υπήρχαν καρτέλες με τα αρχικά τους και με εικόνες δύο αντικειμένων, το ένα από τα οποία άρχιζε από το συγκεκριμένο αρχικό. Αφού το παιδί έβρισκε το αντικείμενο προσπαθούσε να προγραμματίσει το ρομποτάκι, ώστε να φτάσει στο αντίστοιχο αντικείμενο.
Η δραστηριότητα έχει “ανέβει” στην σελίδα του Code Week και θα συνεχίσουμε και με άλλες δραστηριότητες προγραμματισμού.
Δείκτες Αειφόρου Νηπιαγωγείου: Κ3 “Κοινωνικές δράσεις που πραγματοποιούνται από τη σχολική κοινότητα μέσα ή έξω από το σχολείο”
1η Οκτωβρίου και γιορτάζουν κάποια από τα πολυτιμότερα πρόσωπα της ζωής μας, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας. Αναμφισβήτητα η σχέση των εγγονιών με τους παππούδες τους είναι μια υπέροχη και ιδιαίτερη σχέση, η οποία συνήθως διαφέρει από τη σχέση γονέα-παιδιού. Οι στιγμές που μοιράζονται οι παππούδες με τα εγγόνια τους γίνονται αναμνήσεις που ο κάθε άνθρωπος μεγαλώνοντας κρύβει καλά μέσα στην καρδιά του και τον συντροφεύουν για όλη του τη ζωή.
Θέλοντας κι εμείς να δημιουργήσουμε μία ακόμη όμορφη και τρυφερή ανάμνηση για τους παππούδες αλλά και για εμάς, αποφασίσαμε να τους καλέσουμε στο σχολείο μας και να περάσουμε μαζί μία υπέροχη μέρα. Στείλαμε τις προσκλήσεις για να τους ενημερώσουμε για την πρόθεσή μας και ξεκινήσαμε τις ετοιμασίες. Για αρχή ετοιμάσαμε ένα κέικ για να τους κεράσουμε. Είδαμε τα υλικά, τις συσκευασίες και τις ετικέτες τους, καταγράψαμε, όπως μπορούσαμε, τη διαδικασία και βοηθήσαμε στην παρασκευή του γλυκού…
(δυστυχώς οι φωτογραφίες δεν μπορούν να μεταφέρουν την υπέροχη μυρωδιά που πλημμύρισε το σχολείο μας)
Η συνταγή μας…
Αφού το γλυκό μας ήταν έτοιμο, υποδεχτήκαμε με μεγάλη χαρά τους παππούδες μας, καθήσαμε μαζί τους, κουβεντιάσαμε για διάφορα και τους κεράσαμε. Παρουσιάσαμε ένα Powerpoint σχετικά με τον ρόλο των παππούδων και γιαγιάδων στην οικογένεια, καθώς κι ένα βίντεο με φωτογραφίες των παιδιών με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, τις οποίες μας έδωσαν οι γονείς, καθώς και τις εργασίες που είχαν ετοιμάσει τα παιδιά.
Μετά γνωρίσαμε στους παππούδες μας τις γωνιές μας, για να ξέρουν κι εκείνοι τι κάνουμε τις ώρες που είμαστε στο σχολείο μας και παίξαμε μαζί τους σε όλες.
Περάσαμε πραγματικά πολύ όμορφα κι ανανεώσαμε το ραντεβού μας για πολλές πολλές άλλες επισκέψεις τους στο σχολείο μας για να περάσουν και πάλι μαζί μας όμορφες στιγμές στα πλαίσια του ωρολόγιου προγράμματός μας (ανάγνωση και αφήγηση παραμυθιών, κατασκευές, κουκλοθέατρο κτλ)
Ημέρες μνήμης του Μακεδονικού Αγώνα και τιμής των ένδοξων μακεδονομάχων, οι οποίοι έδωσαν τη ζωή τους για την γη της Μακεδονίας μας και το σχολείο μας δεν θα μπορούσε να μη βάλει το δικό του λιθαράκι. Ξεκινήσαμε παρατηρώντας τον χάρτη της Ελλάδας μας και ακολουθώντας με το χέρι μας τα σύνορά της. Εντοπίσαμε τους γείτονες που πολλές φορές στην ιστορία μας θέλησαν να κερδίσουν εδάφη μας και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε γιατί μπορεί να γίνει ένας πόλεμος. Είδαμε ένα βίντεο για τον Μακεδονικό αγώνα, τονίζοντας πως πρόκειται για τον αγώνα που έκαναν ήρωες από πολλά μέρη της Ελλάδας, οι Μακεδονομάχοι, για να απελευθερώσουν τη Μακεδονίας μας και γνωρίσαμε τον Παύλο Μελά.
Είδαμε εικόνες για τον Μακεδονικό αγώνα ψάχνοντας στον ίντερνετ και γνωρίζοντας σιγά σιγά τη μηχανή αναζήτησης, της εκτυπώσαμε και κάναμε μία ομαδική αφίσα…
Με τη φωτογραφία του Παύλου Μελά που μας άρεσε πολύ κάναμε και τις ατομικές μας εργασίες κάνοντας και την πρώτη μας προσπάθεια να γράψουμε ένα τετράστιχο αφιερωμένο στον μεγάλο ήρωα…
Ακούσαμε το τραγούδι “Μακεδονία Ξακουστή” και κάναμε τα πρώτα μας βήματα παρέλασης…
Ετοιμάσαμε μόνοι μας ένα στεφάνι κόβοντας κλωνάρια δάφνης από το δέντρο της αυλής μας…
και πήγαμε στο ηρώο του χωριό να καταθέσουμε το στεφάνι και να ψάλλουμε τον Εθνικό μας Ύμνο προς τιμήν του Παύλου Μελά και όλων των μακεδονομάχων που έδωσαν τη ζωή τους για τη Μακεδονία μας!
Υποσχόμαστε να έχουμε όλους αυτούς τους ήρωες ως πρότυπα και να κάνουμε κι εμείς ό,τι μπορούμε για την όμορφη χώρα μας, την ελευθερία και την ειρήνη!!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.