Ανακαλύπτοντας τα μυστικά του δάσους!!

DSCN0595

Άλλη μια χρονιά φτάνει στο τέλος της και ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο “Τα μυστικά του δάσους” που υλοποιήσαμε φέτος στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα εντάσσεται στη θεματολογία τοπικό φυσικό περιβάλλον, τοπικά οικοσυστήματα, βιοποικιλότητα, απειλούμενα είδη, ζωική παραγωγή και αγροτική καλλιέργεια, προστατευόμενες περιοχές. Οι βασικές διαστάσεις του είναι:

1. Εκπαιδευτική διάσταση – Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων σχετικά με περιβαλλοντικά θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η βιοποικιλότητα και οι βιώσιμες πρακτικές

2. Κοινωνική διάσταση – Συμμετοχή και συνεργασία της τοπικής κοινότητας, των γονέων και φορέων, η οποία στοχεύει στη διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών που προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνείδηση για περιβαλλοντικά θέματα

3. Περιβαλλοντική διάσταση – υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων που συμβάλλουν στη βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος, όπως δεντροφυτεύσεις κτλ

4. Ατομική και συναισθηματική διάσταση – προώθηση της προσωπικής ευαισθητοποίησης και της αίσθησης ευθύνης για το περιβάλλον , καθώς και η ανάπτυξη συναισθηματικής σύνδεσης με τη φύση, η οποία μπορεί να κινητοποιήσει περαιτέρω δράσεις και βιώσιμες επιλογές.

Οι κυριότεροι παιδαγωγικοί στόχοι:

  • Ανάπτυξη περιβαλλοντικής υπευθυνότητας
  • Εξοικείωση με την αειφορία και την αειφορική διαχείριση πόρων
  • Ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης
  • Ανάπτυξη κριτικής σκέψης για τα περιβαλλοντικά ζητήματα
  • Εξάσκηση δεξιοτήτων ομαδικής εργασίας και συνεργασίας

Μπορείτε να δείτε δράσεις και δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος στο παρακάτω βίντεο..

Δράσεις αγάπης προς το περιβάλλον!

FYTEYOYME ENA DENTRO

5 Ιουνίου σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και το αειφόρο σχολείο μας πιστό στον προσανατολισμό του δε θα μπορούσε να μη γιορτάσει. Στα πλαίσια του Περιβαλλοντικού Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων με τίτλο “Τα μυστικά του δάσους” επισκεφθήκαμε την Αυγή Καστοριάς, όπου πήραμε μέρος σε δεντροφύτευση σε συνεργασία με τον πρόεδρο της τοπικής κοινότητας και τον δήμο Καστοριάς. Αφού πρώτα ακούσαμε τον αρμόδιο αντιδήμαρχο να μας εξηγεί πώς μπορούμε όλοι μας να φυτέψουμε ένα δέντρο και κουβεντιάσαμε για τα δώρα του δάσους προς τον άνθρωπο (οξυγόνο, καρπούς, ίσκιο, βόλτα κτλ) βοηθήσαμε κι εμείς τον κύριο Θόδωρο να φυτέψουμε δεντράκια και τα παιδιά που κατάγονται από το χωριό υποσχέθηκαν να τα φροντίζουν (πότισμα κάθε δύο μέρες τώρα στην αρχή) ώστε να μεγαλώσουν σιγά σιγά, να ομορφύνουν κι άλλο τον όμορφο και περιποιημένο χώρο του Πολιτιστικού Συλλόγου της περιοχής και να τους προσφέρουν τον ίσκιο τους, όταν κουράζονται από το παιχνίδι.

dentrofyteysh1

dentrofyteysh2

Εννοείται ότι μετά τη δράση μας ακολούθησε παιχνίδι!!

DSCN0838

Η μέρα μας συνεχίστηκε με επίσκεψη στη στάνη με οικόσιτα ζώα γονέα νηπίου μας, στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων, όπου τα παιδιά γνώρισαν από κοντά τα ζώα, παρατήρησαν συμπεριφορές, ρώτησαν και έμαθαν για αυτά και χάρηκαν πάρα πολύ!

probata

Ευχαριστούμε πολύ τους γονείς, που μας δέχτηκαν στο χώρο τους και οργάνωσαν την επίσκεψη μας εκεί, την τοπική κοινότητα Αυγής και τον δήμο Καστοριάς για τη συνεργασία. Η εξωστρέφεια του σχολείου μας και η αλληλεπίδρασή του με την τοπική κοινωνία αποτελεί στόχο της παιδαγωγικής διαδικασίας και υποσχόμαστε και πολλές πολλές νέες δράσεις την επόμενη χρονιά.

 

Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας!

Παιδαγωγικός δείκτης Π5: Σχολικές εκδηλώσεις

Και έφτασε η στιγμή να παρουσιάσουμε στους γονείς μας τη δική μας, αγαπημένη Σταγονοπαρέα! Το Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων του ΚΕΠΕΑ Καστοριάς με τίτλο “Μια σταγονοπαρέα στη Λίμνη μας”. Ετοιμάσαμε τα λόγια των ψαριών, των πουλιών και του ψαρά, επιλέξαμε τις μουσικές που θα “ντύσουν” την εκδήλωσή μας, ετοιμάσαμε το σκηνικό μας και χαρήκαμε πολύ όλη την προετοιμασία αλλά και την ημέρα της γιορτής μας.

1 5
το σκηνικό μας έξω στην αυλή
3 4
η γιορτή μας

Ακολούθησε η τελετή αποφοίτησης των νηπίων μας, όπου τα παιδιά ακούγοντας το τραγούδι “Κράτα τις στιγμές” αγκαλιάστηκαν με τις κυρίες και τους συμμαθητές τους και πήραν τα δωράκια αποφοίτησης.

2 5
η τελετή αποφοίτησης των νηπίων μας

Κι επειδή η συγκίνηση από τους γονείς αλλά και από όλους εμάς ήταν πολύ μεγάλη, παίξαμε παιχνίδια με νερό για να δώσουμε μια πιο ευχάριστη νότα στην τελευταία μας ημέρα στο νηπιαγωγείο.

4 5

Καλό καλοκαίρι σε όλους!!!! Καλή πρόοδο στα νηπιάκια μας, που συνεχίζουν στο Δημοτικό Σχολείο και καλή αντάμωση με τα προνηπιάκια μας τον Σεπτέμβρη, για να ζήσουμε άλλη μια χρονιά γεμάτη συγκινήσεις.

Η επίσκεψή μας στο ΚΕ.ΠΕ.Α Καστοριάς!

 Παιδαγωγικός Δείκτης Π3- Διδακτικές και εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποίησε το σχολείο στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς

Στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων με τίτλο “Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας” επισκεφθήκαμε σήμερα το ΚΕ.ΠΕ.Α Καστοριάς, όπου περάσαμε μια εξαιρετική μέρα εξοικείωσης με τον κύκλο του νερού αλλά και διασύνδεσής του με την πραγματικότητα. Όπως, πολύ εύστοχα, μάς είπε η υπεύθυνη του Κέντρου, στα νηπιαγωγεία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον κύκλο του νερού με διάφορους τρόπους (πειράματα, βιωματικά παιχνίδια, εποπτικό υλικό κτλ) και οι ίδιοι στην επίσκεψη προσπαθούν να τα κάνουν να καταλάβουν ο κύκλος του νερού υπάρχει στην πραγματικότητα.

Κατά την προετοιμασία της επίσκεψης κατασκευάσαμε μία μακέτα με τη λίμνη της πόλης μας ως λεκάνη απορροής, τοποθετώντας μέσα και γύρω της τα ψάρια και τα πουλιά, για τα οποία έχουμε ήδη κουβεντιάσει.

kata thn proetoimasia

Ξεκινώντας την επίσκεψή μας ξανασυναντήσαμε τη σταγονοπαρέα, την οποία ήδη είχαμε γνωρίσει από το παραμύθι του ΚΕΠΕΑ και την οποία μπορείτε να απολαύσετε..

Είδαμε ένα μικρό ενυδρείο που υπάρχει μέσα στο χώρου του κέντρου, όπου διακρίναμε τον γουλιανό με τα μουστάκια του, βγήκαμε στο μπαλκόνι για να δούμε το περιβάλλον γύρω κι επικεντρωθήκαμε στη λίμνη, παίξαμε με σταγονούλες που έπεφταν από τα χέρια μας και ακούσαμε με μεγάλη προσοχή την ιστορία της σταγονοπαρέας για να μάθουμε πώς βρέθηκε στη λίμνη μας και από πού ήρθε…

gnorizontas th stagonoparea prin apo to pedio

Συνεχίσαμε βγαίνοντας στον χώρο έξω από το ΚΕΠΕΑ για να συναντήσουμε τις σταγονούλες στο πραγματικό τους σπίτι… Βρεθήκαμε στη λιμνούλα του Κέντρου, όπου γνωρίσαμε και προσπαθήσαμε να ψαρέψουμε τα γριβάδια, είδαμε σε ζωγραφιά αργυροπελεκάνο, κύκνους και αλκυόνη, βρήκαμε το πιο μεγάλο πλατάνι και το αγκαλιάσαμε, ακούσαμε τα μυστικά του και παρατηρήσαμε τα φύλλα του που μοιάζουν με μία παλάμη.

exo apo to KEPEA

Την προσοχή μας κέρδισε ο νερόμυλος του Κέντρου, καθώς είχε προηγηθεί δραστηριότητα STEAM, όπου τα παιδιά κατασκεύασαν τον δικό τους νερόμυλο με επαναχρησιμοποιούμενα και ανακυκλώσιμα υλικά.

ston neromylo

Προχωρώντας στην αγαπημένη μας λίμνη παρατηρούσαμε τα πάντα γύρω μας, τις χήνες, τις φαλαρίδες, ερωδιό, το νερό της λίμνης, τους μικροοργανισμούς, τα φύλλα από τα δέντρα, το έδαφος. Και κάπως έτσι ξεκινήσαμε να βρίσκουμε και τις φίλες σταγονίτσες, που είχαν κρυφτεί σε διάφορα μέρη της διαδρομής.

sto pedio1

pedio2

DSCN0429

Στην επιστροφή στην τάξη τα παιδιά σε μια δραστηριότητα επανατροφοδότησης και αξιολόγησης κουβέντιασαν για όσα είδαν στο ΚΕΠΕΑ και ζωγράφισαν ό,τι τους άρεσε περισσότερο ζωγραφίζοντας και το ανάλογο συναίσθημα που ένιωσαν.

1

2

Τα παιδιά αντίκρυσαν υπέροχες σκηνές της καστοριανής φύσης μέσα στο κέντρο της πόλης. Τα χαρούμενα πρόσωπά τους υποδηλώνουν το πόσο όμορφα περάσαμε αυτή την ημέρα.

Ευχαριστούμε από καρδιάς το ΚΕΠΕΑ Καστοριάς για άλλη μια υπέροχη φιλοξενία, άλλα μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εξερεύνηση πεδίου και, βέβαια, για το πρόγραμμα “Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας”, το οποίο ενθουσιάζει τα παιδιά και κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον τους σε όλη τη διάρκεια της υλοποίησής του.

 

 

Εξοικονόμηση νερού

Παιδαγωγικός δείκτης Π1- Παιδοκεντρικές και βιωματικές τεχνικές ή μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από τους διδάσκοντες προκειμένου να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και αποδοτικό

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και συγκεκριμένα στον θεματικό κύκλο “Φροντίζω το περιβάλλον” στην υποθεματική “Οικολογία-παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά” με τίτλο “Νερο- εξερευνητές” (QualityNet Foundation), το οποίο αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας in action “δημιουργούμε έναν καλύτερο κόσμο” που προωθεί της εκπαίδευση, δέσμευση και ενεργοποίηση της ελληνικής κοινωνίας για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους βιώσιμης ανάπτυξης  ασχοληθήκαμε και με την εξοικονόμηση του νερού.

DSCN0278

Με την εικόνα αυτή αξιοποιήσαμε με τα παιδιά τη ρουτίνα σκέψης “Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι” κι ακολούθησε μια πολύ εποικοδομητική κουβέντα σχετικά με τη λειψυδρία, τους κινδύνους για τη ζωή μας και τους τρόπους εξοικονόμησης νερού.

DSCN0279

DSCN0275

 

Έτσι, αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση και να κινητοποιήσουμε τους μαθητές του Γυμνασίου του χωριού μας ώστε να μάθουν να προσέχουν το πώς χρησιμοποιούμε το νερό και να μεταφέρουν και στις οικογένειές τους τους τρόπους, με τους οποίους μπορούμε να το καταφέρουμε. Αρχικά ζωγραφίσαμε…

exoikonomhsh neroy2

exoikonomhsh neroy1

Περιβαλλοντικός Δείκτης Ο4- Δράσεις για την ορθολογική διαχείριση και εξοικονόμηση νερού

Γίναμε σταγονούληδες και γράψαμε τα μηνύματά μας.

oi stagonoylhdes

Δημιουργήσαμε αφίσα για να χαρίσουμε στο γυμνάσιο

 

DSCN0160                          DSCN0161

κι άλλη μία σε Α4, την οποία φωτοτυπήσαμε για να μοιραστεί στους γονείς των μαθητών του γυμνασίου.

DSCN0162

Από την επίσκεψή μας…

sto gymnasio 1

Ύδωρ, πολύτιμο αγαθό!!!

Κοινωνικοί και οργανωσιακοί δείκτες αειφόρου σχολείου Κ8- Συνεργασία με φορείς

Εργαστήρια δεξιοτήτων “Νεροεξερευνητές”, πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων “Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας”, σχέδιο δράσης για την πιστοποίησή μας ως αειφόρου σχολείου με τίτλο “χέρι χέρι όλοι μαζί στο δρόμο προς την αειφορία” θα μπορούσε να λείπει η επίσκεψη ειδικού στο σχολείου μας για να μάθουμε ακόμη περισσότερα για το πολύτιμο σε όλους μας νερό;

Με μεγάλη μας χαρά, λοιπόν, υποδεχτήκαμε τον κύριο Παναγιωτόπουλο από τη ΔΕΥΑ Καστοριάς, ο οποίος μας έκανε μία πολύ όμορφη παρουσίαση για το πόσο πολύτιμο είναι το νερό, πού το βρίσκουμε, πώς φτάνει καθαρό στα σπίτια μας και απάντησε με μεγάλη ευχαρίστηση στις ερωτήσεις που του έκαναν τα παιδιά.

4

 

DSCN0359

Έφερε μαζί του ένα μαγικό βαλιτσάκι, μας εξήγησε τι κάνουν με αυτά τα εργαλεία και πειραματιστήκαμε μαζί του σε σχέση με τη χλωρίωση του νερού!

DSCN0362

DSCN0364

πειραματιζόμαστε με τη χλωρίωση του νερού

Με μεγάλη μας χαρά δώσαμε στον κύριο Νίκο το δωράκι που του είχαμε ετοιμάσει, μια αφίσα με συμβουλές για την ορθολογική χρήση του νερού από μέρους όλων μας…

DSCN0365

5

και με ακόμη μεγαλύτερη χαρά δεχτήκαμε τα δικά του δώρα, τα παγουρίνο μας για να τα γεμίζουμε με νερό και να μην χρησιμοποιούμε συνεχώς τα πλαστικά μπουκάλια.

6

7

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τη ΔΕΥΑ Καστοριάς και τον κύριο Νίκο!!!

Outdoor Classroom Day

Παιδαγωγικός δείκτης Π1- Παιδοκεντρικές και βιωματικές τεχνικές ή μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από τους διδάσκοντες προκειμένου να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και αποδοτικό για τα παιδιά

Η μεταφορά του μαθήματος στη φύση δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν στο έπακρο μια ευρεία ποικιλία μαθησιακών εμπειριών και ερεθισμάτων που δέχονται από το περιβάλλον αλλά και κάνει την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ελκυστική και ενδιαφέρουσα για τα παιδιά.

Outdoor Classroom Day και αποφασίζουμε κι εμείς να μεταφέρουμε έξω στη φύση την εκπαιδευτική μας διαδικασία κάνοντας έναν περίπατο στο φθινόπωρο!!!

Το “βλέπουμε”, το “ακούμε”, το “νιώθουμε”, το “αγγίζουμε” έξω στην αυλή μας αλλά και κάνοντας έναν περίπατο στη γειτονιά μας…

Μαζεύουμε θησαυρούς της φύσης για να δημιουργήσουμε καλλιτεχνήματα και να παίξουμε μαζί τους μαθαίνοντας.

παρατηρώντας φυλλοβόλα κι αειθαλή δέντρα1

3 2

4 4

αειθαλή και φυλλοβόλα2

DSCN0201

Και ζωγραφίσαμε στο κιόσκι του πάρκου τα όσα είδαμε στον περίπατό μας!!

image 2024 12 08T141623.496

image 2024 12 08T141513.900

ζωγραφίζουμε

και συνεχίζουμε με δράσεις εκτός σχολείου

Καλοκαίρι 2024!!!

Φτάσαμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς και το γιορτάσαμε με μουσικοκινητική “Walking in the forest” με την κυρία Εύα μας, θεατρικό δρώμενο “Το δάσος καίγεται” με την κυρία Αλεξία μας, παιχνίδια και εκπλήξεις στην αυλή!!!

Αποχαιρετήσαμε τα νηπιάκια μας δίνοντάς τους τις θερμότερες ευχές μας για καλή πρόοδο στο Δημοτικό Σχολείο!!

 

καλοκαίρι1

Ευχαριστούμε από καρδιάς πρωτίστως τα νηπιάκια μας για τις όμορφες στιγμές που μοιραστήκαμε, όπως επίσης και τους γονείς, αλλά και τους φορείς και συλλόγους Πενταβρύσου, Τσάκωνης και Αυγής για την γόνιμη συνεργασία κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς.

Καλό καλοκαίρι σε όλους και καλή αντάμωση τον Σεπτέμβριο!!!

 

Η επίσκεψή μας στο Κ.Ε.ΠΕ.Α Καστοριάς!!!

Στα πλαίσια του περιβαλλοντικού μας προγράμματος με τίτλο “Τα μυστικά του δάσους” επισκεφθήκαμε το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία Καστοριάς.

Ευχαριστούμε πολύ τους υπευθύνους του κέντρου για την εξαιρετική παρουσίαση που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών με τα βιωματικά παιχνίδια και τη μελέτη πεδίου που πραγματοποιείται στο δασάκι της Μεσοποταμίας Καστοριάς.

image 2024 06 05T211226.626

image 2024 06 05T211349.388

image 2024 06 05T211002.425

image 2024 06 05T210836.984