Feed
Άρθρα
Σχόλια

Μια επαναδημοσίευση περσινή για όσα παιδιά δεν μπορούν να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση…..

“Αγαπημένοι μας Γονείς

Σκεφθήκατε ποτέ να πάρετε την θέση του εκπαιδευτικού και να αναλάβετε μέρος του ρόλου του απέναντι στο παιδί σας;

Είτε ναι,είτε όχι,να που πλέον το έχετε αναλάβει, αφού ….μένουμε σπίτι.

Φέτος λοιπόν θα γιορτάσουμε το Πάσχα χωρίς συμμετοχή στις Ιερές Ακολουθίες και χωρίς Θεία Ευχαριστία.

Χωρίς σχολικές διακοπές,αφού αυτές τις έχει αντικαταστήσει η καραντίνα.

Έτσι,καλείστε να λάβετε, εσείς,αποκλειστικά ,την θέση αυτού που θα μιλήσει για τα Άγια Πάθη και την Ανάσταση, σε ρόλο δύσκολο φέτος, γιατί δεν θα το βιώσουμε μέσω της εκκλησίας και των παραδόσεων μας, ώστε να μεταφερθούν, βιωματικά, όλα, πιο εύκολα στα παιδιά.

Όμως Μ. Εβδομάδα θα υπάρξει και Ανάσταση επίσης. Άρα δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε και να το μεταφέρουμε για μιαν άλλη χρονιά,τουλάχιστον όχι για τα παιδιά της τάξης μας που έχουν την ωριμότητα να κατανοήσουν μέρος του Θείου Πάθους.

Φορέας,λοιπόν,του θρησκευτικού συναισθήματος μα και της γνώσης θα είστε εσείς και μόνον εσείς για φέτος!

Σας παρακαλούμε, να μην το αγνοήσετε. Αφορά το σημαντικότερο κομμάτι του εαυτού μας,την ψυχή μας,η οποία κτίζεται λιθαράκι-λιθαράκι από την παιδική μας ηλικία.

Άρα;;;

Λοιπόν…..

….για να σας βοηθήσουμε σας δίνουμε μερικούς από τους κορυφαίους πίνακες ζωγραφικής,ανά τον κόσμο,οι οποίοι αναφέρονται στην Ζωή,τα Πάθη και την Ανάσταση του Χριστού.

Εσείς διαλέξτε μια στιγμή χαλαρή για εσάς και το παιδί σας.

Παρουσιάστε έναν πίνακα (κλικάρετε πάνω στην εικόνα για να μεγαλώσει) και κάνετε, με απλά λόγια, μια μικρή περιγραφή  στο γεγονός για το οποίο αναφέρεται.

Αφήστε το παιδί να τον παρατηρήσει καλά,να κάνει ερωτήσεις,να μιλήσει….

Εστιάστε στα συναισθήματα αυτών που απεικονίζει μα και στα συναισθήματα που προκαλεί στο παιδί.

Αναφερθείτε στα χρώματα που χρησιμοποιούνται,τα αντικείμενα,τα σημάδια,και ρωτήστε το αν θα ήθελε να αλλάξει κάτι,αν ήταν ο ζωγράφος.

Ενδεικτικά είναι όλα τα παραπάνω….εσείς μπορείτε να συζητήσετε με το παιδί σας με όποιον τρόπο επιθυμείτε οι δυο σας.

Στη συνέχεια….Δώστε χαρτιά και χρώματα και αφήστε ελεύθερα να αποτυπώσουν,τα ίδια τα παιδιά,χωρίς καμιά δική σας παρέμβαση,τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται την Ζωή,τα Πάθη και την Ανάσταση του Χριστού.

Ξεκινάμε λοιπόν!

Ελ Γρέκο-Η  εκδίωξη των εμπόρων από τον ναό 

Πίνακας του Πάολο Βερονέζε που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Ο Χριστός και οι μαθητές του καλούνται στο γάμο στην Κανά της Γαλιλαίας.

Μουσείο Ρετζιονάλε, Μεσίνα. Η Ανάσταση του Λαζάρου του Καραβάτζιο.Παρατηρήστε την σημαντική σε όλους τους πίνακες του Καραβάτζιο παρουσία του φωτός, τον αντικατοπτρισμό του σε λεπτομέρειες και τμήματα του έργου όπως το δεξί χέρι του Λάζαρου και τα πρόσωπα των υπόλοιπων παρόντων.

Εθνική πινακοθήκη του Λονδίνου. Sebastiano Luciani  Ο Λουτσιάνι απεικόνισε το τρίτο μέρος (εικόνα) του της Ανάστασης του Λαζάρου, όπου ο Ιησούς λέει στο Λάζαρο να αφαιρέσει το σάβανό του. Στο βάθος μπορείτε να διακρίνετε τους Φαρισαίους να συνωμοτούν πιθανότατα εναντίον του Ιησού, ενοχλημένοι βαθύτατα από τα θαύματα και τη δυναμική του.

Κυριακή των Βαΐων.Η είσοδος του Ιησού στα Ιεροσόλυμα (1320) έργο του Πιέτρο Λορεντζέτι

Τιντορέτο-ο Ιησούς  πριν το Μυστικό Δείπνο  πλένει τα πόδια των μαθητών του, πράξη αγάπης και ταπεινοφροσύνης

Ρούμπενς -ελαιογραφία με το Μυστικό Δείπνο σε μια δική του εκδοχή. Ο θεατής μπορεί να προσέξει ότι το μόνο πρόσωπο που δε φαίνεται στον πίνακα είναι εκείνο του Ιούδα που κάθεται στην άκρη, μακριά από το τραπέζι και με το πρόσωπο γυρισμένο.Ο σκύλος θεωρείται σε πολλά έργα ως σύμβολο απληστίας.

Αγωνία στον Κήπο.(Γεσθημανή) Τζιοβάνι Μπελίνι – Ο Ιησούς προσεύχεται γονατιστός ενώ πίσω του ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης κοιμούνται. Ένας άγγελος του δίνει τη δύναμη που χρειάζεται για να αντέξει το πικρό αυτό ποτήρι που έρχεται για εκείνον. Μπορούμε να διακρίνουμε στο βάθος τον Ιούδα και μια ομάδα Ρωμαίων στρατιωτών να πλησιάζουν.

Gerrit van Honthorst «Ο Χριστός ενώπιον του Καϊάφα»

Καραβάτζιο-Ο Χριστός στον στύλο, γνωστό και ως μαστίγωμα του Ιησού. Η μαστίγωση του Ιησού  πριν τη δίκη και την καταδίκη του σε σταύρωση.

Το ίδιο θέμα και πάλι από τον Καραβάτζιο λίγα χρόνια μετά.Ο πίνακας σήμερα βρίσκεται στο Εθνικό μουσείο του Καποντιμόντε της Νάπολης και θεωρείται από τους καλύτερους που απεικόνισαν το συγκεκριμένο θέμα.

Τιτσιάνο: «Ο ακάνθινος στέφανος»

Καραβάτζιο και πάλι . “Το ακάνθινο στεφάνι”, γεγονός και στιγμή που συγκλονίζει. Ο πόνος και ο σαδισμός των τριών βασανιστών του Ιησού.

Στο περίφημο Πράδο της Μαδρίτης ο διάσημος πίνακας του Ραφαήλ,Η Ανάβαση του Γολγοθά.Η πολυζωγραφισμένη σκηνή όπου ο Ιησούς πέφτει καθώς κουβαλά το σταυρό του προς το όρος του Γολγοθά. Η αγωνία της μητέρας του Μαρίας δεξιά που φανερά υποφέρει και αγωνιά.
Αριστερά και πίσω ο Σίμων από την Κηρύνεια σηκώνει το σταυρό βοηθώντας τον Ιησού ενώ ταυτόχρονα αγριοκοιτά, σχεδόν μαλώνει με το βλέμμα τους φρουρούς.

Ελ Γκρέκο- Ο Χριστός κουβαλά τον Σταυρό.Τα μισάνοιχτα δάχτυλα δείχνουν την τρυφερότητα που αγκαλιάζει ο Ιησούς το σταυρό ενώ το ίδιο τρυφερό είναι και το βλέμμα του προς τον ουρανό. Πρόκειται ουσιαστικά για λατρευτική εικόνα όπου τα συναισθήματα του Ιησού εκπέμπονται από απλές λεπτομέρειες των δαχτύλων και του βλέμματος του.

Ελ Γρέκο- Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού.Απεικονίζει τον Ιησού να κοιτά ψηλά με μια ξεκάθαρη έκφραση γαλήνης την ώρα που οι περισσότεροι άνθρωποι γύρω του βιώνουν μια φανερή ένταση που φτάνει στα όρια της βίας. Τι προσπαθούν να κάνουν αυτοί οι άνθρωποι που τον ακολουθούν (να πάρουν τα ρούχα του); Γιατί τον κρατά από το σχοινί ο άνδρας με τα πράσινα ρούχα δεξιά (ετοιμάζεται να σκίσει τον μανδύα του Ιησού για να τον ετοιμάσουν για τη σταύρωση); Τι καρφώνει ο άλλος άνδρας με τα κίτρινα (προετοιμάζει το ξύλο ώστε να δεχτεί ευκολότερα το καρφί από τα πόδια του Ιησού);

Ο Εσταυρωμένος του Γκόγια.Φόντο μαύρο, τέσσερα καρφιά σε πόδια και παλάμες και μια επιγραφή με αναγραφή του Ιησούς Ναζωραίος Βασιλεύς Ιουδαίων σε τρεις γλώσσες.

Αντρέα Μαντένια- Η Σταύρωση,ο Χριστός ανάμεσα στους δύο ληστές.

Τιτσιάνο: «Ο Χριστός στο σταυρό και ο καλός ληστής»

Ρογήρος βαρ ντερ Βέιντεν-Αποκαθήλωση.Ο Ιωάννης αριστερά και η Μαρία η Μαγδαληνή δεξιά είναι σκυφτοί προς τα εμπρός, στάση που μεγαλώνει τον πόνο και το πένθος για το συμβάν και υποδηλώνει μια συγκίνηση σιωπής ενώ δεν πρέπει να αγνοήσουμε τη στάση των σωμάτων του Ιησού και της Παναγίας, τοποθετημένα απολύτως παράλληλα.

Επιτάφιος Θρήνος του Σάντρο Μποτιτσέλι.Ας παρατηρήσουμε: την σχεδόν λιπόθυμη Παναγία στο κέντρο. Η Μαγδαληνή κλαίει πλένοντας με τα δάκρυά της τα πόδια του Ιησού. Ο Ιωάννης ο Ευαγγελιστής, ο Άγιος Ιερώνυμος, ο Άγιος Παύλος και ο απόμακρος Άγιος Πέτρος ολοκληρώνουν το παζλ των μορφών που πονούν στη θέα.

Καραβάτζιο-Ο τάφος του Χριστού

Πάολο Βερονέζε-Η Ανάσταση.Τρομαγμένοι οι στρατιώτες κοιτούν με δέος το θαύμα της νίκης επί του θανάτου. Στο φόντο δεξιά, ο άγγελος αναγγέλλει στις γυναίκες που ήρθαν να αλείψουν με μύρο το νεκρό σώμα του Ιησού ότι εκείνος αναστήθηκε.

Καραβάτζιο- Ο Άπιστος Θωμάς

Πηγές:

https://www.elniplex.com/

https://schoolpress.sch.gr/

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Οι πίνακες έχουν επιλεγεί ως σημεία αναφοράς για την εισαγωγή στο Θείο Πάθος (με την ζωή του Ιησού πριν από αυτό)όσο και την διαδρομή Του έως την Σταύρωση και την Ανάσταση.

Δεν είναι απαραίτητο να αναφερθείτε σε όλους τους πίνακες με μιας. Παρουσιάστε έναν με δύο την ημέρα.

Όπως πάντα θα περιμένουμε να δούμε τις δημιουργίες σας!

Να θυμάστε πως αυτό που θα αποτυπώσει το παιδί σας από όλα όσα θα του παρουσιάσετε,θα είναι πάνω από όλα το δικό σας συναίσθημα για το Θείο Δράμα. Δεν μπορείς να μιλήσεις για την Σταύρωση αν δεν νοιώσεις την καρδιά σου να βαραίνει από πόνο…

Είναι μια ευκαιρία,γονείς και εκπαιδευτικοί,φέτος σε έναν διαφορετικό ρόλο, να ψηλαφίσουμε την δική μας διαδρομή προς την Ανάσταση του Κυρίου,παρέα με το παιδί μας, και να βιώσουμε εντελώς ξεχωριστά αυτό το Πάσχα.

Καλή Ανάσταση!”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων