“HEALTHYLAND OLYMPICS” eTwinning Project στα πλαίσια διάχυσης του προγράμματος “HEALTHYLAND” ERASMUS KA2. ΣΧ. ΕΤΟΣ 2017-2018

 Υπεύθυνοι νηπιαγωγοί:

Σαμουτιάν Μαργαρίτα

Τάτσιου Στέλλα

Τσιργιώτη Ελένη

Περίληψη

Το πρόγραμμα «Healthyland», αποτελεί ένα εγκεκριμένο σχέδιο δράσης Erasmus+ ΚΑ2 ενταγμένο στις στρατηγικές σύμπραξης μεταξύ σχολείων. Κυρίαρχος σκοπός του προγράμματος είναι η ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των εταίρων. Βασικός στόχος του είναι η προαγωγή της υγιεινής διατροφής και άσκησης, σε μαθητές προσχολικής ηλικίας. Το σχέδιο έχει διετή διάρκεια 2016-2018, με συντονίστρια χώρα την Πολωνία και εταίρους την Ρουμανία, Ιταλία, Βουλγαρία, Τουρκία και Ελλάδα. Στα πλαίσια της διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος και της προώθησης των ιδεών του, δημιουργήθηκε ένα ομότιτλο συνεργατικό έργο eTwinning, μέσα από το οποίο δόθηκε η ευκαιρία σε περισσότερα σχολεία της Ευρώπης να ακολουθήσουν το δομημένο μηνιαίο πλάνο του έργου και να το  εμπλουτίσουν με περισσότερες δράσεις.Οι χώρες που συμμετείχαν στο eTwinning πρόγραμμα ήταν οι παρακάτω:

*Σλοβενία

*Ισπανία

*Πορτογαλία

*Εσθονία

*Σλοβακία

 

Οι εταίροι  δημιούργησαν το κοινό πλάνο δράσεων του προγράμματος «Healthyland». Συγκεκριμένα, το σχολικό έτος 2016-2017, τα σχολεία επικεντρώθηκαν στη διατροφή και στην ενθάρρυνση των μαθητών να αποκτήσουν νέες υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Στη συνέχεια, ο δεύτερος κύκλος δράσεων (2017-2018) εστίασε στην άσκηση και στα οφέλη της. Το πλάνο δράσεων αποτελούνταν από γενικές θεματικές ενότητες, δίνοντας την ελευθερία στους εκπαιδευτικούς να τις οργανώσουν και να τις υλοποιήσουν βασισμένες στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του μαθητικού τους δυναμικού, τον εξοπλισμό και τα υλικά που είχαν στη διάθεσή τους, αλλά και την επιλογή ειδικών που βρίσκονταν στην περιφέρειά τους.

Ειδικότερα, το Σεπτέμβριο οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τα αθλήματα και αναγνώρισαν τη σημασία τους για τον ανθρώπινο οργανισμό, μέσα από την παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο, την ανάγνωση παραμυθιών κλπ. Δημιούργησαν διάφορες αφίσες με θέμα τα διαφορετικά είδη των σπορ:

Ο Οκτώβριος αφιερώθηκε στην παρουσίαση αθλητικού εξοπλισμού. Τα νήπια ήρθαν σε επαφή με τις στολές των αθλητών, παρουσίασαν τα αθλήματα στα οποία συμμετέχουν, έφεραν από το σπίτι διάφορα αντικείμενα σχετικά με τα αθλήματα, έκαναν κατηγοριοποιήσεις και έπαιξαν με τα αντικείμενα αυτά. Παράλληλα, η γυμνάστρια του Δημοτικού Σχολείου, επισκέφθηκε το νηπιαγωγείο και παρουσίασε στους μαθητές αντικείμενα σχετικά με τον αθλητισμό, ενώ παράλληλα απάντησε σε ερωτήματά τους. Το τρίμηνο έκλεισε με την παρουσίαση παιχνιδιών εξωτερικού χώρου. Κάθε ομάδα, δημιούργησε το δικό της βίντεο στο οποίο παρουσίαζε ένα παιχνίδι, ενσωματώνοντας οδηγίες στα αγγλικά. Τα βίντεο αναρτήθηκαν στο eTwinning, όπου τα σχολεία που συμμετείχαν στο συνεργατικό έργο είχαν τη δυνατότητα να τα δοκιμάσουν:

 

 

Ο Δεκέμβριος και ο Ιανουάριος ήταν δυο μήνες που επικεντρώθηκαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η εκπαιδευτική μας ομάδα, αποφάσισε να χωρίσει τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα σε τρεις υπο-ενότητες: α) Αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες-Προέλευση β)Μοντέρνοι Ολυμπιακοί Αγώνες και γ)Παραολυμπιακοί Αγώνες. Αρχικά, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με έργα τέχνης της αρχαιότητας και αναγνώρισαν αθλήματα, τα οποία παράλληλα έπαιξαν. Δημιούργησαν διάφορες αφίσες με θέμα την προέλευση των Ολυμπιακών Αγώνων και έκαναν αναπαράσταση της αφής της Ολυμπιακής φλόγας. Ακολούθησε, η ταξινόμηση των αθλημάτων που παίζονται στη σύγχρονη εποχή και κατηγοριοποιήθηκαν ανάλογα με την εποχή που παίζονται (Καλοκαιρινοί και Χειμερινοί Αγώνες). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους Παραολυμπιακούς Αγώνες, καθώς οι μαθητές παρακολούθησαν σχετικά βίντεο και έπαιξαν παιχνίδια:

 

 

 

 

 

 

Ο Φεβρουάριος, ήταν ένας από τους σημαντικότερους μήνες, καθώς έδωσε τη δυνατότητα στα νήπια να επισκεφθούν και να γνωρίσουν από κοντά την Ολυμπιονίκη της Ρυθμικής Γυμναστικής κα Ειρήνη Αϊδινλή, αλλά και την Ομάδα Καλαθοσφαίρισης της Κύμης:

Το τελευταίο τρίμηνο, οι μαθητές ασχολήθηκαν με παιχνίδια που παίζονται σε εσωτερικό χώρο, χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους, αλλά και υλικά του σχολείου. Στη συνέχεια, είχαν την ευκαιρία να μάθουν και να παρουσιάσουν ένα ελληνικό παραδοσιακό χορό. Για το λόγο αυτό, δημιουργήθηκαν 3 ζευγάρια, όπου κάθε σχολείο-εταίρος θα αντάλλασσε με το ζευγάρι του ένα παραδοσιακό χορό. Μετά την ανταλλαγή, κάθε σχολείο έπρεπε να μάθει και να παρουσιάσει το νέο παραδοσιακό χορό. Ο τελευταίος μήνας, αφιερώθηκε στην συγκέντρωση όλων των πληροφοριών που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Οι μαθητές δημιούργησαν μια διατροφική πυραμίδα ως κλείσιμο του σχεδίου δράσης:

 

     

 

Ο Ιούνιος, αποτέλεσε το μήνα λήξης του προγράμματος, αφού όλα τα σχολεία παρουσίασαν τις δράσεις τους. Το νηπιαγωγείο μας γιόρτασε τη λήξη αυτού του προγράμματος, με την παρουσίαση όλων των παραδοσιακών χορών που παρουσίασαν οι εταίροι, εντάσσοντάς τους μέσα στην καλοκαιρινή γιορτή, η οποία είχε τίτλο «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο σχολείο μας». Οι μαθητές, έλαβαν αναμνηστικές τσάντες και μετάλλια για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα:

Μερικές από τις καινοτομίες του «Healthyland» ήταν οι τηλεδιασκέψεις μεταξύ των μαθητών, αλλά και οι συναντήσεις των εκπαιδευτικών σε πραγματικό χρόνο. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν τρεις συναντήσεις εντός του δεύτερου κύκλου δράσεων με θέμα την ανταλλαγή καλών πρακτικών: 1) Ρουμανία (Οκτώβριος), 2) Τουρκία (Μάρτιος) και 3) Ιταλία (Ιούνιος):

 

Άλλη μια καινοτομία, ήταν η δημιουργία μασκότ για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η οποία χρησιμοποιήθηκε ως εμψυχώτρια των δράσεων. Η συμμετοχή των γονέων ήταν ιδιαιτέρως σημαντική, αφού ενίσχυσε τις δράσεις του σχολείων. Τέλος, η συνεργασία όλων των εταίρων με το Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του ΤΕΙ Σητείας, αύξησε τον αντίκτυπο του προγράμματος και στον ερευνητικό τομέα, αφού συλλέχθηκαν δεδομένα για μελλοντική έρευνα σχετικά με την παιδική παχυσαρκία. Η αρμόδια καθηγήτρια του τμήματος, δέχθηκε να επιμορφώσει όλες τις εκπαιδευτικούς πάνω σε θέματα που αφορούν την παιδική διατροφή, ενώ παράλληλα συζήτησε για τα διατροφικά προβλήματα που συναντούν τα παιδιά της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας με τους γονείς του σχολείου μας. Ως αποτέλεσμα των καινοτομιών, το άνοιγμα των σχολείων τοπικά, ευρωπαϊκά και σε διεθνές επίπεδο.