Ταξίδι στη χώρα του Απογευματινού
“Τρέξε τρέξε μικρούλη”
Σ΄ αυτό το εργαστήρι θα μάθουμε για την αξία της άσκησης και του υγιεινού σνακ μετά την άσκηση, να προτιμάμε νερό ή φυσικό χυμό έναντι αναψυκτικού
Πήραμε λοιπόν και πάλι βαλίτσες και εισιτήρια και ξεκινήσαμε για άλλο ένα ταξίδι. Αυτή τη φορά στη χώρα του Απογευματινού!
1η Δραστηριότητα- Κινητικό παιχνίδι, καταγραφή ιδεών
Το ταξίδι αυτό ξεκινά με παιχνίδι στην αυλή. Όμως επειδή ο καιρός δεν ήταν καλός αποφασίσαμε να παίξουμε μέσα στην αίθουσα. Διαμορφώσαμε κατάλληλα το χώρο , τοποθετήσαμε εμπόδια και το παιχνίδι ξεκίνησε.
Όταν το παιχνίδι τελείωσε , ρωτήσαμε τα παιδιά αν πεινάνε ή διψάνε και τι ακριβώς …ορέγονται περισσότερο. Όλα είπαν ότι δίψασαν. Τους αφήνουμε να πιούν νερό.
Στη συνέχεια τα ρωτήσαμε πως περνάνε τα απογεύματα και αν κάνουν κάποια φυσική δραστηριότητα.
Τα περισσότερα παιδιά πηγαίνουν καθημερινά στην παιδική χαρά του χωριού. Συζητήσαμε πόσο καλό μας κάνει η άσκηση, το παιχνίδι, το ποδήλατο, το τρέξιμο, η μπάλα, το παιχνίδι με φίλους.
Μετά ρωτήσαμε τα παιδιά τι τρώνε ή πίνουν συνήθως μετά από αυτήν τη δραστηριότητα. Μερικά είπαν πως τρώνε διάφορα σνακ (κουλουράκια, μπισκότα, πατατάκια, τοστ, κέικ) και πίνουν νερό, χυμούς συσκευασμένους και κόκα κόλα). Ξανακοιτάξαμε όλοι μαζί την πυραμίδα της διατροφής και θυμηθήκαμε την οριζόντια «μπάρα» που τη συμπληρώνει (σωματική άσκηση, φαγητό στο τραπέζι με παρέα, συμμετοχή στη μαγειρική κλπ).
Σχολιάσαμε τις τροφές που προτιμούν τα παιδιά. Ποιες από αυτές τις τροφές έχουν ετοιμάσει οι γονείς τους στο σπίτι και ποιες τις αγοράζουν; Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Ρωτάμε τους μαθητές πόσα ποτήρια νερό πίνουν την ημέρα. Δίνουμε στα παιδιά την πληροφορία ότι για την ηλικία τους, 4-8 ετών, συνιστώνται 6-7 ποτήρια την ημέρα. Πώς πίνουν το νερό; Σε ποτήρια; Σε παγούρια; Αγοράζουν μπουκαλάκια; Ποια τα πλεονεκτήματα του παγουριού; Ποια τα πλεονεκτήματα του νερού της βρύσης; Συζητήσαμε για το οικολογικό αποτύπωμα που αφήνουν τα πλαστικά μπουκάλια στον πλανήτη μας και πόσο επιβαρύνουν το περιβάλλον..
Με χαρά διαπιστώσαμε ότι τα περισσότερα παιδιά προτιμούν να παίρνουν στο σχολείο παγούρι αντί για πλαστικό μπουκαλάκι.
Η άσκηση λοιπόν μαζί με την σωστή διατροφή συμβάλλουν στην καλή υγεία και στην καλή ποιότητα ζωής.
2η Δραστηριότητα- Ένας ουρακοτάγκος στο μπισκότο μας
Θυμηθήκαμε το κινητικό παιχνίδι και τα σνακ που τρώμε όταν πεινάσουμε.. Ώρα να τα ξαναδούμε! Εκεί μας περιμένει ένας… ουρακοτάγκος!
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο και προβληματιστήκαμε…
Δραματοποιήσαμε την ιστορία του Ουρακοτάγκου :
Κάθε μέρα στο δάσος, στο Βόρνεο στην Ινδονησία, βγαίνει ο ήλιος.Τα δέντρα είναι πολλά και ψηλά.. Εκεί ζει ένας ουρακοτάγκος. Κάθε πρωί ξυπνάει, κάνει τη βόλτα του στο δάσος, κόβει μπανάνες να φάει, παίζει με τους άλλους ουρακοτάγκους. Είναι χαρούμενος και η ζωή του κυλάει απλά και ήσυχα.
Μια μέρα εμφανίστηκαν στο δάσος ξυλοκόποι με μεγάλα πριόνια και κόψανε όλο το δάσος. Ρίξανε κάτω όλα τα δέντρα.
Ενημερώσαμε τα παιδιά πως το φοινικέλαιο είναι ένα φυτικό έλαιο που χρησιμοποιείται σε πάρα πολλά προϊόντα, από το σαπούνι ως τη μαργαρίνη.
Φοινικέλαιο έχουν τα μπισκότα, γαριδάκια, κρακεράκια και πολλά τυποποιημένα προϊόντα.
Μιλήσαμε για τα συναισθήματά μας. Τι μας κάνει χαρούμενους. Τι λυπημένους.
Δείξαμε δύο εικόνες του ουρακοτάγκου. Ποιο συναίσθημα αναγνωρίζουν;
Κάτω – κάτω βάλαμε τα λόγια του ουρακοτάγκου από το video:
«Το φαγητό σου καταστρέφει το σπίτι μου»
Οι δραστηριότητες της ενότητας
“Τρέξε τρέξε μικρούλη…”
περιλαμβάνονται στον “Οδηγό προς εκπαιδευτικούς” & “Τον οδηγό δραστηριοτήτων”
από το πιλοτικό πρόγραμμα “Υγιή παιδιά Υγιής πλανήτης” που σχεδίασε η
ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του WWF Ελλάς.
Ταξίδι στη χώρα του Βραδινού
“Όλος ο πλανήτης μέσα σε ένα χάμπουργκερ”
Έτοιμοι για άλλο ένα ταξίδι ? Παίρνουμε βαλίτσες και εισιτήρια και ξεκινάμε! Αυτή τη φορά για τη χώρα του βραδινού φαγητού!
1η Δραστηριότητα- Κρυφτό με το κρέας
Ξεκινάμε ρωτώντας τους μαθητές τι έφαγαν για βραδινό. Ποια παιδιά έφαγαν κρέας; Τώρα ονομάζουμε ορισμένα φαγητά. Αν έχουν κρέας, τα παιδιά πρέπει να σηκώνονται όρθια. Ονομάζουμε τροφές με «κρυμμένο» κρέας όπως αυγά με μπέικον, παστίτσιο, τοστ ζαμπόν τυρί, μακαρόνια με κιμά, σουφλέ μακαρόνια με ζαμπόν, χάμπουργκερ κλπ.
Εστιάζουμε στο χάμπουργκερ, ρωτώντας τους μαθητές σε ποιους αρέσουν τα χάμπουργκερ. Γιατί; Τι είναι αυτό που τους αρέσει περισσότερο στα υλικά του;
Φέραμε στην τάξη ένα μικρό χάμπουργκερ και χωρίς να το ανοίξουμε, ζητήσαμε από τα παιδιά να μαντέψουν τι μπορεί να περιέχει. Με λίγη βοήθεια κάναμε τη λίστα των υλικών που περιλαμβάνει ένα χάμπουργκερ (ψωμί, μοσχαρίσιο μπιφτέκι, τυρί, ντομάτα, κρεμμύδι, κέτσαπ).
Στη συνέχεια το ανοίγουμε και διαπιστώνουμε αν μαντέψαμε σωστά!
Στη συνέχεια ρωτήσαμε τα παιδιά από ποιο ζώο ή φυτό παίρνουμε το κάθε υλικό; Αντιστοιχίσαμε τις καρτέλες. Ψωμί/σιτάρι, μπιφτέκι/αγελάδα, τυρί/αγελάδα, κέτσαπ/ντομάτα,
2η Δραστηριότητα- Πώς έφτασα στο πιάτο σας
Μοιράζουμε στα παιδιά το Φύλλο Εργασίας με το λαβύρινθο για να βρουν τις άκρες του.
Με κινητικά παιχνίδια δραματοποιήσαμε όλη τη διαδικασία «Γινόμαστε σπορείς και σπέρνουμε στο χωράφι. Γινόμαστε οι σπόροι που κοιμούνται στο χώμα. Το αυτόματο ποτιστικό που ποτίζει τα χωράφια. Γεωργοί που φοράμε προστατευτικές μάσκες και ψεκάζουμε τις καλλιέργειες μας. Θεριστικές μηχανές που αλωνίζουν. Αγελάδες που βόσκουν. Οδηγοί φορτηγών που μεταφέρουν τρόφιμα. Κρεοπώλες που τεμαχίζουν κρέας. Ψήστης που ψήνει το κρέας. Άνθρωποι που τρώνε ένα χάμπουργκερ.
Προβάλαμε το βίντεο:
Είδαμε το video και το σχολιάσαμε.. Πώς επηρεάζει τελικά τον πλανήτη και την υγεία μας το χάμπουργκερ και η υπερβολική κρεατοφαγία; Φυσικά δεν καταργούμε το κρέας. Καταναλώνουμε όμως με μέτρο. Συμβουλευόμαστε πάλι την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής. Και γινόμαστε πιο συνειδητοποιημένοι καταναλωτές.
Οι λέξεις- έννοιες για τη βαλίτσα μας από το 5ο Εργαστήριο:
-Σωματική άσκηση
-Υγιεινό σνακ
-Σπιτικό βραδινό
Οι δραστηριότητες της ενότητας
” Όλος ο πλανήτης μέσα σε ένα χάμπουργκερ ”
περιλαμβάνονται στον “Οδηγό προς εκπαιδευτικούς” & “Τον οδηγό δραστηριοτήτων”
από το πιλοτικό πρόγραμμα “Υγιή παιδιά Υγιής πλανήτης” που σχεδίασε η
ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του WWF Ελλάς.