ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
- STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος: «Τα ρομποτάκια της ανακύκλωσης»
1ο εργαστήριο δεξιοτήτων
Τίτλος: « Ενδυνάμωση ομάδας- σύνδεση με τον θεματικό κύκλο
( Ανακυκλωήρωες)
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Καλλιέργεια συνεργασίας και εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της ομάδας.
- Διάκριση των υλικών που ανακυκλώνονται ή όχι.
- Να αναγνωρίζουν το υλικό κατασκευής.
- Παιγνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών της ομάδας
Α) Σχηματίζουμε ζευγάρια όπου το ένα μέλος είναι ο οδηγός και το άλλο ο συνοδηγός που έχει κλειστά τα μάτια και κρατά από τους ώμους το ζευγάρι του. Όταν η μουσική ξεκινά τα ζευγάρια περπατούν στο χώρο ανάλογα με το ρυθμό. Στο σταμάτημα της μουσικής αλλάζουμε ρόλους.

Β) Συνεργάζονται ώστε να μεταφέρουν αντικείμενα χωρίς να τους πέσουν.

Σύνδεση με τον προηγούμενο κύκλο εργαστηρίων που αφορούσε την ανακύκλωση.
- Φύλλο εργασίας αξιολόγησης πρότερων γνώσεων: Εικόνες με διάφορα υλικά. Ζωγραφίζουν, κόβουν και κολλάνε στη σωστή θέση όσα ανακυκλώνονται ή όχι.



- Ακολουθεί στην ολομέλεια σχετική συζήτηση και οι μαθητές αιτιολογούν τις επιλογές τους, Εισάγουμε εικόνες με ανακυκλώσιμα ή όχι υλικά . Ομαδοποιούν τα υλικά και τα τοποθετούν στους αντίστοιχους κάδους
( χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο, καφέ κάδος).

- Προγραμματισμός ρομπότ bee bot. Συλλογή και απόθεση ανακυκλώσιμων υλικών στον αντίστοιχο κάδο ανακύκλωσης. Αρχίζουν να προγραμματίζουν το ρομπότ και να το οδηγούν σε συγκεκριμένες θέσεις.

2ο εργαστήριο δεξιοτήτων
Τίτλος: « Ο πρώτος μας αλγόριθμος»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Εξοικείωση με την τεχνολογία και τη χρήση των μέσων της.
- Οι μαθητές μαθαίνουν να δίνουν οδηγίες και να ακολουθούν αυτές βήμα –βήμα.
- Να αναγνωρίζουν την αξονική συμμετρία σε μορφές και αντικείμενα του περιβάλλοντος και να κατασκευάζουν συμμετρικά σχήματα ή αντικείμενα ως προς έναν οριζόντιο ή κάθετο άξονα.
- Ανάκληση γνώσεων για τα ανακυκλώσιμα υλικά και προγραμματισμός ρομπότ.
- Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις.
- Ο πρώτος μας αλγόριθμος. Στο ρόλο του ρομπότ οι μαθητές.
Στο πλέγμα που έχουμε στο πάτωμα της τάξης οι μαθητές παίζουν σε ζευγάρια. Ο ένας έχει το ρόλο του ρομπότ και ο άλλος είναι ο προγραμματιστής ο οποίος δίνει τις εντολές με σκοπό το παιδί-ρομπότ να κινηθεί και να μαζέψει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα τοποθετήσει στον σωστό κάδο ανακύκλωσης.(γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο, χαρτί).







- Συμμετρία ως προς τον άξονα (Μαθηματικά -φύλλο εργασίας )

- Ζωγραφική με τέμπερες ( εικαστικά – Μαγική εικόνα)


- Παιγνίδια συμμετρίας ( με χρωματιστά ξυλάκια )

3ο εργαστήριο δεξιοτήτων
Τίτλος: «Τα ρομπότ στην υπηρεσία του ανθρώπου»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα ( κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, κοινωνικές δεξιότητες, δημιουργικότητα)
- Επαναχρησιμοποίηση υλικών για την κατασκευή σταθερών κατασκευών.
- Συζήτηση και προβληματισμός στην ολομέλεια. Τι είναι τα ρομπότ; Σε τι μας χρησιμεύουν; Υπάρχουν καλά και κακά ρομπότ;
- Αφήγηση παραμυθιού: «Ένα σπίτι μα τι σπίτι!» της Γιολάντας Τσορώνη.

Μέσα από το παραμύθι προκύπτει το ερώτημα: Εμείς τι μπορούμε να φτιάξουμε με άχρηστα υλικά( ανακυκλώσιμα;).Οι μαθητές είπαν να φτιάξουμε σπίτια, δέντρα,ρομπότ…Ναι!!! Να φτιάξουμε τα δικά μας ρομπότ!!!
Ακολουθεί συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών και ξεκινά η διαδικασία .Οι μαθητές επιλέγουν ποια υλικά θα χρησιμοποιήσουν για το δικό τους ρομπότ. Ποια θα είναι η εργασία που θα το προγραμματίσουν να κάνει; Του δίνουν όνομα.




- Φύλλο εργασίας-Καταγραφή σχετικών πληροφοριών







- Παρουσίαση ρομπότ στην ολομέλεια.
Κάθε παιδί παρουσιάζει το ρομπότ που έφτιαξε, πώς το ονόμασε και γιατί; χρησιμότητα. κ. λ. π.




4ο εργαστήριο δεξιοτήτων
Τίτλος: Κατασκευή ρομπότ στην αυλή. «Το ρομπότ του σχολείου μας»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα ( κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, κοινωνικές δεξιότητες, δημιουργικότητα).
- Επαναχρησιμοποίηση υλικών για την κατασκευή του ρομπότ του σχολείου μας.
Ομαδική εργασία
Οι μαθητές προτείνουν να φτιάξουμε και ένα μεγάλο ρομπότ που θα μείνει στο σχολείο μας . Η εκπαιδευτικός ρωτά: Και πως θα το ονομάσουμε; Τι θα το προγραμματίσουμε να κάνει; Μερικές από τις απαντήσεις των παιδιών:
- Να βοηθάει τις κυρίες και τα παιδάκια, να καταλαβαίνουν όσα μαθαίνουμε
- ( Παναγιώτα)
- Όταν πέφτει και χτυπάει κάποιο παιδί να του βάζει τσιρότο (Εύα)
- Να είναι το ρομπότ του σχολείου μας. Να προσέχει το σχολείο μας. (Διονύσης)
- Να προστατεύει τα παιδιά (Αγγελική)
- Να καθαρίζει το σχολείο. Το ρομπότ της καθαριότητας(Γιώργος)
- Να ποτίζει τα λουλούδια(Κατερίνα)
- Να είναι μάστορας( Γιάννης)
- Να μας προσέχει( Ευδοκία- Ελένη)
- Να φτιάχνει τα παιγνίδια που χαλάνε (Νικήτας- Αλέξανδρος)
Αποφασίσαμε λοιπόν το ρομπότ του σχολείου μας να είναι τόσο δυνατό και να μπορεί να κάνει όλα όσα είπαν τα παιδιά και άλλα τόσα!!!






5ο εργαστήριο δεξιοτήτων
Τίτλος: Αποτίμηση προγράμματος
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Αναστοχασμός και αξιολόγηση του προγράμματος
- Να περιγράφουν, να ανακαλούν στη μνήμη τους και να αναδιηγούνται τηρώντας χρονική σειρά δράσεις που έχουν πραγματοποιήσει.
- Να αξιολογούν, να συγκρίνουν, να εντοπίζουν λανθασμένους χειρισμούς και ενέργειες και να μπορούν να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις.
Ατομικό φύλλο αυτό αξιολόγησης
Οι μαθητές σε φύλλο εργασίας καταγράφουν τις απόψεις τους αυτοαξιολογούνται και ετεροαξιολογούνται.




Οι μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος παρατήρησαν, εξέφρασαν απορίες για το νέο αυτό αντικείμενο, έκαναν ερωτήσεις, μάζεψαν πληροφορίες, ανάπτυξαν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Εξερεύνησαν το θέμα της ρομποτικής, βρήκαν και δοκίμασαν λύσεις, απόκτησαν νέες γνώσεις. Μέσα από το παιχνίδι, σαν μικροί επιστήμονες κατάφεραν να χτίσουν μια «γέφυρα» ανάμεσα στον πραγματικό κόσμο και στον κόσμο των ρομπότ παίζοντας, διασκεδάζοντας, δημιουργώντας !!!