1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΤΙΤΛΟΣ: «ΚΑΘΕ ΦΡΟΥΤΟ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΟΥ»
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ
ΣΤΟΧΟΣ:
- Να κατανοήσουν τη σημασία των φρούτων και λαχανικών στη διατροφή μας.
- Να αντιληφθούν την έννοια της εποχικότητας και την ωφέλεια για τον οργανισμό όταν τα φρούτα και τα λαχανικά καταναλώνονται φρέσκα.
1η Διδακτική ώρα Δευτέρα 18/10/2021
Αρ.μαθητών : 14
Ορμώμενοι από το γράμμα του Λίνου και το καλάθι με τα δώρα που μας έφερε ξεκινά συζήτηση για τα φρούτα και τα λαχανικά
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
Τι είναι; Που τα βρίσκουμε; Πως τρώγονται;(Ωμά-μαγειρεμένα). Τι μας προσφέρουν; Σε τι διαφέρουν και σε τι μοιάζουν μεταξύ τους;
Κατονομάζουμε και καταγράφουμε όσα γνωρίζουμε.Παρατηρούμε πίνακες αναφοράς και σχολιάζουμε.
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΦΡΟΥΤΩΝ-ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
Δίνουμε στα παιδιά κάρτες με φρούτα και λαχανικά,δημιουργούν την ομάδα των φρούτων και την ομάδα των λαχανικών.
Στη συνέχεια φτιάχνουμε ομαδικά έναν πίνακα χωρισμένο σε 2 μέρη.Τα παιδιά ζωγραφίζουν διάφορα φρούτα και λαχανικά ή χρωματίζουν έτοιμα σε ασπρόμαυρο και στη συνέχεια τα κολλάμε στη σωστή θέση στον πίνακα.Τον αναρτούμε στην τάξη για να ανατρέχουμε κάθε φορά που παρουσιάζεται ανάγκη.
Αποφασίζουμε να ορίσουμε την Τρίτη ως ημέρα φρουτομπουκιών και τα παιδιά ξεκινώντας από αύριο και κάθε Τρίτη θα φέρνουν στο δεκατιανό τους εκτός από άλλα φαγητά και από ένα φρούτο.
Σχολιασμός:
Δεν υπήρξαν δυσκολίες.Τα παιδιά γνώριζαν ήδη τα περισσότερα από τα φρούτα και τα λαχανικά και σε πολλά από αυτά ήξεραν σε ποια κατηγορία ανήκαν.
2η διδακτική ώρα Τρίτη 19/10/2021
Αρ.μαθητών :15
ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ ΦΡΟΥΤΩΝ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ
Προβληματισμοί:
Βρίσκουμε όλα τα φρούτα και τα λαχανικά όλες τις εποχές του χρόνου;Γιατί;Σε ποια εποχή καρπίζουν αυτά που γνωρίζουμε;Γνωρίζουμε τα φρούτα της εποχής που διανύουμε;(φθινοπωρινά).Τα φρούτα και λαχανικά εκτός εποχής που βρίσκουμε στο μανάβικο ή στο σούπερ μάρκετ πως έχουν συντηρηθεί τόσο καιρό;(Βιταμίνες,συντηρητικά,ψυγεία,κ.λ.π.
Παρατηρούμε εικόνες φρούτων και λαχανικών( τι χρώμα έχουν; Τι σχήμα,τα έχουμε δοκιμάσει;πως μυρίζουν;τι γεύση έχουν; Μας αρέσουν όλα; Ποια ναι και ποια όχι;
Στη συνέχεια ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας φθινοπωρινό φρούτο
Σήμερα φέρανε στο κολατσιό φρούτο τα 11 από τα 15 παιδιά.
Σχολιασμός:
Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον και τα περισσότερα κατανόησαν την έννοια της εποχικότητας και τη σημασία να καταναλώνονται φρούτα και λαχανικά στην εποχή τους.
3η διδακτική ώρα Παρασκευή 22/10/2021
Αρ.μαθητών 14
2 παιγνίδια μαντέματος
1ο παιγνίδι
Μάντεψε την εποχή
Δείχνουμε στον υπολογιστή,αλλά και σε τυπωμένες έγχρωμες μεγέθους Α3 εικόνες , πίνακες ζωγραφικής με θέμα φρούτα και λαχανικά.
Τα παιδιά καλούνται να μαντέψουν την εποχή στην οποία αναφέρονται οι πίνακες,αναγνωρίζοντας τα φρούτα και βρίσκοντας την εποχή που ωριμάζουν και καταναλώνονται.
2ο παιγνίδι
Στο κεφάλι το΄χω!!!
Ένα παιδί φοράει στο κεφάλι του στεφάνι το οποίο μπροστά στο μέτωπό του έχει κολλημένη την εικόνα ενός φρούτου ή λαχανικού,το οποίο δεν γνωρίζει.Κάνοντας σχετικές ερωτήσεις στους συμμαθητές του(τι χρώμα έχει, έχει κουκούτσι, μεγάλο; Τρώγεται με τη φλούδα; Ποια εποχή ωριμάζει; Κ.λ.π. ) προσπαθεί να μαντέψει ποιο είναι.Όταν το βρει ,επαναλαμβάνεται η διαδικασία του παιγνιδιού και με άλλους μαθητές ,μέχρι να παίξουν όλοι.
Σχολιασμός:
Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον και ανταποκρίθηκαν στο πρώτο παιγνίδι αρκετά καλά δείχνοντας ότι γνωρίζουν την εποχή ωρίμανσης των περισσότερων φρούτων και λαχανικών.Κάποια ήξεραν και ανέφεραν -ώστε να το μάθουν όλοι- ότι το χειμώνα δεν έχουμε πολλά φρούτα γιατί η φύση «κοιμάται» !!!
Ενθουσιάστηκαν με το 2ο παιγνίδι και ανυπομονούσαν να έρθει η σειρά τους για να παίξουν.Κάποια προνήπια όμως δυσκολεύτηκαν στην αρχή να κατανοήσουν τους κανόνες του παιγνιδιού , « μαρτυρώντας» το όνομα του φρούτου/λαχανικού που ο συμμαθητής τους είχε στο κεφάλι.Αυτό το πρόβλημα ξεπεράστηκε στην πορεία του παιγνιδιού,έπειτα από κάποιες επαναλήψεις.
Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τις σπιτικές μπουκιές παρασκευάζοντας τη Δευτέρα 25/10/2021 κουλουράκια κανέλας από τη συνταγή που μας έφερε ο Ιάσονας.Ανέλαβαν να μα ς φέρουν τα υλικά 5 παιδιά τα οποία πήραν στο σπίτι συνοδευτικό σημείωμα προς ενημέρωση των γονέων τους.
Το 1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ολοκληρώθηκε με ένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησης.