Εκπαιδευτική επίσκεψη στην παραλία Γέρακα – Παράκτιο οικοσύστημα

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα χελώνας που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 23 Μαΐου επισκεφτήκαμε την παραλία Γέρακα, χώρο ωοτοκίας της χελώνας Καρέτα καρέτα, σε συνεργασία με το θαλάσσιο πάρκο Ζακύνθου. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε μαζί με το Νηπιαγωγείο Σκουλικάδου. Πήγαμε στην παραλία όπου με τη βοήθεια των εθελοντών οι μαθητές μας έπαιξαν παιχνίδια στην άμμο. Οι χελώνες είχαν ήδη αρχίσει να φτιάχνουν φωλιές στην άμμο και τις παρατηρήσαμε. Οι εθελοντές τοποθετούν πάνω από τις φωλιές κλωβούς για προστασία. Στην παραλία είχαμε κι έναν επισκέπτη, μια χελώνα στεριάς που έκανε τη βόλτα της. Παρατηρήσαμε τα ίχνη που άφηνε στην άμμο και τη βοηθήσαμε να βρει το δρόμο της επιστροφής.

collage 11  collage 12

Στο Θεματικό Εκθεσιακό Κέντρο Θαλάσσιας χελώνας τα παιδιά άκουσαν πολύτιμες πληροφορίες από τους εθελοντές για τη ζωή της. Παρατηρώντας ένα πραγματικό καβούκι χελώνας είδαμε τα χρώματα που έχει. Σαν μέλη της Παιδικής Helmepa που είμαστε κολλήσαμε αφίσες του Γλάρου, της Helmepa και τη δική μας σε σημείο που να είναι ορατή από τους επισκέπτες της παραλίας και κάναμε συμβολικό καθαρισμό της περιοχής γύρω από το Εκθεσιακό Κέντρο.

collage 13  collage 14

collage 15

Οικοκώδικας 2023-24

Για την Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος-5 Ιουνίου δημιουργήσαμε τον φετινό μας Οικοκώδικα. Ο Οικοκώδικας είναι ένα σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς στο σχολείο και στο σπίτι και αποδεικνύει με σαφή και ευρηματικό τρόπο, τη δέσμευσή του σχολείου για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων του στα επιλεγμένα θέματα-πεδία δράσης.

Εμείς αποτυπώσαμε στην αφίσα σύμφωνα με όσα μάθαμε όλη τη χρονιά τους δικούς μας κανόνες σωστής περιβαλλοντικής συμπεριφοράς.

DSCN7750

collage 2024 06 26T211710.369 DSCN7762

Σχολικό Συμβούλιο

Τη φετινή σχολική χρονιά ενεργοποιήσαμε το σχολικό συμβούλιο, το οποίο λειτούργησε θετικά για τη αισθητική βελτίωση του σχολείου μας. Πραγματοποιήθηκαν τρεις συνεδριάσεις:

Στην πρώτη συνεδρίαση στις 30/10/2023 συζητήθηκαν τα εξής θέματα: Η ανάγκη για αποκατάσταση σε ένα σημείο του τοίχου αντιστήριξης του προαυλίου ο οποίος είχε υποχωρήσει από τις βροχές, η αποκατάσταση ενός παλιού κτίσματος που βρίσκεται στην άκρη της αυλής, η δημιουργία στέγαστρου για τον ήλιο, η δημιουργία παιδικής χαράς, υπαίθριας τάξης και βάψιμο της περίφραξης του σχολείου. Συντάχθηκε έγγραφο και προωθήθηκε στις υπηρεσίες του Δήμου. Συζητήθηκε επίσης με ποιο τρόπο θα μπορούσαν να βοηθήσουν οι γονείς.

Η δεύτερη συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στις 13 Φεβρουαρίου 2024. Η δημοτική αρχή άλλαξε μετά τις εκλογές, τέθηκαν τα πάγια προβλήματα του σχολείου που αναφέραμε πιο πάνω ξανά και ένα ακόμη πρόβλημα που παρουσιάστηκε με τα υδραυλικά του σχολείου. Οι γονείς αποφάσισαν να αναλάβουν δράση και να βοηθήσουν όσο μπορούν στην αισθητική βελτίωση της αυλής του σχολείου μας. Να βάψουν τα κάγκελα και να δημιουργήσουν υπαίθρια τάξη, το οποίο πραγματοποίησαν στη συνέχεια.

Μέχρι την τρίτη συνεδρίαση αποκαταστάθηκαν τα υδραυλικά προβλήματα του σχολείου μας από το Δήμο, με τη βοήθεια γονέων και του προσωπικού καθαριότητας του σχολείου μας βάφτηκε η περίφραξη, δημιουργήθηκε η υπαίθρια τάξη μας και αποκτήσαμε παιχνίδια για την αυλή, τσουλήθρες, τούνελ, σπιτάκι,τραμπάλες κ.λ.π. Με πρωτοβουλία του Προέδρου της κοινότητας κόπηκαν την Άνοιξη τα χόρτα από την αυλή και γιαγιά του σχολείου μας μαζί με την καθαρίστριά μας περιποιήθηκαν τον κήπο και διόρθωσαν την περίφραξη του κήπου με παλέτες σε ένα σημείο που είχε χαλάσει. Ο Δήμαρχος πραγματοποίησε επίσκεψη στο σχολείο μας για την τοποθέτηση παιδικής χαράς η οποία προγραμματίστηκε μέσα στο καλοκαίρι. Δόθηκαν επίσης υποσχέσεις από την πλευρά του Δήμου για αποκατάσταση των υπόλοιπων χρόνιων προβλημάτων της αυλής.

Η τρίτη συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στις 24 Μαΐου 2024. Συζητήθηκαν τα χρόνια προβλήματα που έχουν να κάνουν με το τοίχο αντιστήριξης, το παλιό κτίσμα της αυλής και τη δημιουργία στέγαστρου για τον ήλιο. Τα υπόλοιπα προβλήματα αποκαταστάθηκαν όπως αναφέραμε πιο πάνω. Προωθήσαμε στο σχετικό έγγραφο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και στις υπηρεσίες του Δήμου και ο πρόεδρος του Δ.Δ. Αγίου Δημητρίου ανέλαβε να προωθήσει τα αιτήματα για επίλυση μέσα στο καλοκαίρι!

Ανθόκηπος-Βοτανόκηπος

Το σχολείο μας διαθέτει σχολικό κήπο. Σιγά σιγά τον έχουμε διαμορφώσει, έχουμε φυτέψει λουλούδια και αρωματικά φυτά. Σε ένα σημείο του φυτεύουμε λαχανόκηπο. Τη φετινή χρονιά τον εμπλουτίσαμε. Φυτέψαμε λουλούδια με αφορμή τη συμμετοχή μας στις παγκόσμιες ημέρες δράσης.

collage 2024 06 26T003328.791 collage 2024 06 26T003626.462

collage 2024 06 26T004623.045 collage 2024 06 26T004830.563

Screenshot 41  collage 2024 05 10T155742.470

collage 2024 05 10T162741.759  collage 2024 05 10T161832.474

Ο κομποστοποιητής μας

Ένα βαρέλι το μετατρέψαμε σε κομποστοποιητή. Ένας γονιός μας, το διαμόρφωσε, του έβαλε πορτάκι, το έκοψε να είναι στο ύψος των παιδιών, το βάψαμε και το τοποθετήσαμε στον κήπο μας. Δεν έχει καπάκι, για να πέφτει το νερό της βροχής. Ρίχνουμε τις φλούδες από τα φρούτα και τα φύλλα που πέφτουν από τα δέντρα. Έτσι έχουμε χώμα για τα λουλούδια του κήπου μας.

collage 2024 06 26T133933.229  collage 2024 06 26T134438.506

Ανακύκλωση

“Ανακύκλωσε κι εσύ ανάσα να δώσουμε στη Γη.” Το σύνθημα της αφίσας που δημιούργησαν τα παιδιά. Με παιγνιώδη τρόπο έμαθαν να ξεχωρίζουν τα υλικά, να τα τοποθετούν στους αντίστοιχους κάδους, αλλά και ποια υλικά ανακυκλώνονται και ποια όχι. Στο σχολείο μας κάνουμε ανακύκλωση έχουμε μπλε κάδο και κάδο ανακύκλωσης μπαταριών ΑΦΗΣ. Μαζεύουμε επίσης πλαστικά καπάκια και τα δίνουμε για αγορά αναπηρικών αμαξιδίων.

collage 2024 06 26T124557.368 collage 2024 06 26T124831.634

collage 2024 06 26T125311.799 collage 2024 06 26T125009.886  

collage 2024 06 27T232604.978

Μαθαίνω για την ενέργεια

Από που παίρνει ενέργεια η τάξη μας; Πως ανάβει το φως, ο Υπολογιστής κ.λ.π. Παρατηρήσαμε και φωτογραφίσαμε το δρόμο της ενέργειας από την κολώνα της ΔΕΗ μέχρι το φως που μας δίνουν οι λάμπες στην τάξη μας. Και από που έρχεται η ενέργεια στην κολώνα και στη συνέχεια στο σχολείο μας; Μέσα από βίντεο και καρτέλες από το υλικό της WWF μάθαμε για το λιγνίτη, το λιγνιτωρυχείο και το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας.

Τα παιδιά σειροθέτησαν το δρόμο της ενέργειας

collage 2024 06 26T094142.302 collage 2024 06 26T094417.854

Η ενέργεια που παίρνουμε από το λιγνίτη μάθαμε ότι μόνο κακό κάνει στη Γη. Όπως και οι ρύποι των αυτοκινήτων, οι ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού, η αποψίλωση των δασών. Γνωρίσαμε το φαινόμενο του θερμοκηπίου και μάθαμε για την αύξηση της θερμοκρασίας της Γης και τις επιπτώσεις που έχει στη Γη.

collage 2024 06 26T164216.885 DSCN7679

collage 2024 06 26T094832.556

Για να κατανοήσουν τα παιδιά πώς η αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου, συντελεί στην κλιματική αλλαγή, παίξαμε ένα παιχνίδι:

Η Νηπιαγωγός έχει το ρόλο του ήλιου και ρίχνει στη «Γη» µπάλες χαρτιού που αντιπροσωπεύουν τις ακτίνες του ήλιου.

Τα παιδιά που αποτελούν τη Γη πετάνε τις µπάλες έξω από τον κύκλο, ενώ τα παιδιά που αντιπροσωπεύουν τα αέρια του θερµοκηπίου προσπαθούν να αποκρούσουν τις «ακτίνες» και να τις ξαναστείλουν πίσω στη Γη.

Ο πρώτος γύρος του παιχνιδιού τελειώνει (γρήγορα) όταν όλες οι «ακτίνες» βγουν εκτός κύκλου.
Στους επόµενους γύρους µειώνουμε σταδιακά τα παιδιά στο κέντρο και αυξάνουμε τα παιδιά στον κύκλο (όπως έχει συµβεί µε τα αέρια του θερµοκηπίου τα τελευταία χρόνια) και στον τελευταίο γύρο αφήνουμε ένα µόνο παιδί στο κέντρο.

collage 2024 06 26T092934.313  collage 2024 06 26T093035.923

Εναλλακτικές πηγές ενέργειας

collage 2024 06 26T095049.079

Το ποδήλατο είναι ένα φιλικό για το περιβάλλον μέσο μετακίνησης. Το δημιουργήσαμε με ανακυκλωμένο χαρτί και τις ρόδες από χαρτόκουτο.

collage 2024 06 26T170752.682

Μικρές πράξεις που μπορούμε να κάνουμε για να εξοικονομήσουμε ενέργεια στο σπίτι

collage 2024 06 26T095611.762 DSCN7841

Τέλος αλλάξαμε με τη βοήθεια του Δήμου τους παλιούς λαμπτήρες με λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας LED και τις παλιές τις πήγαμε στην ανακύκλωση.

Screenshot 36

Επαναχρησιμοποίηση υλικών για κατασκευές

Όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους χρησιμοποιούσαμε ανακυκλώσιμα υλικά για τις κατασκευές μας: Χαρτόκουτα, περισσεύματα από το χαρτί Α4, ρολά υγείας, ρολά κουζίνας κ.λ.π. Όπως και η πίστα μας για το διαγωνισμό ρομποτικής: Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού. Δημιουργήσαμε επίσης  ανακυκλωμένο χαρτί.

Ενδεικτικές κατασκευές:

Screenshot 33 6 Screenshot 38 3

DSCN4077 DSCN5787

   DSCN4256 DSCN4259

DSCN4703 DSCN4709

DSCN4845 DSCN4893

 DSCN5260 DSCN5263

DSCN5605 DSCN5609 1

DSCN6707DSCN7861

DSCN7800   DSCN7999

 

DSCN6068 DSCN6908

collage 2024 02 24T213444.485 DSCN5632

collage 2024 02 29T200615.093 1collage 2024 02 29T201809.269 1

collage 93 1

Το νερό

Το νερό στο σχολείο μας δεν έχει συνεχή ροή. Έρχεται λίγη ώρα κάθε μέρα. Έχουμε μια πλαστική δεξαμενή νερού και γεμίζει όταν έρχεται. Δεν είναι πόσιμο. Το χρησιμοποιούμε στην τουαλέτα και για να πλένουν τα χέρια τους τα παιδιά.Τα παιδιά φέρνουν μαζί τους νερό σε παγουρίνο. Σε συνεργασία με το Δήμο Ζακύνθου τοποθετήθηκε φλοτέρ στη δεξαμενή νερού, γιατί όταν γέμιζε έτρεχε το νερό και αλλάξαμε τη βρύση που έσταζε. Την παγκόσμια ημέρα νερού δημιουργήσαμε αφίσα με μικρές πράξεις που μπορούμε να κάνουμε για να προστατέψουμε το νερό.

DSCN7975 collage 82

Πειράματα με το νερό

 DSCN7524 DSCN7551