Το θέμα του Πανελλήνιου Διαγωνισμού ΣΤΕΜ και Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2023-24 που διοργανώνεται από τον STEM education έχει θέμα “Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού” και αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε. Σύμφωνα με τις οδηγίες έπρεπε να αναδείξουμε ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα της Μεσογείου. Το θέμα συζητήθηκε στο συμβούλιο τάξης και τα παιδιά αποφάσισαν να ασχοληθούμε με την Καρέττα Καρέττα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στο ταξίδι της στη Μεσόγειο.
Λίγα λόγια για τη χελώνα
Η χελώνα Καρέττα Καρέττα είναι είδος θαλάσσιας χελώνας με παγκόσμια κατανομή. Τη συναντάμε στον Ατλαντικό, τον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό, καθώς επίσης και στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η Ελλάδα (ιδίως οι ακτές της Ζακύνθου –Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου- και της Κυπαρισσίας) είναι η πιο δημοφιλής περιοχή φωλιάσματος κατά μήκος της Μεσογείου, με περισσότερες από 3.000 φωλιές ετησίως. Η χελώνα Καρέττα περνάει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της στη θάλασσα και σε εκβολές ποταμών, με τα θηλυκά να βγαίνουν για λίγο στην ξηρά για να γεννήσουν τα αυγά. Τα θηλυκά γεννούν στα μέσα του Μαΐου και του Ιουνίου κατά μέσο όρο τέσσερις ομάδες αυγών και στη συνέχεια μένουν ανενεργές και δεν ξανά-ωοτοκούν για δύο έως τρία έτη. Οι θαλάσσιες χελώνες θεωρούνται είδος προς εξαφάνιση και προστατεύονται.(Βικιπαίδεια)
Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με το θέμα, μαθαίνοντας για τη ζωή της χελώνας Καρέττα καρέττα. Που ζει η θαλάσσια χελώνα, τι τρώει, έχει εχθρούς, τι γεννάει αβγά ή χελωνάκια, που γεννάει τα αβγά της κ.λ.π. Χρησιμοποιήσαμε υφάσματα για να αναπαραστήσουμε τη θάλασσα και την παραλία, πλαστικά ζώα, μια λούτρινη χελώνα και μπαλάκια του πιγκ πογκ. Με αυτό τον τρόπο και με την ενεργή συμμετοχή των παιδιών η Καρέττα έκανε ένα ταξίδι από τη βαθιά θάλασσα μέχρι την παραλία, γέννησε τα αβγά της και επέστρεψε ξανά στη θάλασσα.
Παρακολουθήσαμε βίντεο για τη ζωή της θαλάσσιας χελώνας , είδαμε πως σκάβει στην άμμο να γεννήσει τα αβγά της, είδαμε τα χελωνάκια να βγαίνουν από την φωλιά και να αρχίζουν την πορεία τους προς τη θάλασσα. Ένα από τα βίντεο που παρακολουθήσαμε ήταν και του Εθνικού Θαλάσσιου πάρκου Ζακύνθου: “Animation Learning with Fiora and Levante 2”.
Κίνδυνοι από πλαστικά
Αξιοποιήσαμε τη ρουτίνα σκέψης “Βλέπω-σκέφτομαι-αναρωτιέμαι” από το πρόγραμμα Project Zero του Πανεπιστημίου Harvard. Οι ρουτίνες σκέψης είναι απλές στο σύνολό τους στρατηγικές που έχουν ως στόχο τη δραστηριοποίηση της αυθόρμητης σκέψης των παιδιών. Παρουσιάσαμε σε εικόνα μια χελώνα να κολυμπάει σε μια θάλασσα πλαστικά. Τις απαντήσεις των παιδιών τις σημειώσαμε σε τρεις στήλες.
Κοιτάξαμε στις γωνιές της τάξης και βρήκαμε αρκετά πλαστικά αντικείμενα. Κάναμε το ίδιο και για τα αντικείμενα που δεν ήταν πλαστικά. Στην καθημερινή μας ζωή χρησιμοποιούμε πολλά πλαστικά αντικείμενα. Μήπως μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε με άλλα που δεν είναι πλαστικά;
Η Καρέττα Καρέττα κινδυνεύει από τις πλαστικές σακούλες. Τις περνάει για μέδουσες που είναι μια αγαπημένη της τροφή και τις τρώει. Μπορούμε να αντικαταστήσουμε την πλαστική σακούλα από πάνινη. Διακοσμήσαμε πάνινες τσάντες με τις ζωγραφιές των παιδιών για να βάλουν τις εργασίες τους στο τέλος της χρονιάς.
Καθαρίσαμε τη θάλασσα από τα σκουπίδια με ένα μαγνήτη
Πετρελαιοκηλίδες
Με πείραμα διαπιστώσαμε ότι είναι δύσκολο να καθαρίσουμε τη θάλασσα από το πετρέλαιο. Σε ένα μπολ με νερό ρίξαμε λάδι και τα παιδιά προσπάθησαν να το καθαρίσουν με διάφορους τρόπους.
Καθαρή και ήσυχη παραλία
Γράψαμε γράμμα στους επισκέπτες του νησιού μας με συμβουλές για να διατηρούν τις παραλίες μας καθαρές και να προσέχουν να μην ενοχλούν τις χελώνες. Το πήραν τα παιδιά να το αναρτήσουν με τη βοήθεια των γονιών τους σε εμφανή σημεία του νησιού. Φτιάξαμε και μια αφίσα για την είσοδο του σχολείου μας.
Δίχτυα φαντάσματα και υπεραλίευση
Τα δίχτυα φαντάσματα που υπάρχουν στο βυθό και η υπεραλίευση αποτελούν ένα ακόμη κίνδυνο για τη θαλάσσια χελώνα και γενικά για όλα τα πλάσματα του βυθού. Γράψαμε ένα ποίημα στους γονείς μας για την υπεραλίευση και το κολλήσαμε σε ένα ψάρι.
Δημιουργήσαμε μια χελώνα από ανακυκλωμένο χαρτί. Από τα περισσεύματα χαρτιού Α4 που δεν χρειαζόμασταν. Την ονομάσαμε Τρούφα από το όνομα της χελώνας που υιοθετήσαμε, από το σύλλογο ΑΡΧΕΛΩΝ.
Επιτραπέζια παιχνίδια από χαρτόνια, ανακυκλώσιμα υλικά και χαρτόκουτα.
Οι κατασκευές μας
Φύλλα εργασίας
Πως θα προστατέψουμε τη Θαλάσσια χελώνα από όλους τους κινδύνους που γνωρίσαμε; Θα μας το πει η μελισσούλα με τις φωνές των παιδιών. Δημιουργήσαμε ποιήματα για τη συμμετοχή μας στον διαγωνισμό “Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού”.
Δείτε τη συμμετοχή μας στο Διαγωνισμό:
Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2023-24 STEM Education
Τέλος επισκεφτήκαμε την παραλία Γέρακα. Ενημερωθήκαμε για τη χελώνα από τους εθελοντές του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Ζακύνθου, παίξαμε παιχνίδια και κάναμε ένα συμβολικό καθαρισμό. Την ανάρτησή μας δείτε την εδώ:
Εκπαιδευτική επίσκεψη στην παραλία Γέρακα – Παράκτιο οικοσύστημα





















