Αξιοποιήσαμε το υλικό του Εκπαιδευτικού προγράμματος “Αστέρι της ευχής” που υπάρχει στην ιστοσελίδα του προγράμματος για να προσεγγίσουν οι μαθητές με παιγνιώδη τρόπο την αξία του εθελοντισμού και της προσφοράς. Το εκπαιδευτικό υλικό έχει τίτλο “Αστεροτάξη” και μπορείτε να το δείτε πατώντας στην παρακάτω εικόνα:
Ξεκινήσαμε διαβάζοντας την ιστορία: “Ένα αστέρι στην καρδιά” της Μαρίνας Γιώτη. Διαβάστε την ιστορία πατώντας στην εικόνα:
Λίγα λόγια για την ιστορία από την ίδια τη συγγραφέα:
“ Το Αρκουδάκι ήθελε να γίνει πολύ δυνατό! Τόσο δυνατό που να είναι πραγματικά ανίκητο! Τόσο δυνατό που να μπορεί να νικήσει κάθε εχθρό, μεγάλο ή μικρό… Δεν ήξερε όμως πώς να το κάνει, γιατί δεν είχε κάτι το ξεχωριστό ούτε κάποια υπερδύναμη. Έτσι, σκέφτηκε να κάνει μια ευχή σε ένα αστέρι και ξεκίνησε ένα ταξίδι μοναδικό, όπου ανακάλυψε ότι, όταν προσφέρεις με την καρδιά σου, αυτό που χαρίζεις δεν χάνεται, αλλά πολλαπλασιάζεται.”
Ρόμπερτ Λάντλαμ:
«Η ελπίδα είναι το μόνο πράγμα που είναι πιο δυνατό από τον φόβο».
Τα παιδιά ξάπλωσαν με τα μάτια κλειστά και έβαλα να ακούγεται μουσική. Πέρασα και άφησα δίπλα σε κάθε παιδί ένα αστεράκι ενώ ταυτόχρονα τους έλεγα τα εξής λόγια: «Είναι φορές που στη ζωή συμβαίνουν θαύματα. Είναι φορές που οι άνθρωποι γίνονται η δύναμη ο ένας για τον άλλο. Είναι φορές που η δύναμη αυτή τους κάνει να χορεύουν ακόμα και αν στη ζωή τους περνούν την πιο δύσκολη καταιγίδα. Είναι τότε που η καρδιά τους γεμίζει φως. Είναι τότε που μέσα τους ανάβει το δικό τους αστέρι. Ένα αστέρι που γίνεται φως και για τους άλλους ανθρώπους…ένα φως που πολλαπλασιάζεται για να δώσει δύναμη σε όσους/όσες το χρειάζονται. Ένα φως που κατοικεί και στη δική τους καρδιά. Είναι το φως που ανάβει στην ψυχή του κάθε εθελοντή/τριας. Ένα τέτοιο αστέρι ήρθε και κατοίκησε σήμερα δίπλα σας με την ευχή να βρει χώρο να κατοικήσει και μέσα σας-δίπλα στην καρδιά σας και να την κάνει να κτυπά πιο δυνατά, ενσυναίσθητα, πιο αστεράτα και φωτεινά. Ανοίξτε τα μάτια σας και καλωσορίστε το αστέρι σας. Σκάστε του ένα χαμόγελο και ελάτε να περπατήσουμε μαζί του στον δρόμο της ζωής και της προσφοράς».
Τα παιδιά άνοιξαν τα μάτια και είδαν το αστέρι. Το πήραν και άρχισαν να περπατούν στις φτέρνες με μεγάλα, μικρά βήματα. Ανεβαίνουν στις μύτες των ποδιών και προσπαθούν να φτάσουμε και να πιάσουν κι άλλα αστέρια. Μεταφέρουν το αστέρι τους στην πλάτη, στο κεφάλι, το σηκώνουν ψηλά κ.λ.π.. Κάτι θέλει να μας πει…το πλησιάζουμε στο αυτί μας. Τι σας ψιθυρίζει; Τα παιδιά λένε την άποψή τους. Ποιος να έφερε άραγε τα αστεράκια, από πού ξεπήδησαν, από που να έπεσαν;
Παρουσιάζουμε το ηλεκτρονικό βιβλίο: «Ένα αστέρι στην καρδιά» και αναφέρουμε ότι από εδώ ξεπήδησαν. Από το βιβλίο. Διαβάσαμε το βιβλίο στα παιδιά και όταν τελειώσαμε ακολούθησε συζήτηση: Τι σας έκανε εντύπωση στη συμπεριφορά του ήρωα; Πώς θα τον χαρακτηρίζατε; Γιατί το αρκουδάκι ήθελε να γίνει δυνατό;κ.λ.π. Γράψαμε τη λέξη αρκουδάκι κάθετα και συμπληρώσαμε με λέξεις που βγήκαν μέσα από τη συζήτηση με τα παιδιά. Έτσι δημιουργήσαμε την ακροστιχίδα της καλοσύνης. Τέλος τα παιδιά χρησιμοποίησαν τα αστεράκια και σχημάτισαν μια καρδιά.
Τα παιδιά συμπλήρωσαν και το παρακάτω φύλλο εργασίας.
Παρουσιάζουμε στα παιδιά μπλε κορδέλες και τα ενημερώνουμε ότι τις κορδέλες αυτές μας τις έφερε ο φίλος μας και ήρωας του βιβλίου. Σήμερα θα μάθουμε για κάτι που αν το βάλουμε στη ζωή μας, η καρδιά μας θα «χορεύει» από χαρά. Πρώτα όμως ας βοηθήσουμε το σώμα μας να «ξυπνήσει» χορεύοντας. Τα παιδιά χορεύουν με τις κορδέλες τους στον ρυθμό της μουσικής. Η κορδέλα άλλοτε κινείται χαμηλά, άλλοτε ψηλά. Άλλοτε κάνει στροφές πάνω από τα κεφάλια και άλλοτε προσγειώνεται απότομα στο πάτωμα. Τι κάνει λοιπόν την καρδιά μας να «χορεύει», να νιώθει όμορφα, να «ανθίζει»; Πιθανές απαντήσεις: εθελοντισμός, προσφορά, καλοσύνη, αγάπη, μοίρασμα, γενναιοδωρία, συγχώρεση, σεβασμός, ειλικρίνεια, δικαιοσύνη.
Τα παιδιά σειροθετούν τα γράμματα που τους παρουσιάζουμε και αποκαλύπτεται η λέξη εθελοντισμός. Πολλά είναι αυτά που κάνουν την ψυχή μας να «χορεύει». Ένα από τα πιο δυνατά μυστικά συστατικά είναι ο εθελοντισμός. Τι είναι ο εθελοντισμός; Τα παιδιά εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους. Δημιουργούμε μια ιδεοθύελλα με λέξεις-φράσεις που τους έρχονται στο μυαλό ακούγοντας τη λέξη εθελοντισμός. Ζωγράφισαν τα γράμματα της λέξης και τη σχημάτισαν. Διαπίστωσαν ότι είναι πολύ μεγάλη. Έτσι τη μετρήσαμε. Πόσα παιδιά ξαπλωμένα χρειάζονται για να σχηματίσουμε τη λέξη; Πόσα καθιστά;
Η καρέκλα του εθελοντή
Παρουσιάσαμε μια καρέκλα ντυμένη με ύφασμα. Τα ρωτήσαμε αν έτυχε ποτέ να συμμετάσχουν σε κάποια εθελοντική δράση. Ένα ένα τα παιδιά κάθονται στην καρέκλα και με τη βοήθεια της Νηπιαγωγού μας λένε την εμπειρία τους και τα υπόλοιπα παιδιά τους κάνουν ερωτήσεις για αυτή τους την εμπειρία. Δεν επιμένουμε για παιδιά που δεν θέλουν.
«Είναι ωραίο να προσφέρεις γιατί…»
Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο και ένα από αυτά κρατά την άκρη ενός κουβαριού νήματος. Το κουβάρι ξετυλίγεται πηγαίνοντας από παιδί σε παιδί. Κάθε φορά το παιδί που κρατά το κουβάρι συμπληρώνει τη φράση: «είναι ωραίο να προσφέρεις γιατί…». Αφού πουν όλα τα παιδιά δημιουργείται ένα πλέγμα. Έτσι συμβαίνει με τον εθελοντισμό…συνδεόμαστε, δημιουργούμε μεταξύ μας ενώσεις, δεσμούς που οδηγούν σταδιακά σε μια κοινωνία ενσυναίσθησης, καλοσύνης, προσφοράς και αγάπης.
Καλούμε τα παιδιά να μας πουν ποιούς θεωρούν υπερήρωες στη ζωή; Τα παιδιά εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους. Εμφανίζουμε μια χάρτινη κάπα και λέμε στα παιδιά να μαντέψουν σε ποιον άραγε ανήκει. Αυτή η κάπα ανήκει στον υπερήρωα εθελοντή/ρια. Ποιες είναι οι υπερδυνάμεις που τον χαρακτηρίζουν, εκείνα δηλαδή τα θετικά χαρακτηριστικά που τον μετατρέπουν σε υπερήρωα/ίδα; Τα καλούμε να γίνουν ντετέκτιβ υπερδυνάμεων και να εντοπίσουν κάποιες από τις υπερδυνάμεις που διακρίνουν όλους τους εθελοντές.
Μοιράζουμε χαρτιά στα παιδιά και αυτά τις ζωγραφίζουν. Έπειτα οι υπερδυνάμεις στερεώνονται στην κάπα και γίνεται η κάπα του/της υπερήρωα/ίδας εθελοντή/ριας.
Το βάζο της ελπίδας
Τα παιδιά ακούνε το τραγούδι «Το χρώμα της ελπίδας».Εντοπίζουμε στους στίχους, λόγους για τους οποίους ένα παιδί μπορεί να ελπίζει. Γιατί είναι σημαντικό να ελπίζουμε; Τι θα συμβεί αν ο κόσμος σταματήσει να ελπίζει; Τι σας κάνει να ελπίζετε; Τι θα συμβουλεύατε κάποιο άτομο που έχει σταματήσει να ελπίζει; Πώς ο ήρωας του βιβλίου μας δίνει ελπίδα στη Ζωή που είναι στο Νοσοκομείο; Καλούνται να σκεφτούν και να ζωγραφίσουν σε χαρτάκια τι θα πουν για να δώσουν στο παιδί αυτό ελπίδα. Έπειτα διπλώνουν το χαρτί και το κλείνουν σε βάζο. Τα παιδιά φιλοτεχνούν το βάζο και μπορούν να το στείλουν στα παιδιά που χρειάζονται θάρρος και ελπίδα.
Το μόμπιλε της προσφοράς
Μοιράζουμε στα παιδιά σύννεφα και ζωγραφίζουν τα καλά του εθελοντισμού. Δημιουργούμε με τα σύννεφα το μόμπιλε της προσφοράς και το κρεμάμε στην τάξη μας.
















