Τρεις ιστορίες της λίμνης

Παπαδιαμάντη Α., \»Ολόγυρα στη λίμνη\»

 «Τρεις ιστορίες της λίμνης». Μικρή ταινία, με οπτικοποιημένη αφήγηση, βασισμένη στο διήγημα του Παπαδιαμάντη  «Ολόγυρα στη λίμνη». Αφηγούνται μαθητές του  Γυμνασίου και του του Λυκείου Σκιάθου

Δημοσιεύθηκε στη Οπτικοακουστικό υλικό για διηγήματα του Παπαδιαμάντη και του Μωραϊτίδη | Σχολιάστε

>

Καλώς Ήρθατε στο blog «Ναυς των Ονείρων». Είμαστε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου Σκιάθου και σε αυτό το blog θέλουμε να αναρτήσουμε υλικό για την ζωή και το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, με αφορμή την συμπλήρωση των εκατό χρόνων από το θάνατο του μεγάλου αυτού Σκιαθίτη συγγραφέα. Μετά από δυο χρόνια συναντήσεων, μπορούμε να σας παρουσιάσουμε την δική μας εικόνα για τον Παπαδιαμάντη. Περάσαμε πολλές ώρες διαβάζοντας σε διάφορες τοποθεσίες που έχει μεταφέρει άριστα στο χαρτί, επισκεφτήκαμε το σπίτι του και συναντηθήκαμε με ανθρώπους που τον έχουν μελετήσει και μπορούμε να πούμε πως τον αγαπήσαμε πραγματικά. Θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας τις εμπειρίες μας, να ανταλλάξουμε απόψεις για τα διηγήματα του συγγραφέα και να επικοινωνήσουμε επεκτείνοντας την απόλαυση της ανάγνωσης.
Καλή Διασκέδαση!
 
Ομάδα Ανάγνωσης Γυμνασίου – Λυκείου (Τμήμα της Λέσχης Ανάγνωσης της Σχολικής Βιβλιοθήκης)
Δημοσιεύθηκε στη Διάφορα Παπαδιαμαντικά | 2 Σχόλια

ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ  2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Κεντρική Ιδέα της ενότητας

 Η σημασία της φιλοσοφίας για την ανθρώπινη ζωή

 Κύρια σημεία της ενότητας

1η παράγραφος

  •  Ο άνθρωπος έχει εφοδιαστεί με το σώμα και με όσα όργανα σχετίζονται με αυτό για να πορευτεί στη ζωή του.
  • Αν όμως κάποιος δεν τα χρησιμοποιεί αυτά τα εφόδια όπως πρέπει μπορεί να προκύψουν κίνδυνοι
  • Ο άνθρωπος πρέπει να επιθυμεί τη γνώση γιατί αυτή θα του επιτρέψει να χρησιμοποιήσει σωστά τα εφόδιά του
  • Πρέπει επομένως να φιλοσοφούμε γιατί έτσι θα μπορέσουμε να είμαστε καλοί πολίτες και να ζήσουμε με επωφελή τρόπο την ιδιωτική μας ζωή

2η παράγραφος

  • Υπάρχουν 3 είδη γνώσεων (επιστημών) κατά τον Αριστοτέλη και η καθεμιά αποβλέπει σε διαφορετικούς στόχους.
  • Άλλες γνώσεις (επιστήμες) έχουν ρόλο καθοδηγητικό και άλλες ρόλο υπηρετικό
  • Υπάρχει μια επιστήμη που  κρίνει ορθά, χρησιμοποιεί τη λογική και θεωρεί ολόκληρο το αγαθό και που μπορεί να χρησιμοποιεί όλες τις άλλες επιστήμες και να τις κυβερνά σύμφωνα με τη φύση τους .Κι αυτή  είναι η φιλοσοφία.

 

  • Πρέπει επομένως να φιλοσοφούμε διότι η η φιλοσοφία εμπεριέχει την ορθή κρίση και την αλάνθαστη και επιτακτική φρόνηση.

 

 Ερωτήσεις

  1. Για ποιον λόγο ο άνθρωπος έχει εφοδιαστεί με το σώμα και με τα σχετικά με αυτό όργανα και πώς μπορεί να τα χρησιμοποιήσει;
  2. Πώς μπορεί ο άνθρωπος να χρησιμοποιήσει τα εφόδιά του με σωστό τρόπο;
  3. Γιατί οι άνθρωποι πρέπει, κατά τον τη Αριστοτέλη, να επιθΥούν την επιστήμη (γνώση);
  4. Σε ποιους τομείς του ανθρώπινου βίου προκύπτουν  οφέλη για τον άνθρωπο

από τη φιλοσοφική δραστηριότητα;

  1. Σε ποια διάκριση των επιστημών προχωρά ο Αριστοτέλης και ποια λειτουργική σχέση θεωρεί ότι έχουν μεταξύ τους;
  2. Να εντοπίσετε μέσα στο κείμενο  τα χαρακτηριστικά της φιλοσοφίας που καθιστούν την φιλοσοφία την ανώτερη των επιστημών;
  3. Να βρείτε ποια στοιχεία του κειμένου τού προσδίδουν δεοντολογικό χαρακτήρα. 
  4. Να σχολιάστε σε υφολογικό επίπεδο τη χρήση του υποθετικού λόγου στο κείμενο.
  5. Ποιο είναι το περιεχόμενο των όρων επιστήμη και φρόνηση στο κείμενο και ποια ήταν η σημασία τους στο προηγούμενο κείμενο αναφοράς;

 

 

Δημοσιεύθηκε στη Επαναληπτικές Ασκήσεις | Σχολιάστε

Αρχαία Γ΄Λυκείου – ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ , 1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Αρχαία Γ΄ Λυκείου

Επανάληψη : 1η ενότητα – Φάκελος Υλικού

Θεματική ενότητα 1η- εισαγωγικό σημείωμα(σελ.11-13) Ερωτήσεις

  1. Ποια είναι τα πρωταρχικά ερωτήματα της φιλοσοφίας; Πιστεύετε ότι έχουν κάποια επικαιρότητα  στην εποχή μας;
  2. Πώς μπορεί να οριστεί η φιλοσοφία; Πού αποβλέπει η φιλοσοφική δραστηριότητα;
  3. Ποια χρονική περίοδο καλύπτει η αρχαία ελληνική φιλοσοφία και σε ποιες περιοχές του ελληνισμού αναπτύχθηκε;
  1. Πώς επιδρούν οι ιδιαίτερες  συνθήκες κάθε εποχής και κάθε κοινωνίας στη διαμόρφωση των φιλοσοφικών ρευμάτων;

 

  1. Πότε και με ποιον τρόπο αυτονομείται η φιλοσοφία ως επιστήμη;
  2. Για ποιους λόγους  η φιλοσοφία θεωρείται αυτοαναφορική επιστήμη; Ποια είναι η σχέση της με την ιστορία;

 

θέμα

Αναζήτηση των αιτίων που οδηγούν τον άνθρωπο στη φιλοσοφική δραστηριότητα

 

 Κύρια σημεία του κειμένου

 

  •  ο θαυμασμός (δηλαδή η περιέργεια και η απορία) γέννησαν τη φιλοσοφική δραστηριότητα

—- Αρχικά για τα παράξενα φαινόμενο της καθημερινότητας

—και αργότερα και για σημαντικότερα ζητήματα όπως τα αστρονομικά φαινόμενα και η γέννησητου σύμπαντος

 

  •   η απορία και ο θαυμασμός οδηγούν στην συνειδητοποίηση της άγνοιας

 

  • (Ο μύθος σχετίζεται με τη φιλοσοφία γιατί κι οι δυο ασχολούνται με τα “θαυμάσια” πράγματα)

 

  •  οι άνθρωποι επιζήτησαν τη γνώση για τη γνώση (τό επίστασθαι διά τό ειδέναι. Δεν απέβλεπαν σε κάποια συγκεκριμένη χρησιμότητα.

επιχειρήματα για αυτή τη θέση

  1. Οι άνθρωποι πρώτα εξασφάλισαν την κάλυψη των βιοτικών αναγκών και την άνεση στη ζωή τους και μετά άρχισαν να φιλοσοφούν.
  2. Η φιλοσοφία είναι η μόνη ελεύθερη επιστήμη αφού υπάρχει μόνο για τον εαυτό της

 

Ερωτήσεις (Κείμενο Αναφοράς σελ. 14, Γιατί φιλοσοφεί ο άνθρωπος)

  1.  Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των όρων θαυμάζειν και φιλοσοφείν στο κείμενο αναφοράς;
  2. Για ποιον λόγο οι άνθρωποι άρχισαν να φιλοσοφούν σύμφωνα με τον Αριστοτέλη;
  3. Κατά τον Αριστοτέλη τι κέντρισε αρχικά την περιέργεια των ανθρώπων και πώς εξελίχτηκε αυτή ηπνευματική δραστηριότητα;
  4. Σε ποια φάση της  Αρχαίας Ελληνικής φιλοσοφίας αναφέρεται ο Αριστοτέλης όταν μιλά για τα διάφορα αστρονομικά φαινόμενα (“Οιον περί τε των της Σελήνης παθημάτων και των περί τον ήλιο και τα άστρα και περί της του παντός γενέσεως”);
  5. Ποια θεωρεί ο Αριστοτέλης ότι είναι η σύνδεση μεταξύ των πρώτων μυθολογικών και φιλοσοφικών προσεγγίσεων που πραγματοποίησαν οι άνθρωποι στα μυστήρια του κόσμου που τους γοήτευαν;
  6. Να σχολιάσετε τη χρήση των ρηματικών τύπων στην περίοδο:”ώστ’ είπερ διά τό φεύγειν…..ου χρήσεως τινός ένεκεν”   σε σχέση με την κεντρική θέση του Αριστοτέλη που διατυπώνεται σε αυτήν.
  7. Ποιο τεκμήριο χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης για να ενισχύσει την παραπάνω θέση και με ποια έννοια συνδέεται η ραστώνη με τη φιλοσοφία στο τεκμήριο αυτό;
  8. Να σχολιάσετε όλα τα υφολογικά στοιχεία του κειμένου που δείχνουν ότι ο Αριστοτέλης ενδιαφέρεται για την ιστορικότητα της φιλοσοφίας
  9. Ποιο είναι το περιεχόμενο των όρων επιστήμη και φρόνησις στο κείμενο;
  10. Ποια αναλογία χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης για να αποδώσει την αυτοαναφορικότητα της φιλοσοφίας;

 

Δημοσιεύθηκε στη Επαναληπτικές Ασκήσεις | Σχολιάστε

1ο Αδίδακτο Κείμενο για επανάληψη ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Αδίδακτο κείμενο: Αριστοτέλης  Ρητορική1393b

λόγος δέ, οἷος ὁ Στησιχόρου περί Φαλάριδος καί <ὁ> Αἰσώπου ὑπέρ τοῦ δημα-
γωγοῦ. Στησίχορος μεν γάρ ἑλομένων στρατηγόν αὐτοκράτορα τῶν Ἱμεραίων Φάλαριν καί μελλόντων φυλακήν διδόναι τοῦ σώματος, τἆλλα διαλεχθείς εἶπεν αὐτοῖς λόγον ὡς ἵππος κατεῖχε λειμῶνα μόνος, ἐλθόντος δ’ ἐλάφου καί διαφθείροντος
την νομήν βουλόμενος τιμωρήσασθαι τόν ἔλαφον ἠρώτα τινά  ἄνθρωπον εἰ δύναιτ’ ἂν μετ’ αὐτοῦ τιμωρήσασθαι τόν ἔλαφον, ὁ δ’ ἔφησεν, ἐάν λάβῃ χαλινόν καί αὐτός ἀναβῇ ἐπ’ αὐτόν ἔχων ἀκόντια· συνομολογήσας δέ καί ἀναβάντος ἀντί τοῦ  τιμωρήσασθαι αὐτός ἐδούλευσε τῷ ἀνθρώπῳ.
«οὕτω δέ καί  ὑμεῖς», ἔφη, «ὁρᾶτε μή βουλόμενοι τούς πολεμίους τιμωρήσασθαι τό αὐτό πάθητε τῷ ἵππῳ· τόν μέν γάρ χαλινόν ἔχετε
ἤδη, ἑλόμενοι στρατηγόν αὐτοκράτορα· ἐάν δέ φυλακήν δῶτε  καί ἀναβῆναι ἐάσητε, δουλεύσετε ἤδη Φαλάριδι».

Φάλαρις: είναι το όνομα του ανθρώπου που εκλέχτηκε στρατηγός //  Λειμών : λειβάδι

Ασκήσεις

  1. Να μεταφράσετε το υπογραμμισμένο τμήμα του κειμένου.
  2. Γιατί ο ποιητής Στησίχορος είπε τον μύθο του αλόγου στους Ιμεραίους; Ποια αναλογία ήθελε να κάνει ανάμεσα στο μύθοι και τη δική τους περίπτωση;

3.λόγος δέ, οἷος ὁ Στησιχόρου περί Φαλάριδος καί  <ὁ> Αἰσώπου ὑπέρ τοῦ δημαγωγοῦ. ……..τιμωρήσασθαι τόν ἔλαφον ἠρώτα τινα  ἄνθρωπον

α. Στο παραπάνω απόσπασμα να βρείτε 3 ουσιαστικά β΄κλίσης και 2 ουσιαστικά γ΄κλίσης και να δώσετε την δοτική πληθυντικού τους.

 

β. Στο ίδιο απόσπασμα να βρείτε  5 μετοχές που υπάρχουν και να γράψετε το ρήμα στο οποίο ανήκουν στο πρώτο ενικό πρόσωπο οριστικής ενεστώτα της ίδιας φωνής.

 

  1. α. ἐάν δέ φυλακήν δῶτε καί ἀναβῆναι ἐάσητε, δουλεύσετε  ἤδη  Φαλάριδι». Να αναγνωρίσετε το είδος του υποθετικού λόγου και να το μετατρέψετε στο είδος  της απλής σκέψης του λέγοντος.

 

β. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω λέξεις:

ἑλομένων, αὐτοκράτορα, τιμωρήσασθαι, ἀκόντια, τῷ ἵππῳ

 

γ. μή βουλόμενοι τούς πολεμίους τιμωρήσασθαι τό αὐτό πάθητε τῷ ἵππῳ: Να αναγνωρίσετε συντακτικά την παραπάνω προταση.

Δημοσιεύθηκε στη Επαναληπτικές Ασκήσεις | Σχολιάστε

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2,2,1-4 ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ, ΣΕΛΙΔΑ 63 ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Α.Ερωτήσεις κατανόησης σύντομης απάντησης

Α1. Να  Χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις  ως σωστές ή λανθασμένες και να επιβεβαιώσετε την απάντησή σας με το αντίστοιχο χωρίο από το κείμενο :                                      α) Ο Λύσανδρος κατέλαβε µε µάχη το Βυζάντιο και την Καλχηδόνα.

β) Οι Αθηναίοι φρουροί των παραπάνω πόλεων διέφυγαν στον Πόντο.

γ) Ο Λύσανδρος επισκεύασε τα πλοία του στη Λάµψακο.

δ) Μετά την αναχώρηση του Λυσάνδρου, το Βυζάντιο και η Χαλκηδόνα ανακατελήφθησαν από τον Αλκιβιάδη.

ε) Ο Λύσανδρος µπορούσε, και από µακριά που ήταν, να επηρεάσει την κατάσταση της Αθήνας.

στ) Τη διοίκηση του Βυζαντίου και της Χαλκηδόνας µετά την κατάληψη των πόλεων από το Λύσανδρο ασκούσε ο αρµοστής.

Α2. Να  Χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις  ως σωστές ή λανθασμένες :                                      

Ι. Ο Λύσανδρος στο συγκεκριµένο κείµενο:                                                                                                                                                                                                                                                          α) φέρεται σκληρά στους Αθηναίους φρουρούς

β) ανυποµονεί να καταλάβει την Αθήνα

γ) φαίνεται απερίσκεπτος

δ) επιδεικνύει διπλωµατικότητα και προνοητικότητα

ε) παρουσιάζεται ασεβής.

ΙΙ. Να χαρακτηρίσετε το Λύσανδρο από τις ενέργειές του αυτές.

 

Β. Γραμματικές Ασκήσεις

Β 1. Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους των ρηµάτων: φεύγω, ἀποπέµπω, καταλείπω, ἀποπλέω, γίγνοµαι.

Β2. Να συµπληρώσετε τα κενά µε το ρηµατικό πρόσωπο που ζητείται: οὗτος ἔπλει                         ἡµεῖς …………………. ὑµεῖς …………………. οὗτοι ………………….

Β3.  ἄστυ, ἁρµοστήν: Να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις των λέξεων στον ενικό και πληθυντικό αριθµό.

Γ. Συντακτικές ασκήσεις

 Γ1. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις µετοχές προδόντες, καταλιπών, πλέουσιν, εἰδώς, διδούς

Γ2. Στις ακόλουθες προτάσεις να διαγράψετε το σκέλος που περιέχει λάθος, ώστε να χαρακτηρίζεται ορθά η συντακτική θέση των όρων που δίνονται:

  • Λάκωνα: είναι αντικ. στο καταλιπών / παράθεση στο Σθενέλαον
  • πλείους: είναι υποκείµενο / αντικείµενο στο συλλεγῶσιν
  • τῶν ᾿Αθηναίων: είναι γεν. αντικειµ. / γεν. διαιρετ. από το φρουρούς
  • τῶν ἐπιτηδείων: είναι γεν. υποκειµ. / γεν. αντικειµ. από το ἔνδειαν

 

 Δ. Λεξιλογικές ασκήσεις

Δ1.  Να γράψετε στη νέα ελληνική πέντε παράγωγα ή σύνθετα της λέξης ἄστυ και να σχηµατίσετε αντίστοιχες προτάσεις

Δ2.  Να βρείτε μέσα στο αρχαίο κείμενο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με αυτές που σας δίνονται παρακάτω: ενδεής, νηοπομπή, ικανός, νόμισμα, κάλεσμα, δώρο, γονιός, αποφυγή, όλεθρος, δόγμα.

 

Ε. Συνθετικές (Μπορούν να γίνουν και ομαδικά)

Ε1. Ποια αξία είχαν για τους αρχαίους Έλληνες οι σπονδές και πόσο λαµβάνονται υπόψη στα γεγονότα που εξιστορούνται στο συγκεκριµένο κείµενο;

Ε2. Μπορείτε να υποθέσετε τι κατάσταση επικρατούσε στην Αθήνα µετά τη νίκη του Λυσάνδρου στους Αιγός Ποταµούς; Να διατυπώσετε την άποψή σας λαµβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι η πόλη ήταν ήδη πολιορκηµένη από τους Σπαρτιάτες.

Ε 3. Τι ρόλο έπαιζε η σιτοδεία (η έλλειψη τροφίµων) στην πολιορκία πόλεων κατά τη διάρκεια ενός πολέµου; Να εντοπίσετε το σηµείο του κειµένου που συνδέεται µε αυτό και να δώσετε ένα (τουλάχιστον) παρόµοιο παράδειγµα από τη νεότερη ελληνική ιστορία.

 

Εργασία και Χαρά!!!!!

Δημοσιεύθηκε στη Επαναληπτικές Ασκήσεις | Σχολιάστε

Η ΛΗΔΑ ΚΑΙ Ο ΚΥΚΝΟΣ

Ερυθρόμορφη κύλικα, Η Λήδα και ο κύκνος – Ξενότιμος 430-425 π.Χ.

Ο μύθος:

Ο Δίας αντίκρισε κάποτε την όμορφη Λήδα και την ερωτεύτηκε. Εκείνη όμως ήταν γυναίκα του Σπαρτιάτη βασιλιά Τυνδάρεω και δεν ανταποκρίθηκε. Τότε αυτός ζήτησε την βοήθεια της θεάς Αφροδίτη, που τον μεταμόρφωσε σε κύκνο, ενώ αυτή με την μορφή αετού προσποιήθηκε πως τον κυνηγά στις όχθες του ποταμού Ευρώτα. Η Λήδα βλέποντας το σκηνικό προσπάθησε να σώσει τον κύκνο και τότε ήρθε σε επαφή μαζί του. Από την ένωση αυτή γεννήθηκαν δύο αυγά,  από τα οποία βγήκαν οι Διόσκουροι (Κάστωρ και Πολυδεύκης), καθώς και η ωραία Ελένη και η Κλυταιμνήστρα.

Κάτω από μια οπτική, ο μύθος συμβολίζει την γέννηση του κόσμου. Στην ιστορία ο Δίας έχει πάρει την μορφή του κύκνου, το οποίο είναι σύμβολο αγνότητας και κάνει παιδί με την Λήδα, η οποία αντιπροσωπεύει την θηλυκή δύναμη στο σύμπαν. Τα τέκνα που προκύπτουν είναι τα μισά θνητά και τα μισά αθάνατα. Με αυτό ήθελαν να δηλώσουν την διπλή φύση του ανθρώπου, που είναι κατά ένα μέρος θνητή και κατά ένα μέρος αθάνατη.

Η Λήδα και ο κύκνος – Jacopo Pontormo 1512-1513

Μία ωραία μεταφορά του παραπάνω μύθου στην τέχνη είναι ο πίνακας του Τζακόμπο Ποντόρμο «Η Λήδα και ο Κύκνος». Δημιουργήθηκε το 1512 και σήμερα φυλάσσεται στην πινακοθήκη Ουφίτσι στην Φλωρεντία. Είναι ένα τυπικό δείγμα του κινήματος του Μανιερισμού. Στην εικόνα κυριαρχεί η μορφή της Λήδας, ενώ από τα αυγά δίπλα στα πόδια της έχουν ήδη βγει τα παιδιά. Ο πίνακας παρουσιάζει ένα τέταρτο παιδί, το οποίο πιθανόν είναι η Κλυταιμνήστρα.

Λήδα – Leonardo Da Vinci – 1505-1510

Ο Ποντόρμο επηρρεάστηκε από τα έργα του Ντα Βίντσι, όπως φαίνεται και στον αντίστοιχο πίνακα «Λήδα» του τελευταίου. Οι ομοιότητες ανάμεσα στους δύο πίνακες είναι ξεκάθαρες αφού η κεντρική φιγούρα και στις δύο είναι η Λήδα με τον κύκνο να κρύβεται στην ουσία από πίσω της, επιχειρώντας να την αγκαλιάσει και τα παιδιά,  που βρίσκονται στα πόδια της,. Βέβαια διακρίνουμε μια μεγάλη αντίθεση στον τόνο. Ο πίνακας του Ποντόρμο αποπνέει μελαγχολική διάθεση, με θαμπά, σκοτεινά χρώματα και θολό φόντο. Ακόμη και η έκφραση των προσώπων δείχνει θλίψη, ενώ στου Ντα Βίντσι είναι ακριβώς το αντίθετο. Το περιβάλλον φαίνεται ξεκάθαρα και τα χρώματα είναι κατά πολύ πιο φωτεινά. Η Λήδα είναι χαμογελαστή παρακολουθώντας τα παιδιά να παίζουν.

Leda Atomica – Salvador Dali 1949

Μία πιο μοντέρνα απόδοση του μύθου αυτού αποτελεί ο πίνακας  «Leda Atomica» του Σαλβαντόρ Νταλί. Ο πίνακας αυτός θα μπορούσε να περιγραφτεί ως μία έκρηξη χρωμάτων. Το κίτρινο και γαλάζιο πλημμυρίζει την εικόνα και την απομακρύνει από την πραγματικότητα. Το ότι τυχαία αντικέιμενα αιωρούνται στα πόδια της Λήδας  αποδεικνύει ότι ο δημιουργός δεν στοχεύει για ρεαλισμό, αλλα βάζει τον θεατή σε έναν φανταστικό κόσμο. Η έλλειψη των παιδιών και οι αλλόκοτες σωματικές κινήσεις της γυναίκας είναι στυλιστικά διαφορετικές από τον πίνακα του Ποντόρμο, ο οποίος διαδραματίζεται σε έναν σκοτεινό κόσμο.

 

Πηγές:

Ελληνική Μυθολογία – Ι.Θ. ΚΑΚΡΙΔΗΣ

Miracles – Cindy George

Το Αρχαίο Ελληνικό Πνευμα

Mystical Garden: Η Λήδα και ο Κύκνος

Η Λήδα και ο κύκνος ως κοσμολογικό μυστήριο – Αντώνης Κυριαζής

Δημοσιεύθηκε στη Αρχαίοι ελληνικοί μύθοι και Αναγέννηση | Σχολιάστε

Διαβά-ζωντας Παπαδιαμάντη, Ηλεκτρονικό ημερολόγιο της Ομάδας Ανάγνωσης

Διαβά-ζωντας Παπαδιαμάντη

Δημοσιεύθηκε στη Διάφορα Παπαδιαμαντικά | Σχολιάστε

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Έρως – Ήρως, Τα πρόσωπα

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης,   Έρως – Ήρως

 

Οι ήρωες του διηγήματος

 

Οι βασικοί χαρακτήρες της ιστορίας είναι  ο Γιωργής και η Αρχοντώ. Ο Γιωργής είναι ένας δεκαοχτάχρονος νέος, ο οποίος εργάζεται πολύ σκληρά με τη βάρκα του και έχει όνειρα για τη ζωή του και το μέλλον του. Τα όνειρα αυτά είναι άμεσα συνδεμένα με την Αρχοντώ. Την αγαπά πραγματικά, αλλά τίποτε απ’ όσα σκέφεται δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί. Η Αρχοντώ δεν έχει καθόλου δράση, δεν της το επιτρέπουν άλλωστε τα ήθη της εποχής. Η μορφή της κυριαρχεί στο διήγημα, αλλά και στη σκέψη του Γιωργή. Δε βρίσκουμε όμως πουθενά τις δικές της σκέψεις, τα όνειρα και τις επιθυμίες. Παρουσιάζεται από τον συγγραφέα να δέχεται τις καταστάσεις όπως έρχονται  και να είναι υποταγμένη στη βούληση της μητέρας της.

 

Εκτός από αυτούς τους δυο , υπάρχουν και άλλοι δευτερεύοντες ρόλοι που όμως η δράση τους είναι σημαντική για την εξέλιξη του διηγήματος.. Ένας από αυτούς είναι ο καπετάν Κωνσταντής ο Σιγουράντζας. Είναι ηλικιωμένος και βοηθά το Γιωργή στη βάρκα. Αποφεύγει να αποκαλύψει στον Γιωργή την αλήθεια σχετικά με τον γάμο της Αρχοντώς, για να μην τον πληγώσει.

 Ένα άλλο δευτερεύοντα ρόλο στο διήγημα κατέχει η μητέρα της Αρχοντώς, η γραία Μαρουδίτσα, η οποία εκφράζει τη νοοτροπία της εποχής της σχετικά με τη θέση της γυναίκας στην οικογένεια και στην κοινωνία. Παντρεύει την κόρη της με τον πλούσιο Πηλειορίτη γαμπρό,επειδή επιδιώκει την οικονομική της εξασφάλιση, και αποφεύγει τον κίνδυνο να χρειαστεί να στηρίξει οικονομικά το νέο ζευγάρι, είτε δίνοντας προίκα, είτε σε ενδεχόμενες δυσκολίες στην πορεία της ζωής. Δεν τη νοιάζει καθόλου η ευτυχία της κόρης της. Άλλωστε η ευτυχία θεωρείται μια περιττή πολυτέλεια σε μια κοινωνία που μαστίζεται από τη φτώχεια.

Τέλος, σημαντικό πρόσωπο για τη δράση είναι και ο Πηλειορίτης γαμπρός. Στο διήγημα αναφέρεται μόνο η ύπαρξή του, είναι μαι οπτασία χωρίς πρόσωπο. Πουθενά δεν  αναφέρεται  το όνομά του, πουθενά δε φαίνεται η περιγραφή του ή τη σκέψη του. Παρόλα αυτά δε χάνει την αξία του, γιατί χωρίς αυτόν  δεν θα είχε αυτή την εξέλιξη η πλοκή της ιστορίας.

`

 

Οι ήρωες του διηγήματος αυτού είναι σε γενικές γραμμές αρκετά συμπαθείς. Για μένα δυο απ΄πο αυτούς ξεχωρίζουν, η Αρχόντω κι ο Γιωργής. Οι κοινωνικές αντιλήψεις της εποχής που θέλουν τη γυναίκα ένα άβουλο ον, υποταγμένο στη θέληση των γονιών, έχουν μετατρέψει την Αρχοντώ σε θύμα. Δεν μπορεί να χαρεί τα νιάτα της, να αποφασίσει για τη ζωή της.Δεν της επιτρέπεται να ονειρευτεί, να αναζητήσει την ευτυχία. Αυτά είναι που κάνουν την ηρωίδα τόσο συμπαθητική στον αναγνώστη. Κι ο Γιωργής όμως κερδίζει τη συμπάθεια του αναγνώστη. Μέσα του γίνεται μια τιτάνια πάλη, ένα συνεχές πέρασμα από τη συνειδητότητα στη ύπνωση, από την επιθυμητή δράση στα δεσμά της απραξίας, ένα μεγάλο εσωτερικό βάσανο, μια αξημέρωτη νύχτα που η αυτγή γτης θα φέρει το τέλος του ονείρου του.

 

Το πρόσωπο που δε συμπαθώ καθόλου είναι η γραία Μαρουδίτσα. Προσπαθώντας να εξασφαλίσει ένα σίγουρο μέλλον για την κόρη της και να γλιτώσει η ίδια από το άγχος της προίκας, δε νοιάζεται καθόλου για την ευτυχία του παιδιού της και δεν της αφήνει καμιά απολύτως επιλογή .

 

  Αλίκη Τζαβαλιά, Β΄ Γυμνασίου

 

Δημοσιεύθηκε στη Διάφορα Παπαδιαμαντικά | Σχολιάστε

Υπό την Βασιλικήν Δρυν, Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Υπό την Βασιλικήν Δρυν      Οπτικοποιημένη αφήγηση, από μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου Σκιάθου

Δημοσιεύθηκε στη Οπτικοακουστικό υλικό για διηγήματα του Παπαδιαμάντη και του Μωραϊτίδη | Σχολιάστε

Διαβά-ζο(ω)ντας Παπαδιαμάντη

 Διαβά-ζο(ω)ντας Παπαδιαμάντη, Βιωματική Προσέγγιση του Παπαδιαμάντη

  Η Ομάδα Ανάγνωσης της Σχολικής Βιβλιοθήκης του ΓΕ.Λ. Σκιάθου αποτελείται από μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου Σκιάθου και λειτουργεί εδώ και τέσσερα χρόνια στο πλαίσιο της Σχολικής Βιβλιοθήκης του Λυκείου Σκιάθου. Κατά το σχολικό έτος 2010 – 2011 η ομάδα αυτή υλοποίησε με την εποπτεία των υπεύθυνων καθηγητών ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για την βιωματική προσέγγιση του Παπαδιαμάντη. Σκοπός του προγράμματος ήταν να νιώσουν τα παιδιά την απόλαυση και τη χαρά που μπορεί να προσφέρει ο μαγικός λόγος του Παπαδιαμάντη, «αναγιγνωσκόμενος» δίπλα στα ρόδινα ακρογιάλια, στα ταπεινά εξωκκλήσια και κάτω από τις Βασιλικές δρυς του νησιού που ενέπνευσε με τη φυσική του καλλονή ττη σκέψη του συγγραφέα. Δεν θελήσαμε να ερευνήσουμε ούτε να αναλύσουμε τα διηγήματα του συγγραφέα που φέρουν τις εφηβικές αναμνήσεις του ή μιλούν για πρώιμα χτυποκάρδια των νεαρών Σκιαθιτών της εποχής του. Αφήσαμε το σκιαθίτικο τοπίο και το κείμενο του κυρ Αλέξανδρου να  οδηγήσουν περισσότερο την καρδιά μας, παρά το μυαλό μας για να ανακαλύψουμε το όνειρο, τον έρωτα και τον πόνο στα διηγήματα που διαβάσαμε. Τα μονοπάτια αυτά ενθουσίασαν αρκετά από τα παιδιά της ομάδας, αν και κάποιοι  δεν πείστηκαν να αποδεχτούν τον συγγραφέα που έρχεται από μια άλλη εποχή. Καρπός της προσπάθειας, η παραγωγή αρκετών κειμένων που παρουσιάζουν έργα που διαβάσαμε ή έργα που βρήκαν και διάβασαν μόνα τους τα παιδιά, καθώς και οι μικρές ταινίες με οπτικοποιημένες αφηγήσεις διηγημάτων. Παρακάτω μπορείτε να δείτε τα κείμενα που διαβάσαμε, την οπτική γωνία με την οποία τα προσεγγίσαμε, καθώς και λίγα σχόλια των παιδιών για τις συνολικές εντυπώσεις που αποκόμισαν.

Διαβάσαμε τα διηγήματα

 

1Τα δαιμόνια στο ρέμα ——    Ονειρικό βιογραφικό στοιχείο

Κεντρικός ήρωας : ο ίδιος ο συγγραφέας σε παιδική ηλικία

Κεντρικό θέμα: το γεγονός ότι χάνεται μέσα στο ρέμα (προφητικό για τη ζωή του la diritta via era smarita ) και η συμπεριφορά των άλλων παιδιών απέναντί του

 

2. Ωχ! Βασανάκια —————  Παιχνιδιάρικο ερωτικό στοιχείο

Κεντρικοί ήρωες : οι μαθητές του αλληλοδιδακτικού σχολείου και τα κορίτσια της απέναντι ταράτσας, η μάγισσα Βότσαινα και ο παπαγάλος

Κεντρικό θέμα: Εφηβικά βάσανα (των αγοριών): σχολείο και κορίτσια

Περιβάλλον : Το σχολείο και η γειτονιά

Συναισθήματα : τα βάσανα της αγάπης κι ένας μικρότερος ερωτικός ηρωισμός

Τεχνική Κινηματογραφική οπτική  – Αραχνοΰφαντη πλοκή

 

4. Η Νοσταλγός ——————  Ονειρικό ερωτικό στοιχείο

Κεντρικοί ήρωες :  ο Μαθιός , το Λαλιώ, ο κυρ Μοναχάκης

Κεντρικό θέμα: μια ρομαντική βαρκάδα.

Ο 18χρονος Μαθιός τσακώθηκε με έναν καθηγητή του στο Γυμνάσιο Χαλκίδας, εγκατέλειψε το σχολείο στη μέση της χρονιάς και γύρισε στη Σκιάθο. Ένα φεγγαρόλουστο βράδυ η χαριτωμένη και παντρεμένη με έναν πολύ μεγαλύτερό της άντρα Λαλιώ του ζητά μια βαρκάδα για ν’ αντικρίσει τα βουνά της πατρίδας της.

Περιβάλλον η Σεληνοφεγγής νυξ και η θάλασσα. Λυρικές περιγραφές, λεπτός και διακριτικός ερωτισμός

Συναισθήματα: Ο Μαθιός γοητευμένος, ερωτευμένος, ζηλιάρης

 

5. Ολόγυρα στη λίμνη —————-   Νοσταλγία και οι αναμνήσεις ενός πρώιμου έρωτα

Κεντρικοί ήρωες: ο συγγραφέας, ο Χριστοδουλής και η Πολύμνια

Κεντρικό θέμα: οι αναμνήσεις του Παπαδιαμάντη από την περιοχή της λίμνης με τα ναυπηγεία της και από τον έρωτά του για την Πολύμνια

Περιβάλλον: η λίμνη, τα ναυπηγεία και τα ίτσια

Συναισθήματα: η μέθη του παιδικού έρωτα, η νοσταλγία για τα παλιά

 

6. Υπό την βασιλικήν δρυν ——————–  Ονειρικό – παγανιστικό στοιχείο

Κεντρικοί ήρωες : ο συγγραφέας σε παιδική ηλικία και η βασιλική δρυς

Κεντρικό θέμα: η αγάπη του παιδιού για το δέντρο.

Περιβάλλον: Η εξοχή της Σκιάθου

Συναισθήματα: θαυμασμός, αγάπη, λατρεία για το δέντρο, θλίψη και απογοήτευση για το κόψιμό του

Τεχνική: Σφιχτή πλοκή, ποιητική περιγραφή, δημιουργία ατμόσφαιρας

 

 

 

7. Έρως Ήρως ———————————-  Ερωτικό – ονειρικό στοιχείο

Κεντρικοί ήρωες: Ο Γιωργής, η Αρχοντώ

Κεντρικό θέμα: η εσωτερική πάλη του ήρωα, όταν μαθαίνει ότι παντρεύουν την αγαπημένη του, η επιθυμία για περιπέτεια, η απραξία και η τελική μεταστροφή του

Περιβάλλον: τη νύχτα, η βάρκα που μέσα κοιμάται ο Γιωργής και το σπίτι όπου γίνεται ο γάμος – τα ξημερώματα, το θαλασσινό ταξίδι για την απέναντι στεριά

Συναισθήματα: Μεγάλη συναισθηματική φόρτιση, απογοήτευση για την απώλεια του παιδικού έρωτα, θυμός και πόνος για την ακύρωση του έρωτα, μούδιασμα και δισταγμός, αποδοχή και εγκαρτέρηση, λύτρωση

Τεχνική: Εξωτερικός αφηγητής, εναλλασσόμενες καταστάσεις από το βύθισμα του ύπνου στη συνειδητότητα, αναδρομικές αφηγήσεις, συνεχείς ανατροπές της χρονικής αλληλουχίας, δημιουργία ατμόσφαιρας

 

8. Όνειρο στο κύμα —————————–  Ερωτικό – ποιητικό στοιχείο

Κεντρικοί ήρωες: Ο νεαρός βοσκός, η Μοσχούλα(κοπέλα), η Μοσχούλα (κατσίκα)

Κεντρικό θέμα: ο έρωτας του νεαρού βοσκού για τη Μοσχούλα  και το ποιητικότατο νυχτερινό μπάνιο στο Μέγα Γιαλό

Περιβάλλον: το βουνό και η θάλασσα, ο φυσικός χώρος του βοσκού κι άλλη μια σεληνοφεγγής νυξ

Συναισθήματα: Η μέθη της νεανικής ηλικίας και του έρωτα, η απογοήτευση από τη ματαίωση των ονείρων

Τεχνική: Σχετικά σφιχτή πλοκή, με χρονική αλληλουχία, πρωτοπρόσωπη αφήγηση- εσωτερικός αφηγητής, δυνατές/ μοναδικές περιγραφές

Εντυπώσεις από τις αναγνώσεις…..

 

1. Από τα κείμενα που διαβάσατε τι μπορείτε να παρατηρήσατε για τη ζωή των νέων στην εποχή του Παπαδιαμάντη; Πώς διαμορφώνονται οι σχέσεις τους με το περιβάλλον τους και πώς οι σχέσεις ανάμεσα στα δυο φύλα;

Οι ζωή των νέων στην εποχή του Παπαδιαμάντη ήταν πολύ πιο διαφορετική απ’ ότι σήμερα. Οι νέοι ζούσαν απλοϊκά και σαφώς είχαν τελείως διαφορετικές δραστηριότητες. Βοηθούσαν περισσότερο τους γονείς τους στις δουλειές που είχαν και από μικρή ηλικία εργάζονταν. Η εκπαίδευση εκείνα τα χρόνια ήταν μόνο για λίγους οπότε τα περισσότερα παιδιά έπαιζαν στους δρόμους κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει. Οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα δεν είχαν το δικαίωμα της επιλογής καθώς τότε γινόντουσαν …. “προξενιά’’ δηλαδή οι γονείς διάλεγαν το μέλλον των παιδιών τους. Αυτό έκανε τις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων να είναι πιο ντροπαλές και πιο συγκρατημένες.

Παναγιώτα Ματσούκα

Στην εποχή του Παπαδιαμάντη τα αισθήματα ήταν αθώα και αγνά ανάμεσα στα δύο φύλα και δεν υπήρχε η πονηριά η οποία χαρακτηρίζει την σημερινή εποχή. Η ζωή των νέων ανθρώπων είναι ξέγνοιαστη και ανέμελη παρά τους αυστηρούς κανόνες που υπάρχουν εκείνη τη χρονική περίοδο. Οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα είναι κυρίως γεννήματα της φαντασίας των αγοριών ενώ στην πραγματικότητα απλώς κοιτάζουν τα κορίτσια και ονειροπολούν. Όχι όλοι οι νέοι, αλλά οι περισσότεροι έχουν καλές σχέσεις με το περιβάλλον και προσαρμόζονται με αυτό. Στα περισσότερα από τα διηγήματα που διαβάσαμε,  ο συγγραφέας είναι ένας από του κεντρικούς ήρωες. Έρωτες που πάνε και έρχονται , πολλές φορές χωρίς ανταπόκριση. Η περιγραφή του περιβάλλοντος καταλαμβάνει πάντοτε μέρος στα ρομαντικά θα έλεγε κανείς διηγήματα του Παπαδιαμάντη και η περιγραφή του είναι τις περισσότερες φορές γλαφυρή. Επίσης περιγράφει τι ήταν ο έρωτας εκείνη την εποχή ανάμεσα στους εφήβους.

 Κυριακή Κανταράκια

Γενικά, οι νέοι εκείνη την εποχή ήταν αρκετά κοντά στο φυσικό περιβάλλον. Τον περισσότερο χρόνο της ημέρας τους τον περνούσαν μέσα σ’ αυτό. Επίσης, αποτελούσε διέξοδο και χώρο χαράς για τα παιδιά της εποχής. Επιπλέον, τα επαγγέλματα απαιτούσαν από τους νέους που τα ακολουθούσαν να βρίσκονται κοντά στη φύση αρκετό χρόνο, όπως π.χ. Οι ναύτες. Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις, όπως αυτή του Παπαδιαμάντη, που είχε μια υπερβολικά προστατευτική μητέρα και δεν τον άφηνε να απολαύσει τη φύση, όπως ο ίδιος θα ήθελε.

Όσον αφορά τη σχέση των δυο φύλων, ήταν στις περισσότερες περιπτώσεις κάπως απόμακρη. Η ντροπή ήταν ένα από τα συναισθήματα που κυριαρχούσαν, ιδιαίτερα στον έρωτα. Οι νέοι δεν εκδηλώνονταν εύκολα. Υπήρχαν βέβαια περιπτώσεις όπου ο ερωτισμός ανάμεσά τους γινόταν διακριτός..

Μαρία Ρεντιφίδου

Από τα κείμενα που διαβάσαμε, μπορέσαμε να παρατηρήσουμε τη ζωή των νέων ανθρώπων στην εποχή του Παπαδιαμάντη. Οι νέοι περνούσαν δύσκολες εποχές και αποφάσιζαν άλλοι γι’ αυτούς. Περνούσαν πολλά βάσανα και από μικρή ηλικία δούλευαν για να βοηθήσουν οικονομικά τους γονείς τους. Υπήρχαν νεανικοί έρωτες, αλλά τους κρατούσαν κρυφούς. Άλλωστε οι γονείς τους επέλεγαν γαμπρό ή νύφη.

Αγγελική Τσάνη

 

2.Ποιος  ήρωας   και ποιο διήγημα σας γοήτευσαν περισσότερο;

 

Ο αγαπημένος μου ήρωας είναι ο Γιώργης από το διήγημα  Έρως-Ήρως διότι έχει πολύ καλό χαρακτήρα και πραγματικά είναι ένας από τους συγκινητικότερους ήρωες του Παπαδιαμάντη.

Μου άρεσε πάρα πολύ το διήγημα  Έρως-‘Ηρως γιατί είναι πολύ ρομαντικό και μου άρεσε και το Ολόγυρα στην λίμνη επειδή περιγράφει την παλιά Σκιάθο.

Παναγιώτα Ματσούκα

 

Μου άρεσε ο συγγραφέας στο διήγημα «Ολόγυρα στη λίμνη» όπου θυμάται έναν παιδικό έρωτα, ο οποίος όπως πάντα άλλωστε, δεν οδήγησε κάπου. Ο ενθουσιασμός του και η προθυμία του να κάνει τα πάντα για την Πολύμνια είναι αυτό που μου άρεσε περισσότερο παρόλο που η κοπέλα στην πραγματικότητα του διηγήματος φαίνεται απόμακρη και γοητευτική.

 Κυριακή Κανταράκια

 

Ο ήρωας ο οποίος με κέρδισε είναι μια ξεχωριστή και υπέροχη γυναικεία μορφή, η οποία ζει φυλακισμένη μέσα σε ένα δέντρο. Μιλάω φυσικά για τη βασιλική δρυ. Ο Παπαδιαμάντης έχει καταφέρει να βάλει ζωή σε ένα κυριολεκτικά άψυχο αντικείμενο και να το μεταμορφώσει σε μια γοητευτική γυναίκα. Είναι υπέροχο το ότι η βασιλική δρυς εμφανίζεται γεμάτη ζωή μόνο στα όνειρα του Παπαδιαμάντη. Στον πραγματικό κόσμο αποτελεί ένα σιωπηλό πανέμορφο δέντρο, τίποτα άλλο. Επίσης, η παρουσία της και μόνο αφήνει τον συγγραφέα σημαδεμένο για πάντα. Γενικά η βασιλική δρυς είναι ένας ξεχωριστός τύπος ήρωα και γυναίκας φυλακισμένης και σιωπηλής που όμως η ομορφιά της ρέει σαν τα νερά ενός καταρράκτη.

Μαρία Ρεντιφίδου

 

Συμπάθησα περισσότερο τους μαθητές του αλληλοδιδακτικού σχολείου στο διήγημα «Ωχ! Βασανάκια» που είχαν γοητευτεί από τα κορίτσια βλέποντάς τα να χορεύουν και να φλυαρούν. Στο ίδιο διήγημα μου άρεσα πολύ η σκηνή με τον παπαγάλο, τη γριά μάγισσα Βότσαινα και τον σκύλο της, μια καθαρά κινηματογραφική σκηνή. Συμπάθησα και την Πολύμνια, τον πρώτο εφηβικό έρωτα του συγγραφέα που τον ενέπνεε, αν και δεν του έδινε ιδιαίτερη σημασία.

Το διήγημα που μου προκάλεσε τη ζωηρότερη εντύπωση ήταν το «Ωχ! Βασανάκια», γιατί έχει έντονο παιχνιδιάρικο ύφος  και ερωτικό στοιχείο και διακρίνεται για το χιούμορ του. Μου άρεσε επίσης και το διήγημα «Υπό την Βασιλικήν Δρυν», γιατί συνδυάζει το ονειρικό και το παγανιστικό στοιχείο και φαίνεται η έντονη αγάπη για το δέντρο και τη φύση της Σκιάθου. Τέλος, μου άρεσε και το «Έρως – Ήρως», αφού εκεί υπάρχει το ερωτικό – ονειρικό στοιχείο και ζούμε το μούδιασμα του ήρωα, το δισταγμό και το πάθος του και την τελική λύτρωση.

Αγγελική Τσάνη

 3. Τι μάθατε για την προσωπικότητα και τη ζωή του συγγραφέα από αυτά τα κείμενα;

 

Ήταν ήπιων τόνων και είχε πάντα τη θέληση να κάνει ότι περνούσε από το χέρι του για την κοπέλα που συμπαθούσε. Από αυτά τα διηγήματα καταλαβαίνουμε ότι και ο ίδιος στην νεαρή του ηλικία είχε ερωτευτεί πολλές φορές χωρίς ανταπόκριση όμως, αλλά απ’  ό,τι φαίνεται δεν πτοήθηκε ποτέ.

Κυριακή Κανταράκια

Ο Παπαδιαμάντης ήταν κλειστός άνθρωπος. Τα παιδικά του χρόνια δεν τα χάρηκε όπως ήθελε ο ίδιος, ήταν πάντα υπό την σκιά της μητέρας του. Ένα κύριο χαρακτηριστικό του είναι οι συχνοί έντονοι έρωτες του οι οποίοι συνήθως δεν έβρισκαν ανταπόκριση. Αντιθέτως τον έκαναν να αισθάνεται ακόμη πιο άσχημα. Δεν μιλούσε για τον εαυτό του και γενικά ήταν κλειστός τύπος. Τα συναισθήματα του τα έβγαζε μέσα από τα διηγήματά του. Από μικρή ηλικία φαινόταν ότι είναι ένα ξεχωριστό παιδί.

Μαρία Ρεντιφίδου, Β΄Γυμνασίου

Ο Παπαδιαμάντης ήταν παπαδοπαίδι και τελείωσε το σχολείο σε μεγάλη ηλικία. Δεν παντρεύτηκε, γιατί έπρεπε πρώτα να παντρέψει τις αδερφές του. Δεν καταγόταν από πλούσια οικογένεια και ο πατέρας του δεν μπορούσε να τον υποστηρίξει οικονομικά. Γι’ αυτό αναγκάστηκε να πουλά τα διηγήματά του

Αγγελική Τσάνη

Δημοσιεύθηκε στη Διάφορα Παπαδιαμαντικά | Σχολιάστε

Σύντομη παρουσίαση της ταινίας της Λένας Βουδούρη, «Γωνιά του Παραδείσου»

ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ

Χρονιά Παραγωγής:
1998
Σκηνοθέτης:
ΒΟΥΔΟΥΡΗ ΛΕΝΑ
Είδος:
ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ, ΗΘΟΓΡΑΦΙΑ

Σενάριο:
ΒΟΥΔΟΥΡΗ ΛΕΝΑ
Σενάριο Αρχική Πηγή:
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ «Ο ΝΕΚΡΟΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ» ( ΔΙΗΓΗΜΑ )
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ » Η ΣΤΟΙΧΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΜΑΡΑ » ( ΔΙΗΓΗΜΑ )
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ » Ο ΓΑΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΧΜΕΤΗ » ( ΔΙΗΓΗΜΑ )
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ » Ο ΞΕΠΕΣΜΕΝΟΣ ΔΕΡΒΙΣΗΣ » ( ΔΙΗΓΗΜΑ )
Σύνοψη της υπόθεσης:
Γωνιά του παραδείσου, για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, τον συγγραφέα των τεσσάρων διηγημάτων που διασκευάστηκαν για την προκείμενη ταινία, είναι ο κάθε τόπος όπου ένας νεκρός ταξιδεύει στο νερό (Ο νεκρός ταξιδιώτης) ένα νέο κορίτσι συγχωρεί τον πατέρα του, ο οποίος επιχείρησε να το πνίξει (Η στοιχειωμένη κάμαρα) η Σεραϊνώ, η στείρα γυναίκα του Καραχμέτη γεννά (Ο γάμος του Καραχμέτη) δηλαδή κάθε τόπος όπου ένα αγιασμένο βλέμμα έπεσε πάνω του (Ο ξεπεσμένος δερβίσης) –το τέταρτο διήγημα που συνδέει και τα άλλα τρία, σ’ έναν συνεκτικό ιστό.
Ηθοποιοί:
ΜΑΚΡΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΣΩΦΡΟΝΙΑΔΟΥ ΕΥΡΙΔΙΚΗ
ΒΟΡΓΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
ΚΟΥΤΣΑΦΤΗΣ ΠΑΤΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ ΚΟΣΜΑΣ
ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ
ΒΟΡΓΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑ
Αφηγητής:
ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ ΦΩΤΗΣ

Δημοσιεύθηκε στη Οπτικοακουστικό υλικό για διηγήματα του Παπαδιαμάντη και του Μωραϊτίδη | Σχολιάστε