ΜΑΘΗΜΑ 44o

Οκτ 20098

1.      Nα συμπληρώσετε τον ακόλουθο πίνακα στην Υποτακτική:

 

Παρατατικός

Μέλλοντας

Υπερσυντέλικος

potest

 

 

 

metuat

 

 

 

coluntur

 

 

 

intellegitur

 

 

 

ceciderunt

 

 

 

fuerint

 

 

 

fit

 

 

 

ferunt

 

 

 

 

2.      Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

 

γεν. εν.

δοτ. εν.

αιτ. εν.

γεν. πληθ.

αιτ. πληθ.

fides

 

 

 

 

 

caritas

 

 

 

 

 

fiducia

 

 

 

 

 

tempus

 

 

 

 

 

quis

 

 

 

 

 

neutris

 

 

 

 

 

 

3.      Να συμπληρώσετε στον παρακάτω πίνακα τύπους της προστακτικής:

 

Ενεστώτας

Μέλλων

 

β΄ ενικό

β΄ πληθυντικό

γ΄ ενικό

γ΄ πληθυντικό

fuerint

 

 

 

 

ferunt

 

 

 

 

intellegitur

 

 

 

 

fit

 

 

 

 

ceciderunt

 

 

 

 

 

5. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

tyrannis

amicitiae

eis

simulatione

amicorum

Tarquinium

amicos

neutris

 

6. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω προτάσεις

In qua nulla fides, nulla caritas, nulla fiducia benevolentiae stabilis esse potest

Είναι πρόταση…………………………………………………………………………

εισάγεται με τ ……………..…………………………………………………………..

εκφέρεται με ……………………χρόνου …………………γιατί αναφέρεται σε (χρονική βαθμίδα)…………………….

 συντακτική λειτουργία………………………………………………………………

 

quis possit diligere eum

Είναι ……………………………………πρόταση……………..αγνοίας (απλή/διπλή)

Εισάγεται…………………………………….Εκφέρεται με ………………………..

Γιατί ……………………………………………………………………………………………

Χρόνου………………………γιατί εξαρτάται από το ………….………….. που είναι

………………δηλαδή……………χρόνος και εκφράζει το …………….στο ………………

Συντακτική λειτουργία……………………………………………………………………

 

quem metuat

Είναι πρόταση…………………………………………………………………………

εισάγεται με τ ……………..…………………………………………………………..

εκφέρεται με ……………………χρόνου …………………γιατί αναφέρεται σε (χρονική βαθμίδα)…………………….

 συντακτική λειτουργία………………………………………………………………

 

a quo se metui putet

Είναι πρόταση…………………………………………………………………………

εισάγεται με τ ……………..…………………………………………………………..

εκφέρεται με ……………………χρόνου …………………γιατί αναφέρεται σε (χρονική βαθμίδα)…………………….

 συντακτική λειτουργία………………………………………………………………

 

ut fit plerumque

Είναι πρόταση…………………………………………………………………………

εισάγεται με τον ……………..…….σύνδεσμο……….…γιατίεκφράζει ………………

στην κύρια πρόταση υπάρχει……………………………Εκφέρεται με έγκλιση …………………………γιατί………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

συντακτική λειτουργία:………………………………………………………………

 

quam fuerint inopes amicorum

Είναι ……………………………………πρόταση……………..αγνοίας (απλή/διπλή)

Εισάγεται…………………………………….Εκφέρεται με ………………………..

Γιατί ……………………………………………………………………………………………

Χρόνου………………………γιατί εξαρτάται από το ………….………….. που είναι

………………δηλαδή……………χρόνος και εκφράζει το …………….στο ………………

Συντακτική λειτουργία……………………………………………………………………

 

quod Tarquinium dixisse ferunt exulantem

Είναι πρόταση…………………………………………………………………………

εισάγεται με τ ……………..…………………………………………………………..

εκφέρεται με ……………………χρόνου …………………γιατί αναφέρεται σε (χρονική βαθμίδα)…………………….

 συντακτική λειτουργία………………………………………………………………

 

quos fidos amicos habuissem

Είναι ……………………………………πρόταση……………..αγνοίας (απλή/διπλή)

Εισάγεται…………………………………….Εκφέρεται με ………………………..

Γιατί ……………………………………………………………………………………………

Χρόνου………………………γιατί εξαρτάται από το ………….………….. που είναι

………………δηλαδή……………χρόνος και εκφράζει το …………….στο ………………

Συντακτική λειτουργία……………………………………………………………………

 

quos infidos

Είναι ……………………………………πρόταση……………..αγνοίας (απλή/διπλή)

Εισάγεται…………………………………….Εκφέρεται με ………………………..

Γιατί ……………………………………………………………………………………………

Χρόνου………………………γιατί εξαρτάται από το ………….………….. που είναι

………………δηλαδή……………χρόνος και εκφράζει το …………….στο ………………

Συντακτική λειτουργία……………………………………………………………………

 

cum iam neutris gratiam referre poteram

Είναι ……………………………………………………………πρόταση

Εισάγεται……………………………………………Εκφέρεται με ………………………..

Γιατί ……………………………………………………………………………………………

Συντακτική λειτουργία……………………………………………………………………

 

 

7.Να αναγνωρίσετε τον  υποθετικό λόγο και να τον μετατρέψετε στα άλλα είδη.

Quodsi forte…ceciderunt

tum intellegitur

 

 

 

 

 

Μετάφραση

Αυτή είναι η ζωή των τυράννων, στην οποία δεν μπορεί να υπάρξει καμιά εμπιστοσύνη, καμιά αγάπη, καμιά πίστη σε σταθερή φιλία: για τους τυράννους όλα πάντα είναι ύποπτα και ταραγμένα (=οι τύραννοι πάντα υποπτεύονται και ανησυχούν για όλα.)∙ Καμια θέση για τη φιλία δεν υπάρχει σ΄ αυτούς (=δεν έχει θέση η φιλία σ’ αυτούς.). Γιατί δεν ξέρω ποιος μπορεί να αγαπά αυτόν τον οποίο φοβάται ή αυτόν στον οποίο νομίζει ότι εμπνέει φόβο. Αντιμετωπίζονται εντούτοις με υποκρισία (=υποκριτικό σεβασμό) τουλάχιστον για κάποιο διάστημα. Αν όμως τύχει να χάσουν την εξουσία, όπως συνήθως συμβαίνει, τότε καταλαβαίνουν (γίνεται αντιληπτό) πόσο τους έλειπαν οι φίλοι (=πόσο ήταν στερημένοι από φίλους). Λένε ότι ο Ταρκύνιος, όταν ήταν εξόριστος, είπε αυτό το λόγο: «Τότε μόνο κατάλαβα ποιους είχα αληθινούς φίλους και ποιους ψεύτικους, όταν δεν μπορούσα πια να ανταποδώσω τις χάρες ούτε σ’  εκείνους ούτε σ’  αυτούς».

 

Λεξιλόγιο 44ης Ενότητας

Ρήματα

Ουσιαστικά

Επίθετα

sum, fui, esse

θ. vitaae 1

stabilisise 3

possum, potui, posse

θ. fides-ei 5

omnis-is-e 3

suspicio, suspexi, suspectum, suspicere 3

θ. caritas-atis

sollicitus, a, um 2

nescio, nesci(v)i, nescitum, nescire 4

θ. fiducia-ae 1

inops,inops, inops

 

θ. benevolentia-ae 1

fidus, a, um

diligo, dilexi, dilectum, diligere 3

αρ. tyrannus-i

infidus, a, um

metuo, metui, metutum, metuere 3

αρ. locus-i 2

 

puto 1

θ. amicitia-ae 1

 

colo, colui, cultum, colere 3

θ. simulatio-onis 3

 

cado, cecidi, casum, cadere 3

ου. tempus-oris 3

Μετοχές

intellego, intellexi, intellectum, intellegere 3

αρ. amicus-i 2

suspecta

dico, dixi, dictum, dicere 3

θ. gratia-ae 1

 

fero, tuli, latum, ferre

 

 

exulo 1

 

 

habeo, habui, habitum, habere 2

 

 

refero, rettuli, relatum, referre 

 

 

ανώμαλο ημιαποθετικό αποθετικό της ομάδας των 15

 

Αφήστε μια απάντηση



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων