1. Να συμπληρώσετε τον ακόλουθο πίνακα στην Υποτακτική (τα απαρέμφατα στο β΄ πληθ. πρόσωπο):
|
Παρατατικός |
Μέλλοντας
|
Παρακείμενος |
coeperat |
|
|
|
solebat |
|
|
|
voluit |
|
|
|
intervenit |
|
|
|
oppressit |
|
|
|
deprehendit |
|
|
|
vidisse |
|
|
|
extraxit |
|
|
|
interrogavit |
|
|
|
mallet |
|
|
|
respondisset |
|
|
|
malo |
|
|
|
obiecit |
|
|
|
nolis |
|
|
|
times |
|
|
|
faciant |
|
|
|
2. Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:
|
γεν. εν. |
δοτ. εν. |
αιτ. εν. |
γεν. πληθ. |
αιτ. πληθ. |
canos |
|
|
|
|
|
ornatrices |
|
|
|
|
|
vestem |
|
|
|
|
|
sermonibus |
|
|
|
|
|
tempus |
|
|
|
|
|
mentionem |
|
|
|
|
|
mendacium |
|
|
|
|
|
pater |
|
|
|
|
|
illi |
|
|
|
|
|
istae |
|
|
|
|
|
3. Να συμπληρώσετε στον παρακάτω πίνακα τύπους της προστακτικής:
|
Ενεστώτας |
Μέλλων |
||
|
β΄ ενικό |
β΄ πληθυντικό |
γ΄ ενικό |
γ΄ πληθυντικό |
faciant |
|
|
|
|
times |
|
|
|
|
obiecit |
|
|
|
|
nolis |
|
|
|
|
induxit |
|
|
|
|
vidisse |
|
|
|
|
4. Να μετατρέψετε τη φράση hac re audita σε χρονική πρόταση που να εκφράζει τη χρονική σχέση και τη χρονική βαθμίδα
Έπειτα να τη μετατρέψετε σε χρονική πρόταση με τον ιστορικό cum (προσοχή στην ακολουθία των χρόνων).
5. Cum illa respondisset “ego, pater, cana esse malo”: να αφαιρέσετε να εισαγωγικά μετατρέποντας τον ευθύ λόγο σε πλάγιο
6. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω προτάσεις.
quos legere secrete solebat
είναι πρόταση……………………………………………………………………………………….
εισάγεται με………………………………………………..εκφέρεται με ………………………
χρόνου ……………….…..και αναφέρεται στο………………………(χρονική βαθμίδα)
συντακτική λειτουργία……………………………………………………………….
quominus id faceret
είναι πρόταση……………………………………………………………………………………….
εισάγεται με………………………………………………..εκφέρεται με ………………………
χρόνου ……………….….. , γιατί εξαρτάται από το ρήμα ……. ……………………. που είναι ………………….. δηλαδή ………………………… χρόνος και εκφράζει το…………………..στο…………………………
συντακτική λειτουργία…………………………………………………………………………….
etsi super vestem earum deprehendit
είναι πρόταση……………………………………………………………………………………….
εισάγεται με………………………………………………..εκφέρεται με ………………………
γιατί…………………………………………………………………………………………………χρόνου ……………….….. και αναφέρεται στο…………………….(χρονική βαθμίδα)
συντακτική λειτουργία…………………………………………………………………………….
στην κύρια πρόταση υπάρχει το ……………….
donec induxit mentionem aetatis
είναι πρόταση……………………………………………………………………………………….
εισάγεται με………………………………………………..εκφέρεται με ………………………
γιατί…………………………………………………………………………………………………χρόνου ……………….….. ,και αναφέρεται στο…………………….(χρονική βαθμίδα)
χρονική σχέση που δηλώνεται …………………………………………..
συντακτική λειτουργία…………………………………………………………………………….
utrum post aliquot annos cana ese malle an calva
είναι πρόταση……………………………………………………………μερικής / αγνοίας, απλή /διπλή εισάγεται με…………………………..εκφέρεται με ………………………
γιατί…………………………………………………………………………………………………………………………………………………χρόνου ……………….….. , γιατί εξαρτάται από το ρήμα ……. ……………………. που είναι ………………….. δηλαδή ………………………… χρόνος και εκφράζει το…………………..στο…………………………
συντακτική λειτουργία…………………………………………………………………………….
quin calva esse nolis
είναι πρόταση……………………………………………………………………………………….
εισάγεται με………………………………………………..εκφέρεται με ………………………
χρόνου ……………….….. , γιατί εξαρτάται από το ρήμα ……. ……………………. που είναι ………………….. δηλαδή ………………………… χρόνος και εκφράζει το…………………..στο…………………………
συντακτική λειτουργία…………………………………………………………………………….
ne istae te calvam faciant
είναι πρόταση……………………………………………………………………………………….
εισάγεται με………………………………………………..εκφέρεται με ………………………
χρόνου ……………….….. , γιατί εξαρτάται από το ρήμα ……. ……………………. που είναι ………………….. δηλαδή ………………………… χρόνος και εκφράζει το…………………..στο…………………………
συντακτική λειτουργία…………………………………………………………………………….
Μετάφραση 47ης Ενότητας
Η Ιουλία, η κόρη του Αυγούστου, είχε αρχίσει να εμφανίζει πρόωρα άσπρες τρίχες , τις οποίες συνήθιζε να βγάζει κρυφά. Όταν ο Αύγουστος πληροφορήθηκε αυτό το πράγμα, θέλησε να εμποδίσει την κόρη του από το να το κάνει (=θέλησε να αποθαρρύνει την κόρη του από αυτή τη συνήθειά της.). Με αυτό το σχέδιο εμφανίστηκε κάποτε απρόοπτα (ξαφνικά) και έπιασε επ’ αυτοφώρω τις κομμώτριες. Αν και ανακάλυψε άσπρες τρίχες πάνω στα ρούχα τους, εντούτοις ο Αύγουστος προσποιήθηκε ότι δεν τις είδε και παρέτεινε το χρόνο με άλλες κουβέντες, ώσπου οδήγησε τη συζήτηση στο θέμα τα ηλικίας. Τότε ρώτησε την κόρη (του) αν σε μερικά χρόνια θα προτιμούσε να είναι ασπρομάλλα ή φαλακρή. ¨Όταν εκείνη απάντησε «εγώ, πατέρα, προτιμώ να είμαι ασπρομάλλα», ο πατέρας (της) της πρόβαλλε ψεύτικο επιχείρημα: «Δεν αμφιβάλλω ότι δε θέλεις να είσαι φαλακρή. Γιατί λοιπόν δε φοβάσαι μήπως αυτές εδώ σε κάνουν φαλακρή;»
Λεξιλόγιο 47ης Ενότητας
Ρήματα |
Ουσιαστικά |
Αντωνυμίες |
|
habeo, habui, habitum, habere 2 |
θ. filia–ae 1 |
alius,a,um |
|
coepi, coepisse |
αρ.cani-orum 2 |
aliquot |
|
lego, legi, lectum, legere 3 |
θ. consilium-i(i) 2 |
ille, illa, illud |
|
soleo, solitus sum, solere 2 |
θ. ornatrix, ornatricis 3 |
ego |
|
audio, audivi, auditum, audire 4 |
θ. vestis, is 3 |
quis, quis, quid |
|
volo, volui, velle |
αρ.sermo-onis 3 |
iste, ista, istud |
|
deterreo, deterrui, deterritum, deterrere 2 |
tempus-oris 3 |
|
|
facio, feci, factum, facere 3 |
θ. mentio-onis 3 |
|
|
intervenio, intervene, interventum, intervenire 4 |
θ. aetas-atis |
Επίθετα |
|
opprimo, oppressi, oppressum, opprimere 3 |
αρ.annus-i 2 |
canus, a, um 2 |
|
deprehendo, deprehendi, deprehensum, deprehendere 3 |
αρ.pater, patris 3 |
calvus, a, um 2 |
|
dissimulo 1 |
ου. mendacium-i(i) 2 |
|
|
video, vidi, visum, videre 2 |
|
|
|
extraho, extraxi, extractum, extrahere 3 |
|
|
|
induco, induxi, inductum, inducere 3 |
|
|
|
interrogo 1 |
|
|
|
malo, malui, malle |
|
|
|
respondeo, respondi, responsum, respondere 2 |
|
|
|
obicio, obieci, obiectum, obicere 3 |
|
|
|
dubito 1 |
|
|
|
nolo, nolui, nolle |
|
|
|
timeo, timui, -, timere 2 |
|
|
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.