Δειγματική διδασκαλία στη Χημεία

Την Τετάρτη 30 Απριλίου 2025 και με αφορμή το πρόγραμμα Erasmus+ KA121, η εκπαιδευτικός Δρ. Χρυσή Αγγελίδου του Προτύπου ΓΕΛ Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης πραγματοποίησε δειγματική διδασκαλία στο μάθημα της Χημείας στο τμήμα της Γ΄ Λυκείου με προσανατολισμό «Επιστήμες Υγείας και Ζωής». Η δειγματική διδασκαλία έγινε με την εφαρμογή του σεναρίου με τίτλο «pH-μετρική Ογκομέτρηση διαλύματος ξυδιού του εμπορίου με διάλυμα ισχυρής βάσης».

Το προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα που είχε τεθεί με την εφαρμογή του σεναρίου ήταν οι μαθητές να μπορούν να υπολογίζουν την άγνωστη συγκέντρωση ενός διαλύματος οξέος (ογκομετρούμενο διάλυμα) βασιζόμενοι στην αντίδραση εξουδετέρωσής του από ένα διάλυμα βάσης γνωστής συγκέντρωσης (πρότυπο διάλυμα). Επίσης να μπορούν να ερμηνεύουν χαρακτηριστικά σημεία της καμπύλης ογκομέτρησης. Το σχέδιο μαθήματος περιλάμβανε τους στόχους και τις προϋποθέσεις για την περιγραφή και την πραγματοποίηση ογκομετρήσεων εξουδετέρωσης. Ακόμα, πώς χρησιμοποιείται η καμπύλη ογκομέτρησης για τον προσδιορισμό της συγκέντρωσης άγνωστων διαλυμάτων οξέων ή βάσεων.

Οι μαθητές πραγματοποίησαν πειράματα τιτλοδότησης διαλύματος οξικού οξέος που παρασκεύασαν από διάλυμα ξυδιού του εμπορίου με πρότυπο διάλυμα υδροξειδίου του νατρίου. Σε αυτό μέτρησαν μέσω ψηφιακού μετρητή το pH του διαλύματος οξικού οξέος σε συνάρτηση με τον όγκο του τιτλοδότη που προστέθηκε. Ακολούθως, με χρήση ψηφιακού υπολογιστικού φύλλου (Excel) κατασκεύασαν καμπύλη τιτλοδότησης και χρησιμοποίησαν τα διαγράμματά τους για να ερμηνεύσουν τη συμπεριφορά των ηλεκτρολυτικών διαλυμάτων.

Τη δειγματική διδασκαλία παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί του σχολείου, οι οποίοι στο τέλος της διδασκαλίας συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο παρατήρησης.

Το διδακτικό σενάριο που υλοποιήθηκε, βασίστηκε στους γενικούς στόχους που προωθεί το ευρωπαϊκό έργο στο οποίο συμμετέχει το Πρότυπο ΓΕΛ Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης αλλά και στην εμπειρία της εκπαιδευτικού κατά τη σκίαση εργασίας στο δημόσιο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ισπανίας (IES Andrés Laguna, Σεγκόβια), κατά το χρονικό διάστημα από 27/01/2025 έως 31/01/2025 και αφορούν στην καλλιέργεια:

  • δεξιοτήτων/ικανοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα (συνεργασία, επικοινωνία, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα)
  • κοινωνικών ικανοτήτων επικοινωνίας (διατύπωση επιχειρημάτων, αποδοχή της διαφορετικής άποψης, αλληλοβοήθεια κ.λπ.)
  • ικανοτήτων σχετικές με τον επιστημονικό τρόπο εργασίας στις Φυσικές Επιστήμες: σχεδιασμός και υλοποίηση κατάλληλων ενεργειών για τη διερεύνηση τους, καταγραφή και ερμηνεία δεδομένων, διατύπωση συμπερασμάτων, παρουσίαση των αποτελεσμάτων.

 

Model Teaching in Chemistry

On Wednesday, April 30, 2025 and on the occasion of the Erasmus+ KA121 program, the Chemistry teacher Dr. Chrysi Angelidou of Evangeliki Model High School of Smyrna carried out a model teaching in the Chemistry course for students at C’ class with orientation “Health and Life Sciences”. The model teaching was conducted by applying the scenario entitled “pH-metric Titration Measurement of Commercial Vinegar Solution with Strong Base Solution”.

The expected learning outcome set by applying the scenario was that students could calculate the unknown concentration of an acid solution (volumetric solution) based on its neutralization reaction by a base solution of known concentration (standard solution). Also, they could be able to interpret characteristic points of the titration curve. The lesson plan included the goals and conditions for describing and carrying out neutralization volumetric measurements. Moreover, how the volumetric curve is used to determine the concentration of unknown acid or base solutions.

Students performed experiments titrating acetic acid solution they prepared from a commercial vinegar solution with a standard sodium hydroxide solution. In it they measured through a digital meter the pH of the acetic acid solution in relation to the volume of the titrator added. Next, using a digital spreadsheet (Excel), they constructed a titration curve and used their diagrams to interpret the behavior of electrolyte solutions.

The model teaching was attended by other school teachers, who at the end completed an observation questionnaire.

The educational scenario implemented was based on the general objectives promoted by the European project, in which Evangeliki Model High School of Smyrna participates, but also on the experience of the teacher during her job shadowing at the state school of secondary education in Spain (IES Andrés Laguna, Segovia), during the period from 27/01/2025 to 31/01/2025 and concerns the cultivation of:

  • 21st Century Learning Skills/Competencies (Collaboration, Communication, Critical Thinking and Creativity)
  • social communication skills (formulation of arguments, acceptance of different points of view, mutual assistance, etc.)
  • competences related to the scientific way of working in the Natural Sciences: design and implementation of appropriate actions for their investigation, recording and interpretation of data, formulation of conclusions, presentation of results.

eikona Viber 2025 04 30 15 00 23 469     eikona Viber 2025 04 30 15 00 22 970

eikona Viber 2025 04 30 15 00 22 624