Δειγματική διδασκαλία στα Αρχαία Ελληνικά

Την Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2025, στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, πραγματοποιήθηκε διδασκαλία μας διδακτικής ώρας από τον φιλόλογο κ. Θώδη Γιώργο με τίτλο: «Η σχέση ανάμεσα στη φιλοσοφία και τη φύση του ανθρώπου», στο πλαίσιο μας διάχυσης επιμόρφωσης Erasmus+ με τίτλο ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom που διεξήχθη στη Λισαβόνα.

Η διδασκαλία αφορούσε την ενότητα «Γιατί φιλοσοφεί ο άνθρωπος;» (Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά Α 2, 98b12-28) για τη Γ΄ Λυκείου (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών).

Στόχος ήταν η κατανόηση και ερμηνεία του αριστοτελικού κειμένου μέσα από διαλογικές και αναστοχαστικές δραστηριότητες. Οι μαθητές/τριες διερεύνησαν μας λόγους για μας οποίους, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ο άνθρωπος φιλοσοφεί, με έμφαση στην έννοια του θαυμασμού και μας αναζήτησης μας γνώσης ως αυτοσκοπού.

Τα είδη των δραστηριοτήτων που επιλέχθηκαν ήταν:

  • Κατανόηση και ερμηνεία πρωτογενούς φιλοσοφικού κειμένου.
  • Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων σε μικρές ομάδες.
  • Κριτική επεξεργασία ερωτήσεων κατευθυνόμενης σκέψης.
  • Δημιουργική σύνθεση σύντομου ορισμού μας φιλοσοφίας.
  • Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων των Τ.Π.Ε. και μας τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ).

Ο εκπαιδευτικός λειτούργησε αρχικά με καθοδηγητικό ρόλο στην προσέγγιση του κειμένου, ενώ στη συνέχεια ανέλαβε διαμεσολαβητική και υποστηρικτική στάση, ενθαρρύνοντας την αυτενέργεια και τον στοχασμό.
Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά, ανέπτυξαν πρωτοβουλίες, συνεργάστηκαν δημιουργικά και άσκησαν κριτική σκέψη και επιχειρηματολογία.

Η διδασκαλία ανταποκρίνεται μας κατευθύνσεις του ισχύοντος και του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, καθώς καλλιεργεί:

  • την κριτική σκέψη και τη φιλοσοφική ερμηνεία,
  • την ιστορική και πολιτισμική κατανόηση μας φιλοσοφίας,
  • την ψηφιακή παιδεία μέσα από την ένταξη τεχνολογικών εργαλείων.

Παράλληλα, εναρμονίζεται με μας ευρωπαϊκούς στόχους για την εκπαίδευση στο πλαίσιο του Erasmus+, προωθώντας τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, τη συνεργασία και μας δεξιότητες του 21ου αιώνα (critical thinking, digital competence, collaboration).

Συμπερασματικά, η διδακτική ώρα αποτέλεσε ζωντανό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η εμπειρία από τα προγράμματα Erasmus+ μπορεί να ενσωματωθεί δημιουργικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, εμπλουτίζοντας το μάθημα με σύγχρονες μεθόδους και ψηφιακά εργαλεία και ενισχύοντας τον ρόλο του σχολείου ως ανοιχτού και καινοτόμου χώρου μάθησης.

Τη διδασκαλία παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί του σχολείου, καθώς και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, οι οποίες κάνουν πρακτική άσκηση στο σχολείο μας. Στο τέλος του μαθήματος οι παραβρισκόμενοι συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο παρατήρησης.

Model teaching in Ancient Greek

On Tuesday, September 23, 2025, at Evangeliki Model High School of Smyrna, a one-hour lesson was conducted by the philologist Mr. Giorgos Thodis, titled: “The Relationship Between Philosophy and Human Nature,” as part of the dissemination of the Erasmus+ training titled ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom, held in Lisbon.

The lesson focused on the unit “Why Does Man Philosophize?” (Aristotle, Metaphysics A 2, 98b12-28) for 12th grade (Humanities Orientation Group).

The aim was the comprehension and interpretation of Aristotle’s text through dialogical and reflective activities. Students explored the reasons why, according to Aristotle, human beings engage in philosophy, with emphasis on the concept of wonder and the pursuit of knowledge as an end in itself.

The types of activities selected included:

  • Comprehension and interpretation of a primary philosophical text
  • Discussion and exchange of views in small groups
  • Critical engagement with guided thinking questions
  • Creative composition of a brief definition of philosophy
  • Use of digital ICT and Artificial Intelligence (AI) tools.

The teacher initially assumed a guiding role in approaching the text, later adopting a mediating and supportive stance, encouraging student initiative and reflection.

Students participated actively, took initiative, collaborated creatively, and practiced critical thinking and argumentation.

The lesson aligns with both the current and forthcoming National Curriculum Guidelines, as it cultivates:

  • Critical thinking and philosophical interpretation
  • Historical and cultural understanding of philosophy
  • Digital literacy through the integration of technological tools.

At the same time, it is in harmony with European educational objectives within the Erasmus+ framework, promoting creativity, innovation, collaboration, and 21st-century skills (critical thinking, digital competence, collaboration).

In conclusion, the lesson served as a vivid example of how experiences from Erasmus+ programs can be creatively integrated into the educational process, enriching teaching with modern methods and digital tools, and enhancing the role of the school as an open and innovative learning environment.

The lesson was attended by teachers of the school as well as students from the School of Philosophy of the National and Kapodistrian University of Athens (NKUA), who are currently undertaking their teaching practice at our school. At the end of the session, attendees completed an observation questionnaire.

1  2