Δειγματική διδασκαλία στο μάθημα της Φυσικής

Τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025 και με αφορμή το πρόγραμμα Erasmus+ KA121, η εκπαιδευτικός Μαργαρίτα Τουλάτου πραγματοποίησε δειγματική διδασκαλία στο μάθημα της Φυσικής Θετικού Προσανατολισμού της Β΄ Λυκείου προς συναδέλφους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι στο τέλος συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο παρατήρησης.

Το διδακτικό σενάριο στόχευε σε μία πρώτη συγκριτική προσέγγιση των δύο εκπαιδευτικών συστημάτων (ισπανικού και ελληνικού) βασισμένη στη σκίαση εργασίας που πραγματοποιήθηκε σε Δημόσιο Σχολείο της Ισπανίας (IES Andrés Laguna, Σεγκόβια), κατά το χρονικό διάστημα από 27/01/2025 έως 31/01/2025.

Η εκπαιδευτικός συγκέντρωσε κριτήρια αξιολόγησης που αφορούν τόσο στις ενδοσχολικές εξετάσεις όσο και σε εξετάσεις για τα ανώτερα εκπαιδευτικά συστήματα της Ισπανίας, τα μετέφρασε και προσάρμοσε τα θέματα στη διδακτέα ύλη της συγκεκριμένης τάξης. Επισημαίνεται στο σημείο αυτό ότι η συγκεκριμένη αξιολόγηση απευθύνεται στους υποψήφιους Ισπανούς μαθητές της Γ΄ Λυκείου που συμμετέχουν στις Εξετάσεις Eισαγωγής για τα Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας τους. Το γεγονός αυτό λειτούργησε ως πρόκληση για τους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν στη Β΄ Λυκείου.

Το Φύλλο Εργασίας – Αξιολόγησης μοιράστηκε στους μαθητές, οι οποίοι καλούνταν να απαντήσουν σε κάθε ερώτηση σε συγκεκριμένο χρόνο και κατόπιν παρουσιάζονταν τα αποτελέσματα στην τάξη.

Μετά την απάντηση των , ακολούθησε συζήτηση για την αποτίμηση της προσπάθειας και διατυπώθηκαν οι απόψεις των μαθητών, αλλά και των καθηγητών που παρακολούθησαν.

Έμφαση δόθηκε στην:

  • Κριτική ανάλυση των θεμάτων και αξιολόγησή τους ως προς το περιεχόμενο και το επίπεδο δυσκολίας.
  • Σύγκριση με αντίστοιχα θέματα στα οποία έχουν αξιολογηθεί κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, λαμβάνοντας υπ’όψιν ότι το κριτήριο αξιολόγησης στο οποίο καλούνται να ανταποκριθούν απευθύνεται σε Ισπανούς μαθητές της Γ΄ Λυκείου.
  • Στόχευση των θεμάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι μαθητές που αφορούν στην ποιότητα και τη δυσκολία που θα έπρεπε να έχουν.

Το ευρωπαϊκό έργο στο οποίο συμμετέχει το Σχολείο μας δίνει έμφαση στη δημιουργική και κριτική προσέγγιση της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας, στοιχεία τα οποία υποστηρίζονται από το συγκεκριμένο σενάριο. Η σύγκριση της αξιολογικής διαδικασίας στο ελληνικό και ισπανικό σχολείο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες να διατυπώσουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας που βιώνουν καθημερινά με βάση το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν. Βέβαια τονίζεται ξανά ότι η παραπάνω προσπάθεια αποτελεί μία πρώτη συγκριτική προσέγγιση μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών συστημάτων που βασίστηκε σε περιορισμένο αριθμό δεδομένων. Ασφαλή συμπεράσματα μπορούν να προκύψουν μετά από μελέτη πλήθους πληροφοριών και κατά τη διάρκεια συνεχόμενων διδακτικών ετών.

IMG 20250428 132108                         IMG 20250428 132111

Model teaching in the subject of Physics

On Monday, April 28, 2025, and on the occasion of the Erasmus+ KA121 program, the Physics teacher Margarita Toulatou conducted a demonstration lesson in the subject of Physics for the sciences orientation of the 11th grade under the observation of fellow teachers, who completed an observation questionnaire at the end.

The teaching scenario aimed at an initial comparative approach of the two educational systems (Spanish and Greek), based on the job shadowing conducted at a public school in Spain (IES Andrés Laguna, Segovia), during the period from January 27 to January 31, 2025.

The teacher collected assessment criteria related both to internal school examinations and the entry exams for higher education institutions in Spain. She translated and adapted the exam topics to match the curriculum of the specific grade. It is important to note that this type of assessment targets Spanish students in their final year of high school (equivalent to the 12th grade in Greece), who are participating in the national university entry exams. This fact served as a challenge for the 11th-grade students.

The worksheet-assessment was distributed to the students, who were asked to answer each question within a set time. The results were then presented in class.

Following the answering of the questions, a discussion was held to evaluate the effort, and both students and the attending teachers shared their opinions.

Emphasis was placed on:

  • Critical analysis of the questions and their evaluation in terms of content and difficulty level.
  • Comparison with similar questions students had been assessed on during the school year, taking into account that the assessment criteria targeted Spanish 12th-grade students.
  • The aim of the exam questions in relation to the expected quality and difficulty level.

The European project in which our school participates emphasizes a creative and critical approach to teaching and learning, elements that are supported by this scenario. The comparison of the assessment process in Greek and Spanish schools enables students to express their views and suggestions within the context of their daily learning experience, based on the level of difficulty of the tasks they are asked to tackle.

Of course, it is emphasized once again that this effort represents an initial comparative approach between the two educational systems, based on a limited amount of data. Reliable conclusions can only be drawn after studying a larger set of information and over the course of successive teaching years.