ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ ΜΑΡΑΚΕΣ
Εύκολες και με λίγα υλικά πασχαλινές μαράκες!
Εκμεταλλευτείτε την ιδιαίτερη προτίμηση που συνήθως έχουν τα παιδιά προς τα σοκολατένια αυγά και μέσα σε λίγη ώρα μπορείτε να δημιουργήσετε τις δικές σας μαράκες με τις οποίες μπορείτε να συνοδέψετε ρυθμικά την μουσική που ακούτε ή παίζετε!
Τα υλικά που θα χρειαστείτε είναι τα εξής: άδεια πλαστικά αυγά, λίγο ρύζι, πλαστικά κουτάλια, χρωματιστή κολλητική ταινία, ψαλίδι.
Η κατασκευή είναι απλή! Βάζετε λίγο ρύζι μέσα στα πλαστικά αυγά και τα σφραγίζετε. Στη συνέχεια τοποθετείτε αριστερά και δεξιά του αυγού 2 κουτάλια και τα κολλάτε μεταξύ τους με την κολλητική ταινία. Γρήγορα και όμορφα! Καλή επιτυχία σε όσους το προσπαθήσουν!
ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΜΕΛΕΤΑ
Αυγά βραστά, αυγά τηγανητά, αυγά ποσέ, αλλά και αυγά σοκολατένια λόγω των ημερών! Όρεξη να έχει κάνεις! Υπάρχουν όμως και μουσικά αυγά με τα οποία μπορείτε να παίξετε ρυθμικά παιχνίδια! Σε πασχαλινό κλίμα κινείται η μουσική ομελέτα που μπορείτε να φτιάξετε και να παίξετε ανάλογα με τις μουσικές γνώσεις των μικρών μαθητών!
Η συνταγή είναι απλή και εύκολη! Σε χαρτόνι κάνσον σχεδιάζουμε ένα ραγισμένο αυγό!
Προσωπικά το σχεδίασα και το έκοψα σε 7 διαφορετικά χρώματα.
Στη συνέχεια χώρισα τα αυγά σε 3 ζεύγη και σε κάθε ζεύγος σχεδίασα ίσης αξίας ρυθμικά σχήματα! Μπορείτε αν θέλετε να σχεδιάσετε και διαφορετικής αξίας ρυθμικά σχήματα σε κάθε αυγό ξεχωριστά, ανάλογα με το πώς επιθυμείτε να παίξετε!
Το αυγό που περίσσεψε το μετέτρεψα σε αυγοπαγίδα! Το χαρακτήρισα “κλούβιο” καθώς σχεδίασα διαφορετικής αξίας ρυθμικά σχήματα στα δύο μέρη του αυγού! Το έκανα με σκοπό να δυσκολέψω λίγο τους όρους του παιχνιδιού!
Τέλος έκοψα τα αυγά σε δύο μέρη και έτοιμο το παιχνίδι! Μπερδεύουμε τα μέρη των αυγών και τα παιδιά ψάχνουν να βρουν ποιο ρυθμικό σχήμα ταιριάζει με ποιο. Όρεξη για ομελέτες να έχετε! Καλή διασκέδαση και καλό Πάσχα!
Τρισδιάστατη Συμφωνική Ορχήστρα
Μια τρισδιάστατη συμφωνική ορχήστρα ήταν η εργασία που έκαναν οι μαθητές της ΣΤ’ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ελασσόνας στο αντίστοιχο μάθημα της μουσικής.
Η εργασία ολοκληρώθηκε σε 2 διδακτικές ώρες. Την θεώρησα περισσότερο αποτελεσματική στο να κατανοήσουν ακόμη καλύτερα τα παιδιά τα όργανα που συμμετέχουν στην ορχήστρα όσο και την διάταξη της, από άλλες εργασίες λόγω της τρισδιάστατης όψης της αλλά και γιατί όλα τα παιδιά της τάξης έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην δημιουργία της!
Στο πρώτο στάδιο δημιουργήσαμε σε μια βάση από μαύρο χαρτόνι την διάταξη των οργάνων της ορχήστρας κατά ομάδες (πρώτα και δεύτερα βιολιά, βιόλες, τσέλα, κόντρα μπάσα, ξύλινα και χάλκινα πνευστά, κρουστά) με την μορφή παζλ. Στην συνέχεια κολλήσαμε τα κομμάτια της διάταξης πάνω στο χαρτόνι.
Στη συνέχεια τα παιδιά χρωμάτισαν κι έκοψαν τις φιγούρες των μουσικών. Κάθε μαθητής ανέλαβε να κάνει περίπου 3 φιγούρες.
Λίγο πριν κολλήσουμε του μουσικούς μας στην βάση έπρεπε να σταθούν όρθιοι! Τα παιδιά τσαλάκωσαν τις άκρες των φιγούρων και τις έστησαν στα θρανία σαν μουσικά στρατιωτάκια!
Φτάνοντας στο τελευταίο στάδιο της εργασίας κάθε παιδί κολλούσε τον μουσικό που κρατούσε στην αντίστοιχη ομάδα πάνω στο χαρτόνι! Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό για όλα τα παιδιά τα οποία συνεργάστηκαν πολύ σωστά προκειμένου να βάλουν στη σωστή θέση τους μουσικούς της συμφωνικής ορχήστρας!
Στην παρακάτω παρουσίαση φαίνονται αναλυτικότερα τα στάδια της εργασίας.
Κατά την διάρκεια της γνωριμία των μαθητών με τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας βοήθησε αρκετά και η προβολή των παρακάτω βίντεο του ραδιοφώνου του BBC στα οποία ο μαέστρος παρουσιάζει τις οικογένειες των μουσικών οργάνων που παίζουν στην ορχήστρα. (Η μετάφραση κατά την προβολή έγινε από εμένα!)
Πηγή: η εργασία πραγματοποιήθηκε με βάση το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο “Saint Louis Stundup Symphony” της Συμφωνικής Ορχήστρας του Σεντ Λούις http://www.stlsymphony.org/
ΠΙΑΤΑΞΙΕΣ!
Τα χάρτινα πιάτα δεν μας χρειάζονται μόνο όταν κάνουμε πάρτι ή πικ – νικ! Είναι και μια πολύ καλή ιδέα για να βοηθήσουμε τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τις αξίες αλλά και να διακοσμήσουμε όμορφα την τάξη μας!
Το τερπνόν μετά του ωφελίμου!
Αυτό ακριβώς κάναμε με τους μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Μελισσοχωρίου Λάρισας!
Μια επανάληψη στις αξίες του ολόκληρου, του μισού, του τέταρτου και του όγδοου. Μόνο που αντί να κάνουμε τον γνωστό και χαρακτηριστικό διαχωρισμό των αξιών, προτιμήσαμε να κάνουμε πιαταξίες!
Τι θα πει πιαταξία; Απλά κάθε παιδί πήρε ένα άσπρο χάρτινο πιάτο μίας χρήσης. Το γύρισε ανάποδα για να σχεδιάζεται πιο εύκολα. Το στρόγγυλο μέρος του πιάτου είναι το ολόκληρο και μέσα σε αυτό δημιουργούνται οι υποδιαιρέσεις των υπολοίπων αξιών. Με μια κάθετη γραμμή το χωρίσαμε στη μέση. Στο ένα μισό τα παιδιά σχεδίασαν την αξία του μισού και το άλλο μισό το χώρισαν και πάλι στη μέση. Έτσι δημιουργήθηκαν άλλο δύο κομμάτια: στο ένα γράψανε το τέταρτο και στο άλλο αφού το χώρισαν στη μέση γράψανε δύο όγδοα!
Η παρουσίαση που ακολουθεί θα σας δώσει πιο παραστατικά να καταλάβετε τι εστί πιαταξία!
Μετά τον χωρισμό των μερών, τα παιδιά χρωμάτισαν τα πιάτα τους με όποιον τρόπο επιθυμούσαν μετατρέποντας τα σε όμορφα έργα τέχνης τα οποία κολλήσαμε στον τοίχο της τάξης δημιουργώντας μια όμορφη μουσική διακόσμηση!
Τσίκι τσίκι τ’ άργανα!
ΚΟΛΙΝΤΡΑ ΜΠΑΜΠΟΥ ΚΟΛΙΝΤΡΑ!
Με αφορμή την γιορτή που ετοιμάζουν αυτήν την περίοδο οι συνάδερφοι στο ένα από τα πέντε σχολεία της φετινής μου τοποθέτησης και συγκεκριμένα στο Βλαχογιάννι Ελασσόνας, με θέμα τα Χριστουγεννιάτικα έθιμα της Θεσσαλίας ήρθα σε επαφή με ένα δημοτικό τραγούδι που έπρεπε να μάθουν να τραγουδάνε οι μαθητές της Γ’ τάξης για την δραματοποίηση του εθίμου.
Πρόκειται για τα “Κόλιντρα”, όπως ονομάζουν την Παραμονή των Χριστουγέννων οι κάτοικοι της περιοχής.
Με τα Κόλιντρα ολοκληρώνονται οι προετοιμασίες για τον εορτασμό των Χριστουγέννων όπως μας φανερώνουν οι στίχοι του τραγουδιού:
Σαράντα μέρες πέρασαν, σώθηκε η Σαρακοστή
να παν’ να μιταλάβουμι τρέχουμι όλοι οι χριστιανοί.
Σήμιρα είνι κόλιντρα, θα κόψουμι του γρούνι μας.
Φέρι μωρ’ μπάμπου του τσιγγέλι, φέρι μωρ’ μπάμπου του μαχαίρ’.
Χριστόψωμα μουσχουβουλούν και τα παιδούλια λουϊρνούν.
Κόλιντρα μπάμπου κόλιντρα, οι γειτονιές βουζουμαχούν.
Πάρι παππού του θυμιατό, κάτσι στην τάβλα να θυμιάσ’
να ζήσεις χρόνους εκατό, Χριστόψωμο να μας μοιράσ’.
‘Ελα τη νύφη στου σινί, κι φέρτη τη γλυκό κρασί.
Χριστούγεννα τρανή γιορτή, χαίρουντι όλοι οι χριστιανοί.
*κόλιντρα: σε πολλά χωριά κόλιντρα λένε τα κουλούρια που έκαναν οι νοικοκυρές για να δίνουν στα παιδιά που τραγουδούσανε τα κάλαντα. Σε άλλα πάλι χωριά κόλιντρα λένε το ξύλο μέσα στο οποίο περνούσαν αυτά τα κουλούρια που είχαν τρύπα στη μέση.
*λουϊρνούν: τριγυρίζουν
*βουζουμαχούν: γεμίζουν από φωνές
*σινί: ταψί
Στο blog του συναδέρφου και συγγραφέα Δημήτρη Ντάλλα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε σχετικά με το έθιμο! Για να μεταβείτε πατήστε ΕΔΩ
Στον Ρυθμό της Παρέλασης!
Λίγο πριν τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου οι μαθητές της Γ’ και Δ’ τάξης του 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Βερδικούσας συντονίστηκαν στον ρυθμό της παρέλασης!
Άκουσαν μουσική σε ρυθμό 2/4 και χτύπησαν με τα χέρια και τα πόδια τον ρυθμό κατανοώντας το ισχυρό και ασθενές μέρος του μέτρου. Χρησιμοποιώντας τις ρυθμικές αξίες του τέταρτου και των δύο όγδοων αλλά και την παύση τετάρτου δημιούργησαν δικά τους ρυθμικά σχήματα τα οποία αφού έπαιξαν τα σημείωσαν στα βαγόνια του “μουσικού τρένου” που τους δόθηκε!
Στο τέλος του μαθήματος έδωσαν στο τρένο τα χρώματα της φαντασίας τους!
Ρυθμικές κάρτες!
Παιχνίδι με τις ρυθμικές κάρτες έκαναν οι μαθητές της Γ’ αλλά και της Δ’ τάξης στο μάθημα της μουσικής!
Μια εργασία που έγινε μέσα στην τάξη στο πλαίσιο του μαθήματος “Το παιχνίδι του ήχου και της σιωπής” στην οποία τα παιδιά ονόμασαν τους ήχους με “τα” και “τι – τι” καθώς και τις παύσεις. Από εκεί και μετά το παιχνίδι με τις κάρτες ξεκίνησε! Τα παιδιά έπαιξαν με τα ρυθμικά σχήματα με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους!
Ετοιμαζόμαστε για ρυθμικές κάρτες με περισσότερες ρυθμικές αξίες και παύσεις!
Πηγή: http://musicwithmissw.blogspot.ca/2014/08/using-exit-slips-in-music-class.html
Ο ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΗΣ ΚΙ Ο ΑΚΡΟΒΑΤΗΣ!
“Ο Αστροναύτης” και “Ο Ακροβάτης” είναι δύο εκπαιδευτικά επιτραπέζια παιχνίδια τα οποία μπορούν να βοηθήσουν να μάθουν τα μικρά παιδιά να διαβάζουν τις νότες στις γραμμές του πενταγράμμου και τις νότες στα διαστήματα!
Στο πρώτο παιχνίδι τα παιδιά γίνονται αστροναύτες που ταξιδεύουν στο διάστημα και προσπαθούν να επιστρέψουν στον πλανήτη Γη! Το παιχνίδι παίζεται με κάρτες τις οποίες τα παιδιά χρησιμοποιούν για να κινούν τα πιόνια πάνω στα κουτάκια. Για παράδειγμα εάν ένα παιδί σηκώσει κάρτα που επάνω γράφει το όνομα λα, τότε μετακινεί το πιόνι του στο κουτάκι με την νότα λα. Υπάρχουν επίσης και οι κάρτες εντολών, π.χ. χάνεις έναν γύρο, προχώρησε 2 τετράγωνα κ.τ.λ. Νικητής είναι ο αστροναύτης που επιστρέφει πρώτος στην Γη!
Για να κατεβάσετε τον πίνακα του παιχνιδιού πατήστε ΕΔΩ και για να κατεβάσετε τις κάρτες πατήστε ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΗΣ ΚΑΡΤΕΣ
Αντίστοιχο παιχνίδι για εξάσκηση στις νότες που γράφονται πάνω στις γραμμές του πενταγράμμου είναι “Ο Ακροβάτης”. Τα παιδιά προσπαθούν να βοηθήσουν έναν ακροβάτη να ισορροπήσει πάνω σε ένα σχοινί και να περάσει από την μία πλευρά στην άλλη!
Και “Ο Ακροβάτης” παίζεται με κάρτες που καθοδηγούν τα παιδιά σε ποια νότα να μετακινήσουν το πιόνι τους αλλά και με κάρτες εντολών.
Για να κατεβάσετε τον πίνακα του παιχνιδιού πατήστε ΕΔΩ και για να κατεβάσετε τις κάρτες πατήστε ΑΚΡΟΒΑΤΗΣ ΚΑΡΤΕΣ
Πηγή: http://nolapianoteacher.wordpress.com/2012/05/22/companion-piece-line-note-board-game/
http://nolapianoteacher.wordpress.com/2012/05/02/learning-space-notes/
Ένα παράθυρο ανοιχτό….