ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ -ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Οι διεπιστημονικές μας ομάδες πρότειναν ή ανανέωσαν σε 146 περιπτώσεις το θεσμό της Παράλληλης Στήριξης συνεκπαίδευσης , από τις 653 περιπτώσεις που συνολικά αξιολογήσαμε, στη διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024 .

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ 20240720 001

Η «παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση» ως εκπαιδευτική υπηρεσία, παρέχεται από το σχολικό πλαίσιο σε μαθητές που έχουν αξιολογηθεί από τη δομή μας. Δηλαδή προηγείται εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ, αίτηση του γονέα στη σχολική μονάδα και έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης (π.χ. 11229 /Δ3/09-08-2022 & 15006/Δ3/04-11-2022).
Στην υπουργική απόφαση δεν γίνεται καμιά αναφορά σε ώρες ανά μαθητή διότι η «παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση» προσφέρεται στους αναφερόμενους μαθητές για όλες τις ώρες που φοιτούν στο σχολείο και εμπλέκει/κινητοποιεί το σύνολο των εκπαιδευτικών και των υποστηρικτικών δομών που διαθέτει συγκεκριμένος ο εκπαιδευτικός οργανισμός. Στην ουσία συνίσταται σε μια σειρά διαφοροποιήσεις στο επίπεδο των εκπαιδευτικών στόχων, στην εξειδίκευση των μέσων και ειδικότερα στο περιεχόμενο και την εννοιολογική απαίτηση των μαθημάτων, τους προσδοκώμενους στόχους και τις διδακτικές μεθόδους ώστε να παρέχονται διευκολύνσεις στον/στην μαθητή/τρια, να αίρονται εμπόδια που συναντά κατά τη διδασκαλία. Οι προσαρμογές αυτές καταγράφονται και αποτελούν το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) που κατανέμει ρόλους και καθήκοντα στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς και συνυπογράφεται και από τους γονείς.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ 20240720 002
Στόχος του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης είναι να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός αυτονομίας των μαθητών/μαθητριών, τόσο σε μαθησιακό όσο και σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο, για την μετάβαση τους από την εξατομικευμένη υποστήριξη στην αυτόνομη λειτουργία τους στο πλαίσιο της τάξης.
Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/ σχόλια όχι ως “ατομικός εκπαιδευτικός” μαθητών μαθητριών, αλλά με σκοπό την ένταξη τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό το επίπεδο. Η παρέμβαση του έχει τη δυνατότητα, σε συνεργασία με τον/ τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, να αναφέρεται στον/στην μαθητή/ μαθήτρια της παράλληλης στήριξης, στις μικρο-ομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου…. Στο πλαίσιο αυτό οι εκπαιδευτικοί που εμπλέκονται στην εκπαίδευση του παιδιού ” συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολοκληρωμένη υποστήριξη των μαθητών/ μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης, καθώς και το σύνολο των μαθητών του Τμήματος. Επίσης, τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ)”. Επισημαίνεται ότι ” η εξατομικευμένη υποστήριξη δεν σημαίνει αποκλειστική διδασκαλία με τη μορφή ένας προς ένα” και ότι ” η ομάδα σχεδιασμού” έχει τη δυνατότητα να τροποποιεί ανάλογα το Ε.Π.Ε και τις ώρες υποστήριξης, με εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ. Στην εφαρμογή των διαφοροποιήσεων της διδασκαλίας συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό του σχολείου και ενημερώνεται σε τακτική βάση ο γονέας/ κηδεμόνας του/ της μαθητή/ μαθήτριας. Η εφαρμογή του θεσμού αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι ο/ η εκπαιδευτικός παράλληλη στήριξη συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης.

Η συμβολή της κάθε διεπιστημονικής μας ομάδας στην διαμόρφωση του συνολικού αριθμού των προτάσεων του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΕΥΒΟΙΑΣ για ενεργοποίηση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης αναλύεται ως εξής:
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΣΤΗΡΙΞΕΙΣ 20240720 003

Τα παιδιά με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού, το σχολικό έτος 2023-2024

Το παιδί με διαταραχή στο Αυτιστικό Φάσμα εμφανίστηκε σε 131 περιπτώσεις από τις 653 περιπτώσεις που συνολικά αξιολογήσαμε στην διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024 .
Τα παιδιά με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού είναι μια ταξινομητική κατηγορία, για ένταξη στην οποία ζητάμε γνωμάτευση παιδοψυχιάτρου. Οι σχετικές διαταραχές χωρίς να παρουσιάζουν ομοιογενή κλινική εικόνα συνεπάγονται δια βίου υποστήριξη. Αφορούν σε σημαντικές δυσκολίες στην επικοινωνία, στο λόγο, στην κοινωνική αλληλεπίδραση, αλλά και στην επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων.

ΔΑΦ 20240719 1

Η φωτογραφία αφορά σε συνάντηση με ομάδα Νηπιαγωγών για την οργάνωση ημερίδας …

Στοιχεία για τη συνάντηση της Δομής μας (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΕΥΒΟΙΑΣ) με το υπερκινητικό παιδί κατά το σχολικό έτος 2023-2024.

Το υπερκινητικό παιδί το “συναντήσαμε” σε 127 από τις 653 περιπτώσεις που συνολικά αξιολογήσαμε στην διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024 .

Οι γνωματεύσεις που συγκρότησαν οι διεπιστημονικές μας ομάδες και αφορούν σε περιπτώσεις ΔΕΠΥ κατανέμονται στο χρόνο ( ανά μήνα)  ως εξής: ( Έχουμε επιπλέον κάνει διαφοροποίηση ανά φύλο)

ΔΕΠΥ 001

Τα παιδιά που ταξινομούνται στο υπερκινητικό σύνδρομο εμφανίζουν δυσχέρεια στον έλεγχο της κίνησης του σώματός τους με αποτέλεσμα να προκύπτουν δυσκολίες σε λειτουργίες όπως η συγκέντρωση , στη μαθησιακή διαδικασία και γενικότερα στην κοινωνικοποίηση. Η είσοδος στο σχολικό πλαίσιο είναι μια κρίσιμη στιγμή για το υπερκινητικό παιδί διότι τίθεται μπροστά στο καθήκον της ένταξης στους εκπαιδευτικούς κανόνες που απαιτούν περιορισμούς τόσο στην κίνηση όσο και την άμεση ικανοποίηση της επιθυμίας.
Η «υπερκινητικότητα», όπως αναδύεται στον κόσμο μας, μοιάζει να μας «αγγίζει» όλους μας (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικούς της ψυχικής υγείας κ.λ.π). Μας παρωθεί να στρέψουμε το βλέμμα μας σε παράγοντες όπως ο ιδιαίτερα έντονος χαρακτήρας με τον οποίο εκδηλώνεται η παιδική ενόρμηση, η ασφάλεια του μητρικού δεσμού, η εμπλοκή του παιδιού με την διαδικασία του παιχνιδιού αλλά και η σχέση του με το συμβολικό (δηλαδή κατεξοχήν με το λόγο), η «απάντηση» του παιδικού ψυχισμού σε συγκρούσεις που εκδηλώνονται στο εσωτερικό της οικογενειακής δομής… Φυσικά δεν πρέπει να αφήνουμε έξω από το οπτικό μας πεδίο και παράγοντες που αποτελούν γενικότερα χαρακτηριστικά της κοινωνίας μας όπως η ταχύτητα, το στρες, ο καταναλωτισμός ως ψυχαναγκαστική επιταγή, η απουσία τάξης και ηρεμίας. Στη βάση αυτή, η φάση της «ανίχνευσης», δηλαδή η χρονική περίοδος που μεσολαβεί ανάμεσα από την παραλαβή του αιτήματος μέχρι τον ορισμό της ημερομηνίας της επίσκεψης/ραντεβού, κατά την οποία η διεπιστημονική ομάδα αντλεί πληροφορίες και συγκροτεί τον ατομικό φάκελο της περίπτωσης , αποκτά ιδιαίτερη σημασία και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα της αξιολόγησης και της παρέμβασης.

Παρακάτω παρουσιάζουμε μια κατανομή των γνωματεύσεων ΔΕΠΥ ανάλογα με το έτος γέννησης των μαθητών(διαφοροποιώντας και με βάση το φύλο)

ΔΕΠΥ 002
Από τα στοιχεία που έχουμε καταγεγραμμένα φαίνεται να έχουν «ανιχνευτεί» επαρκώς ως ΔΕΠΥ-δηλαδή να έχει συγκεντρωθεί επαρκής πληροφορία για την πιθανότητα ένταξης στην κατηγορία κατά τη διαδικασία που διενεργεί η διεπιστημονική ομάδα πριν το «ραντεβού αξιολόγησης»- 46 περιπτώσεις από το σύνολο των 127, δηλαδή το 36,3%. Το στοιχείο αυτό οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο στάδιο αυτό της διαδικασίας …
Ένα άλλο ζήτημα που ίσως θα έπρεπε να εντάξουμε στον μεθοδολογικό προβληματισμό μας, το επόμενο διάστημα, θα μπορούσε να είναι το κατά πόσο στις καταγραφές που διατηρεί η κάθε διεπιστημονική μας ομάδα- από τις επικοινωνίες της με το οικογενειακό και σχολικό πλαίσιο αλλά και με το ίδιο το «υπερκινητικό» παιδί- επιχειρεί (όλο και πιο συστηματικά) να αναζητεί και να απεικονίζει με το υποκειμενικό βίωμα του ίδιου του παιδιού, όπως αυτό εκφράζεται εξωλεκτικά (κυρίως κινητικά) αλλά και λεκτικά; Δηλαδή, ο ατομικός φάκελος της κάθε περίπτωσης εκτός από μετρήσεις, τεστ, και στοιχεία του οικογενειακού και εκπαιδευτικού πλαισίου κατά πόσο δίνει φωνή στο κάθε παιδί ξεχωριστά; Επιπλέον, θα πρέπει να αναστοχαστούμε και κατά πόσο αυτή η φωνή «συμμετέχει» στη διαμόρφωση των προτάσεών μας, για διαφοροποιήσεις στο εκπαιδευτικό και το οικογενειακό πλαίσιο, δηλαδή στο κείμενο που συντάσσουμε με τίτλο «Βασικοί Άξονες για την δημιουργία του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ)» και το οποίο συνοδεύει- χωρίς να ενσωματώνεται στην «Γνωμάτευση- Αξιολόγηση» .

Στοιχεία Δημόσιας Λογοδοσίας

Tο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης Εύβοιας (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.ΕΥΒΟΙΑΣ) είναι εκπαιδευτική δομή η οποία υπάγεται ιεραρχικά στην Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας και οι βασικοί άξονες λειτουργίας του είναι οι παρακάτω:

  •  Διερεύνηση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών των μαθητών μαθητριών.
  • Στοχευμένες εκπαιδευτικές και ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις στο επίπεδο των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Εύβοιας
  • Υποστήριξη του συνολικού έργου των σχολικών μονάδων
  • Ενημέρωση και επιμόρφωση της σχολικής κοινότητας.
  • Ευαισθητοποίηση της οικογένειας και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου.

Το οργανόγραμμα του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΕΥΒΟΙΑΣ αναπτύσσεται με 25 συνεργάτες (22 συμβούλους διαφόρων ειδικοτήτων και δύο διοικητικούς υπαλλήλους και τον προϊστάμενο). Συγκεκριμένα, η δομή μας λειτουργεί με εσωτερική τμηματοποίηση σε πέντε διεπιστημονικές ομάδες που είναι εγκατεστημένες σε χώρο που μας έχει παραχωρήσει το Νοσοκομείο στο 9ο χιλιόμετρο Χαλκίδας –Ψαχνών (τμήμα του 1ου ορόφου). Ειδικά, από το σχολικό έτος 2022-2023, έχουμε αναπτύξει μια επιπλέον λειτουργία στην πρώιμη ανίχνευση στους παιδικούς σταθμούς.
Επιπρόσθετα, συντονίζουμε το έργο των είκοσι οκτώ (28) ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών που στελεχώνουν τις ΕΔΥ που καλύπτουν τις ανάγκες 70 σχολικών μονάδων της Εύβοιας. Σε συνεργασία και με τις κατά περίπτωση λειτουργούσες Επιτροπές Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) προβαίνουμε σε σχεδιασμό και οργάνωση εξ αποστάσεως συμβουλευτικής υποστήριξης των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και των γονέων και μαθητών/τριών, που είτε έχουν αξιολογηθεί, είτε απευθύνονται προς τις υπηρεσίες τους πρώτη φορά, αξιοποιώντας τρόπους άμεσης ή έμμεσης υποστήριξης, ηλεκτρονικά (με πλατφόρμες τηλεδιασκέψεων ή email) ή με τηλεφωνική επικοινωνία.

Κατά τη συνεδρίαση του συλλόγου εκπαιδευτικού προσωπικού του ΚΕΔΑΣΥ Ευβοίας την Τετάρτη 10/7/2024, με εισήγηση του προϊσταμένου έγινε συζήτηση –αποτίμησης των ποσοτικών και ποιοτικών στοιχείων του έργου της δομής κατά το σχολικό έτος 2023-2024.

Οι λειτουργικές επιλογές μας οδήγησαν σε ένα οργανόγραμμα με διεπιστημονικές ομάδες σταθερής σύνθεσης και πεδίο αναφοράς, που η κάθε μία εργάζεται στο δικό της χώρο. Επίσης, επιδιώκουμε την υποδοχή και την ενημέρωση των εξυπηρετούμενων από το σύνολο της διεπιστημονικής ομάδας στον χώρο υποδοχής και την παραμονή τους εκεί για όσο χρόνο δεν συμμετέχουν στις διαδικασίες αξιολόγησης. Επιπλέον έχουμε προβλέψει κλιμάκωση του ωραρίου εργασίας των ομάδων και του χρόνου που καλούνται σε ραντεβού οι εξυπηρετούμενοι ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.

Η Διεπιστημονική Ομάδα με πεδίο αναφοράς τα Νηπιαγωγεία της Εύβοιας και του Παιδικούς σταθμούς.

Δομή ομάδας Ονοματεπώνυμο
Συντονίστρια Ειδική παιδαγωγός Λινάρδου Δήμητρα
Μέλος Κοινωνική λειτουργός Ρεκάρη Ελένη-Μαρία
Μέλος Ψυχολόγος Βόγκλη Μαγδαλινή

Σύντομη παρουσίαση  του αξιολογικού έργου της.ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ 20240709 2

 

Η Διεπιστημονική Ομάδα με πεδίο αναφοράς τα Δημοτικά Σχολεία της Εύβοιας εκτός του Δήμου Χαλκίδας.

Δομή ομάδας Ονοματεπώνυμο
Συντονίστρια Ειδική παιδαγωγός Σαββοπούλου Αθανασία Πολυξένη
Μέλος Κοινωνική λειτουργός Μόνου Αγγελική
Μέλος Ψυχολόγος Μπιαμή Γεωργία

Σύντομη παρουσίαση  του αξιολογικού έργου της.

ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ 20240709

Η διαδικασία που εξελίσσεται στο χώρο της δομής μας περιλαμβάνει επιμέρους στάδια όπως:

(1) την υποδοχή των εξυπηρετούμενων από την αντίστοιχη διεπιστημονική ομάδα στο χώρο υποδοχής (παρουσίαση των μελών της ομάδας, περιγραφή των βημάτων της διαδικασίας και της χρονικής της διάρκειας, εγκατάσταση σχέσης εμπιστοσύνης),

(2) ακολουθούν τα βήματα της αξιολογικής διαδικασίας,

(3) η συνεδρίαση της διεπιστημονικής ομάδας για την έκδοση της γνωμάτευσης και του κειμένου των Βασικών Αξόνων του ΕΠΕ και

(4) ολοκληρώνεται με τη συμβουλευτική ενημερωτική συνεδρία της ομάδας με τους γονείς –κηδεμόνες. Η σχέση ενδυναμώνεται με το «ξεπροβόδισμα» των εξυπηρετούμενων κατά το οποίο τους επισημαίνεται η ετοιμότητα μας να διατηρήσουμε επαφή κατά όλη τη διάρκεια τη φοίτησης του/της μαθητή μαθήτριας και να παρέχουμε κάθε χρήσιμη πληροφορία και δυνατή υποστήριξη.

Η Διεπιστημονική Ομάδα με πεδίο αναφοράς τα Δημοτικά Σχολεία του Δήμου Χαλκίδας.

Δομή ομάδας Ονοματεπώνυμο
Συντονίστρια  Ειδική παιδαγωγός Τερτίπη Ελένη
Μέλος Κοινωνική λειτουργός Μουστάκα Κωνσταντίνα
Μέλος Ψυχολόγος Καραγιάννη Παρασκευή

Σύντομη παρουσίαση  του αξιολογικού έργου της.

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ 20240709 1

ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΧΑΛΚΙΔΑΣ 20240709

 

ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΧΑΛΚΙΔΑΣ 20240709 1

Η Διεπιστημονική Ομάδα με πεδίο αναφοράς την Α Γυμνασίου των Γυμνασίων της Εύβοιας.

 

Δομή ομάδας Ονοματεπώνυμο
Συντονίστρια Ειδική παιδαγωγός (Δασκάλα) Ηλιοπούλου Αγλαΐα
Μέλος Ειδική παιδαγωγός (φιλόλογος) Δημητρίου Ελένη
Μέλος Κοινωνική λειτουργός Τσιγαρίδα Μαρία
Μέλος Ψυχολόγος Μασούρη Κωνσταντίνα

Σύντομη παρουσίαση  του αξιολογικού έργου της.

ΜΕΤΑΒΑΣΗ 20240709

Η Διεπιστημονική Ομάδα με πεδίο αναφοράς της Δευτεροβάθμιας Εύβοιας.

Δομή ομάδας Ονοματεπώνυμο
Συντονιστής  Ειδικός παιδαγωγός  (φιλόλογος) Λαδόπουλος Ευστράτιος
Μέλος ειδικός παιδαγωγός  (μαθηματικός) Πασχαλίδης Χρήστος
Μέλος Κοινωνική λειτουργός Σβολιαντοπούλου Χάιδω
Μέλος Ψυχολόγος Κατσαρή Αργυρούλα

Σύντομη παρουσίαση  του αξιολογικού έργου της.

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ 20240709

Ψυχολόγος με αντικείμενο την ανίχνευση και την οργάνωση των παρεμβάσεων στο πεδίο

Ειδικότητα Ονοματεπώνυμο
Ψυχολόγος Καρυστινός Ανδρέας

Ειδικότητες που συμπληρώνουν την σύνθεση των διεπιστημονικών ομάδων ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε περίπτωσης

Ειδικότητα Ονοματεπώνυμο
Λογοθεραπεύτρια Σταμάτη Νίκη
Εργοθεραπεύτρια Τσουκνίδα Αναστασία
Φυσικοθεραπεύτρια Σπανού Σπυριδούλα
Λογοθεραπεύτρια Παγάνη Γεωργία

 

Γραμματειακή Υποστήριξη

Ειδικότητα Ονοματεπώνυμο
Μόνιμη Διοικητική Υπάλληλος Φουσέκα Ελένη
Αποσπασμένη μόνιμη Εκπαιδευτικός  Μπακάλη Ελευθερία

Συνολική παρουσίαση της ροής των αξιολογήσεων και αιτήματα που “διευθετήθηκαν” χωρίς να φτάσουν στο στάδιο του «ραντεβού αξιολόγησης». Ποσοτική περιγραφή
ΔΙΕΥΘΕΤΗΘΗΚΑΝ 20240709
Η ροή των αιτημάτων κατά το σχολικό έτος 2023-2024

ΑΙΤΗΜΑΤΑ 20240709

Συνάντηση-Συζήτηση με τις νηπιαγωγούς των Νηπιαγωγείων της Νέας Αρτάκης και του Βατώντα της Χαλκίδας.

20240529 183243Την Πέμπτη 29-05-2024 συναντηθήκαμε, ως ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Εύβοιας, με τις με τις νηπιαγωγούς των Νηπιαγωγείων της Νέας Αρτάκης και του Βατώντα της Χαλκίδας σε χώρο του «Παλιού Δημαρχείου» Οι συναντήσεις αυτές έχουν περιοδικό χαρακτήρα και αφορούν ομάδες  όμορων νηπιαγωγείων.

Τη θεματολογία και τη σύνθεση την προσδιορίζουν συνήθως οι ίδιες οι νηπιαγωγοί φυσικά στο πλαίσιο της συνεργασίας μας. Η εστίαση -αυτή τη φορά- αφορούσε σε όσα νήπια μεταβαίνουν από τον Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό με επίκεντρο την έννοια της «Ετοιμότητας».

Η Διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΑΣΥ Εύβοιας που εστιάζει –έχει πεδίο αναφοράς- την προ-Δημοτική εκπαίδευση, έχει προγραμματίσει και επισκεφθεί, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους πολλά νηπιαγωγεία της ευρύτερης περιοχής σε συνεργασία με την οικεία σχολική σύμβουλο και μάλιστα πάνω από μια φορά τον καθένα.20240529 190936

Συζήτησε και με τις εκπαιδευτικούς των νηπιαγωγείων, εντόπισε μέσω της παρατήρησης στο πεδίο το τμήμα του μαθητικού πληθυσμού που πιθανά χρειάζεται υποστηρικτικές υπηρεσίες και σχήματα, επικοινώνησε σε συμβουλευτικό πλαίσιο με τους γονείς, υποδέχθηκε και διαχειρίστηκε τα αιτήματα της κάθε οικογένειας για εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη.

Φυσικά, η συζήτηση μας ξεκίνησε με την απολογιστική παρουσίαση των στοιχείων της εν λόγω δράσης από τη συστηματική έναρξή της τον Σεπτέμβριο του 2023 μέχρι την ημέρα της συνάντησης.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΑΙΤΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Α Κ Σ Α Κ Σ
ΠΡΩΪΜΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ 16 5 21 23 4 27 -6
ΠΡΟΝΗΠΙΑ 34 13 47 24 9 33 +14
ΝΗΠΙΑ 42 26 68 65 29 94 -26
ΣΥΝΟΛΟ 92 44 136 112 42 154 -18
Α Κ Σ
ΕΠΑΝΑΦΟΙΤΗΣΗ 17 8 26
ΡΥΘΜΟΣ
Α Κ Σ ΣΥΝΟΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΩΝ 136 19,43
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ 23 16 39 ΣΥΝΟΛΟ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ 154 22
ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ 19 13 32
ΕΙΔΙΚΟ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ (ΕΒΠ) 6 5 11
Α Κ Σ
ΣΜΕΑΕ 17 8 25

Η σχολική ετοιμότητα αποτελεί ένα σημαντικό θέμα για τα παιδιά που ετοιμάζονται να ξεκινήσουν το δημοτικό σχολείο.

20240529 180259

Τι είναι η σχολική ετοιμότητα; Η σχολική ετοιμότητα αφορά το απαραίτητο επίπεδο ωριμότητας του παιδιού κατά τη στιγμή της έναρξης της φοίτησής του στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου. Περιλαμβάνει την έτοιμοτητά του στους εξής τομείς:

    • Σωματικός: Περιλαμβάνει την ικανότητα να κρατά το στυλό, να κόβει χαρτί, να χρησιμοποιεί την τουαλέτα, και να ανταποκρίνεται στις σωματικές απαιτήσεις του σχολείου.
    • Γνωστικός: Περιλαμβάνει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται, να επεξεργάζεται πληροφορίες και να ανταποκρίνεται στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις.
    • Κινητικός: Περιλαμβάνει την ικανότητα να κινείται, να συμμετέχει σε δραστηριότητες, και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της τάξης.
    • Κοινωνικός: Περιλαμβάνει την ικανότητα να συνεργάζεται με άλλα παιδιά, να αντιλαμβάνεται τους κοινωνικούς κανόνες, και να επικοινωνεί με τους συμμαθητές του.
    • Συναισθηματικός: Περιλαμβάνει την ικανότητα να αντιμετωπίζει συναισθηματικές καταστάσεις

Ειδικότερα θα λέγαμε ότι: Η κοινωνική ετοιμότητα αφορά την ικανότητα του παιδιού να συνεργάζεται με άλλα παιδιά και να αντιλαμβάνεται τους κοινωνικούς κανόνες. Οι νηπιαγωγοί και οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες μέσω παιχνιδιών, συνεργατικών δραστηριοτήτων και συζητήσεων. Ενώ η Συναισθηματική Ετοιμότητα  αφορά την ικανότητα του παιδιού να αντιμετωπίζει συναισθηματικές καταστάσεις. Οι νηπιαγωγοί και οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά να αναπτύξουν αυτήν την ετοιμότητα μέσω συζητήσεων, αναγνώρισης συναισθημάτων και ενθάρρυνσης της αυτοεκφραστικότητας.

 

Πρώιμη ανίχνευση στα παιδιά που δέχονται τις υπηρεσίες των παιδικών σταθμών της ευρύτερης περιοχής της Χαλκίδας.

Την Τετάρτη 22-05-2024 συναντηθήκαμε, ως ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Εύβοιας, με τις εργαζόμενες στους Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου Χαλκιδέων. Συζητήσαμε από τις 17:00 έως στις 20:30 για τα αναπτυξιακά ορόσημα των μικρών εξυπηρετούμενων στις σχετικές δομές, μερικές προτάσεις για την παιδαγωγική οργάνωση του πλαισίου, τα χαρακτηριστικά του ΔΕΠΥ και μερικές στρατηγικές συμπερίληψης των υπερκινητικών παιδιών.20240522 172742 b

 

Οι συναντήσεις αυτές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν περιοδικά σταθερές με επικαιροποιημένη κάθε φορά θεματολογία και σύνθεση και πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας μας, τα δύο τελευταία σχολικά έτη, με στόχο την πρώιμη ανίχνευση δυσκολιών, τη συμβουλευτική επικοινωνία με το οικογενειακό πλαίσιο και τη δημιουργία σχημάτων υποστήριξης παιδιών που φοιτούν στους παιδικούς σταθμούς με ιδιαίτερη εστίαση σε όσα μεταβαίνουν από τον παιδικό σταθμό στο νηπιαγωγείο.

Στην πραγματικότητα, μια από τις διεπιστημονικές μας ομάδες,  αυτή που εστιάζει –έχει πεδίο αναφοράς- την προΔημοτική εκπαίδευση, έχει προγραμματίσει και ήδη επισκεφθεί εξαντλητικά όλους τους παιδικούς σταθμούς (δημοτικούς ,εποπτευόμενους και ιδιωτικούς) της περιοχής των Δήμων Χαλκίδας και Διρφύων Μεσσαπίων και μάλιστα πάνω από μια φορά τον καθένα.20240522 174727 Συζήτησε και με το προσωπικό των σχετικών δομών, εντόπισε μέσω της παρατήρησης στο πεδίο το τμήμα του μαθητικού πληθυσμού που πιθανά χρειάζεται υποστηρικτικές υπηρεσίες και σχήματα, επικοινώνησε σε συμβουλευτικό πλαίσιο με τους γονείς, υποδέχθηκε και διαχειρίστηκε τα αιτήματα της κάθε οικογένειας για εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη με την εγγραφή στο νηπιαγωγείο.

20240522 181800

 

 

Φυσικά, η συζήτηση μας ξεκίνησε με την απολογιστική παρουσίαση των στοιχείων της εν λόγω δράσης από τη συστηματική έναρξή της τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι την ημέρα της συνάντησης.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ Α Κ Σ
ΕΤΟΣ 2023 22 13 35
ΕΤΟΣ 2024 7 2 9
ΔΙΕΥΘΕΤΗΘΗΚΑΝ 11 2 13
ΣΕ ΑΝΑΜΟΝΗ 15 2 17
ΣΥΝΟΛΟ 55 19 74

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ Α Κ Σ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ  ΑΚΟΗΣ 1 1 2
ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΗ ΑΝΩΡΙΜΟΤΗΤΑ 1 2 3
ΔΑΦ 15 6 21
ΔΕΠΥ 2 0 2
ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ 1 1 2
ΝΥ 0 1 1
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ 5 2 7
ΣΥΝΔΡΟΜΑ 2 1 3
ΣΥΝΟΛΟ 27 14 41

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

ΠΑΡΟΧΕΣ Α Κ Σ
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ 9 4 13
ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ 5 4 9
ΕΒΠ 2 1 3
ΣΜΕΑΕ 9 2 11
ΣΥΝΟΛΟ 25 11 36

Η πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι ένα σημαντικό θέμα που αφορά την υγεία και την εκπαίδευση των παιδιών. Μερικές βασικές αρχές και οφέλη αυτής της διαδικασίας:

  1. 20240522 172708 bΤι είναι η πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών; Η πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών αφορά την αναγνώριση προβλημάτων στην ανάπτυξη των παιδιών σε νεαρή ηλικία, προτού εισέλθουν στο νηπιαγωγείο. Στόχος είναι να προληφθούν πιθανά προβλήματα και να παρέχεται έγκαιρη υποστήριξη.
  2. Οφέλη της πρώιμης ανίχνευσης:
    • Έγκαιρη παρέμβαση: Η πρώιμη ανίχνευση επιτρέπει την άμεση παρέμβαση σε περιπτώσεις που απαιτούν υποστήριξη. Αυτό βοηθά στη βελτίωση των δεξιοτήτων του παιδιού και την πρόληψη περαιτέρω προβλημάτων.
    • Κοινωνική ένταξη: Η πρώιμη ανίχνευση βοηθά στην έγκαιρη αναγνώριση παιδιών που χρειάζονται ειδική προσοχή. Αυτό διασφαλίζει ότι τα παιδιά θα έχουν την κατάλληλη υποστήριξη για να συμμετέχουν πλήρως στην κοινωνία.
    • Οικογενειακή ενημέρωση: Η πρώιμη ανίχνευση παρέχει στις οικογένειες πληροφορίες για την ανάπτυξη του παιδιού τους και τις πιθανές ανάγκες του.

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ,ΕΙΔΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ

Την Πέμπτη 16/05/2024 στείλαμε, ως ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΕΥΒΟΙΑΣ, στις σχολικές μονάδες της Εύβοιας -σε μορφή word -ένα πρότυπο ΕΤΗΣΙΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ_ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ το οποίο θα  διευκολύνει αναφορικά με την περίπτωση Α.1.2. ΕΓΚΥΚΛ. ΠΑΡΑΛ. ΣΤΗΡΙΞΗΣ 2024-25 . Στο έντυπο έχουμε ήδη ενσωματωμένο το καινούργιο λογότυπο του ΕΣΠΑ και προβλέψαμε χώρο για «το μοναδικό εμπιστευτικό πρωτόκολλο ανά μαθητή μαθήτρια» , όπως απαιτεί η εγκύκλιος. Το έγγραφο αυτό διαβιβάζεται20240328 133917 01   προς το αρμόδιο ΚΕΔΑΣΥ με ευθύνη της σχολικής μονάδας, με το διαβιβαστικό (Υπόδειγμα 3) της Εγκυκλίου, ενώ τα υπόλοιπα έγγραφα που ορίζει η Εγκύκλιος, κατευθύνονται προς την αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

Ειδικότερα επισημαίνουμε την προσοχή  στα παρακάτω σημεία της εγκυκλίου:
1.        Οι αιτήσεις για «παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση» υποβάλλονται στη Διεύθυνση του σχολείου και μέσω της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης διαβιβάζονται στη Διεύθυνση ΕΑΕ του ΥΠΑΙΘΑ για έγκριση και προγραμματισμό εκτέλεσης.
2.        Η αίτηση (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ 1 Α) υποβάλλεται στη σχολική μονάδα στην οποία πρόκειται να φοιτήσει ο/η μαθητής /μαθήτρια κατά το διδακτικό έτος 2024-2025, εφόσον έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες διαδικασίες εγγραφής/μετεγγραφής σε αυτή σύμφωνα με τα ισχύοντα.
3.        Έγκριση για παροχή «παράλληλη στήριξης συνεκπαίδευσης» για το διδακτικό έτος 2024 -2025 κατόπιν αιτήματος του/ της γονέα κηδεμόνα, αφορά σε μαθητές /τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που φοιτούν σε σχολικές μονάδες του δημοσίου αρμοδιότητας του ΥΠΑΙΘΑ, για τους οποίους έχει  εκδοθεί ανάλογη γνωμάτευση εισήγηση από το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή από Ειδικές Διαγνωστικές Επιτροπές Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α) της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, η οποία βρίσκεται σε ισχύ και καλύπτει το διδακτικό έτος 2024-2025.
4.     «Παιδαγωγική έκθεση αξιολόγησης»: Για τις περιπτώσεις μαθητών-τριών που αιτούνται ανανέωση παροχής «παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης», ανεξάρτητα από την υλοποίησή της ή όχι τα προηγούμενα σχολικά έτη, απαιτείται η σύνταξη παιδαγωγικής έκθεσης αξιολόγησης από τον εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης -συνεκπαίδευσης ή και από τον εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία λαμβάνει ένα μοναδικό εμπιστευτικό αριθμό πρωτοκόλλου ανά μαθητή/τρια και διαβιβάζεται προς το αρμόδιο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με ευθύνη της σχολικής μονάδας που φοιτά ο μαθητής/τρια. Εφιστούμε την προσοχή στο μοναδικό αριθμό εμπιστευτικού πρωτοκόλλου ανά παιδαγωγική έκθεση αξιολόγησης εκάστου μαθητή καθώς αποτελεί μέρος του φακέλου του και οφείλει να καταχωρίζετε ξεχωριστά.

Συμπερασματικά η έκθεση αναφέρεται στους στόχους του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) του μαθητή/τριας, περιγράφει και αξιολογεί την πορεία υλοποίησης του προγράμματος(ΕΠΕ). Επίσης κάνει προτάσεις για το επόμενο έτος.

ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

20240326 094016Ο θεσμός της παράλληλης στήριξης δεν ταυτίζεται μόνο με τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης αλλά εμπλέκει σε σχήμα συνεργασίας όλους, όσοι ασχολούνται και συμβάλλουν στην εκπαίδευση του/της μαθητή /μαθήτριας.
Το συνεργατικό αυτό σχήμα λειτουργεί με βάση το εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης (ΕΠΕ) το οποίο κωδικοποιεί τους στόχους, τα μέσα, τα χρονοδιαγράμματα και τις μεθόδους της συνεργασίας αυτής.

Για την ανανέωση της πίστωσης του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης  εκτός από την αίτηση του γονέα θεωρούμε, ως ΚΕ.Δ.ΑΣ.Υ. ΕΥΒΟΙΑΣ, απαραίτητο να συνταχθεί και να υποβληθεί στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. “ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ” για κάθε μαθητή/ μαθήτρια που υποστηρίζεται από το θεσμό αυτό.
Η παράλειψη  υποβολής της σχετικής έκθεσης αποτελεί ρητό εμπόδιο για την ανανέωση της πίστωσης και επομένως εκθέτει το σχολικό οργανισμό στον κίνδυνο να μην ενισχυθεί την επόμενη σχολική χρονιά με εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής(εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης).

Με βάση τα παραπάνω, στο πλαίσιο της ΕΔΥ (σε περίπτωση που δεν υπάρχει ΕΔΥ της ομάδας παρέμβασης, δηλαδή των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται με τη διαδικασία εκπαίδευσης του/της μαθητή μαθήτριας)  και φυσικά με πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού της παράλληλης στήριξης, συμπληρώνεται το πρότυπο της ΕΤΗΣΙΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ_ΚΕΔΑΣΥ ΕΥΒΟΙΑΣ

Διαδικασία αξιολόγησης μαθητή από το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

Άρθρο 54, νομος 4823/ 2021 (σε αντικατάσταση του άρθρου 5, νόμος 3699/ 2008)

  • Α φάση (παράγραφος 4): α) αρχικά πραγματοποιείται συστηματική εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη μέσα τη γενική σχολική τάξη του μαθητή, για τον οποίο υπάρχουν ενδείξεις ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες μάθησης ή άλλου ψυχοκοινωνικό τύπου δυσκολίες. Στο πλαίσιο αυτό ο σύλλογος διδασκόντων συνεργάζεται με την Ε.Δ.Υ. ή το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και τους συμβούλους εκπαίδευσης, κατά τον λόγο των αρμοδιοτήτων τους, για την ενδυνάμωση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού της τάξης, διαφοροποιημένη διδασκαλία, εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης και ψυχοκοινωνική υποστήριξη του μαθητή ή και των γονέων ή κηδεμόνων του.
  • Β φάση: β) Οι μαθητές που τεκμηριωμένα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν εμπόδια συμμετοχής στη μαθησιακή διαδικασία παραπέμπονται από τη Ε.Δ.Υ., όπου λειτουργεί, ή από τον σύλλογο διδασκόντων, μετά από γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, στην οποία φοιτά ο μαθητής, στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ, με τη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων τους, για βγει η επιστημονική αξιολόγηση και έκδοση αξιολογικής έκθεσης, καθώς και Ε.Π.Ε