Το Blog της λέσχης ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας του Γυμνασίου Σούδας.
Κυριακή 13 Ιανουαρίου
Άλλη μία πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση έφτασε στο τέλος της! Και την χαρακτηρίζω ενδιαφέρουσα μιας και κάναμε μια πρώτη εισαγωγή στην ιστορία της λογικής (μέρος α) και πώς αυτή εξελίχθηκε με το πέρασμα των χρόνων. Μιλήσαμε αναλυτικά για τις απαρχές της λογικής που εκτείνεται σε τρία βασικά πεδία, α) τα μαθηματικά, β) τη φιλοσοφία και γ) τη καθημερινή επιχειρηματολογία κυρίως στον πολιτικό και δικαστικό στίβο. Σαφώς δεν παραλείφθηκε η αναφορά στον ορισμό της καθώς και τον θεμελιωτή της τον Αριστοτέλη. Πιο συγκεκριμένα, αναφερθήκαμε στις απόψεις που είχαν για την λογική κάποιοι μαθηματικοί όπως ο Θαλής ο Μιλήσιος, οι Πυθαγόρειοι, ο Ευκλείδης στο χώρο των Μαθηματικών. Όμως και στο χώρο της φιλοσοφίας δεν ήταν μόνο ο Αριστοτέλης που μίλησε για τη λογική, αλλά και ο Πλάτωνας. Μαζί με τους τελευταίους και οι Μεγαρίτες με τους Στωϊκούς φιλοσόφους ήταν αυτοί που προσπάθησαν να εξηγήσουν τη λογική με βάση τα καθημερινά επιχειρήματα. Σε επόμενες συναντήσεις θα αναφερθούμε στο δεύτερο και τρίτο μέρος της ιστορίας της λογικής. Όσον αφορά το βιβλίο μας, διαβάσαμε και συζητήσαμε πάνω στη μεταμόρφωση του θείου Πέτρου και μέσα από μικρά αποσπάσματα ταινιών (video 1, video2) είδαμε τη σχέση του θείου Πέτρου με το σκάκι. Αυτά για την ώρα!!! Θα επανέλθουμε με μία καινούργια και γεμάτη γνώση συνάντηση στο επόμενο ραντεβού μας!!!
Κυριακή 20 Ιανουαρίου
Σε αυτή τη συνάντηση, όπως και σε κάθε συνάντηση φύγαμε με γεμάτα τα κεφάλια μας από γνώση και πληροφορίες για τα μαθηματικά και ότι τα περιβάλλει. Και μιας και μιλάμε για μαθηματικά, δεν είναι δυνατόν να μην μιλήσουμε για τη λογική που είναι άμεσα συνδεδεμένη μαζί τους. Στην προηγούμενη συνάντηση είχε γίνει μια πρώτη εισαγωγή στην ιστορία της λογικής. Αυτή τη φορά λοιπόν προσθέσαμε παραπάνω πληροφορίες στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις μας μέσα από την παρουσίαση του δεύτερου μέρους της ιστορίας της λογικής. Πιο αναλυτικά, μιλήσαμε για τη στωική λογική αλλά και για ορισμένα παράδοξα που δημιουργήθηκαν στην πορεία της λογικής. Πρώτα από όλα, μάθαμε για τη σχολή των Στωικών και την ίδρυση της και τις αντιθέσεις που είχε η λογική της με εκείνη του Αριστοτέλη. Έπειτα, ορίσαμε την λογική των προτάσεων και είδαμε τι συμβαίνει με τα παράδοξα όπως για παράδειγμα του Ζήνωνα και του Russell. Μάλιστα, όσον αφορά του Ζήνωνα παρακολουθήσαμε ένα σύντομο βίντεο για την πλήρη κατανόηση των παραδόξων. Επιπλέον, ανατέθηκε στους μαθητές η παρουσίαση μιας σύντομης ιστορικής αναδρομής της πορείας του σκακιού. Τέλος, αναλύσαμε ασκήσεις λογικής γιατί ότι μας λένε… δεν είναι πάντα σωστό!!!
Κυριακή 27 Ιανουαρίου
Σήμερα ασχοληθήκαμε με διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα που πιστεύω τράβηξαν την προσοχή μας. Αναλυτικότερα αναφερθήκαμε πολύ στο σκάκι καθώς αυτή η δραστηριότητα συναντάται στο βιβλίο μας και έχει σπουδαίο ρόλο. Παρακολουθήσαμε λοιπόν διάφορα video σχετικά με αυτό, καθώς κι ένα ερωτικό τραγούδι
(ποίημα του Μ. Αναγνωστάκη «Το σκάκι») που συνδυάζει τα κομμάτια σε ένα σύνολο. Επίσης μας έγινε μια παρουσίαση από το μαθητή Γιάννη Καποκάκη για το σκάκι.
Είδαμε τι τελικά είναι το σκάκι πως παίζεται και αναλύσαμε τις κινήσεις των κομματιών μέσα στο χώρο των 64άρων τετραγώνων. Το βασικότερο είναι πως κάναμε μια ιστορική αναδρομή στην ιστορία του πως εξελίχθητε και πώς άλλαξε μέσα στο χρόνο. Μας παρουσιάστηκαν και μερικοί από τους επίσημους πρωταθλητές (γκράν μετρ). Ακόμα είδαμε και το τρίτο μέρος της λογικής ολοκληρώνοντας έτσι αυτό το κομμάτι, ενώ λύσαμε και διάφορους γρίφους λογικής. Τέλος, ανατέθηκε το διάβασμα του υπολοίπου βιβλίου καθώς από την επόμενη φορά τελειώνει το βιβλίο κι αρχίζει .. η συζήτηση!!!
Συντάκτης: Γιάννης Καποκάκης
Κυριακή 20 Ιανουαρίου
Για σήμερα ο καθηγητής μας, μας είχε ετοιμάσει το δεύτερο μέρος της κατανόησης της λογικής του βιβλίου μας (Λογική+Παράδοξα μέρος Β’) και αφότου μάθαμε για τα παράδοξα: του φαλακρού, του ψευδόμενου και διάφορα περί λογικής, είδαμε ένα βίντεο για τον «αγώνα» του Αχιλλέα με την χελώνα, που δεν βασίζεται σε πραγματικά λογικά γεγονότα. Αργότερα μας εξήγησε ο καθηγητής μας, για το πώς μπορούμε να ξεχωρίζουμε μια ορθή πρόταση και βέβαια τι είναι μια ορθή πρόταση. Ύστερα ξεχωρίσαμε μερικές προτάσεις σε έγκυρες και ορθές και μας δώσανε για «δωράκι» ….κι άλλους γρίφους Μαθηματικής Λογικής. Ουφ!!!
Συντάκτρια: Φιλιππίνα Φάμα
Αφήστε μια απάντηση