Διδασκαλία και παιδαγωγική σχέση. H συμβουλευτική των Τριών
Ιεραρχών και η Παιδαγωγική του Προσώπου.Χατζηγεωργιάδου, Σ., & Σαΐτης, Κ. (2012). Διδασκαλία και παιδαγωγική σχέση. H
συμβουλευτική των Τριών Ιεραρχών και η Παιδαγωγική του Προσώπου. Τα Εκπαιδευτικά,
103-104, 263-276. ISSN 1792-7102 https://www.siatistanews.gr/taekpaideutika/html/katalogos_02.html#21
Συμμετοχή στο TeachMeet #1
του Mooc του ΙΕΠ
“Μαθαίνουμε ψηφιακά, διδάσκουμε ψηφιακά-Α βάθμια”
https://www.youtube.com/live/LZwwDugzQ-Y?feature=share
Νέες Τεχνολογίες – Σενάρια και έρευνα
Το Web2 στην Προσχολική Εκπαίδευση: Το ψηφιακό ταξίδι του νερού με το μοντέλο IDEO
Περίληψη
Το άρθρο αφορά στην εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων Web2 με σκοπό την υλοποίηση εκπαιδευτικού σεναρίου για την προσέγγιση της έννοιας «Ο κύκλος του νερού». Το σενάριο δομήθηκε βάσει του νέου τύπου εκπαιδευτικών σεναρίων για τη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, ενώ κατά την εφαρμογή του αξιοποιήθηκε το μοντέλο IDEΟ (2012), το οποίο αφορά στην εφαρμογή του design thinking στην εκπαίδευση. Εφαρμόστηκε σε τρεις τάξεις νηπιαγωγείου (60 παιδιά), ενώ παρουσιάζονται δειγματοληπτικά εργασίες και από τα τρία νηπιαγωγεία. Τα αποτελέσματα του αναστοχασμού της υλοποίησης παρουσιάζουν μια αξιόλογη πορεία εργασίας, με κατάλληλο χειρισμό των εναλλακτικών αντιλήψεων των παιδιών και εμπλουτισμό των πρότερων γνώσεών τους για το θέμα. Η προστιθέμενη αξία της χρήσης του διδακτικού υλικού, των επιλεγμένων λογισμικών και ψηφιακών πόρων στο συγκεκριμένο θέμα εκφράστηκε από τα παιδιά στα πλαίσια των μεταγνωστικών δραστηριοτήτων και αποτέλεσε σημαντικό ισχυρό στοιχείο στην επιτυχημένη εφαρμογή του εκπαιδευτικού σεναρίου.
https://blogs.sch.gr/irisofia/files/2023/06/6.2.1-Xατζηγεωργιάδου-Τόζιου-Ρατκίδου-2020.pdf
Διερευνητική μάθηση στο νηπιαγωγείο για τη διδασκαλία μαθηματικών εννοιών με τη συμβολή ψηφιακών και ρομποτικών εργαλείων
Περίληψη
Το άρθρο αφορά στην υλοποίηση προγράμματος διερευνητικής μάθησης για τη διδασκαλία των χωρικών εννοιών μπρος, πίσω, δεξιά και αριστερά, καθώς και της έννοιας της διαδρομής, με τη χρήση ψηφιακών και ρομποτικών εργαλείων. Συγκεκριμένα, στο παρόν πρόγραμμα αξιοποιήθηκε το επιδαπέδιο ρομπότ BeeBot, το λογισμικό Οπτικού Προγραμματισμού Scratch, και διαδραστικός πίνακας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του προγράμματος ακολούθησε μία τροποποιημένη διαδοχή, τεσσάρων βημάτων δύο μοντέλων διερευνητικής μάθησης (Ματσαγγούρας, 2000• Kolb, 2014), επιχειρώντας την προσαρμογή τους στα δεδομένα της προσχολικής εκπαίδευσης. Σε κάθε φάση του προγράμματος αξιοποιήθηκαν λογισμικά με στόχο την αλλαγή του πλαισίου αναφοράς των παιδιών κατά την κίνηση αντικειμένου στον χώρο, πρώτα τον τρισδιάστατο και έπειτα τον δισδιάστατο (ψηφιακό). Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε τρεις τάξεις νηπιαγωγείου (60 παιδιά) 5 έως 6 ετών και τα αποτελέσματα του προγράμματος παρουσιάζουν σε ικανοποιητικό βαθμό την ανάπτυξη δεξιοτήτων αναπαράστασης της μαθηματικής γνώσης στο ψηφιακό περιβάλλον, μέσα από τις ομαδικές και ατομικές διερευνητικού τύπου δραστηριότητες.
https://blogs.sch.gr/irisofia/files/2023/06/6.2.1.1.Ρατκιδου-Τόζιου-Χατζηγεωργιάδου-2022.pdf
Using tablets in free play: The implementation of the digital play framework in Greece
Abstract
The use of tablets in a Greek kindergarten class (16 children aged 4–5) under the digital play framework (Bird & Edwards, 2015) is explored in this study. The Vygotskian framework was adapted with permission in the Greek language and socio-cultural context. The aim was to understand children’s use of new, touchscreen technologies, but also to identify a useful way to observe the progression of that engagement. The project lasted for 4 months and children were observed ten times (written and video recorded observations). Children were observed in pairs or small groups during their free play with the tablets. Findings suggest that the adapted framework was particularly helpful, when observing children, but could benefit from more flexibility and a less linear structure. Children went through the different stages of the framework using social scaffolding as their most dynamic strategy. This study is significant as it reports on an underexplored context going through a range of social and political transformations (Greece), but also because it provides further insights on how to more efficiently document and assess children’s play with technology.
Δημοσιευμένες Έρευνες και προγράμματα
The effectiveness of a pilot intervention program of Physical Education in Multicultural Preschool Education
Abstract
Research findings related to contemporary multicultural preschool education in Greece show the disadvantaged position of non-native children of preschool age, who appear to have low social status and acceptance, higher indices of loneliness and social dissatisfaction compared with their native peers, as well as increased disruptive behavior. On the hypothesis that a suitably designed Physical Education [P.E] program with emphasis on a music and kinetic content and dramatization of movements, based on intercultural material, can contribute to the improvement of communication and relations among the children and to the acceptance of cultural diversity, a pilot intervention program was implemented in five multicultural nursery schools in Thessaloniki, Greece, for a month. There were 84 preschoolers participating in the program (Boys=34, Girls=50), 34 of whom were non-native (Boys=14, Girls=20). To evaluate the intervention, the tools used were: the Teacher Assessment of Social Behavior questionnaire, the Loneliness and Social Dissatisfaction Questionnaire for preschoolers by Cassidy and Asher (1992), as well as systematic observation of the children’s performance. The results confirmed the hypothesis, showing a decrease of aggressive and disruptive behavior and a simultaneous strengthening of cooperative behavior in children participating in the program.
Κινητική ανάπτυξη μέσα από ένα διαθεματικό πρόγραμμα φυσικής αγωγής και παιδικής λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο
Περίληψη
Σκοπός της έρευνας είναι η αξιολόγηση της επίδρασης ενός διαθεματικού προγράμματος Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) μέσω της παιδικής λογοτεχνίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η προσέγγιση αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων μέσα από αφήγηση επιλεγμένων λογοτεχνικών κειμένων, ως ερεθισμάτων κινητικής εξερεύνησης, έκφρασης και επικοινωνίας. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 50 νήπια (29 αγόρια και 21 κορίτσια) χωρισμένα τυχαία σε τρεις ομάδες, μία ομάδα παρέμβασης και δύο ομάδες ελέγχου. Η ομάδα παρέμβασης περιελάμβανε 18 νήπια Μ.Ο.: 70.7 , η α’ ομάδα ελέγχου 16 νήπια Μ.Ο.:69.8 και η β’ ομάδα ελέγχου 16 νήπια Μ.Ο.:60.8. Το παρεμβατικό
πρόγραμμα εφαρμόσθηκε στην ΟΠ, διήρκησε 2 μήνες με συχνότητα 2 φορές την εβδομάδα και περιελάμβανε 16 σαρανταπεντάλεπτες οργανωμένες δραστηριότητες. Η α΄ΟΕ παρακολούθησε 16 σαρανταπεντάλεπτες οργανωμένες δραστηριότητες ΦΑ, σύμφωνες με το αναλυτικό πρόγραμμα, ενώ η β’ ΟΕ δεν παρακολούθησε συγκεκριμένο πρόγραμμα, ενώ ασχολήθηκε με ελεύθερο κινητικό παιχνίδι αντίστοιχου χρόνου. Για την αξιολόγηση της κινητικής απόδοσης των παιδιών χρησιμοποιήθηκε, πριν και μετά την παρέμβαση η δέσμη
Karlsruher Motorik – Screening 4 – 6 (Bös, Bappert, Tittlbach, & Woll, 2004). Η ανάλυση των αποτελεσμάτων ανέδειξε τη βελτίωση της ΟΠ και της α΄ ΟΕ σε τρεις από τις τέσσερις μεταβλητές και της β΄ ΟΕ σε μία, αλλά η ΟΠ υπερείχε στατιστικά σημαντικά σε δύο μεταβλητές (στο άλμα χωρίς φόρα και στη δίπλωση κορμού) συγκριτικά, τόσο με την α΄ ΟΕ, όσο και με την β΄ ΟΕ. Συμπερασματικά, η βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων ήταν συνολικά μεγαλύτερη στην ΠΟ σε σύγκριση με τις δύο ΟΕ και το διαθεματικό πρόγραμμα αξιολογείται θετικά.
Υλοποιημένα εκπαιδευτικά σενάρια
Σχεδιασμός θεματικής προσέγγισης μιας έννοιας («ρούχα») υπό το πρίσμα των εμπειρικών ευρημάτων της Γνωστικής Ψυχολογίας
Περίληψη
Σύμφωνα με ευρήματα των ερευνών στη μνήμη, η γνώση αποτελεί σύνθεση δικτύων γύρω από κυρίαρχες έννοιες που διαμορφώνονται από τον κοινωνικό περίγυρο του ατόμου. Η κοινωνικά καθορισμένη γνώση, λοιπόν, προωθείται σημαντικά μέσω της διερεύνησης θεμάτων και της επίλυσης προβλημάτων που έχουν αξία για τους μαθητές. Στο πλαίσιο του σχεδιασμού της θεματικής προσέγγισης μιας έννοιας στον
χώρο του Νηπιαγωγείου η ανάλυση των στόχων των δραστηριοτήτων γίνεται με γνωστικούς όρους. Σκοπός μας είναι η διερεύνηση της έννοιας «ρούχα» με διαθεματικό τρόπο, καθώς και η εμπλοκή των νοητικών λειτουργιών με έμφαση στη μνήμη κατά τη μαθησιακή διαδικασία.
Πρόγραμμα Μουσειακής Εκπαίδευσης “Αεροπλάνο” του Α. Ακριθάκη (Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Άρθρα – Προγράμματα από ΣΟΦΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.
Πρόσφατα σχόλια