ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Αφορμή για να σκεφθούμε και να πραγματοποιήσουμε το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίας στάθηκε η προσομοίωση ανασκαφής που πραγματοποιήσαμε σε σκάμμα στην αυλή του σχολείου .Μεταξύ των κεραμικών που είχε θάψει ο δάσκαλος μας ήταν και κομμάτια μιας στάμνας . Μόλις τα βρήκαμε ενδιαφερθήκαμε να μάθουμε κάποια στοιχεία γι’ αυτό το αγγείο . Διαπιστώσαμε στην πορεία ότι , όταν γείρει μια στάμνα , δε χύνεται μόνο νερό αλλά « ρέουν » και ιστορίες φανταστικές αλλά και μαγικές ευχές .
Έτσι με αφορμή το υδροφόρο αγγείο, που για αιώνες υπηρέτησε τον άνθρωπο , επιχειρούμε με την εργασία μας μια περιδιάβαση στον χώρο της ελληνικής κοινωνίας , κάνοντας ένα ταξίδι στο χρόνο το οποίο ξεκινά από τον 5ο αιώνα π . Χ . και φτάνει ως τον 20ό αιώνα. Mε μέσο τις εικόνες αλλά και μέσα από την αναβίωση παραδοσιακών δρώμενων και εθίμων , παρουσιάζουμε τη ζωή μέσα και έξω από το σπίτι,τα επαγγέλματα που σχετίζονταν με τη στάμνα, τη θέση της γυναίκας, τα έθιμα, το τραγούδι, την τέχνη.
Στόχος μας είναι να δείξουμε :
- ότι η στάμνα είχε πολλαπλές χρήσεις και ανάλογα σχήματα σε διάφορες εποχές.
Δηλαδή :
- ότι χρησιμοποιήθηκε για το σερβίρισμα, τη φύλαξη και τη μεταφορά νερού
- ότι αποτέλεσε σκεύος στην τέλεση εθίμων
- ότι μέχρι και τα μέσα του 20ού αιώνα έπαιζε σημαντικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων σε όλη την Ελλάδα
- ότι η στάμνα σήμερα έχει γίνει περισσότερο μουσειακό αντικείμενο παρά αντικείμενο καθημερινής χρήσης
- ότι έχει περιθωριοποιηθεί ως κάτι παλιό , άχρηστο και αβασάνιστα έχει καταστραφεί
- ότι είναι ένα στοιχείο που δηλώνει έναν τρόπο ζωής του παρελθόντος
Επίσης στόχος μας είναι η ανάδειξη ενός μουσειακού αντικειμένου σε πηγή πληροφόρησης, σε μέσο
αναβίωσης μιας εποχής, με απώτερο σκοπό την κατανόηση και εκτίμηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς
αλλά και επιδιώκοντας να αλλάξει η θέση της στάμνας στην σκέψη των ανθρώπων .
ΔΟΜΗ ΣΧΕΔΙΟΥ
Οι θεματικές ενότητες τις οποίες καλύπτει αυτό το ταξίδι είναι :
- η ονοματολογία και η λειτουργικότητα της στάμνας
- η ιστορία και η εξέλιξη της στάμνας από τα προϊστορικά χρόνια ως σήμερα
- το εμπόριο της στάμνας
- ο ρόλος της στην τέλεση των εθίμων
- η στάμνα ως πηγή έμπνευσης καλλιτεχνών
- η στάμνα σήμερα
Η εργασία μας χωρίστηκε σε τρεις ενότητες .
- Η πρώτη ενότητα υλοποιήθηκε στον χώρο της αίθουσας από τους μαθητές και τον δάσκαλο μέσα από την αναζήτηση , συγκέντρωση , παρουσίαση και σύνθεση πληροφοριών σχετικών με τις θεματικές ενότητες που προαναφέραμε
- Η δεύτερη ενότητα ( εκμάθηση χορών ) υλοποιήθηκε με τη βοήθεια και συνεργασία μαθητών , δασκάλου και του καθηγητή της Φυσικής Αγωγής κυρίου Λάτου Γεώργιου ,τον οποίο ευχαριστούμε .
- Η τρίτη ενότητα υλοποιήθηκε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων και περιλαμβάνει:
1.την παρουσίαση της εργασίας
2.την αναβίωση παραδοσιακών δρώμενων και εθίμων
3.την παρουσίαση παραδοσιακών χορών
Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να πάρετε επιπλέον πληροφορίες για το σχέδιο μας :
https://blogs.sch.gr/geocharcha/files/2020/07/ΜΕ-ΑΦΟΡΜΗ-ΜΙΑ-ΣΤΑΜΝΑ-ΤΕΛΙΚΟ.pdf
Δείτε την αναβίωση παραδοσιακών δρώμενων και εθίμων καθώς και την παρουσίαση παραδοσιακών χορών στα παρακάτω βίντεο
ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΣΤΑΜΝΑΣ
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΜΙΑ ΣΤΑΜΝΑ
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΜΙΑ ΣΤΑΜΝΑ – ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΜΙΑ ΣΤΑΜΝΑ – ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ
