Αρχική » ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ ΜΟΥ » ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΤ΄2 ΤΑΞΗΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΥΕΛΙΚΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΤ΄2 ΤΑΞΗΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΥΕΛΙΚΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

 

« ΕΝΕΡΓΩ ΣΩΣΤΑ  »

 

Φέτος η τάξη μας στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης  υλοποίησε το πρόγραμμα «Ενεργώ σωστά ».

Ασχοληθήκαμε με την ενέργεια μια και το ενεργειακό πρόβλημα είναι στην εποχή μας ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ανθρωπότητας. Εξάλλου οι πηγές ενέργειας δεν είναι ανεξάντλητες, ενώ η συνεχής αύξηση του πληθυσμού παγκοσμίως έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Στις σύγχρονες κοινωνίες καταναλώνονται ολοένα και μεγαλύτερες ποσότητες ενέργειας με αποτέλεσμα τον κίνδυνο εξάντλησης των ενεργειακών αποθεμάτων, αλλά και τη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Δεδομένου ότι οι πηγές ενέργειας δεν είναι ανεξάντλητες θα πρέπει να βρεθεί μια λύση στο ενεργειακό ζήτημα. Για να επιτευχθεί αυτό επιβάλλεται να παρθούν μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας σε συνδυασμό με την κατάλληλη ενημέρωση των πολιτών και την καλλιέργεια θετικών στάσεων και συμπεριφορών για το θέμα της ενέργειας και γενικότερα για το περιβάλλον.

Κύριος  στόχος του προγράμματος ήταν:

  • να μας βοηθήσει να αντιληφθούμε ότι η ενέργεια παίζει ένα σημαντικό ρόλο στη ζωή μας και ότι οι προσωπικές επιλογές μας μπορούν να επηρεάσουν την κατανάλωση ενέργειας σε ατομικό επίπεδο, το κόστος της, καθώς και τη συνολική ενεργειακή κατάσταση (εξάντληση μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας).
  • να αναπτύξουμε μια κριτική στάση απέναντι στα ενεργειακά ζητήματα κάνοντας επιλογές ως υπεύθυνοι μελλοντικοί πολίτες, καταναλωτές, επαγγελματίες.

 

Κι όλα αυτά μέσα  από την αντιμετώπιση ρεαλιστικών καταστάσεων και την επίλυση καθημερινών προβλημάτων

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος  ήταν :

  • Να γνωρίσουμε την έννοια της ενέργειας καθώς και τις ποικίλες χρήσεις της
  • Να κατανοήσουμε ότι ο ήλιος είναι η βασική πηγή ενέργειας για τη Γη.
  • Να αντιληφθούμε την παγκοσμιότητα των πηγών ενέργειας και το ότι οι πηγές αυτές δεν είναι ανεξάντλητες.
  • Να διακρίνουμε τις πηγές σε ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες και να εντοπίσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης των πηγών αυτών.
  • Να αναγνωρίσουμε λάθη στη χρήση της ενέργειας, καθώς και την αλόγιστη χρήση της.
  • Να προτείνουμε λύσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
  • Να εξοικειωθούμε με την επιστημονική μέθοδο, μέσα από μελέτη βιβλιογραφίας και τη διεξαγωγή έρευνας

Να εργαστούμε σε ομάδες

Χωριστήκαμε  σε ομάδες μικτής ικανότητας και συνεργαστήκαμε στη λήψη των αποφάσεων για τη διαμόρφωση του Σχεδίου Εργασίας μας και για την υλοποίηση των διαφόρων δραστηριοτήτων .

Συγκροτήθηκαν 3  ομάδες και  κάθε ομάδα ασχολήθηκε με  μια επιμέρους ενότητα  από το θέμα μας

Η Α ΄ ομάδα  ασχολήθηκε με την ενότητα  «Ενέργεια και ανθρώπινες δραστηριότητες ». Η Β ΄ ομάδα  με την ενότητα « Εναλλακτικές πηγές ενέργειας »  και η Γ΄ ομάδα   με την ενότητα « Αποτελεσματική χρήση – εξοικονόμηση ενέργειας». Η κάθε ομάδα χρησιμοποίησε το δικό της όνομα που είχε σχέση με την ενότητα ενασχόλησης της . Έτσι  την πρώτη ομάδα αποτέλεσαν οι συμβατικοί , τη δεύτερη ομάδα οι εναλλακτικοί και την τρίτη ομάδα  οι αποτελεσματικοί .

Ο ρόλος του δασκάλου  ήταν συντονιστικός , σε κάποιες περιπτώσεις βοηθητικός και εμψυχωτικός.

Για να διαπιστωθούν οι  αρχικές μας  ιδέες και γνώσεις που είχαμε για την ενέργεια  πραγματοποιήθηκε έρευνα  με τη μορφή ερωτηματολογίου το οποίο αποτελούνταν  από 4 κατηγορίες  ερωτήσεων :

ενέργεια γενικά – θέρμανση –  ηλεκτρικό ρεύμα – μεταφορές

Αφού συμπληρώσαμε τα ερωτηματολόγια  στη συνέχεια  επεξεργαστήκαμε  τα στοιχεία τους και καταγράψαμε τα δεδομένα σε πίνακες. Κατόπιν  με τη βοήθεια του δασκάλου μας  χρησιμοποιώντας το Microsoft Excel δημιουργήσαμε γραφήματα  .

Έτσι διαφαίνεται ότι  οι γενικές μας γνώσεις για τα είδη των πηγών ενέργειας είναι πάρα πολύ καλές  αφού σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις απάντησε σωστά το 85 % των μαθητών . Μόνο σε μια ερώτηση  το ποσοστό ήταν 40% . Οι έννοιες αυτές  βέβαια  μας ήταν ήδη γνωστές τόσο από προσωπικές εμπειρίες, όσο και από την ύλη της Φυσικής που ήδη είχαμε  διδαχθεί όπως η ενέργεια, οι μορφές και οι πηγές ενέργειας, αλλά και θέματα όπως οι ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές.

Στην ενότητα θέρμανση , το 65 % των μαθητών   απάντησε ότι προτιμά να φορέσει ένα επιπλέον ρούχο και όχι να δυναμώσει τη θέρμανση .

Στην κατηγορία  ηλεκτρικό ρεύμα οι απαντήσεις έδειξαν ότι κάποιες σωστές συμπεριφορές  όσον αφορά τη χρήση της ενέργειας  παρατηρούνται  τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι .

Στην κατηγορία μεταφορές  το 1/3 των μαθητών  απάντησε ότι  έρχεται στο σχολείο με  ΙΧ  ενώ το 1/3  χρησιμοποιεί λεωφορείο και το 1/3 με τα πόδια .. Κάτι που πρέπει να αλλάξει καθώς  η απόσταση που διανύουμε  για να πάμε στο σχολείο είναι μικρή και επομένως  μπορούμε να πηγαίνουμε με τα πόδια .

Μετά από αυτή την πρώτη ενδοσκόπηση  ασχολήθηκε η κάθε ομάδα με τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων , τη συγκέντρωση υλικού , την ταξινόμηση και την επεξεργασία

ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΙ

Αλλά ας δούμε τι είναι η ενέργεια ;

Η ενέργεια  βρίσκεται παντού στη φύση  από τότε που  δημιουργήθηκε ο πλανήτης μας . Κάθε φορά που θέλουμε να κάνουμε  κάτι λέμε ότι χρειαζόμαστε ενέργεια . Η ενέργεια αποτελεί τη βάση των πάντων !

Τίποτα δεν μπορεί να γίνει  χωρίς αυτήν . Για να τρέξουμε , για να ζεσταθούμε  , να φάμε  χρησιμοποιούμε ενέργεια . Χάρη στην ενέργεια  μπορούν και αναπτύσσονται  όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί . Ο καθένας μας  έχει ανάγκη από ενέργεια για να  μεγαλώσει .

Είναι κάτι που εμπεριέχεται , αποθηκεύεται , εκπέμπεται , μεταβιβάζεται , απορροφάται , μετατρέπεται , διατηρείται , υποβαθμίζεται  , ρέει ….. Κάτι που δεν μπορούμε να αγγίξουμε ,  να δούμε , να μυρίσουμε  ή να ακούσουμε , Η ενέργεια λοιπόν  έχει γίνει μέρος της καθημερινής μας ζωής και μόνο η έλλειψη της  καθιστά ολοφάνερη την αναγκαιότητα της .Η αλήθεια είναι ότι θα χανόμασταν χωρίς αυτή. Εξαρτιόμαστε  από τους πολλούς και διαφορετικούς τρόπους  με τους οποίους κάνει αισθητή την παρουσία της .

Και κάτι ακόμα … Συμπεριφέρεται πολύ παράξενα  . Δεν μπορούμε να την ξεφορτωθούμε  με τίποτα  . Το μόνο που μπορούμε  να κάνουμε είναι να την αλλάξουμε  από μια μορφή  σε άλλη . Έτσι αλλάζει συνεχώς πρόσωπα  . Τη μια τη συναντάμε  ως δυναμική  ( λόγω της θέσης του σώματος )  , την άλλα τη συναντάμε ως κινητική ( λόγω της κίνησης του σώματος ).  Την μετατροπή της δυναμικής ενέργειας σε κινητική θα δούμε μέσα από μια απλή κατασκευή που θα μας παρουσιάσει ο Δημήτρης Ψαρράς.   .

Υπάρχουν πολλές μορφές ενέργειας   αυτό το βλέπουμε και στην άσκηση αντιστοίχισης  που δημιουργήσαμε και την οποία στη συνέχεια δώσαμε ηλεκτρονική μορφή χρησιμοποιώντας  με τη βοήθεια του δασκάλου μας το λογισμικό Hot Potatoes .

https://eclass.sch.gr/modules/video/file.php?course=9460038138&id=49024

 

 

Οι  συμμαθητές μας  Λουκάς Παΐσιος , Εβελίνα Τζίντι , Γιώργος Ξηρός ,Φεράτι Ντρισίμ  και Γιάννης Σταθουλόπουλος  μέσω των κατασκευών τους περιγράφουν το «ταξίδι της ενέργειας»

Όπως αναφέραμε την ενέργεια μπορούμε  να την μετασχηματίσουμε .Κατά τις μετατροπές της   ένα μέρος της υποβαθμίζεται  και διαφεύγει στο περιβάλλον . Όμως    δεν μπορούμε ούτε να τη δημιουργήσουμε  αλλά ούτε και   να την καταστρέψουμε . Όση ήταν η ενέργεια τη στιγμή που δημιουργήθηκε ο πλανήτης μας τόση είναι και τώρα .

 

 

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της ενέργειας  είναι ότι μπορούμε να τη μεταφέρουμε . Η μεταφορά της  γίνεται μέσω δύο μηχανισμών . Ο ένας είναι το έργο δύναμης και ο άλλος  η θερμότητα .

Όμως  δεν είναι πάντα εύκολο να την μεταφέρουμε εκεί όπου είναι απαραίτητη. Γι αυτό την αποθηκεύουμε και στη συνέχεια τη μεταφέρουμε εκεί που θέλουμε. Μπορεί να αποθηκευτεί λόγου χάρη σε έναν πυκνωτή ως ηλεκτρική , σε μια μπαταρία ως χημική  ή ανυψώνοντας ένα σώμα  πολύ ψηλά ως δυναμική .

Τις διάφορες αποθήκες ενέργειας τις ονομάζουμε πηγές .

Μια ευρείας χρήσης αποθήκη ενέργειας είναι η μπαταρία .Τη κατασκευή μιας  απλής μπαταρίας  θα δούμε στο επόμενο βίντεο από το μαθητή Πάππο Ιωάννη .

Για λίγο  θα  ανατρέξουμε στο παρελθόν για να γνωρίσουμε τον τρόπο περίπου με τον οποίο  ο Ιταλός Αλεσάντρο Βόλτα στις αρχές του 19 ου αιώνα  κατασκεύασε τη βολταϊκή στήλη , την πρώτη μπαταρία .

Είναι δυνατόν να γίνει μια απλή μπαταρία από ένα λεμόνι ;  Αυτό  θα  το δούμε στο βίντεο που ακολουθεί .

ΜΠΑΤΑΡΙΑ ΑΠΟ ΛΕΜΟΝΙ

Τελικά το να φτιάξει κάποιος μπαταρίες, δεν είναι και κάτι τόσο δύσκολο… μπορεί να το κάνει και στο σπίτι του!
Βέβαια μη φανταστείτε πως  έχουν την ίδια απόδοση με τις κανονικές μπαταρίες, αλλά και ούτε το ίδιο μέγεθος .

Στη φύση υπάρχουν διάφορες πηγές ενέργειας . Ανάλογα με το αν ανανεώνονται με φυσικές διαδικασίες  καθώς και ανάλογα  με τη διάρκεια της διαθεσιμότητας τους  χαρακτηρίζονται  ως μη ανανεώσιμες  και ανανεώσιμες

Στον εννοιολογικό χάρτη που κατασκευάσαμε  και στον οποίο στη συνέχεια με τη βοήθεια του δασκάλου μας  και χρησιμοποιώντας το  λογισμικό Kidispiration δώσαμε την παρακάτω μορφή  έχετε τη δυνατότητα  να δείτε τις μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας .

Στη χώρα μας  χρησιμοποιείται ι σε μεγαλύτερο ποσοστό  ηλεκτρική ενέργεια που παίρνουμε από τα ορυκτά καύσιμα. .Πολλές από τις μικροσυσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά στο σπίτι μας   ( μίξερ , πιστολάκι ,κ.τ.λ )   λειτουργούν με τη βοήθεια ενός ηλεκτροκινητήρα .

Την κατασκευή αλλά και τη λειτουργία ενός  απλού ηλεκτροκινητήρα θα μας παρουσιάσει  στο επόμενο βίντεο ο  μαθητής Χαρχαντής Κώστας .

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΠΛΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ

Εντυπωσιακά μοντέλα   σκαφών από ανθεκτικό φελιζόλ που κινούνται  με τη βοήθεια  ηλεκτρικού κινητήρα με φτερωτή ή με την αξιοποίηση της δυναμικής  ενέργειας   θα μας παρουσιάσουν στο επόμενο βίντεο οι συμμαθητές μας : Χάρης , Εντισόν και Κώστας

Επιπλέον θα δούμε αυτοκίνητα  που κατασκεύασαν οι συμμαθητές μας Θανάσης , Χάρης, Αλέξανδρος και Κώστας  χρησιμοποιώντας υλικά  από χαλασμένες συσκευές και παιχνίδια

Η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιεί ο ηλεκτροκινητήρας  μπορεί να προέρχεται  από ένα ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο της ΔΕΗ που λειτουργεί με πετρέλαιο.

Στο παρακάτω βίντεο με ένα απλό πείραμα θα δείξουμε ότι ο ατμός έχει ενέργεια  και  θα εξηγήσουμε πως αυτή  αξιοποιείται στο ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος .

ΠΕΙΡΑΜΑ ΜΕ ΑΤΜΟ – ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΧΗΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΕ ΜΗΧΑΝΙΚΗ

Η χρήση όμως του πετρελαίου  και των άλλων ορυκτών καυσίμων  ρυπαίνει το περιβάλλον  με διοξείδιο του άνθρακα αλλά και με άλλα καυσαέρια .

Αυτό  θα το διαπιστώσουμε από την εκτέλεση ενός πειράματος στην αυλή του σχολείου .

https://eclass.sch.gr/modules/video/play.php?course=9460038270&id=141937

Στον κόσμο μας είναι αδύνατο  να κάνουμε κάτι ή να παράγουμε  κάτι χωρίς τη χρήση ενέργειας .

Για να μπορούμε να γνωρίζουμε  το ακριβές ποσό της ενέργειας  που μετασχηματίζεται από μια μορφή σε μια άλλη  είναι αναγκαίες οι μονάδες μέτρησης της ενέργειας . (1 Τζάουλ –  1 θερμίδα –  1 Κιλοβατώρα )

Με αυτές μπορούμε  να υπολογίζουμε την ενέργεια που χρησιμοποιούμε καθημερινά στο σπίτι μας καθώς και το κόστος αυτής της ενέργειας .

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ

Έτσι λοιπόν προκειμένου να υπολογίσουμε πόση  ενέργεια καταναλώνουμε στο σπίτι μας σε μια ημέρα   συμπληρώσαμε  ένα φύλλο εργασίας   .

Συγκεκριμένα δόθηκε στον καθένα μας ένα Φύλλο Εργασίας όπου υπήρχε πίνακας . Στην πρώτη στήλη αναγράφονταν  οι  κυριότερες  από τις συσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά , σ’ άλλη στήλη αναγράφονταν η ισχύς της κάθε συσκευής . Εμείς έπρεπε να συμπληρώσουμε τις ώρες λειτουργίας της καθεμιάς συσκευής και να υπολογίσουμε μετά τις κιλοβατώρες ,δηλαδή την ποσότητα της ενέργειας που χρησιμοποιήσαμε σε μια ημέρα

Κατόπιν υπολογίσαμε βάση των οδηγιών το οικονομικό κόστος , την ποσότητα του λιγνίτη που απαιτείται για τη συγκεκριμένη ενέργεια  αλλά και την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα  που εκλύεται στην ατμόσφαιρα από την καύση του λιγνίτη  .

Αφού επεξεργαστήκαμε τα Φύλλα Εργασίας  καταλήξαμε σε κάποια συμπεράσματα σχετικά με το κόστος της ενέργειας  , τη διαθεσιμότητα των φυσικών πόρων  ( λιγνίτη στην προκειμένη περίπτωση )  αλλά και την επιβάρυνση  της ατμόσφαιρας.

Όλα αυτά φαίνονται στον παρακάτω πίνακα .

Εντέλει αντιληφθήκαμε ότι αν συνεχίσει  ο άνθρωπος  να καταναλώνει ενέργεια με τον ίδιο ρυθμό  τα αποθέματα των μη ανανεώσιμων πηγών θα τελειώσουν γρήγορα . Υπολογίζεται ότι βάσει μελετών σε 50 χρόνια το πετρέλαιο θα εξαντληθεί , το φυσικό αέριο σε 60 χρόνια  ενώ ο άνθρακας σε 150 χρόνια . Επιπλέον η επιβάρυνση  της ατμόσφαιρας από τη συσσώρευση των καυσαερίων θα είναι τεράστια με όλα τα προβλήματα που αυτή συνεπάγεται .

Άρα  κρίνεται επιτακτική  η ανάγκη για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αξιοποίηση  των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας . Στον εννοιολογικό χάρτη που δημιουργήσαμε  διακρίνεται ποιες είναι και που χρησιμοποιείται  η ενέργεια που παίρνουμε από την καθεμιά .

Ο ήλιος  είναι πηγή ενέργειας ανεξάντλητη .Εφαρμογές αξιοποίησης  της ηλιακής ενέργειας είναι τα φωτοβολταϊκά  συστήματα που τη μετατρέπουν σε ηλεκτρική . Στην  κατασκευή που θα παρουσιάσουν  οι μαθητές Χρήστος Μαρτίνος και Χαράλαμπος Χαραλάμπους   φαίνεται στην πράξη πώς γίνεται  αυτό.

Η ενέργεια του ανέμου μετατρέπεται σε ηλεκτρική  με τη χρήση των ανεμογεννητριών . Την κατασκευή μιας απλή ανεμογεννήτριας που έφτιαξε ο δάσκαλος μας  θα έχουμε τη δυνατότητα να δούμε  στο επόμενο βίντεο ώστε να καταλάβουμε πως η αιολική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική .

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΑΣ

Μια  μονάδα παραγωγής ενέργειας που δεν μολύνει το περιβάλλον και  αξιοποιεί την αιολική ενέργεια ,γνωστή  από τα αρχαία χρόνια και  που χρησιμοποιήθηκε  μέχρι και τα μέσα του 20ου αιώνα  είναι ο ανεμόμυλος . Αντικατέστησε τη μυϊκή δύναμη των ανθρώπων  και των ζώων  και χρησιμοποιήθηκε κυρίως για την άλεση των σιτηρών  και την άντληση νερού .

Οι μαθητές Μιχαήλ Παίσιος  και Κώστας Χαρχαντής θα μας παρουσιάσουν τις κατασκευές τους .

Ενέργεια όμως έχει και το νερό . Ως στάσιμο στοιχείο έχει δυναμική ενέργεια και ως κινητό μέσο κινητική. Για να την αξιοποιήσουμε   κατασκευάζουμε  υδροηλεκτρικά εργοστάσια . Εκεί η δυναμική ενέργεια του νερού μετατρέπεται σε κινητική και στη συνέχεια σε ηλεκτρική .Το πώς γίνεται αυτό θα φανεί μέσα από μια προσομοίωση που κατασκεύασε ο δάσκαλος μας .

Μια από τις αρχαιότερες μηχανές που κατασκεύασε ο άνθρωπος είναι ο νερόμυλος .. Με τη δύναμη που δημιουργεί η πτώση του νερού από ψηλά ή η ροή του και με τη βοήθεια του τροχού, εφεύρεση που άλλαξε την ανθρώπινη ιστορία, κινήθηκαν απλές και στη συνέχεια πολύπλοκες μηχανές .

Έναν νερόμυλο που κατασκεύασε ο  συμμαθητής  μας Κώστας Χαρχαντής  θα δούμε στο βίντεο που ακολουθεί .

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ

Ένα δεύτερο στοιχείο που προέκυψε από την έρευνα που κάναμε  για την ενέργεια που καταναλώνουμε σε μια μέρα στο σπίτι μας είναι ότι δεν φτάνει μόνο η αξιοποίηση σε μεγαλύτερο ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών  αλλά ότι  είναι πλέον επιτακτική ανάγκη  η εξοικονόμηση ενέργειας . Αποτελεί ίσως τη μοναδική απάντηση που έχει η ανθρωπότητα στο φαινόμενο  του θερμοκηπίου και την αλλαγή του κλίματος . Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι εξοικονομώντας ενέργεια  φροντίζουμε  για την ευημερία των επόμενων γενεών . Γι αυτό η εξοικονόμηση ενέργειας  δεν αποτελεί επιλογή αλλά  υποχρέωση και καθήκον όλων μας .

 

Για να εξοικονομήσουμε ενέργεια πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο   που την  χρησιμοποιούμε .

Ο καθένας μας μπορεί να  μειώσει την κατανάλωση ενέργειας με μικρές κινήσεις οι οποίες αν προστεθούν η μια στην άλλη  έχουν κάποια χρησιμότητα , όπως το να κλείσουμε  την κονσόλα παιχνιδιών  από το να την αφήσουμε σε αναμονή  ή να σβήσουμε το φως  βγαίνοντας  από ένα δωμάτιο .Επίσης μπορούμε να επιλέξουμε  το περπάτημα  , το ποδήλατο  ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς  αντί για το αυτοκίνητο , κυρίως όταν πρόκειται για μικρές διαδρομές .

Για να προκαλέσουμε ευαισθητοποίηση   στο θέμα της εξοικονόμησης της ενέργειας κατασκευάσαμε μια  αφίσα στην οποία αναγράφεται σύνθημα  το οποίο  αποτέλεσε  και σλόγκαν για την εργασία μας .

 

Συντάξαμε   απλούς  κανόνες ορθής χρήσης της ενέργειας που αναγράφονται  στις αφίσες – προτάσεις  των μαθητών.

αλλά και στο φυλλάδιο για την εξοικονόμηση ενέργειας  τόσο στο σπίτι

 

όσο  και στο σχολείο

Μια από τις προτάσεις των μαθητών για εξοικονόμηση ενέργειας είναι η τοποθέτηση ηλιακού θερμοσίφωνα . Τα μέρη από τα οποία αποτελείται αλλά και το πώς ζεσταίνει το νερό θα έχουμε τη δυνατότητα να τα δούμε  σε βίντεο στο οποίο οι μαθητές Πασπάλας Αθανάσιος , Ψαρράς Δημήτριος , Παισίου Ιωάννα και Περλεπές Ανδρέας παρουσιάζουν τις κατασκευές τους και δίνουν σχετικές πληροφορίες.

Ωστόσο  ακόμη κι αν μειώσουμε  την κατανάλωση  ηλεκτρισμού ,τον έχουμε ανάγκη στην καθημερινή μας ζωή. Για το λόγο αυτό πρέπει να παράγουμε ηλεκτρισμό  προστατεύοντας το περιβάλλον.

Ένας τρόπος προστασίας είναι η διαλογή των απορριμμάτων  και ανάλογα με το είδος τους η χρήση τους για ανακύκλωση ή για παραγωγή βιοαερίου .

Μια  διαδικασία  που πραγματοποιείται   σε κάποιους δήμους  και οι οποίοι μ’ αυτόν τον τρόπο  έχουν λύσει το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων αλλά και έχουν εξασφαλίσει ενέργεια για θέρμανση . Πώς γίνεται όμως αυτό ;

Μέσα  από την εκτέλεση ενός απλού πειράματος  θα φανεί  πώς  παράγεται  βιοαέριο με τη χρήση οργανικών απορριμμάτων .

Έχοντας αρκετά στοιχεία και γνώσεις  δημιουργήσαμε σταυρόλεξα τα οποία στη συνέχεια με τη βοήθεια του δασκάλου μας και χρησιμοποιώντας το λογισμικό Hot Potatoes δώσαμε σ’ αυτά  ηλεκτρονική μορφή .

https://eclass.sch.gr/modules/video/file.php?course=9460038138&id=48992

https://eclass.sch.gr/modules/video/file.php?course=9460038138&id=48985

https://eclass.sch.gr/modules/video/file.php?course=9460038138&id=48997

Πραγματοποιήσαμε αγώνα  αυτοκινήτων  με αυτοσχέδια ηλεκτρικά   αυτοκίνητα που  κατασκεύασαν  μαθητές  χρησιμοποιώντας  υλικά από κατεστραμμένος συσκευές  και παιχνίδια  και τα οποία κινούνται με τη βοήθεια κινητήρα και μπαταρίας.

ΑΓΩΝΑΣ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

Τέλος οργανώσαμε έκθεση κατασκευών  στο χώρο της αίθουσας της τάξης μας προκειμένου:

  1. Να προβληθούν τα έργα των μαθητών
  2. Να έρθουν οι μαθητές του σχολείου σε άμεση επαφή με δημιουργίες συμμαθητών τους κι έτσι να τους δοθούν από πρώτο χέρι   απαντήσεις σε απορίες  τους σχετικά με την κατασκευή και τον τρόπο λειτουργίας  των εκθεμάτων

Να δώσουμε το έναυσμα  ώστε στο μέλλον να ξεδιπλωθεί το ταλέντο και η δημιουργικότητα  κι άλλων μαθητών μέσα από την ασχολία τους με   άλλα θέματα

ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΤ΄ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΑΛΕΣΙΝΑΣ

Μετά  την ολοκλήρωση ενός  προγράμματος  είναι απαραίτητη  η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με το κατά πόσο  επετεύχθησαν  οι στόχοι που αρχικά τέθηκαν .

Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία:

  • να αναγνωρίσουν τον υπαρκτό και βέβαιο κίνδυνο εξάντλησης των ενεργειακών αποθεμάτων του πλανήτη μας, αλλά και τη ρύπανση της ατμόσφαιρας από την κακή και αλόγιστη χρήση των διάφορων μορφών ενέργειας.
  • να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα της ανάγκης για την αλλαγή της προσωπικής στάσης του κάθε κατοίκου του πλανήτη μας απέναντι στο ζήτημα της εξοικονόμησης ή της μη σπατάλης της ενέργειας.
  • να υιοθετήσουν κάποιες θετικές στάσεις αν και δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τη μόνιμη αλλαγή στάσεων και χρόνια παγιωμένων συμπεριφορών των παιδιών όσον αφορά τη χρήση της ενέργειας  το σίγουρο είναι ότι έγινε ένα ξεκίνημα .

Πρέπει να αναφέρω ότι στην αρχή υπήρξαν κάποια  μικροπροβλήματα  στη συνεργασία μεταξύ των μαθητών  κάποιων ομάδων τα  οποία με τον καιρό ξεπεράστηκαν . Ένα άλλο ζήτημα που μας απασχόλησε ήταν το οικονομικό  κόστος των υλικών που θα απαιτούνταν για τις κατασκευές  μιας και δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι ζούμε σε μια δύσκολη εποχή όπου  για την κάθε οικογένεια είναι απαραίτητο και το τελευταίο ευρώ. Ωστόσο καταφέραμε να ελαφρύνουμε την οικονομική επιβάρυνση σε κάποιο βαθμό μέσα από τη χρήση υλικών  από χαλασμένες συσκευές  και παιχνίδια ( όπως καλώδια , κινητηράκια , διακόπτες ) αλλά και από τη χρήση υλικών που προορίζονταν για τα σκουπίδια ( όπως πλαστικά μπουκάλια , καπάκια ,συσκευασίες προϊόντων , ρετάλια από   ξύλα , πλαστικά) συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο και στην προστασία του περιβάλλοντος  .

Πέρα όμως από όλα αυτά θεωρώ ότι κρίνεται απαραίτητη η συνδρομή του κράτους για  να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή και επιτυχία στην εκτέλεση ανάλογων προγραμμάτων .

ΤΕΛΟΣ

 

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ

e taxi logo

e – me

login logo

sch.gr

cropped Logo 200x72
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση