no rotate image set no rotate image set no rotate image set no rotate image set
Tου Χρηστου Γιανναρα από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ [δες ολόκληρο το άρθρο] 

Μεταφέρουμε μερικά ενδιαφέροντα σημεία άρθρου της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, ένα άρθρο που κατά την άποψή μας αναδεικνύει τα βαθύτερα αίτια που ευθύνονται για την παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος και επιπλέον καταδεικνύει πόσο επιφανειακές και καταδικασμένες σε αποτυχία είναι όλες οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που επιχειρούνται κατά καιρούς . οι υπογραμμίσεις δικές μας

…….Αποψη του γράφοντος – ίσως εσφαλμένη, αλλά πάντως άσχετη με το εξουσιαστικό παιχνίδι: Κεντρικό πρόβλημα της Παιδείας στην Ελλάδα σήμερα δεν είναι η έλλειψη κονδυλίων ούτε η ανάγκη να χαρίσουμε υπολογιστές στα παιδιά. Είναι η κατά προτεραιότητα στόχευση του εκπαιδευτικού συστήματος στην «ενημερωτική επάρκεια» της διδακτέας ύλης: Δηλαδή, η μεθοδική προσπάθεια να προσφέρεται στα παιδιά, και των τριών σχολικών βαθμίδων, το μέγιστο δυνατό της εκσυγχρονισμένης πληροφόρησης για κάθε γνωστικό τομέα.

Αυτή η αγχώδης έγνοια για συνεχή διεύρυνση των γνωστικών πεδίων με συνεχή ποσοτική αύξηση της διδακτέας ύλης, πάντοτε στο όνομα του «εκσυγχρονισμού», μοιάζει να είναι μια κεντρική νεύρωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Εγνοια και φόβος μήπως φανούμε ότι αγνοούμε ή παραγνωρίζουμε το καινούργιο υλικό που συνεχώς κομίζει η επιστημονική έρευνα. Αποδειχνόμαστε «εκσυγχρονισμένοι» και «μοδέρνοι», αν προσθέτουμε αδιάκοπα επιπλέον διδακτέα ύλη στα αναλυτικά προγράμματα των σχολείων.

Αλλά η υπέρμετρη ποσότητα δεν αφήνει περιθώρια για αναλυτική επεξεργασία της διδακτέας ύλης και οργανική αφομοίωσή της από τον μαθητή. Ετσι ο μαθητής προσλαμβάνει την προσφερόμενη γνώση μόνο ή κυρίως ως πληροφορία αυτονομημένη από την κατανόησή της. Και επειδή ο όγκος των πληροφοριών συνεχώς αυξάνεται και το σχολικό σύστημα οφείλει να ελέγχει την προσληπτική ικανότητα του μαθητή, ο μαθητής καταφεύγει στη λύση της συμβατικής κατ’ επίφασιν πρόσληψης που είναι η απομνημόνευση ή «παπαγαλία». Το σύστημα υποχρεωτικά συναινεί και τελικά θεσμοποιεί αυτή τη λύση.

Αλλά και η θεσμική κατάφαση της παπαγαλίας δεν λύνει το πρόβλημα, αφού ο όγκος της ύλης που θέλουμε να απομνημονευτεί παραμένει δυσφόρητος. Η ανάγκη μιας κάποιας αντιμετώπισης του προβλήματος γέννησε την παραπαιδεία των «φροντιστηρίων» ή τα μαύρου χρήματος «ιδιαίτερα μαθήματα» – καρκίνωμα, αλλά και αυτονόητη κατεστημένη προϋπόθεση λειτουργίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Το φροντιστήριο ή το ιδιαίτερο κωδικοποιεί τον όγκο των πληροφοριών σε ευκολοαπομνημόνευτες σχηματοποιήσεις. Δεν φιλοδοξεί να εμπεδώσει στον μαθητή την πληροφορία, αλλά να τον μάθει απομνημονευτικές τεχνικές και σχηματικές ταξιθετήσεις για βραχυπρόθεσμη εφ’ άπαξ χρήση της πληροφορίας. Στόχος της μάθησης, από τις πρώτες κιόλας τάξεις του Γυμνασίου, είναι η ικανότητα αποστήθισης πληροφοριών (όχι απόκτησης) προκειμένου να εισαχθεί το παιδί στο Πανεπιστήμιο. Να εισαχθεί όχι για να σπουδάσει, αλλά για να πάρει «χαρτί» που θα του εξασφαλίζει υψηλό δείκτη καταναλωτικής ευχέρειας χωρίς να χρειάζεται μόχθο εργασίας.

Η παραπαιδεία των φροντιστηρίων και των ιδιαιτέρων παρέχει μαθησιακό εξοπλισμό μιας χρήσεως. Είναι ειλικρινής στον χυδαία χρησιμοθηρικό χαρακτήρα της και η ειλικρίνειά της την έχει επιβάλει στις συνειδήσεις των μαθητών με συντριπτική υπεροχή έναντι των υποκριτικών προσχημάτων του σχολείου. Εξ άλλου το σχολείο έχει χάσει κάθε ενδιαφέρον για τον μαθητή, από τη στιγμή που ο λαϊκισμός των κομμάτων εξουσίας κατάργησε την ουσιαστική (με συνέπειες) αξιολόγηση των επιδόσεων, τη διαβάθμιση ποιοτήτων, επομένως και κάθε άμιλλα.

Το ίδιο ισχύει και για το πανεπιστήμιο: Απαξ και κατόρθωσε κάποιος να εισαχθεί, είναι απολύτως βέβαιο ότι κάποτε (έστω και σε είκοσι χρόνια) θα πάρει πτυχίο. Και εδώ η διδακτική μέθοδος είναι (περισσότερο ή λιγότερο) ίδια: η από έδρας παροχή πληροφοριών και η από συγγράμματος (ενός και μοναδικού) χρηστική απομνημόνευσή τους. Φροντιστηριακή μεθόδευση της απομνημόνευσης συνήθως δεν χρειάζεται, διότι η αντιγραφή στις εξετάσεις είναι καθεστώς. Επιπλέον, υπάρχουν και οι κομματικές νεολαίες: Αν ο φοιτητής προσχωρήσει σε κάποιες από αυτές, του εξασφαλίζουν να ξέρει, πριν από τις εξετάσεις, σε συγκεκριμένα μαθήματα, τα θέματα στα οποία θα εξεταστεί. Μοιάζει να υπάρχουν αρκετοί πανεπιστημιακοί «δάσκαλοι» αυτουργοί συναλλαγής: Κοινοποιούν σε κομματικές νεολαίες τις εξεταστικές τους ερωτήσεις, με αντάλλαγμα να τους υποστηρίξουν οι νεολαίες στη διεκδίκηση θώκων πρυτανικών ή κοσμητείας Σχολής ή προεδρίας Τμήματος.

Η Παιδεία στην Ελλάδα δεν ανακάμπτει με πλουσιότερη χρηματοδότηση και φανταιζίστικες υλικές παροχές – η σπατάλη σήμερα στα σχολεία και στα πανεπιστήμια είναι προκλητική, εξωφρενική. Η Παιδεία θα ανακάμψει μόνο με ριζική και συνεπή αλλαγή στόχου, από το Δημοτικό ώς το Πανεπιστήμιο: Οχι πια προτεραιότητα στην ποσοτική πληροφόρηση – η πληροφορία σήμερα είναι αμέσως και ευκολότατα προσβάσιμη. Προτεραιότητα απόλυτη στην ανάπτυξη της ικανότητας να κρίνει το παιδί, ο νέος, την εγκυρότητα της πληροφορίας, να συντάσσει λογικά τις πληροφορίες, να γυμνάζει τη δημιουργική του φαντασία στη χρήση των πληροφοριών.

Αυτό πρακτικά σημαίνει: Παραιτούμαστε σε σημαντικό ποσοστό από τον πληροφοριακό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, πετάμε τη μισή από τη διδακτέα σήμερα ύλη στα άχρηστα. Κρατάμε την απομνημόνευση ως ιδιαζόντως πολύτιμη άσκηση μνήμης, προκειμένου να εμπεδώσουμε στο παιδί «συντακτικές σταθερές» (αριθμητική προπαίδεια, δομές γραμματικές και συντακτικού). Δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα στη διδασκαλία της γλώσσας ως λογικής και των μαθηματικών ως γλώσσας. Οχι χρηστικό «εργαλείο συνεννόησης» η γλώσσα, αλλά καμβάς της σκέψης, εφαλτήριο της λογικής ανάπτυξης. Οχι χρησιμοθηρία συναλλαγών τα μαθηματικά, αλλά γλώσσα για να σημάνουμε τη λογική των δομών συγκρότησης του πραγματικού και υπαρκτού, σημειολογία του λεκτικά άρρητου.

Προτεραιότητες άσκησης και γυμνασίας της σκέψης, της κρίσης, της φαντασίας μέσα από κάθε γνωστικό αντικείμενο, όχι πληροφοριακή και μόνο προσέγγιση. Αυτό σημαίνει στα πανεπιστήμια: ριζική αλλαγή του τρόπου λειτουργίας τους. Οι εισαγόμενοι κατανέμονται σε ολιγομελείς ομάδες, κάθε ομάδα έχει επιβλέποντα υπεύθυνο καθηγητή που παρακολουθεί προσωπικά τον κάθε φοιτητή. Τα μαθήματα έχουν σεμιναριακό χαρακτήρα, βασίζονται σε βιβλιογραφία που ο φοιτητής οφείλει να εξαντλήσει σε εβδομαδιαία, δεκαπενθήμερη, μηνιαία προθεσμία, εξετάζεται η πρόοδός του σε καθημερινή βάση και με τη συνεχή σύνταξη εργασιών.

Είναι ωμός, χυδαίος εμπαιγμός της νοημοσύνης των πολιτών ο ισχυρισμός ότι η Παιδεία πάσχει επειδή δεν έχει επαρκή χρηματοδότηση.

κάτω από: Γενικά, Παιδαγωγικά

efyia.jpg

Λανθασμένη η άποψη ότι η ευφυΐα είναι κληρονομική, αποδεικνύουν νέες έρευνες

από τα ΝΕΑ 19/5/2009

Τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες έτειναν να πιστέψουν ότι η ευφυΐα εξαρτάται κυρίως από τα γονίδιά μας και ότι το περιβάλλον μάς επηρεάζει ελάχιστα. Η άποψη αυτή τώρα ανατρέπεται δίνοντας σε όλους την ευκαιρία να μεγαλώσουν με πανέξυπνα παιδιά που δεν θα επηρεαστούν από τα δικά μας κληρονομικά ελαττώματα…
Εάν δεν ήσασταν καλοί στα μαθηματικά στο σχολείο, ίσως κατηγορούσατε τους γονείς σας γιατί και αυτοί είχαν την ίδια αδυναμία. Εάν μάλιστα περάσατε στα παιδιά σας την ίδια άποψη, τότε κι αυτά μάλλον δεν θα τα καταφέρουν στον τομέα αυτό. Πολλές έρευνες έγιναν τα τελευταία χρόνια για να αποδείξουν την κληρονομικότητα της ευφυΐας- πιο γνωστή αυτή με τα δίδυμα τα οποία πολύ νωρίς υιοθετήθηκαν από διαφορετικές οικογένειες. Όταν αργότερα υποβλήθηκαν σε τεστ, αποδείχθηκε ότι είχαν τον ίδιο βαθμό ευφυΐας και οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτό συνέβη επειδή διέθεταν τα ίδια γονίδια. Τώρα ήρθε η ώρα να ξανακοιτάξουμε εκείνη τη μελέτη.
Ο Ρίτσαρντ Νίσμπετ είναι καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και συγγραφέας του βιβλίου «Η ευφυΐα και πώς να την αποκτήσετε». Όπως λέει στην εφημερίδα «Sunday Τimes», επί πολλά χρόνια πίστευε ότι η ευφυΐα είναι κληρονομική. «Συνειδητοποίησα όμως ότι οι έρευνες δεν έχουν διεξαχθεί σωστά αλλά και ότι αυτή η άποψη είναι ιδιαίτερα ατυχής, επειδή υπονοεί ότι ακόμα και με σκληρή δουλειά δεν μπορεί να υπάρξει βελτίωση. Ευτυχώς, γίνεται πλέον ξεκάθαρο ότι είναι λανθασμένη».
Το μήνυμα του Νίσμπετ, ότι δηλαδή η ευφυΐα μας δεν είναι προαποφασισμένη αλλά μπορεί να βελτιώνεται διαρκώς, είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο. Για τους γονείς σημαίνει ότι τα παιδιά τους δεν είναι καταδικασμένα να επαναλάβουν τα ίδια λάθη, για τα σχολεία σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μαθητές ανεπίδεκτοι μαθήσεως και για την κοινωνία σημαίνει ότι τα χαμηλά επιτεύγματα κάποιων κοινωνικών ομάδων δεν έχουν γενετικές αιτίες, όπως ισχυρίζονται κάποιοι, αλλά πολιτιστικές- και άρα μπορούν να αλλάξουν.

Η μελέτη των διδύμων
Ο Νίσμπετ κοίταξε κατ΄ αρχήν την έρευνα με τα δίδυμα που χωρίστηκαν και κατέληξε ότι διεξήχθη λανθασμένα κυρίως διότι οι ερευνητές υπέθεσαν ότι οι οικογένειες που τα υιοθέτησαν ήταν πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. Όμως στην πράξη οι οικογένειες που επιλέγονται για υιοθεσία είναι έτοιμες να δώσουν τα πάντα στα παιδιά, κίνητρα και εφόδια για τη ζωή. «Οι οικογένειες που υιοθετούν είναι σχεδόν ίδιες», παρατηρεί ο Νίσμπετ. «Εάν κάποιος μεγαλώνει σε μια οικογένεια της ανώτερης-μέσης τάξης έχει 12 με 18 βαθμούς ευφυΐας περισσότερους απ΄ ό,τι εάν μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον κατώτερης τάξης- πολύ σημαντική διαφορά». Οι γονείς της μεσαίας τάξης μιλούν στα παιδιά τους, τους διαβάζουν και τα ενθαρρύνουν διαρκώς- επηρεάζοντας άμεσα τον βαθμό ευφυΐας τους.
Σημαντική στη διερεύνηση της ευφυΐας είναι και η έρευνα του Τζέιμς Φλιν, που συνέκρινε τεστ ευφυΐας από όλο τον κόσμο, τον τελευταίο αιώνα. Βρήκε ότι κάθε δεκαετία, το ΙQ των νέων αυξάνεται, κατά μέσο όρο, 3 βαθμούς απ΄ ό,τι την προηγούμενη δεκαετία. Αυτό σημαίνει ότι τα τελευταία 100 χρόνια, το ΙQ στον δυτικό κόσμο έχει αυξηθεί κατά 30 βαθμούς, γεγονός που καταρρίπτει το «γενετικό» επιχείρημα, καθώς δείχνει ότι το περιβάλλον επιδρά άμεσα και πολύ περισσότερο απ΄ ό,τι πιστεύαμε μέχρι τώρα.

 

κάτω από: Γενικά, Παιδαγωγικά, Ψυχολογία-Συμβουλευτική

 Από την εφημερίδα “ΠΑΤΡΙΣ” της Κρήτης μεταφέρουμε απόψεις και προτάσεις για τη γλωσσική κατάσταση των νέων μας και τον τρόπο που πρέπει να διδάσκεται η νέα ελληνική και η αρχαία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης: (οι υπογραμμίσεις δικές μας)

Ο κορυφαίος φιλόλογος Εμμ. Κριαράς μιλά στην εφημερίδα “ΠΑΤΡΙΣ” της Κρήτης

 

Της Σοφίας Τσεντελιέρου
“Εγκληματούμε όταν δεν βλέπουμε τη σημερινή γλωσσική κατάσταση στο Γυμνάσιο”
«Οφείλομε προπαντός να φροντίσομε ώστε να διασωθεί η γλώσσα μας, η νέα ελληνική και να διατηρήσομε την κληρονομημένη ζωντανή παράδοση του αρχαίου λόγου»
Ο μεγάλος δημοτικιστής και κορυφαίος Έλληνας φιλόλογος Εμμανουήλ Κριαράς μιλά στην “Π”

Σε πλήρη σύγχυση οδηγεί η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών τους μαθητές του Γυμνασίου, αφού από το Δημοτικό είναι ακόμα ακατάρτιστοι στη σημερινή τους γλώσσα. Αυτό υποστηρίζει ο μεγάλος δημοτικιστής Εμμανουήλ Κριαράς, ο οποίος προσθέτει ότι θα έπρεπε να καταρτιστεί εκ νέου το σχολικό πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου.
Ο κορυφαίος Έλληνας φιλόλογος που διανύσει το 103ο έτος της ηλικίας του, σε συνέντευξή του στην «Π» τονίζει ότι στις μέρες μας «αγωνιζόμαστε, σχεδόν ματαίως, να διατηρήσομε σταγόνα ανθρωπισμού μέσα στην ολοκληρωτική σύγχρονη τεχνολογία» και προσθέτει ότι «Οφείλομε προπαντός να φροντίσομε ώστε να διασωθεί η γλώσσα μας, η νέα ελληνική και να διατηρήσομε την κληρονομημένη ζωντανή παράδοση του αρχαίου λόγου».
Ο καθηγητής Εμμανουήλ Κριαράς μιλά για το εκπαιδευτικό σύστημα, για τα λάθη που έχουν γίνει, αλλά και για το τι πρέπει να γίνει ώστε να βελτιωθούν τα πράγματα, αναφέρεται στους σημερινούς νέους, αλλά και στην αυτοβιογραφία του που πρόκειται να κυκλοφορήσει πολύ σύντομα.
«Π»: Πώς βλέπετε, κύριε καθηγητά, την κατάσταση στην εκπαίδευσή μας σήμερα; Τι νομίζετε ότι πρέπει να γίνει ώστε να υπάρξει βελτίωση;
Απαντ.: Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η εκπαίδευσή μας επιβάλλει να ενδιαφερθούμε ιδιαίτερα για μια αποκατάσταση. Έργο των επιτροπών που έχουν συγκροτηθεί από το υπουργείο Παιδείας είναι να προτείνουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα βελτιώσουν την κατάσταση. Τα προβλήματα είναι σοβαρά και προβάλλουν τόσο στη δημοτική και τη μέση εκπαίδευση όσο και στην ανωτάτη. Πρέπει σοβαρά να τα αντιμετωπίσουν και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών, αλλά και οι οργανώσεις των φοιτητών να κατανοήσουν ότι η σημερινή κατάσταση επιβάλλει μεταρρυθμίσεις. Αναρωτιέμαι όμως: έχομε σήμερα συνειδητοποιήσει επαρκώς την κατάσταση που πρέπει να αντιμετωπίσομε; Χρειάζεται προηγουμένως σωστός κατατοπισμός μας ώστε να αναζητήσομε την κατάλληλη θεραπεία. Χρειάζεται, ανάμεσα στα άλλα, να προσέξομε σε ποιο βαθμό το σημερινό σύστημα παιδείας που εφαρμόζεται-σύστημα που έχει αφεθεί να λειτουργεί χωρίς συνεχή παρακολούθηση- οδηγεί σε κάποιο ικανοποιητικό αποτέλεσμα.
«Π»: Εσείς τι προτείνετε;
Απαντ.: Παρατηρώ ότι πρέπει να καταρτίσομε εκ νέου το σχολικό πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου και του Γυμνασίου. Χρειάζεται να περιοριστεί ο αριθμός των μαθημάτων, αλλά και η ύλη του κάθε μαθήματος στα βασικά και απαραίτητα. Ιεράρχηση επίσης των μαθημάτων είναι απαραίτητη. Ειδικότερα υποστηρίζω -και δεν το λέω μόνος εγώ- ότι με τη σημερινή διδασκαλία στο γυμνάσιο δημοτικής και καθαρεύουσας οδηγείται ο μαθητής σε πλήρη σύγχυση, καθώς έρχεται από το δημοτικό γλωσσικά ακατάρτιστος στη σημερινή του γλώσσα. Ξέρομε ότι η μεταρρύθμιση του 1976 απομάκρυνε την αρχαία γλώσσα από το γυμνάσιο και τη μετέθεσε στο λύκειο. Μεταγενέστερες προτάσεις οδήγησαν με τον καιρό στο εσφαλμένο μέτρο της επαναφοράς της καθαρεύουσας στο γυμνάσιο. Χρειάζεται άμεση αποκατάσταση των πραγμάτων. Είναι ανάγκη ο μαθητής να κατακτήσει όσο γίνεται καλύτερα τη σύγχρονη γλώσσα του για να μπορέσει αργότερα στο λύκειο, βασιζόμενος στη γλώσσα τη σύγχρονη, να επεκτείνει τις γνώσεις του και στην αρχαία γλώσσα. Στο γυμνάσιο ο μαθητής πρέπει απλώς να προϊδεαστεί ως προς την αρχαία γλώσσα, ενώ σήμερα φιλοδοξούμε να επιτύχομε το ακατόρθωτο: παράλληλη προσπέλαση δύο γλωσσικών μορφών από μαθητές όχι ανάλογα παρασκευασμένους.
Υπογραμμίζω ότι εγκληματούμε όταν δε βλέπομε τη σημερινή γλωσσική κατάσταση στο γυμνάσιο και εξακολουθούμε να δεχόμαστε τη διαιώνιση ενός καταδικαστέου συστήματος. Ελπίζω οι σημερινοί επίσημοι εισηγητές των αναγκαίων μέτρων να θελήσουν να δουν ρεαλιστικά το θέμα και όχι κινούμενοι από θεωρίες για τη δύναμη και την υπεροχή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού. Μόνο με την κατάλληλη ρύθμιση των γλωσσικών μας πραγμάτων στο γυμνάσιο, θα μπορέσει ο μαθητής του λυκείου να καταρτιστεί στο βαθμό που χρειάζεται στην αρχαία γλώσσα. Εκείνο που είναι απαραίτητο στο μαθητή του γυμνασίου είναι να κατακτήσει όσο γίνεται καλύτερα τη σύγχρονή του γλώσσα, να ακούσει από τον αρμόδιο δάσκαλο υπαινιγμούς χρήσιμους για την αρχαία γλώσσα ώστε να είναι έτοιμος στο λύκειο να γνωρίσει τα μυστικά της αρχαίας. Πρέπει σʼ αυτά να περιοριστούμε και όχι, όπως γίνεται σήμερα, να επιδιώκομε συστηματική διδασκαλία του αρχαίου ελληνικού λόγου.
Tεχνολογία

«Π»: Τι θα προσθέτατε ακόμη, κύριε καθηγητά;
Απαντ.: Προσθέτω τούτο: ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (να το πω καλύτερα), ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Γεώργιος Ράλλης, είχαν καταλάβει ότι με την καθαρεύουσα δεν μπαίνομε στην Ευρώπη (είτε λέγεται ΕΟΚ είτε λέγεται Ενωμένη Ευρώπη) και αναγνώρισαν τη δημοτική. Πότε θα καταλάβουν οι σημερινοί μας πολιτικοί και άλλοι πνευματικοί και εκπαιδευτικοί ταγοί ότι ο αρχαϊσμός στο γυμνάσιο, και αν υπάρχει κάποιος ζήλος των μαθητών για τη γλώσσα, μαραίνεται; Πότε θα αποφασίσουν οι σημερινοί μας ποικίλων κλάδων επιστήμονες να περιοριστούν στα «χωράφια» τους και να μη φιλοδοξούν να γίνουν «δραγάτες» στα «χωράφια» για τα οποία δεν είναι κατάλληλοι; Πότε θα αποφασίσουν οι εκπαιδευτικοί μας, συνδικαλιστές και μη, να δουν την πραγματικότητα που έχουν μπροστά τους;
Στην εποχή μας ο μαθητής και ο σπουδαστής περισπάται ιδιαιτέρως από τις συνεχείς προόδους της τεχνολογίας και δυσκολεύεται σε μεγάλο βαθμό να αφομοιώσει παρεχόμενη σʼ αυτόν αναγκαία ανθρωπιστική ύλη. Όμως είναι ανάγκη η πολιτεία και οι οργανωτές των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων να αντιληφθούν ότι χρειάζεται κατάλληλος συνδυασμός τεχνολογίας και ανθρωπιστικής διδασκαλίας για να ελπίσομε ότι διαμορφώνομε καλλιερ- γημένα άτομα.
«Π»: Νομίζετε ότι βιαστήκαμε μετά τη μεταρρύθμιση του 1976;
Aπαντ.: Πράγματι βιαστήκαμε. Δεν περιμέναμε να δοκιμαστεί λίγα χρόνια η μεταβολή. Φροντίσαμε γρήγορα να την ξεστρατίσομε με τις άμετρες και ευφάνταστες φιλοδοξίες μας. Κυβερνά ακόμα πολλούς από μας η μεγάλη ιδέα ότι η Ελλάδα- με την αρχαία της δόξα -είναι η μοναδική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Μέσα δηλαδή στο νεότερο δημοτικισμό, όπως μερικοί τον καταλαβαίνουν, βρισκόμαστε μπροστά σε έναν καθαρευουσιάνικο αρχοντοχωριατισμό. Κι αυτό γιατί ζούμε μακριά από τη θλιβερή πραγματικότητα. Θέλω να πω ότι δεν την κατανοούμε και δε βλέπομε τα θλιβερά επακόλουθα που μας απειλούν. Οι εκάστοτε ταγοί της παιδείας μας ακροβατούν και αυτοσχεδιάζουν. Πριν από είκοσι και παραπάνω χρόνια, στα 1986-88, είχαμε την περίπτωση του υπουργού παιδείας μακαρίτη Αντώνη Τρίτση, καλοπροαίρετου ασφαλώς πολιτικού και πνευματικού προσώπου. Είχε επιχειρήσει να επαναφέρει τη διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας στο γυμνάσιο. Ακολούθησαν, όπως ήταν φυσικό, αντιδράσεις αρμόδιων ερευνητών, καθηγητών του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ανάμεσά τους ο κορυφαίος κλασικός φιλόλογος Ιωάννης Κακριδής) και μελών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που τάχθηκαν χωρίς επιφύλαξη εναντίον της επαναφοράς. Υπέβαλαν μάλιστα και με έγγραφο τις απόψεις τους στον τότε πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου. Ο υπουργός Τρίτσης αναγκάστηκε τότε να παραιτηθεί, όμως αργότερα συντηρητικοί κύκλοι επέβαλαν την επαναφορά του μαθήματος στο γυμνάσιο με τη δικαιολογία ότι εγκαίρως ο μαθητής του γυμνασίου πρέπει να κατατοπίζεται στα θέματα της αρχαίας γλώσσας. Δεν υπολόγιζαν όμως σωστά τη σύγχυση που θα δημιουργόταν, όπως είπα, με την παράλληλη διδασκαλία των δύο γλωσσικών μορφών. Δεν πρέπει να αγνοούμε ότι, ακριβώς επειδή η συγγένεια μεταξύ αρχαίας και νέας ελληνικής είναι στενή, για το μαθητή του γυμνασίου είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσει συγγένεια και διαφορές.
Πέρασαν είκοσι και πάνω χρόνια από την πρωτοβουλία Τρίτση και εκείνων που ακολούθησαν τις απόψεις του. Είδαμε καμιά βελτίωση των γλωσσικών μας πραγμάτων; Η κατάσταση χειροτερεύει έκτοτε. Ολοένα και περισσότερο διαμαρτυρόμαστε για την «αγραμματοσύνη» των νέων – και δεν έχομε άδικο. Πιστεύω ότι η αιτία της αγραμμα- τοσύνης αυτής οφείλεται στη γλωσσική μας πολυπραγμοσύνη στο γυμνάσιο. Δεν περιορι- ζόμαστε να διδάξομε στα χρόνια του γυμνασίου όσο μπορούμε καλύτερα όσα ο μαθητής μπορεί να αφομοιώσει. Ζητούμε το ακατόρθωτο. Οι γενικότερες απόψεις του Αντώνη Τρίτση απέβλεπαν σε μια μάταιη γενικότερη προσπάθεια να ανανεωθεί ο νεότερος κόσμος μας με το κήρυγμα και την προάσπιση του πολιτισμού των αρχαίων προγόνων μας. Οι απόψεις του με πληρότητα εμφανίζονται στο βιβλίο που εξέδωσε τελευταία το «Ίδρυμα Τρίτση, για τα δικαιώματα και την απελευθέρωση των λαών» με την επιμέλεια των καθηγητών Γ. Μοσχόπουλου και Σήφη Μπουζάκη του πανεπιστημίου Πατρών.
«Π»: Πώς βλέπετε τους σημερινούς νέους, κύριε καθηγητά;
Aπαντ.: Τους νέους μας σήμερα, για να μιλήσω με γενικότητα, τους βλέπω να υστερούν αισθητά στην όλη συγκρότησή τους, χωρίς να είναι οι ίδιοι πάντα υπαίτιοι για το γεγονός. Υπάρχουν πάντα λαμπρές εξαιρέσεις, αλλά υποχρέωσή μας είναι να ενδιαφερόμαστε για το σύνολο και όχι για μεμονωμένες ομάδες.
«Π»: Τι είναι το νέο βιβλίο σας, που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες;
Aπαντ.: Πρόκειται για αυτοβιογραφία μου. Περιλαμβάνει τα εξής κεφάλαια: Τα πρώτα απʼ αυτά αναφέρονται στα παιδικά, τα νεανικά και τα πανεπιστημιακά μου χρόνια. Ακολουθούν όσα σχετίζονται με το ερευνητικό μου ξεκίνημα στη δεκαετία του 30. Έρχονται κατόπιν τα κρίσιμα χρόνια 40-50 που σκιαγραφούν την περαιτέρω πορεία μου για να ακολουθήσουν κατόπιν τα χρόνια της πανεπιστημιακής μου θητείας έως την απόλυσή μου από τη Χούντα (1968) και της μεταπανεπιστημιακής κατόπιν. Το βιβλίο κλείνει με σελίδες που αναφέρονται σε κρίσεις μου για τις επιστημονικές έρευνες που με απασχόλησαν, καθώς και σκέψεις μου για τον όλο βίο μου.
Δεν μπορεί να διδαχτεί η αρχαία σε ανώριμα παιδιά”
«Π»: Πώς βλέπετε το πρόβλημα: τεχνολογία – ανθρωπισμός;
Απαντ.: Σήμερα αγωνιζόμαστε, σχεδόν ματαίως, να διατηρήσομε σταγόνα ανθρωπισμού μέσα στην ολοκληρωτική σύγχρονη τεχνολογία. Οφείλομε προπαντός να φροντίσομε ώστε να διασωθεί η γλώσσα μας, η νέα ελληνική και να διατηρήσομε την κληρονομημένη ζωντανή παράδοση του αρχαίου λόγου. Έχομε υποχρέωση να συνειδητοποιήσομε ότι το σημερινό γυμνάσιο εξέπεσε ιεραρχικώς· βρίσκεται στη θέση του παλαιού δημοτικού σχολείου· και να το ενισχύσομε στους τομείς που επιβάλλεται· ρεαλιστικά και νηφάλια να δούμε το θέμα. Επαναλαμβάνω, δεν μπορεί να διδαχτεί η αρχαία σε ανώριμα παιδιά. Ας το προσέξουν ιδιαίτερα οι θρηνωδοί του αρχαίου ιδεώδους!

κάτω από: Γενικά, Διδακτική Μεθοδολογία

   ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΜΑ: ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ-ΚΕΙΜΕΝΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ       ΔΕΥΤΕΡΑ, 4 ΜΑΪΟΥ 2009  25ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΜΙΑΣ-ΑΝΘΗΛΗΣ         ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ :  ΑΝΝΑ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ                                                     ΕΛΕΝΗ ΜΠΕΝΙΑΤΑ  ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Δ.Ε.                                                     ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Δ.Ε.  ΟΡΓΑΝΩΣΗ                 : ΣΧΟΛΙΚΟΙ  ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ 2ης &  3ΗΣ  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ                                                                     ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ 25ου  Δ.Σ. ΛΑΜΙΑΣ-ΑΝΘΗΛΗΣ    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

08:15΄- 08:30΄

Προσέλευση – Παραλαβή φακέλων

 

08:30΄ – 08:40΄

Έναρξη εργασιών από τον κ. Γεώργιο Δημόπουλο, Σχολικό Σύμβουλο 3ης Περιφέρειας Ν. Φθιώτιδας

 

 08:40΄- 09:15΄  Η διδασκαλία της Γλώσσας σύμφωνα με την επικοινωνιακή – κειμενοκεντρική προσέγγιση: Γλωσσολογική διάσταση –  Βασικές μεθοδολογικές αρχές

Εισήγηση: Ελένη Μπενιάτα, Σχολική Σύμβουλος 2ης

Περιφέρειας Ν. Φθιώτιδας

09:15΄- 09:30΄

Διάλειμμα

 

 09:30΄ – 11:00΄       11:00΄- 11:30΄  Δειγματική επεξεργασία της ενότητας της Ε΄ τάξης «Βιβλία – βιβλιοθήκες» ως προς:·          την κατανόηση κειμένου ·         την παραγωγή –αξιολόγηση γραπτού λόγου·         τη διδασκαλία των γραμματικών φαινομένων

Εισήγηση: Άννα Ιορδανίδου, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών. Ερωτήσεις -Παρεμβάσεις

 11:30΄ – 12:00΄  

Διάλειμμα

 

12:00΄- 13:00΄    13:00΄  – 13:20΄ Παρουσίαση του νέου βιβλίου Γραμματικής της Ε΄& ΣΤ΄ τάξηςΕισήγηση:  Άννα Ιορδανίδου Ερωτήσεις  – Παρεμβάσεις
13:20΄-13:30΄  Συμπεράσματα – Λήξη εργασιών ημερίδας      από τον  κ. Γεώργιο Δημόπουλο

κάτω από: Επιμόρφωση

Κάθε δημοτικό για τον εαυτό του μόνο!

25-04-2009

 

Πηγή: Times on line από την εκπαιδευτική πύλη alfavita

Στην Αγγλία ανακοινώθηκε σήμερα ότι κάθε δημοτικό σχολείο θα έχει τη δυνατότητα να φτιάχνει μόνο του, όπως θέλει αυτό, τη διδακτέα ύλη και θα διαχειρίζεται μόνο του τα οικονομικά του.

Τέρμα πια ο κρατικός έλεγχος στα βρετανικά δημοτικά σχολεία. Χιλιάδες δημοτικά θα μετατραπούν σε …ακαδημίες. Θα τους δοθεί ο έλεγχος του προϋπολογισμού του σχολείου και ανάλογα με τις ανάγκες και τις απόψεις τους, ανάλογα, φυσικά, από την περιοχή που βρίσκονται, θα συντάσσουν το ετήσιο πρόγραμμα της διδακτέας ύλης.

Οι εμπνευστές αυτού του συστήματος ισχυριζονται ότι με αυτόν τον τρόπο τα σχολεία που λειτουργούν σε περιοχές με μαθησιακά προβλήματα θα πάψουν να μένουν πίσω στην εκπαίδευση. Επίσης λένε ότι στην Αγγλία υπάρχουν 34.000 11χρονοι μαθητές οι οποίοι διαβάζουν όπως τα 6χρονα. Και ότι με αυτό το σύστημα η κατάσταση θα βελτιωθεί.
Σοβαρο επιχείρημα για τη μεταστροφή αυτή των δημοτικών είναι ότι με αυτό τον τρόπο λειτουργούν τα σχολεία της δευτεροβάθμιας από το 2000. Και τα οποία, λένε,  κατάφεραν να ανιστρέψουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες.

Οι δάσκαλοι, λοιπόν, και οι καθηγητές, είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για τη σωστή λειτουργία του σχολείου τους. Η αγγλική κυβέρνηση νίπτει τας χείρας της.

Τα σχόλια δικά σας !!

κάτω από: Γενικά, Ιστορία της Εκπαίδευσης, Σχολείο & Κοινωνία

ebook.jpg  e-παγκόσμια βιβλιοθήκη

Η παγκόσμια διαδικτυακή βιβλιοθήκη (world digital library), ένα τεράστιο εγχείρημα υπό την αιγίδα της UNESCO, στο οποίο συμμετέχουν ιδρύματα από κάθε γωνιά του πλανήτη, άνοιξε χθες επίσημα για το κοινό.

Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο παρουσίασης αυθεντικών εγγράφων, χαρτών και φωτογραφιών που είναι εντελώς δωρεάν στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου χρήστη, υλικό που καλύπτει ένα εντυπωσιακά μεγάλο χρονικό εύρος με έκταση από το 8000 π.Χ. μέχρι και τις μέρες μας! Το www.wdl.org ξεκίνησε ως ιδέα τον Ιούνιο του 2005, όταν ο βιβλιοθηκάριος του Κογκρέσου Τζέιμς Μπίλινγκτον πρότεινε στην UNESCO τη δημιουργία μιας παγκόσμιας βιβλιοθήκης που θα εκπέμπει στον Ιστό και θα είναι προσιτή σε όλους.  Πώς ξεκίνησαν όλα  Τον Δεκέμβριο του 2006 εκπρόσωποι της UNESCO και της βιβλιοθήκης του Αμερικανικού Κογκρέσου συναντήθηκαν με σκοπό να εκπονήσουν σχέδιο υλοποίησης της wdl. Περίπου ένα χρόνο μετά τα πρώτα πλάνα ήταν έτοιμα και χθες η φιλόδοξη ιδέα είχε επίσημα εγκαίνια! Εκτός από την UNESCO και τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, στην wdl συμμετέχουν ήδη δεκάδες οργανισμοί, βιβλιοθήκες και μουσεία, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί με την πάροδο του χρόνου, αφού η wdl είναι ανοιχτή σε όποιον επίσημο φορέα παγκοσμίως επιθυμεί να ανεβάσει υλικό ψηφιακά στο site.  Αυτή τη στιγμή, ενδεικτικά, στο εγχείρημα συμμετέχουν η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, η Εθνική Βιβλιοθήκη και τα αρχεία του Ιράκ, της Αιγύπτου, της Βραζιλίας, της Κίνας, της Γαλλίας, του Ισραήλ, της Ρωσίας, της Σερβίας, της Σουηδίας, της Ουγκάντα, και ακόμα η Βιβλιοθήκη του Γέιλ και ο κατάλογος είναι μακρύς…  Το υλικό  Το περιεχόμενο της wdl προσφέρεται αυθεντικό χωρίς μετάφραση. Ωστόσο υπάρχουν μεταφράσεις που εξηγούν το κάθε λήμμα και οι οποίες βοηθούν την αναζήτηση. Για την ώρα η wdl μιλάει αραβικά, κινεζικά, αγγλικά, γαλλικά, ρωσικά και ισπανικά, τις επίσημες γλώσσες των Ηνωμένων Εθνών δηλαδή, αλλά και πορτογαλικά αφού είναι μια γλώσσα ευρέως διαδεδομένη διεθνώς. Στο μέλλον πιθανότατα η διαδικτυακή βιβλιοθήκη να γίνει ακόμα πιο πολύγλωσση.  Στόχος της wdl είναι να διαδώσει σε κάθε ενδιαφερόμενο χρήστη του Ιστού τα ήθη, τα έθιμα και την κουλτούρα κάθε λαού, να διευρύνει τις πολιτιστικές και πολιτισμικές πληροφορίες που υπάρχουν στο Ιντερνετ και να προσφέρει, να παρέχει έγκυρο επιστημονικά τεκμηριωμένο υλικό σε μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, καθηγητές, δασκάλους, αλλά και σε όλους όσοι αγαπούν τη γνώση και την έρευνα.  περισσότερα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 22/4/2009 

κάτω από: Δικτυακοί τόποι, Νέες Τεχνολογίες

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ

Συγγραφέας: | 14 Απριλίου, 2009
| 5 σχόλια |

6easter.jpg Τις πιο θερμές ευχές μου για τις γιορτές του Πάσχα!                                                       

 ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ .

Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ 2ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

             ΜΠΕΝΙΑΤΑ ΕΛΕΝΗ

κάτω από: Γενικά

mouseia.jpg Ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία και τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει δημοσίευμα του Έθνους με τον τίτλο “Οι Eλληνες και τα μουσεία”, όπως επίσης και οι απόψεις που προσπαθούν να εξηγήσουν το λόγο της σχεδόν αδιάφορης και επιδερμικής σχέσης των Ελλήνων με τα ιστορικά και πολιτιστικά μας μνημεία. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να αναρωτηθούμε αν και με ποιο τρόπο το σχολείο θα μπορούσε να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση λαμβάνοντας υπόψη ότι η μύηση στον πολιτισμό και την ιστορία μας εκτός από ουσιαστικό θέμα παιδείας είναι και θέμα που καλλιεργεί σε βάθος και ποιότητα την εθνική μας συνείδηση, είναι δηλαδή και θέμα βαθύτατα εθνικό. δείτε περισσότερα ΕΘΝΟΣ 11/4/2009

κάτω από: Γενικά, Καινοτομίες - Δράσεις

Όπου φτωχός και το σχολείο του

treno.jpgΜε τον τίτλο “Ανισότητες στην εκπαίδευση” δίνονται χαρτογραφημένα στατιστικά στοιχεία στο άρθρο που ακολουθεί. Αυτό που προκύπτει είναι ότι η οικονομική ανάπτυξη ανάπτυξη κάθε περιοχής συσχετίζεται ευθέως με τον αριθμό επιτυχιών στην ανώτατη εκπαίδευση. Διαβάστε περισσότερα ΝΕΑ 7/4/2009….

Τις μεγάλες κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση των Ελλήνων χαρτογράφησε παραστατικά το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ σε έρευνα που παρουσίασε χθες, «χρωματίζοντας» τον χάρτη της χώρας ανάλογα με το ποσοστό των μαθητών που πετυχαίνουν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Από την έρευνα προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι σε δέκα νομούς της χώρας, κυρίως φτωχούς ή τουριστικούς, η αποτυχία προσεγγίζει και ενίοτε ξεπερνά το 50%, δηλαδή ένας στους δύο υποψηφίους μένει εκτός ΑΕΙ και ΤΕΙ παρά τις προσπάθειες. Αντιθέτως, σε άλλες περιοχές που είτε είναι συγκριτικά πλούσιες είτε είναι αγροτικές οι νέοι επιθυμούν να φύγουν. Προκύπτει ακόμα ότι κάθε χρόνο τα ελληνικά νοικοκυριά δαπανούν 4,8 δισ. ευρώ, ενώ το μέσο ετήσιο κόστος για όποιον υποψήφιο δεν εισαχθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θελήσει να επαναλάβει την προσπάθεια με φροντιστήρια, ανέρχεται σε 7.250 ευρώ… Επίσης, η έρευνα επισημαίνει ότι τα τελευταία 4 χρόνια και ειδικά μετά τη θέσπιση της βάσης του 10, αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των αποφοίτων λυκείου που δεν καταθέτουν καν Μηχανογραφικό για να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Από περίπου 5.000 που ήταν το 2004 όσοι δεν υπέβαλαν Μηχανογραφικό (επί συνόλου 89.000 αποφοίτων λυκείου), πέρυσι εκείνοι που δεν ενδιαφέρθηκαν για συνέχεια των σπουδών πενταπλασιάστηκαν (25.108), ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι ποσοστό 8% εξ αυτών (περίπου 200 απόφοιτοι) δεν υπέβαλαν Μηχανογραφικό ενώ είχαν βαθμό πρόσβασης μεγαλύτερο από τη βάση και θα μπορούσαν να εισαχθούν!

Χαμηλά εισοδήματα
Συγκεκριμένα, όπως εξήγησε ο επιστημονικός σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ κ. Ν. Παΐζης, οι νομοί της χώρας όπου οι λιγότεροι υποψήφιοι συνεχίζουν στα ΑΕΙ είναι περιοχές με δύο εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά: περιοχές με χαμηλούς δείκτες ανάπτυξης, υψηλή ανεργία, κλιμακούμενη αποβιομηχάνιση, χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα (κυρίως της Θράκης), αλλά και περιοχές μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας με έντονα στοιχεία οικονομικής ύφεσης (π.χ. Δυτική Αττική, Πειραιάς). Επίσης περιοχές (κυρίως νησιωτικές, Αιγαίου και Ιονίου) με υψηλό ποσοστό απασχολουμένων σε τουριστικές επιχειρήσεις, δηλαδή με τουριστική ανάπτυξη και έντονη- αλλά όχι ισοκατανεμημένη μέσα στον χρόνο- τουριστική κίνηση (εγχώρια και μη), μαζικού κυρίως χαρακτήρα. Έτσι, σε νομούς όπως η Ροδόπη, η Ξάνθη, τα Δωδεκάνησα, η Κέρκυρα, η Λευκάδα, η Δυτ. Αττική, η Φλώρινα, οι Κυκλάδες, ο Πειραιάς κ.ά., λιγότεροι από ένας στους δύο υποψηφίους εισάγεται στα ΑΕΙ.

Στον αντίποδα, δηλαδή με υψηλή πρόσβαση των υποψηφίων στα ΑΕΙ, καταγράφονται περιοχές με επίσης δύο εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά: περιοχές με υψηλούς δείκτες ανάπτυξης και ευημερίας, αυξημένο εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο [κυρίως οι εύπορες περιοχές των μεγαλοαστικών κέντρων (ΑθήναΘεσσαλονίκη) και τα μεγάλα αστικά κέντρα (Πάτρα- Λάρισα- Ιωάννινα)], αλλά και καθαρά αγροτικές περιοχές, απ΄ όπου οι μαθητές θέλουν να φύγουν.


κάτω από: Γενικά, Σχολείο & Κοινωνία

 laografiko.jpgΜια αξιέπαινη προσπάθεια πραγματοποίησαν οι μαθητές της β΄ δημοτικού στο 11ο ΔΣ Λαμίας με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών των τριών τμημάτων Αντωνίου Ελευθερίας, Μανάρα Μαρίας και Φασίδου Δέσποινας.  Τα τρία τμήματα συγκεκριμένα, στα πλαίσια δραστηριοτήτων της γλώσσας β΄δημοτικού,  μετέτρεψαν την τάξη τους σε… Λαογραφικό Μουσείο, στο οποίο ξενάγησαν στη συνέχεια όλες τις υπόλοιπες τάξεις του σχολείου και τους γονείς των μαθητών. Ως Σχολική Σύμβουλος του σχολείου εντυπωσιασμένη από τον πλούτο αλλά και την πρωτοτυπία των εκθεμάτων, προέτρεψα το Σύλλογο Διδασκόντων να κάνει προσπάθεια η έκθεση να ξαναστηθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς  και να συνοδευτεί από εκδηλώσεις στις οποίες μπορεί να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές του σχολείου, αλλά και πολίτες  της πόλης, ώστε η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να αναδείξει και να ζωντανέψει ένα μέρος της τοπικής ιστορίας μας.

Με ενδιαφέρον διάβασα ότι μια ανάλογη αξιόλογη προσπάθεια έλαβε χώρα και στη Θεσσαλονίκη, η οποία μάλιστα ήρθε και στη δημοσιότητα. Από τον Αγγελιοφόρο αναδημοσιεύουμε την είδηση: 

Λαογραφικό μουσείο έστησαν μαθητές

Σε λαογραφικό μουσείο μετέτρεψαν επτάχρονοι μαθητές μια παλιά αποθήκη του 3ου Δημοτικού Σχολείου στην Τριανδρία. Με αφορμή την άσκηση ενός σχολικού εγχειριδίου και τη βοήθεια της δασκάλας τους, Ελισάβετ Κλεμεντίδου, συνέλεξαν τα εκθέματα, οργάνωσαν την προβολή της έκθεσης και έδωσαν ζωή σε μια παλιά αποθήκη του σχολείου τους.

Στο σχολικό βιβλίο της Γλώσσας της β’ δημοτικού, μία άσκηση παρότρυνε τα παιδιά να μαζέψουν παλιά αντικείμενα λαογραφικής αξίας από το οικογενειακό τους περιβάλλον, να στήσουν την έκθεση και να αναλάβουν οι ίδιοι να φτιάξουν τις λεζάντες κάτω από τα εκθέματα, τις προσκλήσεις και τις αφίσες για τη διαφήμιση.

Οικοσκευές από τις αρχές του 20ού αιώνα, παραδοσιακές στολές, φωτογραφίες, παλιές ραπτομηχανές, καντάρια,και λογιών άλλα αντικείμενα μιας άλλης εποχής, με μικρή ή μεγαλύτερη αξία, συγκεντρώθηκαν, αξιολογήθηκαν και στήθηκαν μέσα σε ένα χώρο που τόσο καιρό παρέμενε αναξιοποίητος.

«Η άσκηση ήταν καθαρά βιωματική», τονίζει η κ. Κλεμεντίδου. Οι μικροί μαθητές έμαθαν να φτιάχνουν αφίσες, λεζάντες, έφτιαξαν και έστειλαν μόνοι τους τις προσκλήσεις σε άλλα σχολεία, ενώ χωρίστηκαν σε ομάδες και ανέλαβαν τη φύλαξη του χώρου που νιώθουν δικό τους αποκλειστικά δημιούργημα.

Εκθέματα από τα βάθη του χρόνου

Τα εκθέματα, που είναι οικογενειακά κειμήλια, προέρχονται από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο αλλά και πολλές περιοχές της Βόρειας Ελλάδος. Κάποια από αυτά, όπως ένα άγιο δισκοπότηρο που χρονολογείται το 1900 μ.Χ., μαγειρικά σκεύη και κεντήματα του 19ου αιώνα, ρώσικές εικόνες από το 17ο αιώνα, παραδοσιακές στολές, αποτελούν εκθέματα μεγάλης λαογραφικής αξίας.

Οι μικροί μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες και την ιστορία που κρυβόταν πίσω από το κάθε αντικείμενο. Πράγματα που μπορεί να βρίσκονταν τόσο καιρό σπίτι τους ξαφνικά απέκτησαν μια άλλη διάσταση. Εντυπωσιάστηκαν, και μέσω μιας άσκησης που είχε τη μορφή «παιχνιδιού» ήρθαν σε επαφή, με άγνωστες σε αυτούς, πτυχές τις Ιστορίας.

Εντυπωσιασμένοι, όμως, έφυγαν και οι μεγαλύτεροι, καθώς η έκθεση τους ξύπνησε θύμησες του παρελθόντος, ενώ η σχολική σύμβουλος που την επισκέφθηκε πρότεινε τη διατήρησή της.

Η έκθεση λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας θα λειτουργήσει μια ακόμη εβδομάδα. Αποτέλεσε πόλο έλξης για μικρούς και μεγάλους και για πολλά σχολεία της περιοχής. «Ξεκίνησε σαν παιχνίδι και κατέληξε να πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις», τονίζει η υπεύθυνη δασκάλα Ελισάβετ Κλεμεντίδου.

Οπως είπαν και οι νεαροί μαθητές, θα ήθελαν όλα τα μαθήματα να γίνονται έτσι, ενώ πέρα από εκθέτες αποφάσισαν να γίνουν κι δημοσιογράφοι και ετοιμάζονται να φτιάξουν τη δική τους εφημερίδα μετά τις γιορτές του Πάσχα.


 

κάτω από: Project, Γενικά, Καινοτομίες - Δράσεις

« Νεώτερα Άρθρα - Παλιότερα Άρθρα »

Κατηγορίες