Η γιορτή της Τσικνοπέμπτης

Η Τσικνοπέμπτη είναι η Πέμπτη της δεύτερης (Κρεατινής) εβδομάδας του Τριωδίου. Κατά την Κρεατινή εβδομάδα, η ορθόδοξη παράδοση, σεβόμενη τις νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής, τοποθέτησε ανάμεσά τους, την Πέμπτη δηλαδή, μια ημέρα εκτόνωσης με «τσίκνισμα» και κραιπάλη.

Λέγεται Τσικνοπέμπτη ή…Τσικνοπέφτη γιατί αυτήν την Πέμπτη, σύμφωνα με την παράδοση, σε πολλά μέρη της Ελλάδας, έλιωναν το λίπος από τα χοιρινά, ενώ παρέες συγκεντρώνονταν στα σπίτια για να ψήσουν κρέας, να το τσικνίσουν δηλαδή. Η προέλευση του εθίμου μάλλον ανάγεται στις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων αλλά και των Ρωμαίων, που επιβίωσαν με παραλλαγές μέχρι και τα χριστιανικά χρόνια. Η πολυφαγία και πολυπιοτία, χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ημέρας, θυμίζουν πρακτικές που σχετίζονται με την ευφορία της γης και που, όταν συνδυάζονται με την χριστιανική παράδοση, σημαίνουν την προετοιμασία για τη σαρανταήμερη νηστεία (Σαρακοστή) πριν το Πάσχα.

Το έθιμο αυτό γιορτάστηκε και φέτος στο σχολείο μας. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων από το πρωί άρχισε τις ετοιμασίες για το ψήσιμο. Οι μαθητές το πρωί έκαναν διάφορες κατασκευές και ζωγραφιές σχετικές με το έθιμο της Τσικνοπέμπτης και τις Απόκριες. Στη συνέχεια μοιράστηκαν σε όλους σουβλάκια και αναψυκτικά. Η μουσική από το πρωί δονούσε τον αέρα. Το κέφι ανέβαινε και ξεκίνησε ο χορός. Οι μαθητές, γονείς και δάσκαλοι χόρεψαν με αποκριάτικα τραγούδια. Ακολούθησαν οι παραδοσιακοί χοροί, καλαματιανά, τσάμικα, νησιώτικα, ηπειρώτικα κ.λ.π. Ακολούθησαν και ζεϊμπέκικα όπου οι μαθητές και μαθήτριες έδειξαν το ταλέντο τους.

Στο γλέντι συμμετείχαν και τα μικρά παιδιά του Νηπιαγωγείου. Αφού έφαγαν τα σουβλάκια τους, ήπιαν τα αναψυκτικά τους και μετά χόρεψαν.

Ευχαριστούμε θερμά για την προσφορά τους: Τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας, τον Πρόεδρο της Δημοτικής κοινότητας Χαβαρίου, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Χαβαρίου “ο Διόνυσος”, τον Σύλλογο Γυναικών Χαβαρίου, το κρεοπωλείο Σταυρούλιας Βασίλειος στο Χάβαρι, τον γονέα Κουτρουμπή Ιωάννη και την αλυσίδα σουπερμάρκετ Σκλαβενίτη.  Καλες Απόκριες!!!!!

Αυτοσχεδιασμοί από την Δ΄ τάξη

Οι μαθητές της Δ΄ τάξης διδάχτηκαν στ0 μάθημα της Γλώσσας για το θέατρο, τις θεατρικές παραστάσεις και τα θεατρικά κείμενα. Θέλοντας να δείξουν αυτά που έμαθαν, αυτοσχεδίασαν διάφορα θεατρικά παιχνίδια. Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής παρουσίασαν τους θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς και διασκέδασαν.

Δραστηριότητες κατανόησης για την οργάνωση συλλογών (Μονάδες-Δεκάδες) Α’ τάξη

Οι παρακάτω δραστηριότητες προσφέρονται για την καλύτερη κατανόηση σχετικά με την οργάνωση συλλογών για τους αριθμούς μέχρι το 50. Μέσω αυτών οι μαθητές μπορούν να παρατηρούν και να ταξινομούν αντικείμενα, εισάγοντάς τους σταδιακά στη λογική των Μονάδων και των Δεκάδων.

https://users.sch.gr/sjolltak/moodledata/ataksi/mathimatika/oi_dekades/story_html5.html

 

 

Το Animation Box στο σχολείο μας!

Tο φεστιβάλ Ολυμπίας ήρθε σήμερα στην τάξη μας !!! Η κυρία Νατάσα Σκουμπούρη έδειξε στα παιδιά πώς να κατασκευάζουν τα αγαπημένα τους κινούμενα σχέδια δημιουργώντας μόνα τους πειραματικά ταινιάκια σύντομης διάρκειας. Η τάξη μεταμορφώθηκε σε εργαστήριο και οι μαθητές της Α και Γ τάξης συνεργάστηκαν δημιουργικά!!!

474386153 1122520802948292 6862551041438125218 n 474386153 1689540838636264 869433286110489857 n 476113666 637268282225867 8843911979155819739 n 476193489 1053981309825296 4380749647379868874 n 476328850 1271724957453259 7487316088909588647 n 476334052 1334862597566936 344567094161236104 n 476378992 1729062501325633 6487240100907023211 n 476390462 1446502806754275 835045698898728842 n 476458571 1133556224644656 8105492034075200971 n

Ακολουθούν οι δημιουργίες μας!

Διάκριση γραμμάτων ξ-ψ

Μια συχνή δυσκολία, ειδικά σε μαθητές της α’ δημοτικού, είναι η διάκριση των γραμμάτων ψ και ξ στον προφορικό λόγο. Σήμερα πραγματοποιήσαμε μια σύντομη επανάληψη κι επιμείναμε στο κομμάτι αυτό, με τη γραφή λέξεων/προτάσεων στο τετράδιο εργασιών, καθώς και με την αξιοποίηση διαδραστικών ασκήσεων, οι οποίες παρατίθενται παρακάτω:

Μαθαίνουμε για τα ευρώ

Στο πλαίσιο του μαθήματος των Μαθηματικών για τα νομίσματα των 1,2,5,10 λεπτών και αντίστοιχα των ευρώ, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης έστησαν το δικό τους παντοπωλείο και έκαναν διάφορες αγοραπωλησίες! Αφού έφεραν από το σπίτι συσκευασίες από διάφορα προϊόντα, κοστολογήσαμε από κοινού την αξία του καθενός  και στήσαμε ένα αυτοσχέδιο παντοπωλείο. Στη συνέχεια, τα παιδιά ανέλαβαν είτε τον ρόλο του πωλητή, είτε αυτόν του πελάτη και διασκέδασαν με αυτή τη βιωματική δραστηριότητα, μαθαίνοντας παράλληλα για την αξία των νομισμάτων και τη χρήση τους στην καθημερινότητα!

προϊόντα

Ηφαίστεια και σεισμοί

Με αφορμή την επικαιρότητα, σήμερα στην τάξη μας μιλήσαμε για τα ηφαίστεια και τους σεισμούς. Είδαμε εικόνες και παρακολουθήσαμε διάφορα βίντεο. Έτσι μάθαμε για τις λιθοσφαιρικές πλάκες, το μάγμα, τη λάβα, τους κρατήρες και άλλα!!!

ηφαίστειο 2 ηφαίστειο1 ηφαίστειο3 ηφαίστειο4 ηφαίστειο6

Οι μαθητές της Γ τάξης

Δραστηριότητες εξάσκησης για τα γράμματα Φφ, Ξξ

Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε δραστηριότητες και βίντεο για οπτικοακουστική εξάσκηση στα γράμματα Φφ και Ξξ:

https://users.sch.gr/pkotsis/4p/a-taxi/glossa/games/grammatakia-synnefo-f%20(CD)/index.html

https://www.jele.gr/activity/a/language/glossa024.swf

https://users.sch.gr/pkotsis/4p/a-taxi/glossa/games/grammatakia-synnefo-ks%20(CD)/index.html

https://www.jele.gr/activity/a/language/glossa021.swf

 

Αναπαράσταση της βάπτισης

Οι μαθητές της Δ΄ τάξης αξιοποίησαν αυτά που έμαθαν στο μάθημα των Θρησκευτικών για το μυστήριο του Βαπτίσματος. Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής έκαναν αναπαράσταση της βάπτισης.

Με δική τους πρωτοβουλία ετοίμασαν ότι χρειάζεται για να γίνει η βάπτιση. Μόνοι τους μοίρασαν ρόλους, αυτοσχεδίασαν διαλόγους και ακολούθησαν αυτά που είχαν μάθει για το μυστήριο του Βαπτίσματος, αλλά και του Χρίσματος. Είχαν ετοιμάσει ακόμη και ψεύτικα γλυκίσματα. Το μόνο που έλειπε ήταν…. η κολυμπήθρα.

Στο ελαιοτριβείο

Την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου η Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του σχολείου μας επισκέφθηκαν ένα από τα δύο ελαιοτριβεία του χωριού για να δούμε πώς παράγεται το ελαιόλαδο.

Φέτος, λόγω της μεγάλης παραγωγής, και τα δύο ελαιοτριβεία του χωριού λειτουργούν σχεδόν χωρίς διακοπή, μέρα – νύχτα. Το ελαιοτριβείο τα τελευταία χρόνια έχει εκσυγχρονιστεί με μηχανήματα που παράγουν μεγάλες ποσότητες λαδιού, με λιγότερο προσωπικό. Το παλιό λιτρουβιό δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί σε τόσες μεγάλες ποσότητες ελιών που μαζεύτηκαν φέτος.

Οι ελαιοπαραγωγοί μεταφέρουν τις ελιές με τρακτέρ από το λιοστάσι στο ελαιοτριβείο (σε σακιά, πλαστικές παλέτες ή μεγάλους σάκους). Οι ελιές καθαρίζονται από τα φύλλα, πλένονται και μετά αλέθονται σε ειδικά μηχανήματα.

Κατόπιν διαχωρίζεται το «λιοκόκι» ή ελαιοπυρήνας και στη συνέχεια τα υγρά απόβλητα από το καθαρό λάδι. Τα υγρά απόβλητα επεξεργάζονται με ασβέστη και στη συνέχεια συγκεντρώνονται για να χρησιμοποιηθούν, όταν στερεοποιηθούν, για την παραγωγή λιπασμάτων.

Στο τέλος το καθαρό λάδι μπαίνει σε δοχεία και μεταφέρεται στους παραγωγούς. Αυτό που μάθαμε είναι ότι τίποτα δεν πάει χαμένο. Τα φύλλα, το λιοκόκι, τα υγρά απόβλητα, όλα επεξεργάζονται για να ξαναχρησιμοποιηθούν.

Την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, την ίδια επίσκεψη πραγματοποίησαν και οι υπόλοιπες τάξεις. Πριν φύγουμε ο ιδιοκτήτης του ελαιοτριβείου κ. Παπαζαφειρόπουλος, μας προσέφερε ψωμάκια με φρέσκο ελαιόλαδο, που τα καταβροχθίσαμε αμέσως.