Μελετώντας τους Σεισμούς μέσω του Σχολικού Δικτύου Σεισμογράφων

Μελετώντας τους Σεισμούς μέσω του Σχολικού Δικτύου Σεισμογράφων

Η  ΑΠΑΝΤΗΣΗ των ερωτημάτων ΣΤΗ ΘΕΣΗ 47 min.

 

Τα ερωτήματά μου προς τον  διευθυντή Ερευνών του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου Αθηνών, σεισμολόγο Γεράσιμο Χουλιάρα :

1. Τα δεδομένα ενός σεισμού κατανέμονται στο χώρο.

α. Υπάρχει κατηγορία δεδομένων που μεταβάλλονται στον χρόνο κατά την διάρκεια ενός σεισμού ; Όπως για παράδειγμα η μεταβολή της θερμοκρασίας σε μια περιοχή ;

β. Το SWARM μπορεί να επεξεργαστεί τέτοια δεδομένα ; Άμεσα ή έμμεσα από διαφορετικά στοιχεία του προβλήματος.

2. Επειδή η πρόβλεψη ενός σεισμού είναι πάντα ένα επίκαιρο θέμα σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης.

Η εφαρμογή SWARM και η κάθε εφαρμογή η οποία εύκολα  πλέον περιγράφει μια σύνθετη πραγματικότητα όπως η θέση, τις μεταβολές του μαγνητικού πεδίου, της θερμοκρασίας,..,

εάν δεχθούμε ως λογική τη μέθοδο ΒΑΝ της δεκαετίας του ΄80 που χρησιμοποιεί τα παραπάνω στοιχεία, γιατί δεν έχουμε έγκυρες δυνατότητες πρόβλεψης σεισμών ; Οι λόγοι είναι προφανείς.

Αυτό γιατί η βάση δεδομένων , αλληλοσυσχετιζόμενων μεγεθών σήμερα είναι ευκολότερα να αξιοποιηθούν από υπολογιστικά συστήματα όπως το SWARM.

Με εκτίμηση
Αθανάσιος Βαγενάς
Φυσικός

Απολιθώματα στη Δυτική Θεσσαλία

Συλλογή απολιθωμάτων & πετρωμάτων

Περιλαμβάνει θαλάσσια κυρίως απολιθώματα, που προέρχονται στην πλειονότητά τους από τον ορεινό όγκο της βορειοδυτικής Θεσσαλίας – μία μοναδική στο είδος της συλλογή φυσικής ιστορίας.

Κυκλοφόρησε πρόσφατα το 2ο τεύχος του πολύ όμορφου περιοδικού «ΦυσηΟραμα», που εκδίδει από τον Ιανουάριο 2016 το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων, στην Καλαμπάκα. Κύριος στόχος της αξιέπαινης αυτής εκδοτικής προσπάθειας είναι η ευαισθητοποίηση των πολιτών, και ιδιαίτερα των νέων, σε θέματα προστασίας του φυσικού (και πολιτισμικού) περιβάλλοντος.
Στη σελίδα «Σχολικό Βήμα» του περιοδικού, φιλοξενείται η πρώτη αναφορά στη νεοσύστατη «Συλλογή απολιθωμάτων και πετρωμάτων» που κοσμεί τη Βιβλιοθήκη του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων.

Απολίθωμα ψαριού. Πευκόφυτο, θέση Στουρναία (υψόμ. 1000μ. περ.).

Απολιθώματα στη Δυτική Θεσσαλία

COVID 19

Οι κορονοϊοί διαθέτουν έναν µεµβρανώδη εξωτερικό φάκελο που περιβάλλει το γονιδίωµα (RNA) του ιού. Το κάθε βίριον (δηλαδή ο όλος ιός) είναι σχήµατος στρογγυλού ή ελλειψοειδούς, συχνά πολυµορφικό, διαµέτρου 50-200 nm (νανοµέτρων). Ο κορονοϊός νέου τύπου έχει διάµετρο 60-140 nm. Μια πρωτεΐνη σε σχήµα ακίδας (spike protein) βρίσκεται στην επιφάνεια του ιού. Ως µια από τις κύριες αντιγονικές πρωτεΐνες του ιού, η πρωτεϊνική αυτή ακίδα είναι η βασική δοµή που χρησιµοποιείται για την ταυτοποίησή του. Επίσης, η πρωτεΐνη του καψιδίου του ιού περιβάλλει το γονιδίωµά του και µπορεί να χρησιµεύσει ως διαγνωστικό αντιγόνο.*

* Το καψίδιο είναι το κυρίως πρωτεϊνικό περίβληµα, το οποίο µε τη σειρά του περιβάλλεται από τον µεµβρανώδη φάκελο. (Σ.τ.Μ.)

Παρακολουθήστε το παρακάτω ppt που μπορούμε να δούμε συγκριτικά τις διαστάσεις του Covid 19.

Γεωλογική ιστορία δυτικής Θεσσαλίας

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :  Γεωγραφία

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ :  Προβολή ταινίας μικρής διάρκειας ( 1 min ) για κάθε μια περιοχή όπως  η Πύλη.

ΣΚΟΠΟΣ : 

  1. Η προβολή ενός γεωλογικού φαινομένου ώστε να αποτελεί πόλο έλξης γενικότερου ενδιαφέροντος  όπως σε σχολεία και πανεπιστήμια.
  2. Πρόκληση ενδιαφέροντος για επίσκεψη σε μια περιοχή και τη δημιουργία αφίσας σε χαρακτηριστική τοποθεσία ως μέσο επικοινωνίας.
  3. Σχολιασμός της σύγχρονης ιστορίας (πολιτισμός) ως εξέλιξη της γεωλογικής.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

  1. Ανάδειξη μιας περιοχής όπου υπάρχουν έντονα   γεωλογικά γεγονότα όπως η ορογένεση λόγω σύγκρουσης των λιθοσφαιρικών  πλακών.
  2. Οι άξονες ανάπτυξης είναι κοινωνικό -οικονομικοί λόγω  προβολής  μιας περιοχής και  επισκεψιμότητας  περισσοτέρων ανθρώπων σε αυτή.
  3. Ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ομάδων εργασίας.
  4. Καταγραφή και δημιουργία ενημερωτικού εντύπου που θα διανεμηθεί στους τοπικούς φορείς, και στα σχολεία.

Σύγκρουση λιθοσφαιρικών πλακών στην Πύλη – Τρικάλων.

Ιζηματογενή πετρώματα στην Πόρτα Παναγιά.

Ανάδειξη της γεωλογικής ιστορίας στην Πύλη – Τρικάλων.

 

 

 

 

Συμμετέχω στην νέα μου @σχολική τάξη για τους μαθητές του Γυμνασίου

@σχολική τάξη του γυμνασίου

Αγαπητοί μαθητές σε συνέχεια των μαθημάτων μας στη νέα σχολική μας τάξη του διαδικτύου. Θα συζητήσουμε θέματα παλαιοτέρων εξετάσεων. Σας παρακαλώ να τα μελετήσετε και να διατυπώσετε τις ερωτήσεις σας.

Νέα αξιολογικά κριτήρια, έχουν προστεθεί στην καθημερινότητά μας όπως εκείνο της ατομικής ευθύνης και της πιστής εφαρμογής των οδηγιών της επιστημονικής κοινότητας.

Δείχνουμε έτσι τη αλληλεγγύη μας στους συμμαθητές μας και τον σεβασμό στους γονείς μας. Είστε η γενιά που θα είναι μπροστά, με εφόδιο την πολυδιάστατη γνώση που μόνο το σχολείο μπορεί να προσφέρει.

Δείτε εδώ την @σχολική τάξη

Πειραματική διάταξη ηλεκτρικού ρεύματος

 

Συνέχεια των μαθημάτων Φυσικής Προσανατολισμού Γ΄Λυκείου

Στο πλαίσιο συνέχισης της επικοινωνίας μας εκτός της σχολικής τάξης σας παρακαλώ να μελετήσετε  και να συζητήσουμε τα θέματα που έχω επιλέξει.

Με τον παρακάτω σύνδεσμο οδηγείστε στην “ηλεκτρονική τάξη” του σχολικού δικτύου. Με τη χρήση των κωδικών του σχολικού δικτύου για μαθητές μπορείτε να εισέλθετε. Στη θέση “έγγραφα’ στη στήλη αριστερά έχω τοποθετήσει ασκήσεις που έχουν τεθεί στις πανελλήνιες στη φυσική και αφορούν τις ταλαντώσεις , το στερεό και τα ρευστά. Ποιο συγκεκριμένα να ασχοληθείτε με θέματα του πρώτου μαθήματος που σας έχω επισημάνει.

Σας εύχομαι καλή δύναμη.

Μάθημα 1 : Επανάληψη εξαναγκασμένης ταλάντωσης – Συντονισμός

Είναι κρίσιμο να μείνουμε όλοι σπίτια μας τονίζει ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης μέσω της παρακάτω ανάρτησης που έκανε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook:

Είναι κρίσιμο να μείνουμε όλοι σπίτια μας τονίζει ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης μέσω της παρακάτω ανάρτησης που έκανε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook:

Ο μύθος μιλάει για ένα βασιλιά στην μακρινή Ινδία που ήταν καλός στο σκάκι και είχε τη συνήθεια να καλεί τους περαστικούς να παίξουνε παρτίδες. Μια μέρα προσκάλεσε ένα σοφό περαστικό, λέγοντας του ότι αν χάσει θα του χάριζε ό,τι ζητούσε. Ο σοφός του ζήτησε να πληρωθεί σε ρύζι με τον εξής τρόπο: δύο κόκκους ρύζι για το πρώτο τετράγωνο της σκακιέρας, τέσσερις για το δεύτερο, οχτώ για το τρίτο, και ούτω καθεξής, βάζοντας σε κάθε τετράγωνο της σκακιέρας δύο φορές τον αριθμό από κόκκους του γειτονικού τετραγώνου. Ο βασιλιάς δέχτηκε και έπαιξαν.Ο περαστικός ήταν βιρτουόζος στο σκάκι, και προς έκπληξη όλων κέρδισε τον βασιλιά. Ο βασιλιάς ζήτησε να φέρουν ένα σακί με ρύζι για να πληρώσει τον περαστικό. Και άρχισε να βάζει τους κόκκους στη σκακιέρα. Όμως σύντομα κατάλαβε ότι ακόμα και η αμύθητη περιουσία του δεν αρκούσε για να πληρώσει τον περαστικό. Συνειδητοποίησε ότι όταν έφτανε στο εικοστό τετράγωνο θα χρειαζόταν περίπου 1 εκατομμύριο κόκκους ρυζιού, σ το τριακοστό 1 δισεκατομμύριο κόκκους, στο τεσσαρακοστό 1 τρισεκατομμύριο, και πάει λέγοντας. Για να πληρώσει τον περαστικό θα χρειαζόταν περίπου 1 τρισεκατομμύριο τόνους ρυζιού, δηλαδή περισσότερους τόνους από όσο ρύζι παράγει η Κίνα σε 7000 χρόνια, με βάση την περσινή της παραγωγή!Ποιο είναι το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας; Ότι η εκθετική αύξηση είναι ύπουλο πράγμα. Το σκέφτεσαι λίγο και τα νούμερα φαίνονται μικρά. Αλλά τελικά θα σου τη φέρει. Όσο μεγάλος και να είσαι θα σου τη φέρει. Μετά από λίγα μόλις βήματα έχει γίνει τόσο μεγάλη που δεν το χωράει ο νους σου. Ο αριθμός γίνεται τόσο εξωφρενικά μεγάλος που είναι μεγαλύτερος από τα μόρια του σύμπαντος.Δεν είμαι γιατρός, βιολόγος ή επιδημιολόγος, αλλά η δουλειά μου στην επιστήμη των υπολογιστών είναι να δαμάζω τις εκθετικές αυξήσεις.Η εξάπλωση του κοροναϊού είναι μια ύπουλη εκθετική αύξηση. Αρχίζει με 1 κρούσμα. Μετά από δύο-τρεις μέρες τα κρούσματα γίνονται 2. Μετά από άλλες δύο-τρεις μέρες γίνονται 4. Έχει περάσει μια βδομάδα και φαίνεται υπό έλεγχο. Έλα όμως που αν περάσουν άλλες δύο βδομάδες τα κρούσματα θα γίνουν περίπου 1000, και αν περάσουν άλλες δύο-τρεις βδομάδες θα γίνουν πάνω από εκατό χιλιάδες!

Και το ακόμα πιο ύπουλο είναι το εξής. Όταν τα επιβεβαιωμένα κρούσματα είναι 1000, ακόμα και εκείνη την μέρα να καθόμαστε όλοι σπίτι μας για 10 μέρες χωρίς καμιά ανθρώπινη επαφή, παρόλα αυτά τα κρούσματα θα γίνονταν αρκετές χιλιάδες. Μα πώς; Ο λόγος είναι ότι όταν τα 1000 έδειξαν συμπτώματα, είχαν ήδη μεταδώσει τον ιό σε άλλους.

Στην Ελλάδα τα κρούσματα είναι τώρα περίπου 200. Αν καθόμαστε όλοι κλεισμένοι σπίτια μας, τότε σε ένα καλό σενάριο μετά από πέντε-έξι-εφτά μέρες τα κρούσματα θα έφταναν περίπου τα 1000 μεγαλώνοντας εκθετικά μέχρι τότε, ΑΛΛΑ μετά θα βλέπαμε τον αριθμό νέων κρουσμάτων να πέφτει, αν ΣΥΝΕΧΙΖΑΜΕ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΜΕ στα σπίτια μας. Μετά από ακόμα δύο-τρεις βδομάδες, δηλαδή σε ένα μήνα από τώρα ίσως και να είχαμε 0 καινούρια κρούσματα.

Γι’αυτό προτρέπω όλον τον κόσμο να μείνει μέσα, εκτός αν η φύση της δουλειάς του ή ανωτέρα βία δεν το επιτρέπει. Προτρέπω τους εργοδότες να δώσουν ευελιξία στους εργαζομένους. Και προτρέπω το κράτος να τους βοηθήσει με τη σειρά του.

Αν είσαι νέος και ωραίος, χωρίς συμπτώματα, πρέπει να μείνεις και εσύ σπίτι σου. Και να τη γλιτώσεις, με το να μην μείνεις μέσα συνεισφέρεις στην εξάπλωση του ιού, συνεισφέρεις να φτάσει και να σκοτώσει άλλους, ίσως τους γονείς σου, ίσως τους παππούδες σου. Αλλά και η πιθανότητα να πεθάνεις είναι μη τετριμμένη, και η πιθανότητα να ταλαιπωρηθείς πολύ ακόμα μεγαλύτερη.

Στέλνω πολλούς χαιρετισμούς από τον καναπέ μου σε εσάς στον καναπέ σας (ελπίζω!) και απέραντη ευγνωμοσύνη στους γιατρούς και τις νοσοκόμες που παλεύουν και μέχρι να παρέλθει αυτή η λαίλαπα θα συνεχίσουν να παλεύουν για τη ζωή όλων μας!

ΥΓ: Οι υπολογισμοί και οι προβλέψεις παραπάνω βασίζονται σε εκτιμήσεις ρυθμών για το πως εξαπλώνεται ο ιός και ποια είναι η επίδραση δρακόντειων μέτρων από άλλες χώρες. Είναι οι καλύτερες όμως εκτιμήσεις που διαθέτουμε αυτή τη στιγμή.

Βίντεο που εξηγεί την εκθετική αύξηση του ιού.

Μουσείο Καζαντζάκη

Μουσείο Καζαντζάκη

Η ίδρυση του Μουσείου

Το Μουσείο Καζαντζάκη αποδίδει τιμή στον σπουδαίο άνθρωπο του πνεύματος, τον συγγραφέα, στοχαστή, φιλόσοφο, πολιτικό, ταξιδευτή Νίκο Καζαντζάκη.

Βρίσκεται στην κεντρική πλατεία του πατρογονικού χωριού του Νίκου Καζαντζάκη, τους ιστορικούς Βαρβάρους (σημερινή Μυρτιά). Η Έκθεση του Μουσείου στεγάζεται σε χώρο, ο οποίος διαμορφώθηκε εκεί όπου βρισκόταν το πατρικό σπίτι της οικογένειας Ανεμογιάννη, οικογένειας συγγενικής με τον καπετάν Μιχάλη, τον πατέρα του συγγραφέα.

Ιδρύθηκε το 1983 από τον Γιώργο Ανεμογιάννη, σκηνογράφο-ενδυματολόγο, έναν από τους πρωτοπόρους του θεάτρου στην Ελλάδα. Βασικός στόχος του ήταν να διασωθεί η μνήμη του συγγραφέα και να προβληθεί το έργο και η σκέψη του. Σημαντική βοήθεια προσέφερε η Ελένη Σαμίου-Καζαντζάκη, δεύτερη σύζυγος του συγγραφέα.

Η τελετή εγκαινίων του Μουσείου πραγματοποιήθηκε στις 27 Ιουνίου του 1983, από την τότε υπουργό Πολιτισμού, Μελίνα Μερκούρη.

Προμηθέας δεσμώτης, «Αγροτολέσχη» της Πύλης στην περιοχή Τρικάλων, 1957. Σκηνοθεσία Στέφανος Βαγενάς

 

https://www.kazantzaki.gr/gr/plays/promitheas-trilogia-176