Η ευλαβική εικόνα της ελληνικής οικογένειας να αφοσιώνεται εδώ και τρεις δεκαετίες στις τηλεοπτικές σειρές δεν απέχει πολύ από το να περάσει στη σφαίρα της ιστορίας. Αιτία, τα νέα διαδικτυακά ήθη που μεταμορφώνουν τον ρόλο των παραδοσιακών επικοινωνητών (παραγωγή, ηθοποιοί) και του κοινού. Φορείς νέων ηθών, οι «Flatmates», μιλούν στο kathimerini.gr.
Ο Γιώργος μιλούσε στη Φανή από το MSN όταν κάπου πήρε το μάτι του ένα video streaming. Πρωταγωνιστές τρεις φοιτητές που ήρθαν από την επαρχία στην Αθήνα. Όμορφα πρόσωπα, γρήγορες ατάκες, παιδιά της διπλανής πόρτας. «Μισό λεπτό, περιμένεις;» της έγραψε, θέλοντας να συγκεντρωθεί για λίγο σ’ αυτό που θα έβλεπε στα επόμενα 4 λεπτά. «Ρίξε μια ματιά, πως σου φαίνεται;», της ξανάγραψε, στέλνοντας και το σχετικό link. «Ωραίο είναι», απάντησε η Φανή. «Είναι διαδικτυακή σειρά, ετοιμάζουν και άλλα επεισόδια. Μπες στο site τους…».
Οι Flatmates είναι ήδη στον «αέρα» από τις 17 Φεβρουαρίου και συνεχίζουν ακάθεκτοι. Με πάνω από 10.000 μέλη στο Facebook, με ενδιαφέροντα για την εξέλιξη της σειράς σχόλια των χρηστών καθώς και με χορηγούς που είναι «περίεργοι» για την εξέλιξη αυτού του online εγχειρήματος, οι «Flatmates» είναι «παιδιά» της εποχής τους. Και όπως φαίνεται, μάλλον το διασκεδάζουν.
«Όταν έμαθα ότι θα παίξω σε μια διαδικτυακή σειρά, αρχικά μου φάνηκε κάπως περίεργο. Αν και ασχολούμαι αρκετά με το Ιντερνετ, δεν είχα παρακολουθήσει ποτέ σειρά μέσω Διαδικτύου», μας λέει ο Παναγιώτης Βασιλόπουλος, πρωταγωνιστής στους Flatmates. Του ζητάμε να μας μεταφέρει την «ατμόσφαιρα» που επικρατεί.
«Το κλίμα που υπάρχει από την αρχή των γυρισμάτων είναι πάρα πολύ θετικό. Όλοι μας είχαμε άγχος για το πώς θα βγει η σειρά στο Ιντερνετ, με τι ανάλυση θα το βλέπει ο χρήστης… το αποτέλεσμα πάντως μας ικανοποιεί και ταυτόχρονα μας εκπλήσσει. Ήδη το group στο facebook έχει απήχηση και η εμπλοκή του κοινού, όταν επεκταθεί σε μεγαλύτερο βαθμό, είναι κάτι που περιμένουμε με χαρά».
Το μέσο μάς μαθαίνει, όχι εμείς αυτό»
Έχοντας αποφοιτήσει από το Θέατρο Τέχνης το 2007, ο Παναγιώτης αντιλαμβάνεται τη δυναμική του μέσου, γνωρίζει ότι οι ηλικίες που αφορούν ένα τέτοιο σήριαλ είναι νεανικές και δε διστάζει μάλιστα να διακινδυνεύσει πρόβλεψη: «Ενδεχομένως, σε τρία με τέσσερα χρόνια να βλέπουμε σειρές μόνο στο Διαδίκτυο. Πάντως, όπως και να’ χουν τα πράγματα, εμείς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το εγχείρημα με σεβασμό. Το ίδιο το μέσο μας μαθαίνει και όχι εμείς αυτό…».
Την ίδια προοπτική ασπάζεται και ο «ιθύνων νους» της σειράς, παραγωγός και ιδιοκτήτης της Digiviews, Κώστας Βαρκάδος. Με πολύχρονη εμπειρία στις τηλεοπτικές παραγωγές εντός και εκτός Ελλάδος, ο Κώστας είναι σαφής για τη διαδικτυακή ιδιαιτερότητα της σειράς και πως δεν υπάρχει λόγος τηλεοπτικής «μεταφοράς» της ακόμη και σε περίπτωση επιτυχίας.
«Δεν θα βάζαμε τους ‘flatmates’ στην τηλεόραση διότι στοχεύουμε αποκλειστικά στο online video» λέει χωρίς δεύτερη σκέψη και αφηγείται το πως ξεκίνησε το συγκεκριμένο project πριν από περίπου δύο χρόνια.
«Για να εξασφαλίσω το περιεχόμενο πήγα στις Κάννες όπου γνώρισα την εταιρεία που πουλούσε τα δικαιώματα (format rights) της συγκεκριμένης σειράς. Tα αγοράσαμε και τα προσαρμόσαμε στα ελληνικά. Ο λόγος που προχώρησα τότε σ’ αυτήν την κίνηση είναι ότι αφενός μεν αυτό που λέγεται ‘σειρά στο Διαδίκτυο’ λείπει από την Ελλάδα και αφετέρου είναι ένα marketing όχημα για εταιρείες οι οποίες σταδιακά θα ‘παντρέψουν’ το brand τους μέσα από την πλοκή της σειράς. Μια τέτοια προσπάθεια στοχεύει σε κοινά ηλικίας 18-26 που έχουν ‘φύγει’ από την τηλεόραση και έχουν πάει στο Διαδίκτυο».
Tώρα είναι η «σειρά» του web
Ως πηγή ενημέρωσης, το Ιντερνετ έχει ήδη αφήσει πίσω του τα παραδοσιακά έντυπα μέσα και σταδιακά πράττει το ίδιο με τις τηλεοπτικές εκπομπές και την κουλτούρα που αυτές δημιούργησαν εδώ και δεκαετίες. Με το YouTube να δείχνει τον δρόμο, το online video σε pc αλλά και σε κάθε κινητή πλατφόρμα, είναι ο επόμενος χώρος επικοινωνιακής «δράσης».
Στις ΗΠΑ το μερίδιο των ενηλίκων που βλέπουν video online διπλασιάστηκε μέσα σε τρία χρόνια (2006-2009) αγγίζοντας το 62% από το 33%. Όσο για τους νεότερους Αμερικανούς, το ποσοστό θέασης εκτοξεύεται στο 89%, την ίδια στιγμή που το 36% εξ’ αυτών παρακολουθεί online video σχεδόν κάθε μέρα.
Αν και οι επιφυλάξεις απέναντι στη συχνότητα της ‘συνήθειας’ του online video εξακολουθούν να υπάρχουν, μάλλον σχετίζονται με την ετοιμότητα των διαδικτυακών χρηστών να εμπλακούν σε μια νέα τέτοια διαδικασία και το βαθμό «ικανοποίησης» που παρέχει η νέα αυτή εμπειρία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τις εταιρείες παραγωγής στο εξωτερικό και όπως φαίνεται τελευταία και στην Ελλάδα.
«Βλέπω μια μεγάλη διαφορά στο πως μας αντιμετωπίζουν οι εταιρείες – διαφημιζόμενοι τα τελευταία δύο χρόνια», απαντά ο Κώστας Βαρκάδος και σχολιάζει: «Ενώ πριν όλοι ακολουθούσαν την πεπατημένη της τηλεόρασης και τα παραδοσιακά media, τώρα κυρίως οι πολυεθνικές εταιρείες δέχονται ‘πίεση’ από το εξωτερικό να αξιοποιήσουν το Διαδίκτυο, τις mobile πλατφόρμες και τα social media. Θεωρώ ότι υπάρχει μια σαφής στροφή. Το ζήτημα είναι ότι όποιος αποφασίσει ότι θα ξοδέψει κάποια χρήματα χρειάζεται να είναι σίγουρος ότι η πλοκή της σειράς δεν είναι αντίθετη με το εταιρικό προφίλ (σ.σ.: των χορηγών) και δευτερευόντως να βασίζεται σε μετρήσιμα μεγέθη. Πλέον, τώρα γνωρίζεις ποιο είναι το κοινό σου, έχεις feedback από τα σχόλια…».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν αρκετά posts στην ιστοσελίδα των flatmates όπου οι χρήστες ζητούν μεγαλύτερης διάρκειας επεισόδια. «Η λογική των επεισοδίων παραπέμπει σ’ αυτό που ενδεχομένως θα λέγαμε video-snack», λέει ο Παναγιώτης που ομολογεί ότι δέχεται το ίδιο αίτημα ακόμη και από γνωστούς του.
Ωστόσο, όπως μας λέει ο Κώστας Βαρκάδος, το εγχείρημα θέλει υπομονή και πίστωση χρόνου από όλους τους εμπλεκόμενους. «Σταδιακά θα εμπλέξουμε περισσότερο τον κόσμο και τα σχόλια του διότι μας απασχολεί πως θα καλυτερεύσουμε το προϊόν μας για τους χρήστες. Γι’ αυτό και μελλοντικά θα διοργανώσουμε κάποιο σχετικό event. Ακόμα και online casting σκεφτόμαστε να κάνουμε», συμπληρώνει.
www.kathimerini.gr
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.