Εκπαιδεύοντας νέους στο ντοκιμαντέρ
Αθήνα, 13-14 Σεπτεμβρίου 2013
Ινστιτούτο Goethe
serious identity issues
12 Σεπ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
2 Σεπ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
2η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Η Educartoon, το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» και η επιστημονική ένωση «Νέα Παιδεία» προκηρύσσουν Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Γελοιογραφίας-Κόμικς με θέμα «Οι νέοι σκιτσάρουν για την Ευρώπη».
Ο διαγωνισμός αφορά τους μαθητές του Γυμνασίου, του Γενικού και Εσπερινού Λυκείου, καθώς και του Λυκείου Επαγγελματικής-Τεχνικής Εκπαίδευσης.
ΣΚΕΠΤΙΚΟ
Στο πλαίσιο του εορτασμού του Ευρωπαϊκού Έτους των Πολιτών (2013), και με αφορμή την εικοστή επέτειο της ευρωπαϊκής ιθαγένειας (εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Συνθήκη του Μάαστριχτ, που τέθηκε σε ισχύ το 1993), είναι σημαντικό να δοθεί η ευκαιρία στους εφήβους μαθητές να καταθέσουν τη σκέψη και τον προβληματισμό τους για τον ρόλο και τη θέση της Ελλάδας στην ΕΕ αλλά και της ίδιας της ΕΕ στη διεθνή κοινότητα σήμερα.
Επιμέρους θεματικές:
Επειδή η μέχρι τώρα αξιοποίηση της γελοιογραφίας στην εκπαιδευτική διαδικασία παρατηρήσαμε ότι έχει ιδιαίτερα θετικές συνέπειες, προτείνουμε αυτόν τον διαγωνισμό σκίτσου για να δώσουμε στους μαθητές την ευκαιρία όχι μόνο να ερμηνεύουν σκίτσα αλλά να γίνουν και οι ίδιοι δημιουργοί σχολιάζοντας -θετικά ή αρνητικά, σίγουρα όμως με χιούμορ- τις βασικές αρχές της ΕΕ αλλά και τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Ζητούμενα επίσης είναι να εξετάσουμε κατά πόσο οι μαθητές είναι σε θέση να εκφράσουν πρωτότυπη σκέψη, διαφορετική από τη στερεοτυπική που προβάλλουν τα ΜΜΕ, και έπειτα να αξιολογήσουμε τη δεξιότητα, ενδεχομένως και το ταλέντο, των μαθητών να σκιτσάρουν.
Δείτε την πλήρη ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ.
Χορηγός επικοινωνίας
Περισσότερες πληροφορίες www.educartoon.gr και www.neapaideia-glossa.gr
29 Αυγ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
Ίδρυμα “Μιχάλης Κακογιάννης”
Αθήνα, 5-14 Σεπτεμβρίου 2013
Σεμινάριο, παράσταση και υλικό για μελέτη.
Οι Εκδόσεις Μεταίχμιο σε συνεργασία με τη Νέα Παιδεία διοργανώνουμε σειρά επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και για μεταπτυχιακούς φοιτητές.
Θεματικές:
Στο αρχείο θα βρείτε τον κατάλογο με τα προσφερόμενα προγράμματα. Συμμετέχω στο 3ο και το 4ο σεμινάριο.
Τη Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου 2013, στις 18.30 θα γίνει ενημερωτική συνάντηση στον Πολυχώρο Μεταίχμιο, Ιπποκράτους 118, Αθήνα
Για περισσότερες πληροφορίες και για δηλώσεις συμμετοχής επικοινωνήστε με τον εκδ. οίκο στο τηλέφωνο 2113003500 (εσωτ. 524) και στο email events@metaixmio.gr.
19 Αυγ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
Διαβούλευση για το Νέο Λύκειο (λήγει στις 19/8/2013)
Σχόλιο στο άρθρο 2
Θα συμβάλω στη διαβούλευση παρ’ ότι είμαι πια πεπεισμένη πως ματαιοπονούμε εφόσον κανείς δεν λαμβάνει υπόψη τις τοποθετήσεις μας. Πρόκειται για ειλημμένες αποφάσεις ‘ντυμένες’ με δημοκρατικές διαδικασίες λήψης τους. Θεωρώ, όμως, πως είναι οι εποχές τέτοιες, που μας επιβάλουν να παίρνουμε ξεκάθαρη θέση, και όχι για να την «εξαργυρώσουμε» σε μέλλοντα χρόνο.
Ως εν ενεργεία εκπαιδευτικός εδώ και 17 χρόνια –φιλόλογος στην ειδικότητα- θα σταθώ στο περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος στη σύμπτυξη των μαθημάτων της Οικονομίας, των Πολιτικών Θεσμών & των Αρχών Δικαίου και της Κοινωνιολογίας στην Α’ –Β’ Λυκείου και την κατάργηση της Λογοτεχνίας ως μάθημα Ομάδας Προσανατολισμού στη Γ’ Λυκείου.
Δε θα εστιάσω στην κινητικότητα/διαθεσιμότητα/απώλεια θέσεων εργασίας. Άλλοι συνάδελφοι έχουν ήδη τοποθετηθεί πολύ εύστοχα. Με ενδιαφέρει το περιεχόμενο της παρεχόμενης γνώσης. Γιατί, για μια ακόμα φορά, δίνουμε έμφαση στο σύστημα εξέτασης και όχι στη γνώση που είναι ζητούμενο να αποκτήσουν οι μαθητές που καταφέρνουν, τελικά, να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους στη β’ βάθμια εκπαίδευση.
Τόσο οι Πολιτικοί Θεσμοί και το Δίκαιο όσο και η Λογοτεχνία είναι μαθήματα που ενισχύουν δημιουργικά τη σκέψη. Το «κριτική» έρχεται αργότερα. Καταργώντας το ένα ως προαπαιτούμενο για ένα μέρος σπουδών και συμπτύσσοντας το άλλο μαζί με την Οικονομία δίνουν οι υπεύθυνοι το στίγμα του νέου προγράμματος (Δε θα επεκταθώ στην κατάργηση άλλων μαθημάτων).
Η ουσία του ενός μαθήματος αποδυναμώνεται ακριβώς τη χρονική στιγμή που πρέπει να ενισχυθεί, έτσι ώστε να έχουν οι μαθητές την πληρέστερη δυνατή εικόνα της Ομάδας Προσανατολισμού των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών. Η σημασία του άλλου μαθήματος, της Λογοτεχνίας, απαξιώνεται. Ζητούμενο παραμένει η ατομική πρόοδος, δηλαδή η είσοδος στην τριτοβάθμια, να μη συνδέεται με την ουσία των ανθρωπιστικών σπουδών. Γιατί το επιδιωκόμενο είναι ο αυτοματισμός.
Αυτονόμηση του μαθήματος των Πολιτικών Θεσμών και επαναφορά της Λογοτεχνίας, λοιπόν. Απαραιτήτως.
Ή αλλιώς, διαβάστε προσεκτικά το πρόσφατα μεταφρασμένο βιβλίο της MarthaNussbaumΌχι για το Κέρδος: οι Ανθρωπιστικές Σπουδές προάγουν τη Δημοκρατία για το κυρίαρχο μοντέλο της εκπαίδευσης, καθώς και αυτό του KenRobinson Άλλη λογική: Για μια επανάσταση της δημιουργικότητας.
ΥΣΤ. Με την ελπίδα πως έγινα σαφής.
ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΑΜΕΣΑ ΤΟ ΑΝΤΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Η Επιστημονική Ένωση και η Διεύθυνση του περιοδικού ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ εκφράζουν τη ριζική αντίθεσή τους στο προωθούμενο με, πρωτόγνωρους για τα εκπαιδευτικά δεδομένα τρόπους, νέο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου.
Αναλυτικότερα, στις αρχές Αυγούστου στάλθηκε (με non paper), χωρίς οποιαδήποτε θεσμική κατοχύρωση, στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ένα ωρολόγιο πρόγραμμα «στοχευμένο» προς την εξής κατεύθυνση: τη ριζική μείωση ωρών μαθημάτων, άρα και τον περιορισμό των θέσεων εκπαιδευτικών, ακόμα και τον εξοβελισμό ειδικοτήτων από το σχολείο.
Το απαράδεκτο αυτό ωρολόγιο πρόγραμμα δεν φέρνει την υπογραφή κανενός ούτε παραπέμπει σε εισήγηση οποιουδήποτε θεσμικού οργάνου. Μάλλον πρόκειται για έργο των ιδιότυπων επιτροπών που σχηματίζονται «εν κρυπτώ» στο Υπουργείο Παιδείας, υποκαθιστώντας μετά την επιδιωχθείσα κατάργησή του το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και περιθωριοποιώντας οριστικά το ανύπαρκτο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Το πρόγραμμα αυτό, πέραν της σοβαρής μείωσης του ωραρίου και της απάνθρωπης ένταξης χιλιάδων εκπαιδευτικών στον κύκλο της διαθεσιμότητας (δηλαδή της απόλυσης), επιχειρεί μια άκρως συντηρητική ιδεολογική στροφή στην ουσία των μαθημάτων εξοβελίζοντας από τον χώρο του σχολείου τόσο την τεχνολογία όσο και την τέχνη και τον πολιτισμό. Σίγουρα η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία και δεν συνδέεται μόνο με το ωράριο των εκπαιδευτικών. Είναι γνωστό στον εκπαιδευτικό κόσμο πως ο εύκολος τρόπος να εκπέσει η σημασία ενός διδακτικού αντικειμένου και να απαξιωθεί η παιδαγωγική του αξία στο διδακτικό παρόν και στο απώτερο μέλλον είναι να γίνει μάθημα επιλογής.
Κύριος στόχος του νέου προγράμματος είναι η διαμόρφωση ενός μαθητή, και κατά συνέπεια ενός τύπου ανθρώπου, στον οποίο η πρωτότυπη και κριτική σκέψη, η διάθεση για δημιουργία και εποικοδομητική αμφισβήτηση σταδιακά θα απαλείφονται πριν ακόμα αυτός ενταχθεί στο «Νέο Λύκειο», όπου όλα τα παραπάνω θα απονεκρωθούν μιας δια παντός! Με δυο λόγια, με το νέο πρόγραμμα καλλιεργούνται ιδανικές συνθήκες για τη δημιουργία πολιτών με περιορισμένες δεξιότητες και ανεπαρκή αισθητικά ερεθίσματα.
Καλούμε, λοιπόν, την εκπαιδευτική κοινότητα, τις επιστημονικές Ενώσεις, τις πανεπιστημιακές σχολές και κάθε σοβαρό και υπεύθυνο πολίτη να αντιδράσουν ζητώντας την άμεση απόσυρση του σχεδιαζόμενου ωρολογίου προγράμματος του Γυμνασίου.
Είναι ζήτημα στοιχειώδους επιστημονικής και παιδαγωγικής αξιοπρέπειας!
Αθήνα, 7 Αυγούστου 2013
Από την Επιστημονική Ένωση ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ
30 Ιούλ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
30 Ιούλ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
23 Ιούλ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
15 Ιούλ 2013 από Νατάσα Μερκούρη
Αυτό το κείμενο αλλιώς ξεκίνησε
, αλλού κατέληξε. Ετεροτέλεια. Το αρχικό περιεχόμενο σκόπευα να είναι η διατήρηση της ιστορικής μνήμης και ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ιστορικού Ντοκιμαντέρ «Προσεγγίζουμε κριτικά το παρελθόν», που οργάνωσε το σχολικό έτος 2012-2013 το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου, η επιστημονική ένωση «Νέα Παιδεία» και η ΕΡΤ. Το σκεπτικό των διοργανωτών του διαγωνισμού ήταν, τηρουμένων των αναλογιών, παρόμοιο με αυτό του Μάνου Χατζιδάκι για τη δημιουργία του 3ου Προγράμματος. Είχε πει κάποτε σε συνέντευξή του στη Λόλα Νταϊφά πως, όταν πήγε για πρώτη φορά στην ΕΡΤ, είδε «όλη τη νεοελληνική αποτυχία στοιβαγμένη το μεσημέρι να τρώει στο εστιατόριο». Και η αντίδρασή του ήταν το Γ’ Πρόγραμμα. Ο τρίτος εταίρος, όμως, τώρα εκλείπει -«επισήμως» τουλάχιστον- μέχρι τη στιγμή που γράφω αυτή την αράδα. Οπότε, σε ό,τι γράψω, -τι αντίφαση- θα υπάρχει μια απουσία.
Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο ΕΔΩ ή ΕΔΩ
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο ένθετο “Παιδεία και κοινωνία” στην κυριακάτικη Αυγή, 14 Ιουλίου 2013.