Feed
Άρθρα
Σχόλια

Παρουσίαση του βιβλίου του Βασίλη Μοτσάκου Από τη ρωγμή μπαίνει φως, εκδόσεις Καλέντη

Θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Βασίλη, που μου έκανε την τιμή να με προσκαλέσει να παρουσιάσω το πρώτο του βιβλίο. Με τον Βασίλη μάς δένουν επαγγελματικοί δεσμοί χρόνων και κοινοί αγώνες μέσα στις τάξεις αλλά και έξω από αυτές.

Θεωρώ έναν αγώνα ακόμα το πόνημά του αυτό, έναν αγώνα παιδαγωγικό, που γίνεται με ευαισθησία και επιμονή, χωρίς τις ευκολίες του διδακτισμού.

Θα ξεκινήσω αντίστροφα, από τον επίλογο προς τον πρόλογο, με στίχους του Μανόλη Αναγνωστάκη από το ποίημά του «Επίλογος»: Και όχι αυταπάτες προπαντός […] «Γιατί», όπως πολύ σωστά είπε κάποτε κι ο φίλος μου ο Τίτος, «Κανένας στίχος σήμερα δέν κινητοποιεῖ τίς μάζες / Κανένας στίχος σήμερα δέν ἀνατρέπει καθεστῶτα»/Ἔστω./Ἀνάπηρος, δεῖξε τά χέρια σου. Κρίνε γιά νά κριθεῖς.

Και ο Μ. Αναγνωστάκης και ο Τ. Πατρίκιος έχουν δίκιο. Ίσως στην εκπαιδευτική μας καθημερινότητα, όμως, το θέμα να μην είναι μια επανάσταση, αλλά μια κίνηση, συνειδητή και στιβαρή, για να αλλάξει κάτι. Ο συγγραφέας για αυτή την κίνηση γράφει στο «Από τη ρωγμή μπαίνει φως» και σίγουρα δεν φοβάται να κριθεί, γιατί αποφασίζει να εμβαθύνει σε ένα θέμα πολυακουσμένο, πολυϊδωμένο, πολυσυζητημένο: τον σχολικό εκφοβισμό. Και μάλιστα μέσα από τα μάτια ενός θύματος που αποφασίζει να κάνει ένα μικρό βήμα και να αναλάβει δράση.

Δεν θα ήθελα να κουράσω το ακροατήριο με σχοινοτενείς αναλύσεις. Γι’ αυτό θα εστιάσω στα σημεία που κρίνω, κυρίως ως εκπαιδευτικός, ότι αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Βασικό στοιχείο, κατά τη γνώμη μου, είναι ο αφηγητής: παντογνώστης αφηγητής, που συνήθως τον συναντάμε ως κάποιον αντικειμενικό παρατηρητή. Στο βιβλίο όμως παρακολουθεί βήμα βήμα, με ξεχωριστή έγνοια και λεπτότητα τη μεταμόρφωση του πρωταγωνιστή του. Δεν τον αφήνει στιγμή από το «βλέμμα» του και ως παντογνώστης είναι πάντα εκεί, αφουγκράζεται και μας μεταφέρει τι σημαίνει να αλλάζεις δέρμα σε αυτή τη ζωή.

(Κάνω μία σύντομη παρένθεση, για να επισημάνω ότι δεν συναντάμε συχνά ιστορίες εκφοβισμού από την πλευρά του θύματος, που όμως αποφασίζει να αλλάξει μόνος του, που δεν στηρίζεται μόνο στη βοήθεια του περίγυρου, των δασκάλων, των ψυχολόγων, των γονέων, των φίλων. Κλείνει η παρένθεση.)

Η μεταμόρφωση αυτή έχει τη βάση της στις ρωγμές, από εκεί που, στο τέλος, μπαίνει φως, όπως αναφέρεται και στον τίτλο. Κι αυτό είναι το δεύτερο σημείο. Οι ρωγμές του πρωταγωνιστή, του Δημήτρη, είναι το τραύμα των «αόρατων» θυμάτων που σιωπούν, από εκεί που συνεχώς εισέρχεται το σκοτάδι είτε αυτό είναι η ενσώματη βία είτε η λεκτική είτε ακόμα και η ίδια η αυτοακύρωση: το αξίζω να μου φέρονται έτσι.

Αυτό που μπορεί να μετατρέψει τη ρωγμή σε δίαυλο φωτός είναι ο λόγος, το επόμενο σημείο, που λειτουργεί αντιστικτικά προς τη σιωπή. «Μίλα. Όπως μπορείς. Όσο μπορείς. Για όσο χρειαστεί.» είναι μια φράση που επαναλαμβάνει σαν mantra μέσα του ο Δημήτρης, ο πρωταγωνιστής, που έχει υπάρξει και αυτός θύμα εκφοβισμού κάποτε και που ποτέ δεν είχε μιλήσει. Η εκφορά, όμως, της λέξης εκείνης που μπορεί να ανακόψει τον θύτη, ένα απλό «αρκεί», προϋποθέτει πρώτα το θάρρος αλλά και την παρρησία, το θάρρος του λόγου. Δεν είναι απλή παρόρμηση. Γιατί, όπως σωστά επισημαίνει, ο δάσκαλος, ο κύριος Σωκράτης «Η σιωπή είναι καλή μόνο όταν ακούει». Αλλιώς, γίνεται συνενοχή, που επιτρέπει στο κακό να επιβιώνει.

Βέβαια, δεν αρκεί μόνο να μιλά κανείς απέναντι στο άδικο. Για να έχει αποτέλεσμα, πρέπει να πετύχει να τον ακούν. Για να γίνει το «Aρκεί» «Δεν θα το επιτρέψω», δεν φτάνει να είναι θαρραλέος ο Δημήτρης. Πρέπει να γίνει δυνατός, για να «διακόψει την αδικία», όπως πάλι σοφά του απαντά ο κύριος Σωκράτης, ένα σημείο αναφοράς στη ζωή του Δημήτρη, ο εγγυητής της δικαιοσύνης στο σχολείο.

Για να συμβεί αυτό, πρέπει ο Δημήτρης, παρά τον φόβο του, να δείξει δύναμη και αποφασιστικότητα. Προκειμένου να φτάσει ως εκεί, είναι απαραίτητο να έχει επουλώσει -δεν μου αρέσει η λέξη «διαχειριστεί», μου ακούγεται εντελώς τεχνοκρατική- το δικό του τραύμα. Και πώς να το πετύχει αυτό όταν όλη του τη ζωή κουβαλά μια σιωπή που τον εγκλωβίζει, που τον έχει «διδάξει» να επιβιώνει στο περιθώριο, να είναι μια αδιάφορη για τους άλλους παρουσία;

Και εδώ ο συγγραφέας επινοεί ένα καταλυτικό εύρημα, ένα ημερολόγιο που αυτονομείται, που είναι ζωντανό, γεμίζει μόνο του τις σελίδες, καθοδηγεί τον πρωταγωνιστή και του δίνει συμβουλές. Τον γυρίζει πίσω, στο δικό του τραύμα. Λειτουργεί όχι μόνο ως αποτύπωμα της μνήμης αλλά και ως υποσυνείδητο, που φέρνει στην επιφάνεια σκέψεις που, από φόβο ή ατολμία, ποτέ δεν έλαβαν μορφή. Όσα μας έχουν διαμορφώσει, ο τρόπος που μεγαλώσαμε δείχνουν βαθιά μέσα μας αυτό που ήδη ξέρουμε ότι πρέπει να κάνουμε. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργεί και το ημερολόγιο. Και αυτός είναι ο προσωπικός αγώνας του Δημήτρη.

Η ανάμνηση του εκφοβισμού ως περιστατικό είναι πάντα παρούσα στη ζωή του ούτως ή άλλως. Ο στοχασμός και η καταβύθιση στην ψυχή του είναι που του λείπουν, για να επουλώσει το τραύμα και «από τη ρωγμή να μπει φως».

Όταν συνειδητοποιεί ο Δημήτρης γιατί δεν μπορεί πια να σωπαίνει, αποφασίζει να γράψει ο ίδιος, να αποτυπώσει τους φόβους του, να τους δώσει μορφή και έτσι να τους τιθασεύσει, να τους μετατρέψει σε δράση, που όχι μόνο θα σταθεί ανάχωμα στη βία, αλλά θα συμπαρασύρει και άλλους, θα τους βγάλει από τη σιωπή του θεατή αλλά και από τον ρόλο του θύτη.

Γιατί, τελικά, ο Δημήτρης καταφέρνει αυτό που όλοι οι εκπαιδευτικοί προσπαθούμε όταν κάποιος αδρανεί, να κάνει τους συμμαθητές του να σηκώσουν το χέρι, να ζητήσουν και να πάρουν τον λόγο. Και το αναπάντεχο, καταφέρνει να αφαιρέσει τα αγκάθια και από τον θύτη, τον Γιώργο, που παραδέχεται τη μοναξιά του θύτη και τον φόβο του ότι δεν ξέρει ποιος πράγματι είναι αν δεν έχει ακόλουθους και θεατές.

Σε ένα ημερολόγιο, λοιπόν, ο Δημήτρης, όπως όλοι μας, αφήνει τις καθημερινές του πατημασιές. Τα ημερολόγια κρύβουν τις πιο βαθιές σπηλιές μας και δείχνουν την πορεία μας, από πού ξεκινήσαμε, πώς βαδίζουμε, πώς περνάμε από αυτόν τον κόσμο. Έτσι συμβαίνει και με τον Δημήτρη. Μαζί με τον κόσμο που τον περιβάλλει γράφει τη ζωή του, βρίσκει τη θέση του μέσα σε αυτόν και δεν φοβάται να το μοιραστεί: «Μερικές φορές σωπαίνεις τόσο πολύ, που ξεχνάς πώς είναι να ακούς τον εαυτό σου. Και τότε αρχίζεις να πιστεύεις ότι έτσι πρέπει να είναι. Ότι ο φόβος είναι μέρος της καθημερινότητας. Ότι το να σε προσπερνούν, να σε ειρωνεύονται, να σε σπρώχνουν είναι κάτι «ασήμαντο». Μέχρι που κάποιος άλλος σωπαίνει και τότε καταλαβαίνεις πόσο σου μοιάζει

Νομίζω πως με δύο τρόπους μένουμε στη μνήμη των ανθρώπων, με δύο τρόπους μάς θυμούνται όταν δεν είμαστε πια εδώ: μέσα από τα ίχνη μας, δηλαδή τις πράξεις μας και τον αντίκτυπό τους στους άλλους ανθρώπους, μικρό ή μεγάλο -δεν το εξετάζω αυτό-, και μέσα από τις γραφές μας, όπως αυτή του Δημήτρη, όπως αυτή του Βασίλη, δύο προσώπων που επέλεξαν να μη μείνουν θεατές, που -από επιλογή- στη ζωή τους είναι παρόντες, αλλάζοντας στον βαθμό που αναλογεί στον καθένα τον μικρόκοσμό τους.

Για να κλείσω, όπως ξεκίνησα, Βασίλη, με ποίηση, η Κική Δημουλά στο ποίημα «Επεισόδιο» γράφει:

Οι λέξεις φταίνε. Αυτές

ενθάρρυναν τα πράγματα σιγά

σιγά ν’ αρχίσουν να συμβαίνουν.

Βασίλη, σου εύχομαι το βιβλίο αυτό να ταξιδέψει και να φέρει αλλαγές μεγαλύτερες από αυτές που επιδιώκεις.

[25/10/2025]

5 χρόνια κι ένα μήνα (αλαζονείας και χλεύης) μετά, η υπόθεση 48 εργαζομένων στα εκπαιδευτήρια «Νέα Γενιά Ζηρίδη» εναντίον της οικογένειας Ζηρίδη τελεσιδίκησε. Την Πέμπτη, 16/10/2025, στην αίθουσα 1 του κτηρίου 6 της Ευελπίδων, οι τρεις κυρίες της οικογένειας (Κατερίνα Ζηρίδη, Τζωρτζίνα Σπέντζου, Μάνια Σπέντζου) κρίθηκαν

     για δεύτερη φορά

ένοχες, με 11+ χρόνια φυλάκισης η καθεμία, πλήρως εξαγοράσιμα, αλλά άφησαν ποινικά ένα όνομα με ιστορία χωρίς καμιά κοινωνική βαρύτητα πλέον…

     Υπάρχουν λογιών λογιών φυλακές όπου οι ποινές δεν εξαγοράζονται. Από εκεί δεν βγαίνεις ποτέ γιατί έχεις μπει με τη θέλησή σου. Η έπαρση, η αχαριστία και η απληστία είναι απ’ αυτές.

Τον Σεπτέμβριο του 2020 ξεκίνησε η δικαστική διαμάχη 48 εργαζομένων στα εκπαιδευτήρια «Νέα Γενιά Ζηρίδη», οι οποίοι, μετά το κλείσιμο του σχολείου, διεκδικούσαν δεδουλευμένα μηνών και αποζημίωση απόλυσης, χρήματα δουλεμένα με μόχθο και αυταπάρνηση.

     Και «πλάτες» τουλάχιστον 7 ετών στις καθυστερήσεις πληρωμών και άπειρη τοξικότητα. «Βάλτε πλάτη. Είναι μια δύσκολη στιγμή.»

Η δίκη ξεκίνησε με αναβολή λόγω οξείας βρογχίτιδας της Κατερίνας Ζηρίδη

     Πρέπει να προσέχει κανείς το καλοκαίρι τα ύπουλα μελτέμια της Μυκόνου.

και με συνακόλουθη παράκληση να της δοθεί άλλη μία ευκαιρία, για να στηρίξει αυτοπροσώπως τη θέση της.

5 χρόνια και ένα μήνα δεν εμφανίστηκε ποτέ καμιά τους στο δικαστήριο. Ούτε οι δύο συγκατηγορούμενες κόρες, Τζωρτζίνα Σπέντζου και Μάνια Σπέντζου. Τέτοια απαξίωση στο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό.

     Που στήριζε αδιάλειπτα το σχολείο την ίδια ακριβώς ώρα που εργαζόταν με απλήρωτες υπερωρίες, με απλήρωτους μισθούς, με αυθαίρετες αποφάσεις, ενώ εκείνες διασκέδαζαν αμέριμνες. Και έβαζε πλάτη το προσωπικό. Καλή τη πίστει δυστυχώς.

Δι’ αντιπροσώπων μάθαμε ότι δεν είχαν εκείνες τη διοίκηση του σχολείου!

     Μία «άλλη» -Μα ποια άλλη; ΤΙ ΛΕΤΕ;- είχε την ευθύνη του ΙΚΑ και της μισθοδοσίας. Σαν την «Ελένη» του Ευριπίδη. Ένα είδωλο ήταν στο σχολείο, όχι εκείνες. Απύθμενη κοροϊδία καταπρόσωπο και δι’ αντιπροσώπων.

5 χρόνια και ένα μήνα μετά το Εφετείο αποφάνθηκε για το αυτονόητο, αυτό που ήξεραν όλοι, ότι εκείνες ασκούσαν διοίκηση

     Και οι τρεις. Σε οικογενειακή επιχείρηση, και οι τρεις. Το αυτονόητο, το διασαφηνισμένο από τον Άρειο Πάγο.

και είχαν την ευθύνη όλων των αποφάσεων και των συνεπειών τους – και όχι δι’ αντιπροσώπου.

     «Ποτέ δεν θα χάσετε από την οικογένεια Ζηρίδη», έλεγαν σε κάθε διαμαρτυρία μας. Να που χάσαμε. Να που έχασαν κι εκείνες και στο Εφετείο στις 16 Οκτωβρίου, γιατί τα ήθελαν όλα δικά τους και με τον δικό τους «ηγετικό και άριστο» τρόπο, τον άδικο.

     Ο Πλάτωνας στην «Απολογία Σωκράτους» γράφει για τον «ἀνεξέταστο βίο». Η ζωή χωρίς να ελέγχει κανείς τον εαυτό του, να αναλογίζεται τις πράξεις του δεν είναι ζωή, «οὐ βιωτὸς βίος». Κι αν δεν κάνει κανείς τη δική του μελέτη, θα έρθει η ώρα που θα τον αξιολογήσει άλλος, και μπορεί ακόμα και να μείνει στην ίδια τάξη. Αν σε πιάσουν με σκονάκι, μηδενίζεσαι.

Για 5 χρόνια και ένα μήνα την υπόθεση χειρίζονται με επαγγελματισμό, επιμέλεια, επιστημοσύνη, υπομονή και χιούμορ οι δικηγόροι μας Τάσος Κυριακίδης και Τίνα Παρούση. Αποφασιστική ήταν η συμβολή του Δρ Γεώργιου Συλίκου, Καθηγητή Ποινικού Δικαίου. Χωρίς αυτούς δεν θα είχαμε φτάσει εδώ. Το ευχαριστώ είναι πολύ λίγο.

Η απόφαση αυτή αφιερώνεται:

στους αποφοίτους του σχολείου, που χωρίς δεύτερη σκέψη στήριξαν την κινητοποίηση από την αρχή,

     «Είμαστε απόφοιτοι των Εκπαιδευτηρίων Ζηρίδη. Από τους δασκάλους μας δεν διδαχθήκαμε μόνο μαθηματικά, έκθεση, φυσική, αρχαία αλλά και τις αξίες της δικαιοσύνης και του σεβασμού.»

στους μαθητές, που δεν πρόλαβαν ν’ αποφοιτήσουν,

     που έψαχναν τους δασκάλους και τα έγγραφά τους σε απρόσωπες Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,

σε εκείνους τους γονείς που στήριξαν και στηρίζουν τον δίκαιο αγώνα των δασκάλων των παιδιών τους.

     Γιατί, όπως έγραψε ο συνάδελφος Γιώργος Μπουγελέκας, ο χώρος όπου εργάζονται οι εκπαιδευτικοί είναι ο χώρος όπου μαθαίνουν οι μαθητές. Και όλοι ήξεραν ότι ξεπερνούσαμε τους εαυτούς μας για χρόνια, προκειμένου να υπηρετήσουμε την εκπαίδευση και την αξία της μόρφωσης.

     Αν, λοιπόν, χρειαστεί κάποιος από εσάς life coach, για να αποφεύγει τις βλαπτικές επιλογές (ή για να γίνει και άριστος και ηγέτης, αν το αντέχει), ή αν χρειαστεί καθοδήγηση από ειδικό για ζητήματα ενδυνάμωσης, δραστηριοποίησης για έναν ειρηνικό και βιώσιμο κόσμο ή αν θελήσει να αγοράσει βιβλία παιδικής λογοτεχνίας για την οικολογική κρίση και το περιβάλλον, προσοχή.

     Επιλέξτε με σύνεση.

Και καλού κακού ζητήστε από πριν και ένα αντίγραφο ποινικού μητρώου. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να το χρειαστείτε και αυτό.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το κείμενο βασίζεται στην ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ και σε ό,τι ακούστηκε στις αίθουσες των δικαστηρίων. Τα σχόλια (με πλάγια γράμματα) αποτυπώνουν σκέψεις της γράφουσας, ευθύνη την οποία αναλαμβάνω πλήρως. Η ανάρτηση γίνεται στον προσωπικό μου διαδικτυακό χώρο και είναι δημόσια. Μπορεί όποιος θέλει, εκτός από το να συμφωνήσει σιωπηρά, να παραπέμψει σε αυτή ή να την αναδημοσιεύσει ως έχει. Και εφόσον αναλαμβάνω την ευθύνη, έχω και πλήρη επίγνωση πιθανών συνεπειών. Καλώς να σας βρω, λοιπόν.

ΥΓ. Μέρα που ‘ναι σήμερα, ας τραγουδήσουμε χωρίς αυταπάτες «Τι χαρά να ευτυχείς, δίχως να το πληρώνεις, ή να ‘σαι δίκαιος κι ευθύς, μα δίχως να ζημιώνεις».

Andreas

Αγαπημένοι μαθητές, αγαπημένες μαθήτριες,

Σε ένα βιβλίο που διάβαζα αυτές τις μέρες βρήκα πάλι μια φράση που μετέφερε στα λατινικά ο Ρωμαίος φιλόσοφος Σενέκας «Όλα τα δικά μου, τα υπάρχοντά μου, τα φέρω μαζί μου».

Φεύγοντας, λοιπόν, από το Γυμνάσιο να δούμε ποια μπορεί να είναι η περιουσία σας, τι έχει γίνει δικό σας και το παίρνετε μαζί σας… Είμαι βέβαιη ότι τα αρχαία δεν είναι ένα απ’ αυτά… Λοιπόν, πάμε: τα διαλείμματα, οι προπονήσεις, οι περίπατοι, οι όμιλοι, οι εξορμήσεις, οι γιορτές, το Πανηγύρι, κάποιες ώρες μαθήματος, οι άσπρες ποδιές, τα χρυσόψαρα στον κ. Ζαφείρη, η τελευταία ημέρα μαθημάτων.

Όλα τα παραπάνω είναι πολύ ευχάριστα, αλλά παρακολουθείτε κι εσείς την επικαιρότητα, ζούμε σε εποχή δύσκολη. Οι βεβαιότητες για την ειρήνη κλονίζονται. Σε καιρούς μεγάλης αναστάτωσης, η έννοια της περιουσίας, του τι μας ανήκει δηλαδή, παύει να είναι η συνηθισμένη. Αν χρειαστεί να παλέψετε για να επιβιώσετε, μεταφορικά και κυριολεκτικά, τι θα πάρετε μαζί σας από το Γυμνάσιο;

Όσο ρευστές κι αν είναι οι συνθήκες, πρώτον, θα φέρετε πάντα μέσα σας τη μόρφωσή σας. Και δεν αναφέρομαι μόνο στις γνώσεις, αλλά και σε όλα εκείνα που σας έδωσαν μορφή, σας διαμόρφωσαν ως ανθρώπους. Όλα εκείνα που γνωρίζετε καλά, που έχουν γίνει κτήμα σας -οι δεξιότητες, οι αρχές, οι αξίες-, που κανείς δεν σας τα χάρισε και γι’ αυτό κανείς δεν μπορεί να σας αφαιρέσει. Όλα αυτά που θα σας βοηθούν να συνεχίσετε τη ζωή σας ή και να την αρχίσετε από την αρχή.

Η μόρφωση όμως μόνη της χωλαίνει, δεν βαδίζει σταθερά. Χρειάζεται και το ήθος. Ο Ηράκλειτος με μεγάλη σαφήνεια είχε πει «ἦθος ἀνθρώπῳ δαίμων», ο χαρακτήρας του ανθρώπου είναι η μοίρα του, η τύχη του. Ό,τι και αν συμβεί στη ζωή έξω από τον δικό μας έλεγχο, η ευθύνη του πώς θα ανταποκριθούμε γυρνά αποκλειστικά σε εμάς, στον χαρακτήρα που χτίσαμε. Έτσι θα κληθείτε να βαδίσετε, με γνώμονα τα προτερήματα και τα ελαττώματά σας, την επιθυμία σας να συμπορεύεστε με τους άλλους, να αναζητάτε το καλύτερο κι όχι το πιο εύκολο ή το πιο χαριτωμένο. Τη διάθεση να είστε ειλικρινείς πρώτα απέναντι στον εαυτό σας, κι έτσι, να παρασύρετε και τους άλλους στην αλήθεια.

Και ολοκληρώνω με αυτό που μας έμαθε φέτος ο Ευριπίδης: «πάντα μισεί ο θεός τη βία και προστάζει ν’ αποκτούν όλοι δίκαια τ’ αγαθά τους» (Ελένη 903-905).

Καθώς φεύγετε από το Γυμνάσιο, θα σας συνοδεύει η ευχή μου -κι εδώ είναι που η γνώση του αρχαίου κόσμου μάς αγκαλιάζει: Να είναι το δίκιο οδηγός σας, όπως κι αν αποφασίσετε να πορευτείτε.

Καλή δύναμη, Γ5!

2025apofoitisi justice

Μακριά σ’ έν’ άλλο κόσμο γίνηκε αυτή
η αποκριά
το γαϊδουράκι γύριζε μες στους έρημους δρόμους
όπου δεν ανάπνεε κανείς
πεθαμένα παιδιά ανέβαιναν ολοένα στον ουρανό
κατέβαιναν μια στιγμή να πάρουν τους αετούς τους
που τους είχαν ξεχάσει
έπεφτε χιόνι γυάλινος χαρτοπόλεμος
μάτωνε τις καρδιές
μια γυναίκα γονατισμένη
ανάστρεφε τα μάτια της σα νεκρή
μόνο περνούσαν φάλαγγες στρατιώτες έν δυο
έν δυο με παγωμένα δόντια
Το βράδυ βρήκε το φεγγάρι
αποκριάτικο
γεμάτο μίσος
το δέσαν και το πέταξαν στη θάλασσα
μαχαιρωμένο
Μακριά σ’ έν’ άλλο κόσμο γίνηκε αυτή
η αποκριά
Μίλτος Σαχτούρης

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΝΕΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ

The Gospel at Colonus: δώσ’ μου έναν τόπο να ξεκουραστώ

Η παράσταση του Lee Breuer The Gospel at Colonus αποτέλεσε έργο-σταθμό για τις σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος.  Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μπρούκλιν το 1983. Από τότε ακολούθησαν αρκετές παραστάσεις, με διαφορετικούς εν μέρει συντελεστές, μεταξύ άλλων στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2008 και στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2010. Η αρχική παράσταση υπήρξε το αποτέλεσμα πειραματισμού του Lee Breuer  και της θεατρικής του ομάδας στις αρχές της δεκαετίας του ’80.

Η συνέχεια, στον σύνδεσμο.

Εδώ θα βρείτε τα περιεχόμενα του διπλού τεύχους της Νέας Παιδείας (191-192), του δεύτερου για το 2024: https://neapaideia-glossa.gr/articles/1240/
M Freeman Gospel2

 

”Οι αιχμάλωτοι είναι ιεροί, παιδί μου”,
μου είπε ο παππούς, όταν τον ρώτησα
αν μπορούσα να πάω να τους δω.
– Άντε, και μην τραγουδάτε
το ”Μουσολίνι” και τους περιπαίζετε.
Πάρε και αυτά τα τσιγάρα
και δώσ’ τους τα.
Ο σταθμός ήταν κοντά. Το τρένο
το βρήκαμε σταματημένο στη ράμπα.
Τα παιδιά έτρεξαν και κόλλησαν
τις μούρες τους στα τζάμια.
Το ίδιο έκανα κι εγώ. Και είδα
σε ένα βαγόνι να κάθεται σκυφτός,
πάνω στο σκούρο βελούδο του,
ένας Ιταλός αξιωματικός,
που είχε τα μάτια του
καρφωμένα σε ένα σημείο.
Του χτύπησα το τζάμι.
Αυτός με κοίταξε σα χαμένος
και ξανάσκυψε.
Του ξαναχτύπησα, του χαμογέλασα
και του έδειξα τα τσιγάρα.
Πήρε μια βαθιά ανάσα και σηκώθηκε.
Άνοιξε το παράθυρο,
τα πήρε και άρχισε να ψάχνεται
για να μου δώσει κάτι κι αυτός.
Δε βρήκε τίποτα. Τότε, ξεκολλάει
ένα άστρο από την επωμίδα του,
μου χαμογελάει και μου το δίνει.
Το παίρνω. Με κοιτάει…
Τον κοιτάω… Με κοιτάει…
Δεν ξέρουμε να μιλήσουμε. Μου
χαιδεύει τα μαλλιά και βουρκώνει.
Ένας στρατιώτης,
φρουρός της αμαξοστοιχίας,
τρέχει και με διώχνει με φωνές.
”Άντε φύγε από δω, βρε χαζό!”
Ελευθερία Δροσάκη
Απόσπασμα από το βιβλίο:

Δροσάκη, Ελ. Εν Θεσσαλονίκη. Αθήνα: Εντός.

Δροσάκη

Στις 19/10/2024 ο Στέλιος Γιαννακουλόπουλος, αγαπημένος μαθητής και μέλος του “Βλέμματος εφήβων”, μας παρουσίασε την πρώτη του ποιητική συλλογή Τα κοινά από τις εκδόσεις Αγγελάκη. Μεγάλη χαρά και περηφάνεια για το έργο του Στέλιου και για την τόλμη του να το εναποθέσει στο βλέμμα μας.

Δύο λόγια για τη γνωριμία μου με τον Στέλιο…

Δεν θα μακρηγορήσω, γιατί απόψε θα πρέπει ν’ ακουστεί πρωτίστως ο λόγος του Στέλιου.

Με τον Στέλιο συνεργαστήκαμε τρία χρόνια. Διαβάζαμε μαζί ποίηση και Ιστορία, και κάναμε θέατρο. Σε όλες αυτές τις δραστηριότητες μού εμπιστευόταν τις σκέψεις του, μοιραζόταν μαζί μου ποιήματά του και τις ιδέες του για τις παραστάσεις μας στο «Βλέμμα εφήβων».

Την προσωπικότητα του Στέλιου, έτσι όπως τον γνώρισα από εξωσχολικές δραστηριότητες, διατρέχει η στοχαστική διάθεση. Με ό,τι και αν καταπιαστεί, θα αναζητήσει το βαθύτερο νόημα. Και δεν εννοώ μόνο την επιστημονική ερμηνεία, που και γι’ αυτήν τρέφει μεγάλη αγάπη, αλλά τη δική του νοηματοδότηση.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό, αλληλένδετο με το προηγούμενο, είναι η προσωπική του ματιά όταν δημιουργεί, είτε αυτό είναι ποίηση είτε θέατρο. Το βλέμμα του θα πέσει σε πτυχές και λεπτομέρειες που οι υπόλοιποι δεν έχουμε προσέξει ή δεν έχουμε καν σκεφτεί. Δεν μπορώ παρά να θυμηθώ το ποίημά του για το ρολόι. Από τα πρώτα που μου είχε διαβάσει. Ένας μικρός καλλιτέχνης του λόγου.

Σήμερα, τον βλέπω να προοδεύει, να έχει προχωρήσει πολύ από εκεί που σταματήσαμε. Συμμετέχει στον θεατρικό όμιλο του σχολείου του. Στέλιο, πρόσεχε μόνο μην καθιερωθείς στον ρόλο του κακού!

Τον βλέπω να χαίρει σεβασμού και να δέχεται αγάπη και στήριξη από ανθρώπους γύρω του, γιατί το αξίζει, το έχει κερδίσει.

Του εύχομαι να βρει την ελευθερία που ταιριάζει στο μυαλό του. Παρατήρησα ήδη πως έχει αρχίσει να «καθαρίζει» τον ποιητικό του χώρο. Πέταξε τους τίτλους!

Στέλιο μου, σου εύχομαι με όλη μου την καρδιά να φτιάξεις μια δική σου φόρμα σκέψης και δημιουργίας, όπου θα νιώθεις ελεύθερος, και να παρασύρεις κι εμάς στο δημιουργικό σου σύμπαν.

Αθήνα, 19/10/2024

Δείτε το πρόγραμμα και το βίντεο της εκδήλωσης.

 

Φιλοθέη, 13 Δεκεμβρίου 2023

Αγαπημένο μου ημερολόγιο,

Σήμερα ολοκληρώθηκε η πρώτη δράση του Service as action για τη φετινή σχολική χρονιά. Επισκεφθήκαμε με το Γ1 την Ελληνική Εταιρία Προστασίας και Αποκατάστασης Αναπήρων Προσώπων.

Λοιπόν, το Γ1 ρώτησε κι έμαθε πόσα παιδιά κάνουν εκεί τις θεραπείες τους κι έφτιαξε μια χειροποίητη χριστουγεννιάτικη κάρτα για το καθένα χωριστά. Έφτιαξαν -νομίζω- 65 κάρτες και μερικά origami. Κανονική γραμμή παραγωγής!

Όλη η προετοιμασία όμως δεν ήταν παρά το ελάχιστο μπροστά στην ίδια την επίσκεψη. Δεν με ξάφνιασε αυτό που είδα αλλά η έντασή του.

Σήμερα παρακολούθησα κορίτσια κι αγόρια να μεταμορφώνονται σε ενήλικες, να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των φροντιστών, να πλησιάζουν ενστικτωδώς τα μικρά και να τα ενθαρρύνουν, παιδιά έτοιμα να αναλάβουν την ευθύνη άλλων παιδιών, μαθήτριες και μαθητές να μην ντρέπονται να αγκαλιάσουν και να χαϊδέψουν, να χαίρονται με τον ενθουσιασμό των μικρών, ακόμα και με κάποια αμηχανία, να μη θέλουν να φύγουν -ούτε καν για φαγητό… φαντάσου!

Τι σου κάνει η αγάπη κι η χαρά όταν βγαίνουν αφιλτράριστες…

Εύχομαι να μην ξεχάσουν ποτέ στο μέλλον το μάθημα που πήραμε σήμερα: η αξιοπρέπεια αυτών των παιδιών δεν μας άφησε να τα λυπηθούμε αλλά μας έκανε να τα θαυμάσουμε.

Όταν έρθει η ώρα να εκφωνήσω τον λόγο μου στην αποφοίτηση, θα πω: Αξιότιμε κύριε president, κύριε συνδιευθυντά, κυρία διευθύντρια, αγαπητοί γονείς, αγαπημένα μας παιδιά, σήμερα μπορώ με βεβαιότητα να πω: φέτος ήταν μια πολύ καλή χρονιά!

Καληνύχτα, καλό μου ημερολόγιο. Ραντεβού τον Σεπτέμβρη.

thumbnail IMG 7616

 

*Έργο της μαθήτριας Ο.Δ. του β2 του Γυμνασίου Κολλεγίου Αθηνών

Αναπνοές

Σάββατο 13/4/2024, ώρα 16:00

Κολλέγιο Αθηνών, Θέατρο Χωρέμη

Θεατρική αναπαράσταση κειμένων δημιουργικής γραφής μαθητών/-τριών του τμήματος γ2 του ΓΚΑ με θέμα την ελευθερία και τον τρόπο που τη βιώνει ή τη στερείται κανείς, καθώς και εκφραστική ανάγνωση ομόθεμων ποιημάτων.

Στο δρώμενο συμμετέχουν οι μαθήτριες και μαθητές του γ2 του Γυμνασίου Κολλεγίου Αθηνών: Αναστασία Γαλάνη, Τζένη Γερολυμάτου, Μάγια Γεωργούση, Μαρίνα Γιαννακοπούλου, Κωνσταντίνος Δελλής.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Νατάσα Μερκούρη, φιλόλογος

Τα κείμενα των μαθητών που ακούστηκαν στην παράσταση προέκυψαν από ασκήσεις δημιουργικής γραφής.

Στην παράσταση ακούστηκαν επίσης αποσπάσματα από τα ποιήματα:

Τριστάν Τζαρά, Πώς να φτιάχνετε ένα ντανταϊστικό ποίημα

Γιώργης Παυλόπουλος, Τα Αντικλείδια

Μιροσλάβ Χόλουμπ, Η πόρτα

Γιάννης Κοντός, Μαγική εικόνα

Θεοκλής Κουγιάλης, Το ταξίδι

Κώστας Καρυωτάκης, Θέλω να φύγω πια από δω

Κώστας Καρυωτάκης, Στο Άγαλμα της Ελευθερίας που φωτίζει τον κόσμο

Ανδρέας Κάλβος, Ωδή ΣΤ’

Διονύσιος Σολωμός, Ελεύθεροι πολιορκημένοι, Σχεδίασμα Β’, 7

Μανόλης Αναγνωστάκης, Ποιητική

Γιάννης Ρίτσος, Το χρέος των ποιητών

Μιχάλης Κατσαρός, Όταν

Οδυσσέας Ελύτης, Ο μικρός ναυτίλος

 

2ο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Κορίνθου – «Κόρινθος, Μητρόπολη και Αποικίες»

Η συζήτηση για το 2ο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Κορίνθου ακόμα κρατεί. Στον απόηχο αρθρώνονται σκέψεις και κομβικής σημασίας επιδιώξεις για το μέλλον του θεσμού.

Κατ’ αρχάς, το 2ο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Κορίνθου δεν είναι μία μεμονωμένη εκδήλωση, μια απλή κορινθιακή νεανική γιορτή. Πρόκειται για δράση («Το Αρχαίο Δράμα στην Εκπαίδευση του 21ου αιώνα») η οποία στηρίζεται σε στιβαρό επιστημονικό σχεδιασμό με άξονες την παιδαγωγική οπτική του Θεάτρου στην Εκπαίδευση και τη μελέτη γύρω από την πρόσληψη του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος από τους νέους. Δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές, νέους και τους εκπαιδευτικούς/εμψυχωτές τους να «ξαναδιαβάσουν» το αρχαίο δράμα και να το νοηματοδοτήσουν εκ νέου, από τη δική τους πλευρά, για να ανακαλύψουν τα σημεία όπου οι πανανθρώπινες ιδέες του εφάπτονται  με το σήμερα.

Το Φεστιβάλ που υπήρξε η πηγή έμπνευσης ήταν αυτό στο Palazzolo Acreide στη Σικελία, που μετρά δεκαετίες ζωής (από το 1991) κι αποτελεί εκπαιδευτικό παράδειγμα πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής.

Όπως ακούστηκε και στο συνέδριο, ζητούμενο είναι όχι η «μίμηση» ενός άλλου φεστιβάλ, αλλά η ανάπτυξη ενός ολόκληρου θεσμού μέσα από την καλλιτεχνική παρουσίαση της δουλειάς των ομάδων αλλά και από αλληλοτροφοδοτούμενες επιμορφωτικές δράσεις, επιστημονικές και καλλιτεχνικές, καθώς και από ανταλλαγές επισκέψεων, που θα εκταθούν σε όλο το υπό δημιουργία Δίκτυο Πόλεων και θα απευθύνονται στις ομάδες εκείνες που θα ήθελαν να συμμετάσχουν στο Φεστιβάλ σε επόμενες διοργανώσεις.

Πίσω από τη δράση, όπως αυτή παρουσιάστηκε όλο το τριήμερο στη γεμάτη αίθουσα του Δημοτικού Θεάτρου, κρύβεται όγκος οργανωτικής δουλειάς, αλλά πρωτίστως ένα σύνολο ζυμώσεων και προβληματισμών, ατομικών και συλλογικών, σε επίπεδο ιδεών και στόχων του θεσμού, πριν καν αυτός υλοποιηθεί την πρώτη χρονιά.

Όλοι όσοι εργαστήκαμε για την επιτυχία της διοργάνωσης, επενδύσαμε στην ομαδική δουλειά, τη συνεργασία και τη συμπερίληψη, ώστε να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα του θεσμού. Μακρόπνοη επιδίωξη των διοργανωτών είναι να βρει η κάθε πόλη του Δικτύου Πόλεων, με τους φορείς της, τη δική της θέση στον θεσμό και με αυτόν τον τρόπο να διασφαλίσει τη συνέχισή του.

Απτό παράδειγμα αυτής της οπτικής είναι η αξιέπαινη απόφαση συνέχισης του θεσμού από δύο διαδοχικές δημοτικές αρχές, με επικεφαλής την πρώτη χρονιά τον πρώην δήμαρχο Β. Νανόπουλο και τη δεύτερη χρονιά τον νυν δήμαρχο Ν. Σταυρέλη. Αποτελεί η στάση τους πρότυπο σκέψης και δράσης για τους υπόλοιπους δήμους. Έστησαν μια πλατφόρμα νεανικής δημιουργίας κι αλληλεπίδρασης, με στόχο το όφελος της Κορίνθου αλλά και όλων των αρχαίων αποικιών της, κάνοντας τη συμπερίληψη και τη συνεργασία πράξη.

Τη διοργάνωση υποστηρίζει από την πρώτη στιγμή το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το οποίο συμβάλλει καθοριστικά με τις διεθνείς επαφές του, το κύρος και την τεχνογνωσία του στην επιτυχία του νέου θεσμού.

Επιδιώκουμε το Φεστιβάλ και οι παράλληλες δράσεις του να γίνουν σημείο αναφοράς για την πόλη, πέρα από τα πρόσωπα, τωρινά και μελλοντικά. Είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο από τον καθένα μας χωριστά και ως τέτοιο αγωνιζόμαστε να εδραιωθεί στη συνείδηση των συμπολιτών μας.

 

Νατάσα Μερκούρη, φιλόλογος, επιστημονική συνεργάτης του Φεστιβάλ

 

Το 2ο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Κορίνθου πραγματοποιήθηκε φέτος υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας – Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων.

Στο Φεστιβάλ φέτος συμμετείχαν θεατρικές ομάδες από την Ιταλία, την Αλβανία, την Κόρινθο, τη Λευκάδα, την Άρτα, τη Νέα Προποντίδα, την Κέρκυρα και τον Δήμο Ακτίου – Βόνιτσας.

Πληροφορίες: https://www.facebook.com/profile.php?id=100092514843633

Εmail: ancientdramainterfest@korinthos.gr

αφίσα2

Παλιότερα Άρθρα »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων