Τίτλος: “Βιβλιοπόντικες και Μέντωρ εν δράσει”
Στόχος:
Ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικών διαθέσιμο εδώ
Τα αποτελέσματα
Ερωτηματολόγιο γονέων διαθέσιμο εδώ
Τα αποτελέσματα
Συνέντευξη παιδιών
Τα παιδιά που συμμετείχαν σε μίνι συνέντευξη απάντησαν πως η βιβλιοθήκη που θα ήθελαν: θα ήταν ξύλινη, πολύχρωμη, αλλά και με ένα craft paper σταντ (βοηθητικό) που θα έφτιαχναν όλοι μαζί, με στρογγυλό χαλί, διακοσμημένη με κατασκευές από τα αγαπημένα τους παιδικά βιβλία, με χειροτεχνίες παιδιών που κρατάνε βιβλία, με φωτάκια ψηλά, με λαστιχένιες ρόδες για να κάθονται και να διαβάζουν ή τραπεζάκια με πολυθρονάκια κουνιστά, τα βιβλία να έχουν χρώματα και αριθμούςόπως στη δημοτική Δανειστική Βιβλιοθήκη, με αφίσες όπως τον κανονισμό και τα δικαιώμτα του μικρού αναγνώστη και ομαδικές κατασκευές.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών από Βιβλιοθηκονόμο Δημοτικής Βιβλιοθήκης Νεάπολης εδώ
Φύλλα εργασίας Τα παιδιά ζωγράφισαν την Βιβλιοθήκη των ονείρων τους!
Σχετικές Δράσεις
Αιτήματα για χορηγίες βιβλίων, επίπλων, τεχνολογικών μέσων (τεκμήριο: email σχολείου)
1η Δράση: Online Επικοινωνία με την συγγραφέα Κ. Αρμενιάκου δείτε εδώ
Δημιουργία Σχολικής Δανειστικής Βιβλιοθήκης Γονέων 8ου ΝΓ Νεάπολης mylib εδώ
Δράση με γονείς “Βιβλιοταρανδάκια εν δράσει”: Εδώ
Δράση σε συνεργασίαμε το Σύλλογο Γονέων και τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
Το 8ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης εκπονεί τη φετινή σχολική χρονιά το Σχέδιο Δράσης με τίτλο «Βιβλιοπόντικες και Μέντωρ εν δράσει..» που έχει στόχο τη δημιουργία και αξιοποίηση της βιβλιοθήκης. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του σχεδίου δράσης αποφασίστηκε από το Σύλλογο Διδασκουσών του Νηπιαγωγείου να συμμετέχει το σχολείο στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας
«Η μικρή μας βιβλιοθήκη»
την υλοποίηση του οποίου έχουν αναλάβει οι εκδόσεις Καλειδοσκόπιο. Το πρόγραμμα στοχεύει στην εξοικείωση του μικρού μαθητή και της μικρής μαθήτριας με το βιβλίο και την ανάγνωση και στη σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του/της με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή η σχέση βοηθάει τα παιδιά ν’ αναπτύξουν την κριτική και δημιουργική τους σκέψη, να δραστηριοποιήσουν τη φαντασία τους και την εφευρετικότητά τους, να εμπλουτίσουν την αισθητική τους καλλιέργεια, να καλλιεργήσουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και τη γλωσσική τους έκφραση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τιμήσει το πρόγραμμα με τον τίτλο “Success Story”, ενώ το 2021 αναγνωρίστηκε επίσημα και από το παράρτημα της IBBY στη Σλοβενία. Η Ελλάδα είναι μία από τις έξι χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα για το σχολικό έτος 2024-2025, συγκεκριμένα στην ενότητα που αφορά σε βιβλία για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Έξι βιβλία, πολύ διαφορετικά το ένα με το άλλο, γίνονται παιχνίδι, μελέτη, δημιουργικότητα, μοίρασμα με αφορμή τις λέξεις, τις εικόνες, τους δημιουργούς και τις χώρες προέλευσής τους.
Την απόφαση αυτή του Συλλόγου Διδασκουσών στήριξε οικονομικά ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου με την καταβολή 100 ευρώ που απαιτούνταν για την συμμετοχή του Νηπιαγωγείου στο πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα «Η μικρή μας βιβλιοθήκη»
περιλαμβάνει:
– 6 βιβλία του προγράμματος και 25 βιβλία δραστηριοτήτων για τον μαθητή.
– Συναντήσεις με συγγραφείς ή εικονογράφους του προγράμματος, δια ζώσης ή διαδικτυακά, ως επιβράβευση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα.
– Καθοδήγηση στις διάφορες φάσεις του προγράμματος σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Ο Σύλλογος Διδασκουσών ευχαριστεί θερμά το Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου για την άμεση ανταπόκριση στο αίτημά του για οικονομική στήριξη ώστε να μπορέσει να συμμετέχει το σχολείο στο παραπάνω πρόγραμμα.
Τα παιδιά παρουσιάζουν τα αγαπημένα τους βιβλία
1η παρουσίαση 22.1.2025
Ο αρκούδος κ το πιάνο…παρουσίαση παραμυθιού κ κατασκευή διοράματος από τη Μάγια! Ένα βιβλίο για την αξία της φιλίας και την μαγεία της τέχνης της μουσικής!
2η Παρουσίαση 29.1.2025
Μιά ακόμα υπέροχη παρουσίαση αγαπημένου βιβλίου στο 1ο τμήμα του 8ου ΝΓ Νεάπολης από τη Μυρτώ: “Το μικρό Κοάλα στο σχολείο!” με δημιουργία lap book αυτή τη φορά! Στο τέλος έκλεισε η παρουσίαση με θεατρικό παιχνίδι…διατρέχοντας βήμα βήμα όλο το πρόγραμμα εκείνης της Παρασκευής στο σχολείο του μικρού Κοάλα!
3η Παρουσίαση 5.2.2025
Ένα αγαπημένο κλασικό παραμύθι που η γνωστότερη εκδοχή του είναι εκείνη από την συλλογή των Αδερφών Γκριμ, παρουσιάστηκε από τη Μαρία. Με κατασκευή διοράματος σε 4 σκηνές!
Κι άλλες παρουσιάσεις αγαπημένων βιβλίων:
Παραμύθια:
“Η κοκκινοσκουφίτσα”
“Η Χιονάτη και οι 7 Νάνοι”
“Αγαπημένο μου αρκουδάκι”
Παραμύθια:
“Η Ραπουνζελ”
“Το βιβλίο με τους δεινόσαυρους”
“Χριστούγεννα με τα Στρουμφάκια”
“Ένα αλλιώτικο βιβλίο”
Αγορά βιβλίων για τον εμπλουτισμό της Βιβλιοθήκης
Χορηγίες βιβλίων
Ανταποδοτική Ανακύκλωση και αγορά 2 βιβλίων
Κακονισμός Βιβλιοθήκης Μέντωρ
Κακονισμός Βιβλιοθήκης Μικροί Βιβλιοπόντικες
Τα δικαιώματα του Μικρού αναγνώστη: εδώ
Σχέδιο Δράσης 2025 & Χωρισμός βιβλίων σε κατηγορίες…team work, in a playful way!
Επικοινωνία με συγγραφέα από Σλοβενία A. Peklar
Και επιτέλους ήρθε η μέρα που περιμέναμε!
12 Μαΐου…διαδικτυακή επικοινωνία 8ου ΝΓ Νεάπολης με τη συγγραφέα από τη Σλοβενία Αndreja Peklar…τη συγγραφέα του βιβλίου “Η Χρυσαλλίδα” από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο…τη συγγραφέα ένός βιβλίου από το πρόγραμμα “Η μικρή μας βιβλιοθήκη”. Ξεπερνώντας το εμπόδιο της γλώσσας τα παιδιά ζωγράφισαν τις ερωτήσεις τους κ η κ. Στέλλα των Αγγλικών τις έγραψε στα Αγγλικά…τις στείλαμε λοιπόν στη συγγραφέα κ εκείνη απάντησε ανάλογα!
Τα παιδιά ζωγράφισαν τις ερωτήσεις τους!
Επίσκεψη στη Δημοτική Δανειστική Βιβλιοθήκη Νεάπολης
Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης, πραγματοποιήσαμε εκπαιδευτική επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της περιοχής μας.
Εκεί, μας υποδέχτηκε θερμά η υπεύθυνη της βιβλιοθήκης, η οποία μας ξενάγησε στο παιδικό τμήμα βιβλίων, μας ενημέρωσε αναλυτικά για τους κανόνες δανεισμού
των βιβλίων και τη σωστή συμπεριφορά που πρέπει να έχουν οι αναγνώστες.
Τόνισε τη σημασία της προσοχής και του σεβασμού κάθε βιβλίου, ώστε να δημιουργηθεί το πλαίσιο
μόνον για ευχάριστες και δημιουργικές εμπειρίες από την ανάγνωση.
Στη συνέχεια, μας διάβασε το διασκεδαστικό παραμύθι «Αστέρης, ο ζωηρός βιβλιοφάγος», το οποίο ενθουσίασε μικρούς και μεγάλους!
Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με μια δημιουργική δραστηριότητα: τα παιδιά κατασκεύασαν έναν σελιδοδείκτη εμπνευσμένο από τον ήρωα του βιβλίου, τον Αστέρη.
Ήταν μια όμορφη εμπειρία που ενίσχυσε την επαφή των παιδιών με τον κόσμο των βιβλίων ωθώντας τα, να γίνουν ακόμα πιο τακτικοί κ καλοί αναγνώστες.
Δράση Φιλαναγνωσίας με παιδιά και γονείς!
Στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης με τίτλο «Βιβλιοπόντικες και Μέντωρ εν δράσει», πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 28 Μαΐου μια μοναδική εκδήλωση παρουσίασης, με αποδέκτες μικρούς και μεγάλους – παιδιά και γονείς, που ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο κάλεσμα του νηπιαγωγείου.
Με χαμόγελα, περιέργεια και θετική διάθεση, όλοι κατέφτασαν στον γνώριμο χώρο μας, έτοιμοι να ξεκινήσουν ένα ταξίδι γνώσης, φαντασίας και δημιουργικότητας. Η εκδήλωση ξεκίνησε με ένα παιχνίδι μυστηρίου: για να εισέλθουν στον χώρο, τα παιδιά έπρεπε πρώτα να περάσουν κάποιες δοκιμασίες . Πρώτα να λύσουν ένα αίνιγμα, η απάντηση του οποίου ήταν η λέξη «ιστιοφόρο». Η χαρά της ανακάλυψης φώτισε τα πρόσωπά τους και το παιχνίδι μόλις είχε ξεκινήσει!
Αμέσως μετά, οι μικροί μας βιβλιοπόντικες κλήθηκαν να συναρμολογήσουν ένα παζλ που απεικόνιζε το εξώφυλλο του παραμυθιού «Ο κύριος Φούσκας και το ιστιοφόρο του». Μόλις το παζλ ολοκληρώθηκε, ήρθε η ώρα να συνθέσουν και τον τίτλο του βιβλίου, βάζοντας τις αριθμημένες λέξεις στη σωστή σειρά, δουλεύοντας σε ζευγάρια ένα παιδί με έναν γονέα.
Αφού ολοκληρώθηκαν οι πρώτες δοκιμασίες, έγινε ανάγνωση της ιστορίας και επεξεργασία αυτής με ερωτήσεις κατανόησης. Ακολούθησε συζήτηση με τη χρήση της μεθόδου των έξι καπέλων της σκέψης του De Bono, μια τεχνική που ενθαρρύνει την πολύπλευρη προσέγγιση και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Τα παιδιά εντυπωσίασαν με τις απαντήσεις, τις ιδέες και τις σκέψεις τους.
Ύστερα, ήταν η στιγμή για ξεκούραση και φυσικά, για κέρασμα. Και τι κέρασμα!
Ένα γλυκό ιστιοφόρο, λαχταριστό και πρωτότυπο, που ξετρέλανε μικρούς και μεγάλους.
Στο πανί υπήρχε μια έκπληξη: ένα QR code που αφού το σάρωνες σε οδηγούσε σε δωράκι….online puzzle για να παίξεις και να φτιάξεις το εξώφυλλο του βιβλίου!
Ξαναγεμίσαμε ενέργεια και συνεχίσαμε το δημιουργικό μας ταξίδι. Και τι άλλο θα μπορούσε να το συμβολίζει καλύτερα από… ένα ιστιοφόρο! Με υλικά, χρώματα, φαντασία και έμπνευση, τα παιδιά έφτιαξαν ιστιοφόρα κάθε είδους: μεγάλα και μικρά, με μηνύματα ξεχωριστά και σχέδια πρωτότυπα. Κάθε έργο ήταν μοναδικό!
Τέλος στο ιστιοφόρο του νηπιαγωγείου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν τα μεταχειρισμένα παιχνίδια τους κάνοντας όνειρα να ταξιδέψουν για να καθαρίσουν τη Γη, καθώς το βιβλίο αναφερότανε στην υπερκατανάλωση και την ρύπανση του περιβάλλοντος βοηθώντας το ΄εγώ ΄ να γίνει ΄εμείς ΄, η απληστία και ο καταναλωτισμός προσφορά και η καθαριότητα του πλανήτη μας κύριο μέλημα όλων.
Ήταν μια μέρα γεμάτη συγκινήσεις, χαμόγελα, συνεργασία και δημιουργικότητα. Μικροί και μεγάλοι περάσαμε υπέροχα και το ταξίδι των «Βιβλιοπόντικων» συνεχίζεται με φουσκωμένα πανιά σε ανοιχτούς ορίζοντες.
Τελική αξιολόγηση
Τελικά Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Αξιολόγηση Ευχρηστίας της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης
Συμπέρασμα: Όλοι οι συμμετέχοντες τη βρήκαν πολύ έως πάρα πολύ εύχρηστη και λειτουργική.
Εκτίμηση Πληρότητας Συλλογής Βιβλίων
Συμπέρασμα: Το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχόντων θεωρεί τον αριθμό των βιβλίων αρκετά έως πολύ ικανοποιητικό.
Αξιολόγηση Χώρου Παιδικής Βιβλιοθήκης
Συμπέρασμα:Όλοι οι συμμετέχοντες θεωρούν τον χώρο αρκετά έως πολύ ευχάριστο και λειτουργικό για τα παιδιά.
Συμμετοχή παιδιών στη διαμόρφωση του χώρου
Συμπέρασμα: Η πλειοψηφία θεωρεί πως τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά ή πολύ ενεργά στη διαμόρφωση του χώρου
Συμβολή δραστηριοτήτων στην αγάπη των παιδιών για το βιβλίο
Συμπέρασμα: Όλοι οι συμμετέχοντες συμφωνούν πως οι δραστηριότητες συνέβαλαν σημαντικά στη φιλαναγνωσία των παιδιών.
Επιτυχία δράσεων με τους γονείς
Συμπέρασμα: Οι δράσεις με τους γονείς κρίθηκαν ως αρκετά επιτυχημένες, με δυνατότητα περαιτέρω βελτίωσης.
Χρήση της Βιβλιοθήκης ως Χώρος Εξερεύνησης και Συνεργασίας
Συμπέρασμα: Οι περισσότεροι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν με 7 ή 8, δείχνοντας ότι η χρήση της Βιβλιοθήκης ως χώρου εξερεύνησης και συνεργασίας θεωρήθηκε σχετικά εύκολη.
Κατηγοριοποίηση Παιδικών Βιβλίων
Συμπέρασμα: Το μεγαλύτερο ποσοστό των απαντήσεων βαθμολόγησαν θετικά , υποδεικνύοντας ότι ο τρόπος κατηγοριοποίησης ήταν πολύ βοηθητικός για την καθημερινή χρήση.
Ιδέες για Περαιτέρω Αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης Γονέων
Απαντήσεις (συνοψισμένες):
-
Προτροπή γονέων να προτείνουν τίτλους ή να γράφουν κριτικές για βιβλία που διάβασαν.
-
Εμπλουτισμός με παιδαγωγικά, εκπαιδευτικά και συμβουλευτικά βιβλία, σε συνεργασία με ειδικούς.
-
Χρήση θεματικών κατηγοριών και διοργάνωση βιωματικών δράσεων για γονείς.
-
Καταγραφή των προτάσεων σε ειδικό βιβλίο ή φόρμα.
-
Περισσότερο υλικό και βιβλία σε περισσότερες θεματικές ενότητες.
-
Αναβάθμιση του χώρου και ένταξη του υλικού σε κεντρικό σημείο για πιο εύκολη πρόσβαση.
Συμπέρασμα: Οι προτάσεις επικεντρώνονται σε εμπλουτισμό υλικού, ενεργή συμμετοχή γονέων και βελτίωση της προσβασιμότητας και του χώρου.
Τελική Αξιολόγηση Γονέων
1. Ικανοποίηση από τη λειτουργία της ψηφιακής βιβλιοθήκης
Συμπέρασμα: Η πλειονότητα των γονέων δηλώνει υψηλό επίπεδο ικανοποίησης,
δείχνοντας ότι η λειτουργία της βιβλιοθήκης θεωρείται πολύ καλή έως άριστη.
2. Ευκολία τήρησης του κανονισμού λειτουργίας
Συμπέρασμα: Όλοι οι συμμετέχοντες βρίσκουν εύκολη ή πολύ εύκολη την τήρηση του
κανονισμού, υποδηλώνοντας ότι οι διαδικασίες είναι κατανοητές και εφαρμόσιμες.
3. Βοήθεια της βιβλιοθήκης στην αναγνωστική πρόοδο των παιδιών
Συμπέρασμα: Όλοι οι συμμετέχοντες θεωρούν ότι η βιβλιοθήκη βοήθησε στην αναγνωστική
πρόοδο
1. Ικανοποίηση από την αναβάθμιση της παιδικής βιβλιοθήκης
Συμπέρασμα: Η αναβάθμιση της παιδικής βιβλιοθήκης κρίνεται από όλους τους
συμμετέχοντες ως επιτυχής και ικανοποιητική.
2. Χρησιμότητα του νέου τρόπου οργάνωσης των παιδικών βιβλίων
Συμπέρασμα: Η νέα οργάνωση είναι απόλυτα αποδεκτή και θεωρείται ωφέλιμη από όλους
τους συμμετέχοντες.
3. Εμπλοκή των παιδιών στη διαμόρφωση της βιβλιοθήκης
Συμπέρασμα: Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και καθοριστικά στη διαδικασία διαμόρφωσης
της βιβλιοθήκης, γεγονός που ενίσχυσε την επιτυχία του εγχειρήματος.
1. Φιλικότητα και Περιβάλλον της Βιβλιοθήκης
Συμπέρασμα: Το περιβάλλον της βιβλιοθήκης αξιολογείται πολύ θετικά και θεωρείται
ευχάριστο και φιλικό για τα παιδιά.
2. Σημασία της Παιδικής Βιβλιοθήκης για τη Φιλαναγνωσία
Συμπέρασμα: Υπάρχει ομόφωνη αναγνώριση της σπουδαιότητας της βιβλιοθήκης για την
καλλιέργεια της αγάπης προς το διάβασμα.
3. Προτάσεις για το Μέλλον
Συμπέρασμα: Οι συμμετέχοντες επιθυμούν την ενίσχυση και τη διεύρυνση των δράσεων
της βιβλιοθήκης, καθώς και καλύτερες υποδομές.
Τελικά αξιολόγηση παιδιών
Τα παιδιά που συμμετείχαν σε μίνι τελική συνέντευξη απάντησαν πως τους άρεσαν πολύ τα παρακάτω:
- που βρίσκονταν μαζί και τα 2 τμήματα
- το παιχνίδι τα βιβλία τόσκασαν
- το παιχνίδι ρίξε τα ζάρια φτιάξε μια ιστορία
- η δράση με τους γονείς
- η τελετή επιβράβευσης
Θα ήθελαν :
- Πιο πολλά βιβλία
- μια καινούρια ξύλινη χρωματιστή βιβλιοθήκη
- φωτάκια
- χαλί
Έπαινοι Μαθητών/τριών
Τμήμα 1
Τμήμα 2
Παραθέτονται μερικά άρθρα σχετικά με το παραπάνω Σχέδιο Δράσης
- Δράση φιλαναγνωσίας με γονείς και παιδιά
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1665
2. Παιχνίδια Φιλαναγνωσίας στη βιβλιοθήκη!
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1623
3. Μικροί Βιβλιοπόντικες νε δράσει
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1626
4. Τα βιβλία εξαφανίστηκαν
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1628
5. Κατηγοριοποιούμε τα βιβλία…. παίζοντας !!
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1630
6. 2 Απριλίου Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου! https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1559
7. Τα Βιβλία σε Ρόδες στο 8ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1380
8. Δημιουργία Σχολικής Δανειστικής Βιβλιοθήκης Γονέων στο 8ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1680
9. Βιβλιοταρανδάκια εν δράσει!!
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1377
10. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Νεάπολης
https://blogs.sch.gr/8nipnea/archives/1351
11. Συνάντηση με την συνάδελφο (εκπαιδευτικό ΠΕ 60) και συγγραφέα Κωνσταντίνα Αρμενιάκου