Σχέδιο Δράσης 2022-2023

“Η αυλή των ονείρων μας!”

Διοργάνωση σεμιναρίου από το 8ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης

Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών και γονέων

.png

1η Επιμόρφωση (Διαδικτυακό Σεμινάριο) Δευτέρα 23/01/2023 

Τίτλος: “Η σχολική αυλή χώρος μάθησης και παιχνιδιού”

Εισηγητές:

  • κ. Δημ. Γερμανός (ομότιμος καθηγητής  στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ)
  • κα Αλεξ. Γκλούμπου ( ΕΔΙΠ στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ)

Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από τα εξής νηπιαγωγεία:

8ο-10ο Νεάπολης, 8ο Ευόσμου, 32ο Ευόσμου

 

τίτλοηηημμ

Περιεχόμενα σεμιναρίου

Παιδί και παιχνίδι (Το παιχνίδι αποτελεί για το παιδί το πλαίσιο μιας δημιουργικής προσέγγισης του κόσμου και των φαινομένων Piaget Παίζοντας και κατά συνέπεια χρησιμοποιώντας το χώρο το παιδί προβάλλει τα δικά του χαρακτηριστικά στον” τόπο” του παιχνιδιού και έτσι έμπρακτα γίνεται πρόσληψη ερεθισμάτων από το περιβάλλον, η επικοινωνία/αλληλεπίδραση με άλλους, αναδιπλώνεται η δημιουργικότητά, προχωρώντας στην συμβολική/πραγματική αναμόρφωση του περίγυρου)

Το «Πεδίο Παιχνιδιού» (Δημιουργία παράλληλης πραγματικότητας με την συμβολική αναδιοργάνωση του χώρου και του χρόνου ώστε να ενταχθεί στο σενάριο του παιχνιδιού)

1

Υλικό Πεδίο αγωγής (εφήμερη οργάνωση του  χώρου-υπάιθριου-με διδακτικούς στόχους)

2023 01 23 18 37 10

τίτλοuuuu 1

«Τόπος Παιχνιδιού»: ως υλικό πεδίο παιχνιδιού, ως υλικό πεδίο αγωγής και ως ένα βιωματικό εργαστήρι ή εργαστήρι δεξιοτήτων

Για την επίτευξη των παραπάνω ο χώρος πρέπει να έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Να είναι προσαρμοσμένος στα βιώματα των παιδιών
  • Να παρεχει δυνατότητες για ανάπτυξη πρωτοβουλιών, για ελεύθερη έκφραση, δημιουργικότητα
  • Να παρεχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης
  • Να μην ωθεί στη στερεοτυπική χρήση του αλλά στην ελευθερία στις πρακτικές

Παιχνίδι και χώρος (χώρος υπόβαθρο του παιχνιδιού που παρέχει το περιεχόμενο, το περιβάλλον και το νόημα)

Η σημασία των υπαίθριων χώρων για το παιδί (ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, επαφή με το φυσικό περιβάλλον, βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων, άτυπη μορφή μάθησης, εργαστήρι πολλών ειδών κοινωνικής μάθησης)

Η Παιδαγωγική Ποιότητα του χώρου στο παιχνίδι (πεδίο ερεθισμάτων και πεδίο δραστηριοτήτων επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης, μάθησης κ ανάπτυξης)

Αναλυτικό Πρόγραμμα και υπαίθριος χώρος (Σχεδόν όλες οι μαθησιακές επιδιώξεις του αναλυτικού προγράμματος μπορούν να πραγματοποιηθούν στον υπαίθριο χώρο με τρόπο που “βγάζει” τη μάθηση από τα στενάπλαίσια της αίθουσας διδασκαλίας)

Χαρακτηριστικά υπαίθριου περιβάλλοντος μάθησης (νερό-άμμο, δέντρα-φυτά-γλάστρες, ποικιλία στα χρώματα και στα υλικά, τρόπους βίωσης των εποχών-αλλαγής καιρού, φυσικά μέρη που θα εξασφαλίζουν σκιά, απομόνωση-χώρους για να κάθονται πάνω, κάτω, μέσα και να σκαρφαλώνουν, παιχνιδοκατασκευές με ευέλικτα υλικά που θα επιτρέπουν την σημειολογική μετάλλαξη)

Χωρικές ενότητες αύλειου σχολικού χώρου (Χώρος αυλισμού, συγκεντρώσεων, ανάπαυσης, παιχνιδιών, πρασίνου)

Ερευνητικά αποτελέσματα για τη χρήση της σχολικής αυλής και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη χρήση αυτής.

Ερευνητικά αποτελέσματα για την διαμορφωμένη κατάσταση των σχολικών αυλών στην Ελλάδα και στην Θεσσαλονίκη.

Ερευνητικά αποτελέσματα για το Υλικό Πεδίο Αγωγής (Αξιοποίηση παιχνιδιού ως στοιχείο οργάνωσης του χώρου και της λειτουργία Υλικού Πεδίου Αγωγής , το θετικό ψυχολογικό κλίμα, απόκτηση εμπειριών χώρου σε συνάρτηση με τις έννοιες προς διδασκαλία στο Υλικό Πεδίο Αγωγής, λειτουργούν θετικά στη διαδικασία μάθησης και ενισχύουν τα αποτελέσματά της)

Παραδείγματα εξοπλισμού σχολικής αυλής (Το Νηπιαγωγείο Μαναβή και άλλα  καθώς και Νηπιαγωγείο στην Ισπανία)

324377570 862014351524679 5048514062761802038 n

 

324651989 3439644722991038 6962941959465549008 n

1572593223            2023 01 23 18 42 13 1

324809345 902485017759372 3315482774920989913 n

    τίτλοeewww   

Προτάσεις αναβάθμισης της σχολικής αυλής χωρίς εξοπλισμό (Μεταφορά μέρους του ημερήσιου προγράμματος στην αυλή, Δραστηριότητες φυσικής αγωγής με αντίστοιχα υλικά, Πρόγευμα με κουβερτούλες  με την ομάδα τάξη ή σε μικρές ομάδες, Εικαστικό εργαστήρι σε ομάδες, Κατασκευαστικό Παιχνίδι με χρήση φυσικών, άχρηστων-ανακυκλώσιμων υλικών, Pop Up Adventure Play,  Εργαστήρι Φιλαναγνωσίας που θα οδηγήσει στην δημιουργία τόπου σχετικού με τη θεματική της ιστορίας, Δημιουργία-φροντίδα-παρατήρηση μικρών κήπων)

τίτλοhhhh

324679089 1371997343338700 1923958532375209377 n

324514450 722970609399808 6111380916962852130 n

τίτλοgggg 1

τίτλοhhhi

              Ευχαριστούμε θερμά  όλους για τη συμμετοχή τους

και ιδιαίτερα τους εισηγητές

για το μοίρασμα γνώσεων, πρακτικών, εμπειριών και ευρευνητικών δεδομένων!

 

 

Και να που φτάσαμε και στην ολοκλήρωση του Σχεδίου δράσης!

Εικαστικές παρεμβάσεις

 

     347555796 1343660852883608 6416307285843248313 n        347231954 736923861515706 2666563433192397738 n          347260328 278530231240063 6804715687061209800 n

 

φαναρ

 

348361310 506052208317101 3862552988992334079 n          348365341 3526480960926003 2821857854950946672 n

 

Δημιουργία κέντρων δημιουργικής απασχόλησης στην αυλή

345584944 768508668201465 7040473207172028494 n 345618333 1316824362202658 6656313724829437963 n

347231225 1179796839371104 3459421515678132372 n 347231869 783513006676690 8379637669598195063 n

347238783 6552793374731962 6980575747802431281 n 348366401 967402074301652 905793766478727309 n

 

345449432 6180444395365606 565741592343277619 n

 

347423533 750430930160959 6775093244384778345 n

 

Περιβαλλοντικές παρεμβάσεις

336715028 1316177015610392 6676031613557595901 n336700860 654343216495366 8898080706385546228 n

 

336684119 203480592286979 6209161250278306525 n 336675365 529246192589058 5889492332350532596 n

336814138 732417988577470 1805306347939555990 n

                         347428359 6187831511271775 2728469520841507914 n

 

347392299 786460516442765 7932407085451300639 n 1

 

 

348384919 776177517284260 3376647027996108204 n

 

348368716 6427501890604769 5571725439878887112 n    348380674 1404759220302781 3814762117276793133 n

 

348364070 1306528960285205 1686816670883307174 n 1              348363003 1388434075060164 4624608497108772626 n

 

Και συνεχίζουμε….