“Η αυλή των ονείρων μας!”
Διοργάνωση σεμιναρίου από το 8ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών και γονέων
1η Επιμόρφωση (Διαδικτυακό Σεμινάριο) Δευτέρα 23/01/2023
Τίτλος: “Η σχολική αυλή χώρος μάθησης και παιχνιδιού”
Εισηγητές:
- κ. Δημ. Γερμανός (ομότιμος καθηγητής στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ)
- κα Αλεξ. Γκλούμπου ( ΕΔΙΠ στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ)
Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από τα εξής νηπιαγωγεία:
8ο-10ο Νεάπολης, 8ο Ευόσμου, 32ο Ευόσμου
Περιεχόμενα σεμιναρίου
Παιδί και παιχνίδι (Το παιχνίδι αποτελεί για το παιδί το πλαίσιο μιας δημιουργικής προσέγγισης του κόσμου και των φαινομένων Piaget Παίζοντας και κατά συνέπεια χρησιμοποιώντας το χώρο το παιδί προβάλλει τα δικά του χαρακτηριστικά στον” τόπο” του παιχνιδιού και έτσι έμπρακτα γίνεται πρόσληψη ερεθισμάτων από το περιβάλλον, η επικοινωνία/αλληλεπίδραση με άλλους, αναδιπλώνεται η δημιουργικότητά, προχωρώντας στην συμβολική/πραγματική αναμόρφωση του περίγυρου)
Το «Πεδίο Παιχνιδιού» (Δημιουργία παράλληλης πραγματικότητας με την συμβολική αναδιοργάνωση του χώρου και του χρόνου ώστε να ενταχθεί στο σενάριο του παιχνιδιού)
Υλικό Πεδίο αγωγής (εφήμερη οργάνωση του χώρου-υπάιθριου-με διδακτικούς στόχους)
«Τόπος Παιχνιδιού»: ως υλικό πεδίο παιχνιδιού, ως υλικό πεδίο αγωγής και ως ένα βιωματικό εργαστήρι ή εργαστήρι δεξιοτήτων
Για την επίτευξη των παραπάνω ο χώρος πρέπει να έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
- Να είναι προσαρμοσμένος στα βιώματα των παιδιών
- Να παρεχει δυνατότητες για ανάπτυξη πρωτοβουλιών, για ελεύθερη έκφραση, δημιουργικότητα
- Να παρεχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης
- Να μην ωθεί στη στερεοτυπική χρήση του αλλά στην ελευθερία στις πρακτικές
Παιχνίδι και χώρος (χώρος υπόβαθρο του παιχνιδιού που παρέχει το περιεχόμενο, το περιβάλλον και το νόημα)
Η σημασία των υπαίθριων χώρων για το παιδί (ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, επαφή με το φυσικό περιβάλλον, βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων, άτυπη μορφή μάθησης, εργαστήρι πολλών ειδών κοινωνικής μάθησης)
Η Παιδαγωγική Ποιότητα του χώρου στο παιχνίδι (πεδίο ερεθισμάτων και πεδίο δραστηριοτήτων επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης, μάθησης κ ανάπτυξης)
Αναλυτικό Πρόγραμμα και υπαίθριος χώρος (Σχεδόν όλες οι μαθησιακές επιδιώξεις του αναλυτικού προγράμματος μπορούν να πραγματοποιηθούν στον υπαίθριο χώρο με τρόπο που “βγάζει” τη μάθηση από τα στενάπλαίσια της αίθουσας διδασκαλίας)
Χαρακτηριστικά υπαίθριου περιβάλλοντος μάθησης (νερό-άμμο, δέντρα-φυτά-γλάστρες, ποικιλία στα χρώματα και στα υλικά, τρόπους βίωσης των εποχών-αλλαγής καιρού, φυσικά μέρη που θα εξασφαλίζουν σκιά, απομόνωση-χώρους για να κάθονται πάνω, κάτω, μέσα και να σκαρφαλώνουν, παιχνιδοκατασκευές με ευέλικτα υλικά που θα επιτρέπουν την σημειολογική μετάλλαξη)
Χωρικές ενότητες αύλειου σχολικού χώρου (Χώρος αυλισμού, συγκεντρώσεων, ανάπαυσης, παιχνιδιών, πρασίνου)
Ερευνητικά αποτελέσματα για τη χρήση της σχολικής αυλής και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη χρήση αυτής.
Ερευνητικά αποτελέσματα για την διαμορφωμένη κατάσταση των σχολικών αυλών στην Ελλάδα και στην Θεσσαλονίκη.
Ερευνητικά αποτελέσματα για το Υλικό Πεδίο Αγωγής (Αξιοποίηση παιχνιδιού ως στοιχείο οργάνωσης του χώρου και της λειτουργία Υλικού Πεδίου Αγωγής , το θετικό ψυχολογικό κλίμα, απόκτηση εμπειριών χώρου σε συνάρτηση με τις έννοιες προς διδασκαλία στο Υλικό Πεδίο Αγωγής, λειτουργούν θετικά στη διαδικασία μάθησης και ενισχύουν τα αποτελέσματά της)
Παραδείγματα εξοπλισμού σχολικής αυλής (Το Νηπιαγωγείο Μαναβή και άλλα καθώς και Νηπιαγωγείο στην Ισπανία)
Προτάσεις αναβάθμισης της σχολικής αυλής χωρίς εξοπλισμό (Μεταφορά μέρους του ημερήσιου προγράμματος στην αυλή, Δραστηριότητες φυσικής αγωγής με αντίστοιχα υλικά, Πρόγευμα με κουβερτούλες με την ομάδα τάξη ή σε μικρές ομάδες, Εικαστικό εργαστήρι σε ομάδες, Κατασκευαστικό Παιχνίδι με χρήση φυσικών, άχρηστων-ανακυκλώσιμων υλικών, Pop Up Adventure Play, Εργαστήρι Φιλαναγνωσίας που θα οδηγήσει στην δημιουργία τόπου σχετικού με τη θεματική της ιστορίας, Δημιουργία-φροντίδα-παρατήρηση μικρών κήπων)
Ευχαριστούμε θερμά όλους για τη συμμετοχή τους
και ιδιαίτερα τους εισηγητές
για το μοίρασμα γνώσεων, πρακτικών, εμπειριών και ευρευνητικών δεδομένων!
Και να που φτάσαμε και στην ολοκλήρωση του Σχεδίου δράσης!
Εικαστικές παρεμβάσεις
Δημιουργία κέντρων δημιουργικής απασχόλησης στην αυλή
Περιβαλλοντικές παρεμβάσεις
Και συνεχίζουμε….