Ανιχνευτές κλίματος
Συμμετείχαμε στη δράση “climate detectives kids” κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν διάφορες δραστηριότητες με στόχο την παρατήρηση και μέτρηση των καιρικών συνθηκών, την ανάλυση και κατανόηση εικόνων του πλανήτη Γη και την κατανόηση των εποχών. Περιληπτικά οι δραστηριότητες ήταν οι εξής:
- Συζήτηση για τον καιρό και σύνδεση με τις αισθήσεις μας για την καταγραφή του.
- Δημιουργία του δικού μας σταθμού καταμέτρησης του καιρού, ο οποίος αποτελούνταν από θερμόμετρο, υδρόμετρο και ανεμόμετρο.
- Τα χρώματα της γης στις εποχές του χρόνου με τη χρήση εικόνων.
- Πείραμα: η περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο – εναλλαγή εποχών.
- Η γη μέσα από φωτογραφίες δορυφόρων και αστροναυτών. Σύγκριση με φωτογραφίες από τη γη.
- Εξαγωγή συμπερασμάτων. Συνειδητοποίηση των αλλαγών που έχουν υποστεί οι εποχές και το κλίμα. Εντοπισμός από τους μαθητές του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής: βροχές την άνοιξη, καλοκαιρινή ζέστη το φθινόπωρο, χειμώνας χωρίς χιόνια. Τα παιδιά αναρωτήθηκαν για ποιο λόγο μπορεί να συμβαίνει αυτό και κατέθεσαν τις απόψεις τους, τις οποίες η νηπιαγωγός κατέγραψε. Αποφασίστηκε πως πρέπει να ανακαλύψουν γιατί στ’ αλήθεια συμβαίνει αυτό και ανέλαβαν δράση.
Ξεκίνησε η αναζήτηση πληροφοριών για να λυθεί ένα βασικό ερώτημα: “Γιατί μπερδεύτηκαν οι εποχές πάνω στη γη;” Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Η 1η ομάδα αναζήτησε πληροφορίες στο διαδίκτυο με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και ανακάλυψε πολλές εικόνες με μόλυνση του περιβάλλοντος. Η 2η ομάδα έλυσε ένα παζλ και ανακάλυψε μια εικόνα με τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Η 3η ομάδα έφτιαξε ένα ψηφιακό παζλ σε τάμπλετ με θέμα την αποψίλωση των δασών και η 4η ξεχώρισε κάρτες-εικόνες σε αυτές που αντιστοιχούν στο υγιές και στο μολυσμένο περιβάλλον. Τα παιδιά συγκέντρωσαν όλα τα τεκμήρια στην ολομέλεια και κατάφεραν να ανακαλύψουν πως οι εποχές έχουν μπερδευτεί διότι το περιβάλλον συνεχώς μολύνεται και καταστρέφεται. Υπεύθυνος για την καταστροφή αυτή είναι ο άνθρωπος.