Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο σηματοδοτεί ένα νέο και σημαντικό στάδιο εξέλιξης τόσο του ίδιου του παιδιού όσο και της οικογένειάς του και για αυτό θεωρείται μια από τις κρισιμότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας.
Πρόκειται για μια μετάβαση , ένα «πέρασμα» , πολύ σημαντικό για όλους όσους εμπλέκονται στην φροντίδα και εκπαίδευση των νηπίων. Ο ρόλος των νηπιαγωγών στη διαδικασία της μετάβασης είναι σημαντικός, αφού αποτελεί το συνδετικό κρίκο για όλη τη δράση, φέρνοντας σε επικοινωνία το νηπιαγωγείο με το δημοτικό σχολείο. Οι ευεργετικές ενέργειες προγραμμάτων σύνδεσης των δύο αυτών βαθμίδων συντελούν ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν τις προηγούμενες εκπαιδευτικές τους εμπειρίες, την αυτοπεποίθηση τους, την ικανότητα συνεργασίας με συνομηλίκους αλλά και με μεγαλύτερα παιδιά τα οποία θα συναντήσουν στο Δημοτικό, αλλά και να βελτιώσουν τις σχέσεις τους με άλλα παιδιά και με τους εκπαιδευτικούς .
Παράλληλα οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί θεμελιώνουν γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα σε δύο σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας, ουσιαστικά όμως θέτουν τις βάσεις για νέες μορφές συνεργασίας και εκπαιδευτικής παρέμβασης.
Υπό αυτό το πρίσμα ως εκπαιδευτικοί οφείλουμε να προετοιμάσουμε τα παιδιά για αυτό το τόσο σημαντικό μελλοντικό τους βήμα : τη μετάβαση στο Δημοτικό σχολείο και τη φοίτηση στη Α’ Δημοτικού. Έτσι πραγματοποιήσαμε μια σειρά δράσεων με τους εκπαιδευτικούς του συστεγαζόμενου 11ου Δημοτικού σχολείου:
Μια πρώτη επαφή ……
Η πρώτη επαφή των μαθητών/τριών του Νηπιαγωγείου μας με τα παιδιά της Α’ Δημοτικού είχε ήδη πραγματοποιηθεί! Κοντά – κοντά παρακολουθήσαμε την εκδήλωση του Σωματείου των Σοκολατοριχτών και απολαύσαμε γλυκές λιχουδιές!
και οι δράσεις για την ομαλή μετάβαση των νηπίων συνεχίζονται!
- Ένα από τα πιο αγαπημένα πασχαλινά έθιμα, που δεν συναντάμε και τόσο τα τελευταία χρόνια, είναι τα κάλαντα του Λαζάρου. Το Σάββατο του Λαζάρου (δηλαδή το Σάββατο πριν από την Κυριακή των Βαΐων) τα παιδιά – κυρίως τα κορίτσια, ντυμένα με παραδοσιακές στολές, βγαίνουν να μαζέψουν λουλούδια και να τραγουδήσουν από σπίτι σε σπίτι τα ειδικά κάλαντα (Λαζαρικά) σε διάφορες παραλλαγές, που εξιστορούν την «εκ νεκρών έγερση» του Λαζάρου. Έτσι κι εμείς ξεκινήσαμε από το ισόγειο του σχολικού κτιρίου που μας φιλοξενεί, να ανέβουμε τα σκαλιά για το Δημοτικό σχολείο και να τραγουδήσουμε τα κάλαντα στα παιδιά της Β’ Δημοτικού.Στην τάξη μας υποδέχτηκε με χαρά η υπεύθυνη εκπαιδευτικός και η Διευθύντρια του Δημοτικού σχολείου μαζί με τα παιδιά
Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου χάρηκαν ιδιαίτερα που ανέβηκαν τις σκάλες και περιηγήθηκαν στους χώρους του Δημοτικού σχολείου αλλά και γιατί τραγούδησαν τα κάλαντα στα μεγαλύτερα παιδιά.
Ώρα για γνωριμία με την αίθουσα και το μάθημα της μουσικής !
- Με την επιστροφή μας από τις διακοπές του Πάσχα ακολούθησε η γνωριμία με την εκπαιδευτικό μουσικής κα Γαλανού Κατερίνα, η οποία μας υποδέχτηκε μαζί με τα παιδιά της Α’ Δημοτικού, στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα της μουσικής. Έδειξε στα παιδιά διάφορα όργανα μουσικής, τον τρόπο που παράγουν ήχο και πως μπορούμε να παράγουμε ήχο από το ίδιο μας το σώμα. Στη συνέχεια τα ίδια τα παιδιά της Α’ Δημοτικού έδειξαν στα μικρότερα όργανα μουσικής που είχαν δημιουργήσει τα ίδια, με απλά υλικά και τραγούδησαν όλοι μαζί, μια αγκαλιά, γνωστά παιδικά τραγούδια.
Στο τέλος επιστρέψαμε πλούσιοι σε εικόνες και εμπειρίες στην αίθουσα του Νηπιαγωγείου για να διηγηθούμε στα μικρότερους συμμαθητές μας , τα μικρά προνηπιάκια , τις εντυπώσεις μας.
1, 2 ,3 ώρα για Γυμναστική μαζί με τους φίλους μας, τα πρωτάκια !
Όρεξη μεγάλη για κίνηση, ο καιρός καλός και τα παιχνίδια αρχίζουν !!!μαζί με τον κ.Σταύρο Μυλωνά, εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής του Δημοτικού σχολείου …
Αρχικά ο κ.Σταύρος εξήγησε στα παιδιά πως γίνεται το μάθημα της γυμναστικής και στη συνέχεια άρχισε το ζέσταμα….
παιχνίδια πολλά ….
αγώνες όλοι μαζί:νηπιάκια και πρωτάκια !!!!
κι έφθασε η ώρα για να επισκεφθούμε την αίθουσα της Α’ Δημοτικού !!!!
Πριν ανεβούμε δεν ξεχάσαμε να πάρουμε μαζί μας το δώρο μας για τους φίλους μας τα μικρά μας πρωτάκια!!
Στην αίθουσα μας υποδέχθηκε με μια ζεστή αγκαλιά, με χαρά και ενθουσιασμό η δασκάλα της Α’ Δημοτικού κ. Χριστίνα Παπαγεωργίου!!
μας ξενάγησε στην αίθουσα και εξήγησε στα παιδιά πως γίνεται το μάθημα και πως τα παιδιά συμμετέχουν σ αυτό..
είδαμε τι περιέχει η τσάντα της Α’ Δημοτικού και τη συγκρίναμε με την τσάντα του Νηπιαγωγείου ..επεξεργαστήκαμε την κασετίνα και τα βιβλία της Α’ Δημοτικού
γράψαμε το όνομά μας και όσες λεξούλες ξέραμε στον ασπροπίνακα
Ενημερωτική/επιμορφωτική δράση
Στο πλάισιο της μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, διοργανώσαμε ενημερωτική εκδήλωση με τη συμμετοχή γονέων και εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου αλλά και του συστεγαζόμενου 11ου Δημοτικού σχολείου, με προσκεκλημένο τον Αναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Νεκτάριο Στελλάκη με θέμα: « Γραφή, Ανάγνωση: Από την οικογένεια στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο».
Αποτέλεσε ιδιαίτερη τιμή για το σχολείο μας η παρουσία του κ.Στελλάκη, καθώς με το πλούσιο διδακτικό, εκπαιδευτικό, συγγραφικό και ερευνητικό του έργο κοσμεί τον ακαδημαϊκό χώρο και την εκπαίδευση στο σύνολό της!
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης μετά την εισήγηση του κ.Στελλάκη, γονείς και εκπαιδευτικοί εξέφρασαν σκέψεις και προβληματισμούς , μέσα σε πλαίσιο γόνιμου διαλόγου.
Ευχαριστούμε πολύ και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης 1ης Θέσης Νηπιαγωγών Αχαϊας, Δρ.Χρυσούλα Τσίρμπα , που μας τίμησε με την παρουσία της και συνετέλεσε στην επιτυχία της δράσης !
Η μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι μια αγχωτική κατάσταση για το ίδιο το παιδί. Το σχολείο μας με τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών (Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου) προσπάθησε να δημιουργήσει θετικές προϋποθέσεις και να διασφαλίσει μια ομαλή μετάβαση για όλους τους/τις μαθητές/τριες.
Παράλληλα με τις παραπάνω δράσεις , μέσα στο χώρο του Νηπιαγωγείου κατά τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος, υιοθετήσαμε μια στάση ενεργητικής ακρόασης και αποδοχής: ακούσαμε τις σκέψεις των νηπίων, τις απορίες τους , τους προβληματισμούς τους για την μετάβασή τους από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, αλλά και δώσαμε την ευκαιρία στα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, έτσι ώστε να νιώσουν ασφάλεια, αποδοχή, σεβασμό στην ατομική προσπάθεια και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους και να τους εμφυσήσουμε μια θετική και αισιόδοξη προσέγγιση για αυτό το νέο τους ξεκίνημα!
Καλή αρχή στα νηπιάκια μας ! Ευχόμαστε ένα δυνατό ξεκίνημα με υγεία, καθαρή ματιά, δυνατό μυαλό και ενσυναίσθηση!
“Όλα όσα Χρειάζομαι Πραγματικά να Ξέρω τα Έμαθα στο Νηπιαγωγείο” R. Fulghum