2ος Θεματικός Κύκλος

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Υποθεματική : Υγεία- Αυτομέριμνα

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2024 – Ιανουάριος 2025

Τμήματα που συμμετέχουν: Βασικό Υποχρεωτικό Τμήμα 1 και 2

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γιώτα Καραμάνη – Φωτεινή Σακελλαροπούλου

 «Δόντια γερά για χαμόγελα γλυκά»

dontia gera

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/μαθητριών στο θέμα της προληπτικής ιατρικής και συγκεκριμένα στον τομέα της στοματικής υγιεινής ο οποίος συνδέεται άμεσα με τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών και μαθητριών.Στο Εργαστήριο στοχεύουμε στην ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων:

  • Δεξιότητες Μάθησης:
  • Επικοινωνία (Communication),
  • Κριτική σκέψη (Critical thinking),
  • Συνεργασία (Collaboration)
  • Δεξιότητες Ζωής:
  • κοινωνικές δεξιότητες/ ενσυναίσθηση
  • υπευθυνότητα
  • πρωτοβουλία
  • Δεξιότητες Νου:
  • Στρατηγική σκέψη
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Μελέτη περιπτώσεων
  • Κατασκευές

1ο Εργαστήριο

“Τα δόντια μας:ανάδειξη ιδεών, αξιοποίηση πρότερων γνώσεων”

Μια τρυφερή αφόρμηση:«Κυρία, δεν μπορώ να μασήσω  το κολατσιό μου γιατί μου κουνιέται το δόντι», είπε ένα παιδί μέσα στην τάξη την ώρα του δεκατιανού…και η συζήτηση ξεκινάει….ανταλλάξαμε απόψεις, βάσει των πρότερων γνώσεων και εμπειριών τους. Έγινε καταγραφή των σκέψεων και δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα. Τους τέθηκαν ερωτήσεις προβληματισμού, όπως «το μόνο που κάνουν τα δόντια είναι να προσδίδουν ομορφιά;Σε τι μας χρησιμεύουν τα δόντια;Πού βρίσκονται;Είναι σημαντικό το στόμα και τα δόντια για τον άνθρωπο; Γιατί;Υπάρχουν περιπτώσεις που ενώ θεωρούμε κάτι σημαντικό παραμελούμε τη φροντίδα του;».

Στη συνέχεια τα παιδιά έψαξαν στο διαδίκτυο και αναζήτησαν εικόνες που αναδεικνύουν δόντια διαφορετικής εμφάνισης, ίσια ή στραβά, χαλασμένα ή με σιδεράκια , συζητήσαμε για την αισθητική τους και σχολιάσαμε σχετικά.

IMG 20250123 110539 1

2ο Εργαστήριο

“Το σπίτι των δοντιών”

Με τη βοήθεια πλούσιου οπτικοακουστικού υλικού (https://docs.google.com/presentation/d/1usrH3j5af61ikdJL0o-BhrmcD2MgQ08-/preview?rm=minimal&slide=id.p5,

http://jvaiopoulou.users.uth.gr/04.%20pos%20einai%20ftiagmena.html )

συζητήσαμε μαζί με τα παιδιά για τη στοματική κοιλότητα.Οι μαθητές κλήθηκαν να παρατηρήσουν και να πουν τι βλέπουν.Αναφερθήκαμε στη γλώσσα, στα χείλη, στα ούλα και στα δόντια.Στη συνέχεια, τέθηκαν οι σχετικοί προβληματισμοί :αν όλα τα δόντια έχουν το ίδιο σχήμα και μέγεθος, για ποιο λόγο τα παιδιά πιστεύουν  ότι τα δόντια έχουν διαφορετική μορφή, πως τρώμε  την κάθε τροφή και πώς τη μασάμε, πόσα δόντια έχουν μικροί και μεγάλοι (νεογιλά και μόνιμα), πως είναι φτιαγμένα τα δοντάκια μας . Τα παιδιά αποτύπωσαν τις απόψεις τους και εικαστικά .

Μιλήσαμε  για τους τρόπους που καθαρίζουμε τα δόντια (οδοντόβουρτσα, νήμα κλπ). Φωτογραφίσαμε το χαμόγελό μας και φτιάξαμε τα δικά μας δοντάκια . Στο τέλος κατασκευάσαμε τη δική μας οδοντόβουρτσα και κάναμε αναπαράσταση στα βήματα που ακολουθούμε στο σωστό βούρτσισμα των δοντιών χρησιμοποιώντας  ατομική κατασκευή.

IMG 20250123 114434 IMG 20250123 122049 IMG 20250123 122106IMG 8908

 

6e82b604 6b08 4935 bd2a 81a54a359b00

dbe8c00c fbc8 43fc b338 981684133a1e

3ο Εργαστήριο

“Η διατροφή των δοντιών”

 Τροφές και δόντια. Άραγε ποια σχέση έχουν; Ποιες τροφές χρειάζονται τα δόντια για να γίνουν γερά και αστραφτερά! Ας το ανακαλύψουμε…

Ανάγνωση παραμυθιού: “Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα”SOKOLAKHS KAI ZACHAROYLA

https://docs.google.com/presentation/d/1XzNngq-J2ZYVKMyL-XyybOerSSNjEoQT/preview?rm=minimal

Με αφετηρία το παραμύθι τα παιδιά αναφέρουν τροφές που βοηθούν τα δόντια και τροφές που τα επιβαρύνουν.Η συζήτηση οδηγήθηκε στην βλαβερή επίδραση της ζάχαρης στα δόντια. Σχολιάσαμε τις ευεργετικές και οι βλαβερές για τα δόντια κατηγορίες τροφίμων.Ποιες τροφές βοηθούν να είναι τα δόντια μου γερά και ποιες όχι;  Δημιουργήσαμε ομαδοσυνεργατική αφίσα με ομαδοποίηση των τροφίμων σε αυτές τις δυο κατηγορίες και ακολούθησε και σχετικό  φύλλο αξιολόγησης:”Το δοντάκι νιώθει χαρούμενο ή λυπημένο ανάλογα με τις τροφές που τρώει;”

83f77b3c 6287 43e5 9a7a 8fe4265a8515 617296e0 e260 4f95 96f0 b6bc82fcf7b5 67738124 dabe 42bb 94bd fa04dc7462b1IMG 20250128 114054

IMG 8911

 

 

και φυσικά δεν έλειψαν τα αντίστοιχα φύλλα εργασιίας : για τα μικρόβια και τις βλάβες που προκαλούν στα δόντια , αλλά και  με τις  τροφές που κάνουν ένα δόντι χαρούμενο κι ένα τόσο λυπημένο.

IMG 8684 1 IMG 8683 IMG 8682 1IMG 20250123 091740IMG 20250114 114052 1IMG 20250114 114058 1

4ο Εργαστήριο

“Φροντίζω τα δόντια μου”

 

Διαβάσαμε το παραμύθι του Ε.Τριβιζά  «Η Δόνα Τερηδόνα». H Dona TerhdonaΑκολούθησε συζήτηση.Ζωγραφίσαμε τις εντυπώσεις μας από την ανάγνωση του παραμυθιού και ακολούθησε δραματοποίηση: Η Δόνα Τερηδόνα μαζί με τους φίλους της τα μικρόβια επιτίθεται στα δόντια και κάνει τρύπες αλλά η οδοντόβουρτσα καταφτάνει και κάνει τα δόντια λαμπερά.  Συζητήσαμε και για άλλες  αρρώστιες των δοντιών (ουλίτιδα, περιοδοντίτιδα) και μάθαμε πως βουρτσίζουμε με σωστό τρόπο τα δόντια μας και γενικότερα για όλα όσα είναι απαραίτητα για τη στοματική μας υγιεινή.

 

IMG 20250115 090618 IMG 20250115 090651 IMG 20250123 093236 IMG 20250123 105202 IMG 20250123 105614

Παίξαμε διαδραστικά παιχνίδια

1.https://wordwall.net/el/resource/7808452/%CF%83%CF%84%CE%BF%CE %BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%85%CE%B3%CE %B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AE-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE %BD%CE%B7%CF%80%CE%B9%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE %B5%CE%AF%CE%BF στοματική υγιεινή

2.https://wordwall.net/el/resource/23009160/%CE%BC%CE%B1%CE %B8%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CF%89-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF %84%CE%B1-%CE%B4%CF%8C%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%B1-%CE %BC%CE%BF%CF%85   Μαθαίνω για τα δόντια μου!

Τέλος είχαμε την αυκαιρία να μάθουμε βασικές πληροφορίες για τη στοματική υγιεινή από την επαγγελματία οδοντίατρο κα Ζαχαροπούλου

 

5ο Εργαστήριο

“Επίσκεψη στον οδοντίατρο”

Διαβάσαμε το παραμύθι “Ιππόλυτος Ιπποπόταμος “biblio της Σοφίας Ζαραμπούκα όπου στον Ιππόλυτο λέει ο γιατρός να μην τρώει πολλά γλυκά και να πλένει τα δόντια του συχνά. Ωραία, το κατάλαβε, αλλά, αν του κόψει τα γλυκά, σας το λέω, μπορεί να φάει τον οδοντογιατρό (από το πισθόφυλλο του βιβλίου) και παρακολουθήσαμε βίντεο για την επίσκεψη στον οδοντίατρο .Κατασκευάσαμε τη δική μας οδοντόβουρτσα.

Μάθαμε το γράμμα Ο,ο και ψάξαμε  λέξεις που ξεκινούν από ο. Βρήκαμε ακόμαι και σύνθετες λέξεις: Οδοντόβουρτσα, οδοντόκρεμα, οδοντόπαστα, οδοντίατρος, οδοντοτεχνίτης, οδοντοστοιχία, οδοντιατρείο, οδοντογλυφίδα, πονόδοντος..

IMG 20250203 105944 IMG 20250203 110140 IMG 20250203 110209

IMG 8883 1 IMG 8884 1IMG 8885 1

6ο Εργαστήριο

“Ποιος άλλος έχει δόντια;”

Σε αυτό το εργαστήριο τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα μιρής χρονικής διάρκειας βίντεο που δείχνει δόντια διάφορων ζώων σαρκοφάγων και φυτοφάγων. Ακολούθησε συζήτηση και πρβληματισμός :

  • Πόσο σημαντικά είναι τα δόντια για τα ζώα;
  • Πηγαίνουν τα ζώα στον οδοντίατρο;
  • Τα ζώα δεν πηγαίνουν στον οδοντίατρο.
  • Πώς φροντίζει η φύση τα δόντια τους;

Με αφορμή επίσης μιας παρουσίασης τα παιδιά μίλησαν για τις προσωπικές τους εμπειρίες σε σχέση με κατοικίδια ζώα (σκυλάκια, γατάκια, κουνελάκια κ.ά.), καθώς και τις διαπιστώσεις τους σχετικά με το ζήτημα της διατροφής, της στοματικής υγιεινής και φροντίδας των δοντιών των ζώων.

Στο τέλος συζητήσαμε για αυτά που ξέραμε και για αυτά που μάθαμε γύρω από τα δόντια. Έγινε και απονομή επαίνου συμμετοχής στο πρόγραμμα.

Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη συμμετοχή τους !

IMG 20250204 085246 IMG 20250204 113739 IMG 20250204 113744

Το Εργαστήριο ολοκληρώθηκε με επιτυχία το τέλος Ιανουαρίου .Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια σταθερή βάση γνώσεων που θα συνοδεύσει τα παιδιά  και στο μέλλον.

Η εγκαθίδρυση καλών συνηθειών από νωρίς είναι το κλειδί για μια ισορροπημένη ζωή. Το πρόγραμμα στοματικής υγιεινής που υλοποιήσαμε στο σχολείο μας ενθαρρύνει τα παιδιά να υιοθετήσουν μια ρουτίνα φροντίδας των δοντιών τους που θα διαρκέσει για χρόνια. Οι υγιείς συνήθειες σχηματίζονται νωρίς και γίνονται μέρος της καθημερινής τους ζωής.

Παράλληλα  το πρόγραμμα προσέφρε στα παιδιά μας πολύτιμα διδάγματα και εργαλεία για να αναπτύξουν υγιείς συνήθειες και να φροντίζουν τον εαυτό τους.Ευχαριστούμε πολύ τους γονείς για τη συνεργασία τους και τους  παροτρύνουμε   να υποστηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία μας  και να ενισχύσουν τη σημασία της στοματικής υγιεινής και στο σπίτι τους.

Ολοκλήρωση εργαστηρίου.Συγκεντρωτικοί  πίνακες αναφοράς.

IMG 8882

ΤΜΗΜΑ 2

IMG 20250117 091600

ΤΜΗΜΑ 1

_________________________________________________________________________

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Υποθεματική : Υγεία

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2023 – Ιανουάριος 2024

Τμήματα που συμμετέχουν: Βασικό Υποχρεωτικό Τμήμα 1 και 2

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δόξα Γεωργάτου – Χριστίνα Χαραλαμποπούλου

«Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής»

ugieini diatrofi

Βασικός σκοπός του εργαστηρίου είναι η εκπαίδευση των παιδιών στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μιασειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τηχρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων.

Πιο συγκεκριμένα, το παρόνπρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.)και παρέχει χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση από τα παιδιά ,ενός νέου, πιο υγιεινού  διατροφικού προφίλ.

1ο Εργαστήριο
“Συμβόλαιο τάξης- Ρούλης ο Τροφούλης”
Φτιάχνουμε το συμβόλαιο της τάξης, γράφοντας τους κανόνες και τις σωστές συμπεριφορές που θα πρέπει να ακολουθήσουμε, για να υπάρχει μια εύρυθμη λειτουργία στην ομάδα.Όλοι μαζί επιλέγουμε το «Ρούλη», τον ήρωά μας για το συγκεκριμένοπρόγραμμα ο οποίος θα είναι πρωταγωνιστής και συνοδοιπόρος μας σε όλη τη διάρκεια του διατροφικού ταξιδιού μας. Ο Ρούλης λοιπόν, μας συστήνεται και μας μαθαίνει το σύνθημα
«Τρώμε σωστά – Τρώμε υγιεινά»
Διαβάσαμε το βιβλίο «Χτίζω σωστά εμένα» της Ειρήνης Γ. Μαραζιώτη και ακολούθησε συζήτηση και προβληματισμός .

426758637 804547388358167 7563343229736336348 n 427678214 931440274944091 6177034319425642352 n

3 4

431777285 7016842325111211 2717556902224401099 n 431894015 3524656051131792 2583705655592931658 n

2ο Εργαστήριο

“Προέλευση τροφών-Υγιεινό ή όχι;;”

Ο αγαπημένος μας φίλος ο  Ρούλης ,ζητά από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους φαγητό και να το παρουσιάσουν στην τάξη. Όσα έχουν ζωγραφίσει το ίδιο, δημιουργούν μια ομάδα. Στη συνέχεια σε πίνακα καταγράφονταικαι παρουσιάζονται οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Ομαδοποιούμε, μετράμε, συζητάμε ..

Παρουσίαση του βιβλίου «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» της Λητώς Τσακίρη Παπαθανασίου.Συζήτηση για το τι μπορούμε να κάνουμε για να μην μαλώνουν οι τροφές μεταξύτους  και ακολουθεί κατηγοριοποίηση των τροφών σε οικογένειες/ομάδες: το σπίτι των φρούτων , το σπίτι των δημητριακών, των λαχανικών ….

Ως άσκηση αξιολόγησης/ αναστοχασμού επιλέγεται η δημιουργία αφίσας  για τις υγιεινές και μη τροφές (τα ναι και τα όχι της διατροφής μας) (τμήμα 2) και ως δραστηριότητα εμπέδωσης ψηφιακό παιχνίδι – άσκηση (τμήμα 1)από το Φωτόδεντρο.

Το Φωτόδεντρο είναι ο Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αποτελεί την κεντρική e-υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας για την ενοποιημένη αναζήτηση και διάθεση ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στα σχολεία.Είναι ανοιχτό σε όλους, μαθητές, δασκάλους, γονείς αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο.

2 8

432115490 7049137921864508 8430814026440820236 n

432099654 950295940026276 1911779371954341191 n

7 2

 

 

3ο Εργαστήριο

“Τρώω σωστά, τρώω υγιεινά! Φτιάχνω την πυραμίδα”

Η εκπαιδευτικός δείχνε ιστα παιδιά την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και θέτει το ερώτημα: «γιατί κάποιες τροφές να είναι στο κάτω μέρος της πυραμίδας και κάποιες άλλες στο πάνω μέρος. Άραγε θα μπορούσαν να αλλάξουν θέση;» Ξεκινάει   έτσι ένας προβληματισμός και ακολουθεί η παρακολούθηση ενός βίντεο που λύνει τις απορίες τους.

Προχωρούμε σε μουσικοκινητικό παιχνίδι αποφόρτισης με τίτλο «ο Τάκης ο Ρομποτάκης»: Όταν ο Τάκης πεινάει…περπατάμε αργά γιατί είμαστε νηστικοί!Όταν ο Τάκης έχει φάει καλό πρωινό όπως και εμείς…περπατάμε γρήγορα ή τρέχουμε!

Δραστηριότητα αξιολόγησης από το Φωτόδεντρο με τίτλο Υγιεινή διατροφή : Τρώμε μεσογειακά…τρώμε σωστά!

Δραστηριότητα αξιολόγησης επίσης από το Φωτόδεντρο “Φτιάξε τη δική σου διατροφική πυραμίδα”

Τα παιδιά εργάζονται σε μικρές ομάδες με την εκπαιδευτικό σε ρόλο καθοδηγητικό και υποστηρικτικό.

Εξετάζουμε στη συνέχεια τις διατροφικές τους συνήθειες: τί τρώνε συνήθως για πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό,  κτλ.  Ασχολούμαστε με το πόσο σημαντικό είναι το πρωινό γεύμα.  Με παντομίμα παίζουμε τρεις περιπτώσεις: ένα παιδί αργεί να ξυπνήσει και δεν πρόλαβε να πάρει πρωινό. Το δεύτερο παιδί σηκώνεται νωρίτερα και προλαβαίνει και ένα τρίτο παίρνει πρωινό τρώγοντας μπροστά στην τηλεόραση.Ακολουθεί παντομίμα, όπου τα παιδιά παρουσιάζουν τι θα συμβεί σε κάθε περίπτωση.Φτιάχνουμε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα πρωινού, κάνοντας τις επιλογές μας για κάθε ημέρα και το παρουσιάζουμε στον πίνακα.

20240119 073211 14 3

438115683 1601346207370830 528990014774198697 n

432208298 1094306631854651 4693351370265400466 n432141709 1206561450725962 4697668735375988677 n

4ο Εργαστήριο

 

“Από ποιο τόπο και ποιά εποχή, είναι τούτη η τροφή;;”

Στη συγκεκριμένο εργαστήριο κύρια θεματική είναι η τοπικότητα και η εποχικότητα των προϊόντων. Τα παιδιά ανακαλύπτουν τις παραπάνω έννοιες και τους τρόπους με τους οποίους ωφελείται η υγεία τους από την κατανάλωση τοπικών και εποχικών προϊόντων.

Τα παιδιά  μαζί με τον/ην εκπαιδευτικό, θυμούνται τις τέσσερις εποχές του χρόνου και πότε πρέπει να τρώμε τί, για να μην καταναλώνουμε προϊόντα θερμοκηπίου ή εισαγόμενα, με υψηλό οικολογικό αποτύπωμα που επιβαρύνουν, ενδεχομένως, και την υγεία μας. Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός φτιάχνει στο πάτωμα ένα σταυρό με χαρτοταινία. Κάθε τεταρτημόριο αντιστοιχεί σε μια εποχή : χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο. Κάθε μαθητής τοποθετείται στο σωστό τεταρτημόριο ανάλογα με την εποχικότητα του φρούτου ή λαχανικού που έχει. Αφού οι μαθητές/τριες έχουν τοποθετηθεί στο χώρο συζητούν όλοι μαζί και ο/η εκπαιδευτικός μαζί με τους/ις μαθητές/τριες διορθώνουν και επανατοποθετούν τα φρούτα και τα λαχανικά στη σωστή εποχή όπου έχουν γίνει λάθη.

0 1

Διαβάσαμε το παραμύθι ” Οι φαταούλες” της Ρόζμαρι Γουέλς .Οι Φαταούλες τρελαίνονται για πρόχειρο φαγητό, το τρώνε όλο, δεν αφήνουν ψίχουλο σωστό. Τρώνε πατατάκια, χάμπουργκερ, πίτσες, γλυκά, τσουρέκια, καραμέλες, μπισκότα, παγωτά. Μια μέρα το αυτοκίνητό τους σταματάει, είναι χοντροί κι άλλο δεν τσουλάει. Σε ένα αγρόκτημα πάνε, για να βρουν κάτι να φάνε. Πράσινα λαχανικά τους σερβίρουν εκεί, και μένουν νηστικοί! Το στόμα τους δεν άγγιξε ποτέ κάτι υγιεινό! Πως θα ξεφύγουν τώρα από αυτό; (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).

431960028 467292832301437 6113541233825484674 n

5ο Εργαστήριο

“Παιδική παχυσαρκία”

Οι μαθητές ενημερώνονται από τον Ρούλη για την παιδική παχυσαρκία μέσα από οπτικοακουστικό εποπτικό υλικό .

6 3 1Μετά από συζήτηση, συνειδητοποιούν πως πρέπει να εντάξουν τη σωματική άσκηση στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Ξεκινούν με ένα χαρούμενο παιχνιδοτράγουδο “Το χοντρό μπιζέλι” (μουσικοκινητική άσκηση)τραγουδώντας και χορεύοντάς το και συνεχίζουν με το “Για ταπάτα πατάτα”  και το “Φρούτα , φρουτ”

Ενημερώνουμε  για τις πολύτιμες βιταμίνες των φρούτων και των λαχανικών, αλλά και για την αξία του νερού στη διατροφή και στη ζωή μας , παρακουλουθώντας ανάλογο βίντεο

Διαβάσαμε το βιβλίο ” Ο ωραίος Δαρείος” της Σοφίας Ζαραμπούκα , που εξιστορεί τις περιπέτειες του γάτου Δαρείου που δεν του αρέσουν τα φρούτα, τα όσπρια και τα λαχανικά ..και άραγε τι θα γίνει μετά;;

432215634 1903425526773565 389502047413565454 n

IMG 20240202 085425

6ο Εργαστήριο

“Γίνομαι διαιτολόγος για μια μέρα!”

Τα παιδιά καλούνται να επαληθεύσουν την κατάκτηση των προηγούμενων δεξιοτήτων με τη δραστηριότητα του «πιάτου της υγιεινής διατροφής», όπου θα πρέπει να βρουν τι θα πρέπει να περιέχει και σε τι ποσοστό στο  διαδραστικό βίντεο https://wordwall.net/el-gr/community/quiz-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%B7

 

Αξιλογούμε τις γνώσεις που κατακτήσαμε παίζοντας ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια όπως “Ο τροχός με τις υγιεινές τροφές” 

Υγιεινά & Ανθυγιεινά

Διαβάσαμε  το παραμύθι« Το Στρουμπουλό Τερατάκι» της Κατερίνας Μαρκαδάκη.Το Στρουμπουλό Τερατάκι αγαπάει τα γλυκά, τις λιχουδιές, τις νοστιμιές και κάθε φαγητό. Με λίγα λόγια είναι λαίμαργο και δεν του αρέσουν καθόλου τα φρούτα και τα λαχανικά! Όταν όμως επισκέπτεται το χωριό του Τερατοπαππού του, τον περιμένει μια έκπληξη… Μήπως υπάρχει τρόπος η αγάπη του για το φαγητό να μειωθεί;
Ένα διασκεδαστικό βιβλίο για την αξία της υγιεινής διατροφής και για το πόσο σημαντικό είναι να τρώμε λογικά και με μέτρο! (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με τη σύνταξη ενός ημερήσιου διαιτολογίου, από τους μικρούς μας ειδικούς επιστήμονες, σε χαρτόνι κολλώντας πάνω τα τρόφιμα για μια ισορροπημένη διατροφή!

Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εκπαιδευτική παρέμβαση ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης του μαθητικού πληθυσμού εγκεκριμένη από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, σε συνεργασία με το τμήμα Αγ.Υγείας  της Α/θμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας  και την ΤΟ.ΜΥ (Τοπική Μονάδα Υγείας –  Μονάδα Παροχής Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας) Αγ.Αλεξίου , Αγυιάς και Ρίου , με θέμα: « Διατροφική Αγωγή».  Η συνεργαζόμενη επαγγελματίας Υγείας κα Γκόβαρη Κωνσταντίνα παρουσίασε στους μικρούς μας μαθητές/τριες  σύντομο οπτικοακουστικό υλικό , ενημέρωσε για τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ της Διατροφής , επεξήγησε τους όρους « Υγεία- Υγιεινή διατροφή, Βιταμίνες , Διατροφικά στοιχεία ,Υγιεινές –Ανθυγιεινές τροφές, Μεσογειακή Διατροφή» και συζήτησε μαζί με τα παιδιά το πώς μπορούμε να χτίσουμε ένα σώμα γερό βασισμένο στη σωστή διατροφή.

Ευχαριστούμε πολύ την 6η Υγειονομική Περιφέρεια Πελοποννήσου , Ιονίων Νήσων, Ηπείρου & Δυτικής Ελλάδας για την οργάνωση της συγκεκριμένης παρέμβασης σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και την ΤΟ.ΜΥ Αγ.Αλεξίου , Αγυιάς και Ρίου που ανταποκρίθηκε άμεσα  στην πρόσκλησή μας.

0

432136547 1136065304248947 6815010574326639732 n

___________________________________________________

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-2023

 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2022 – Ιανουάριος 2023

Τμήματα που συμμετέχουν: Βασικό Υποχρεωτικό Τμήμα 1 και 2

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δόξα Γεωργάτου – Μπέτυ Διονυσοπούλου

“Ο κύκλος του νερού – Υδροδυναμική”

images

Σκοπός του Προγράμματος είναι να  κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά περιβαλλοντικά  προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.

Ειδικότεροι στόχοι:

  • να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες μια ολιστική αντίληψη του κόσμου και τον κοινωνικό χαρακτήρα της γνώσης , μέσα από την δημιουργική αξιοποίηση  θεμάτων που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία.
  • να έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M με βιωματικό τρόπο, μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά (βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης) και να καλλιεργήσουν τη μαθηματική τους σκέψη.

Ακολουθούν ενδεικτικές δραστηριότητες και φωτογραφικό υλικό από κάθε εργαστήριο.

Εργαστήριο 1ο “Που βρίσκεται το νερό”

  • Τα παιδιά ψάχνουν στη βιβλιοθήκη της τάξης και εντοπίζουν τα παραμύθια που μιλάνε για το νερό.Ακολουθεί συζήτηση για το πού βρίσκεται το νερό στη φύση.
  • Αντιλαμβανόμαστε ότι νερό κρύβεται μέσα σε όλα τα ζωντανά πλάσματα, στα δέντρα και στα φυτά, στα φρούτα ,στα λαχανικά  και χωρίς αυτό δεν μπορεί μεγαλώνει τίποτα.
  • Παρακολουθούμε σχετικά βίντεο  και τραγούδια.

Εργαστήριο 2ο “Πaραμύθια για  το νερό”

  • Διαβάζουμε παραμύθια
  • Συζητάμε για τα σύννεφα και τα σχήματά τους.
  • Τα παρατηρούμε από την αυλή μας.
  • Παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή και ζωγραφίζουμε σύννεφα.

Εργαστήριο 3ο “Μαθαίνω για τον κύκλο του νερού”

  • Γνωρίζουμε τον κύκλο του νερού μέσα από  βιβλία και βίντεο
  • Ακούμε, μαθαίνουμε και παίζουμε το ποίηματου Ζαχαρία Παπαντωνίου: «Από που ήρθες ποταμάκι»
  • Δραματοποιούμε και ζωγραφίζουμε τον κύκλο του νερού.

Εργαστήριο 4ο Ομαδικές εργασίες για τον κύκλο του νερού”

  • Κατασκευάζουμε τον κύκλο του νερού.
  •  Γράφουμε τις λέξεις που μάθαμε και τις τοποθετούμε ανάλογα.
  • Παίζουμε παιχνίδια με τα σύννεφα και το νερό .
  • Ο αέρας τα ταξιδεύει και όταν κρυώσουν και βαρύνουν ρίχνουν το νερό τους  πάλι στη γη.
  • Ζωγραφίζουμε σταγονούληδες, τους οποίους και..ζωντανεύουμε με το πρόγραμμα Animated Drowings

Εργαστήριο 5ο “Κατασκευάζοντας φράγματα”

  • Συζητάμε για το πως φτάνει το νερό στο σπίτι μας,σε τι χρησιμεύουν τα φράγματα
  • Παρακολουθούμε βίντεο με τον άθλο του Ηρακλή «Οι στάβλοι του  Αυγεία».
  • Κατασκευάζουμε φράγματα με το οικοδομικό υλικό.

Εργαστήριο 6ο “Πειράματα”

  • Μέσα από πειράματα μαθαίνουμε για τις μορφές του νερού.
  • Κάνουμε υποθέσεις και πειράματα για  το φαινόμενο της τήξης και της πήξης.
  • Τι πιστεύετε θα  συμβεί αν γεμίσουμε ποτηράκια με νερό και τα βάλουμε στην κατάψυξη;
  • Τι πιστεύετε θα συμβεί εάν αφήσουμε το ένα παγάκι στο παράθυρο το άλλο στο ψυγείο και το τρίτο στην κατάψυξη; Την επόμενη μέρα βλέπουμε τα αποτελέσματα και τα συζητάμε.
  • Διαβάζουμε το παραμύθι « Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει»
  • Κάνουμε υποθέσεις και πειραματιζόμαστε  για  τη διαλυτότητα και το φαινόμενο της άνωσης και βύθισης.

Εργαστήριο 7ο “Ρομποτική -προγραμματισμός”

  •  Κωδικοποίηση του κύκλου του νερού με το σώμα.
  • Προγραμματισμός του ρομπότ Beebot

Εργαστήριο 8ο “Η βροχή μέσα από τις τέχνες”

  • Κάθε παιδί διαλέγει έναν πίνακα ζωγραφικής και μας τον περιγράφει.
  • Ζωγραφίζουν ουράνιο τόξο.

Εργαστήριο 9ο “Τελική αξιολόγηση”

  •  Τοποθετούμε τις καρτέλες στη σωστή σειρά και λέμε τις λέξεις που μάθαμε, εξάτμιση-συμπύκνωση-βροχόπτωση-συγκέντρωση.
  • Ζωγραφίζουμε τις καρτέλες ,τις κολλάμε και κατασκευάζουμε έτσι τον κύκλο του νερού.

 

Η βιβλιοθήκη μας εμπλουτίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες του εργαστηρίου

Viber 2023 02 04 17 30 57 034 Viber 2023 02 04 17 31 05 560

1 1 2

Δραματοποιήσεις

3 n 4 n 1011

Πειράματα 

6 1 7 9 327956336 868689467582772 7371466149466650313 n Viber 2023 02 04 18 15 19 696

231

Φράγματα

Viber 2023 02 04 18 02 55 037 Viber 2023 02 04 18 02 56 839 Viber 2023 02 04 18 02 57 701

Προγραμματίζω και κωδικοποιώ……. αρχικά με το σώμα μου…..

11png 12_

και στη συνέχεια με το ρομπότ Beebot

325936862 1226400744948288 577811364994321902 n327669111 948117252742467 5586762381016116152 n 327732841 1170324336949809 4240774926010117609 n 327782373 5396071397162783 4665743135011539834 n

Ατομικές και Ομαδικές κατασκευές

13 

Viber 2023 02 04 17 56 39 944 Viber 2023 02 04 17 56 42 972Viber 2023 02 04 17 56 40 394 Viber 2023 02 04 17 56 49 935

330362637 886974589205917 4780938975185820446 n330610016 888566295810764 4806766855255415584 n

Παιχνίδια 

21 22

329153884 1638835389905737 5551600516619046479 n328842964 900826991110224 8876492157322253661 n

Φύλλα εργασίας 

326433425 574867924495059 5954534749285449142 n 1 326762021 730081491761754 4742907161709178781 n 328017649 1639603749825706 6210327274329810665 n Viber 2023 02 04 17 56 31 769324718709 715476383464054 3588077330816284649 n 1

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία στο τέλος Ιανουαρίου 2023  ο 2ος θεματικός κύκλος των Εργαστηρίων.Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, άλλωστε το θέμα τους ήταν οικείο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον.Χρησιμοποιήθηκε η μεθοδολογία STEAM, που  προσφέρει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς ναχρησιμοποιούν διδακτικές-μαθησιακές στρατηγικές βασισμένες σε προγράμματα που εμπλέκουν και τους 5 τομείς-πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες τωνμηχανικών, τέχνες, μαθηματικά) και δημιουργούν ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.

_____________________________________________________________________________________________________________

stem 

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022

 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2021 – Ιανουάριος 2022

Υποχρεωτικό Πρωϊνό τμήμα 1

Τίτλος προγράμματος: « Η κυρά – Αστρονομία»

Υποχρεωτικό Πρωϊνό τμήμα 2

Τίτλος προγράμματος: «Του ήλιου η γειτονιά, πλανήτες έχει εννιά , ανάμεσα τους και η Γη, γυρίζουμε όλοι μαζί»

Βασικοί στόχοι:

  • Οι μαθητές να σκεφτούν και να απαντήσουν σε ερωτήσεις για το διάστημα
  • Η εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογιστικά και η δημιουργία μηχανικών κατασκευών
  • Η οργάνωση και η επέκταση των γνώσεων των μαθητών σχτικά με το ηλιακό σύστημα

Στο τέλος Ιανουαρίου και παρά το συνεχιζόμενο κύμα πανδημίας  και πολλές απουσίες και παιδιών αλλά και εκπαιδευτικών, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε  με επιτυχία  το 2ο  Θεματικό κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά και συνοπτικά, μια σειρά από δραστηριότητες  που πραγματοποίηθηκαν και από τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας , μετά από κοινή απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Οι δραστηριότητες περιλαμβάνονται στα εγκεκριμένα, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ,προγράμματα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προσαρμοσμένες ανάλογα με το δυναμικό του κάθε τμήματος και με το μαθησιακό  στυλ των μαθητών/τριών μας, διατηρώντας έτσι αμείωτο το ενδιαφέρον τους.

Εργαστήριο 1ο

Ανίχνευση πρότερων  ιδεών των παιδιών σχετικά με το διάστημα, τη γη και τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.

Δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα (συμβατικό αχικά και στη συνέχεια ψηφιακό) όπου σημειώσαμε τι ήδη ξέρουμε ,τι θέλουμε να μάθουμε, τι θέλουμε να φτιάξουμε, που μπορούμε να απευθυνθούμε για να ολοκληρώσουμε τις γνώσεις μας γύρω από το θέμα.

Εργαστήριο 2ο

Είδαμε σχετικά βίντεο, εικόνες και βιβλία για το ηλιακό μας σύστημα που μας έδωσαν αρκετές πληροφορίες για τους πλανήτες και μας έβαλαν σε σκέψεις…ακούσαμε σχετικά τραγούδια.

Παίξαμε με καρτέλες των πλανητών και τις βάλαμε στην σειρά ανάλογα με τη θέση τους στο διάστημα.

Εργαστήριο 3ο

Κατασκευάσαμε τους δικούς μας πλανήτες με μπάλες φελιζολ  και αναπαραστήσαμε την κίνηση τους στο διάστημα γύρω από τον ήλιο.

Παρατηρήσαμε το μέγεθος των πλανητών, τα χρώματα και τα χαρακτηριστικά τους και φτιάξαμε μία τρισδιάστατη μακέτα του ηλιακού μας συστήματος στερεώνοντας με ξυλάκια τις μπάλες του φελιζόλ σε ένα χάρτινο κουτί που βάψαμε μαύρο και κολλήσαμε επάνω του αστεράκια.

Εργαστήριο 4ο

Φτιάξαμε και ατομικά μία δισδιάστατη απεικόνιση του ηλιακού συστήματος σε μαύρο χαρτόνι στην οποία οι πλανήτες έγιναν από πλαστελίνη και την πήραν τα παιδιά σπίτι τους.

Εργαστήριο 5ο

Γνωρίσαμε τη γη και φτιάξαμε τα στρώματά της πάλι με πλαστελίνη, τα συνθέσαμε και στο τέλος κάναμε τομή για να δούμε τη σύσταση του εσωτερικού της…γνωρίζουμε καλύτερα τον πλανήτη μας , μέσα κι έξω..

Εργαστήριο 6ο

Μιλήσαμε για την εναλλαγή μέρας και νύχτας και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε πως συμβαίνει αυτό μέσα από βίντεο, βιβλία, πειράματα και παιχνίδια!

Μιλήσαμε για τις 4 εποχές, εξηγήσαμε πως συμβαίνει αυτό και είδαμε με τη βοήθεια του διαδικτύου ότι οφείλεται στην περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο! Συμβουλευτήκαμε τα βιβλία, είδαμε βίντεο, παρατηρήσαμε τις ακτίνες του ήλιου στην τάξη και ανακαλύψαμε πως και γιατί αλλάζουν οι εποχές!

Εργαστήριο 7ο

Γνωριμία με το ρομποτάκι – μελισσούλα!

Πραγματοποιήθηκε βιωματικό παιχνίδι για την εκμάθηση των εννοιών «Δεξιά – Αριστερά»

Πειραματιζόμαστε με τη μελισσούλα – ρομποτάκι (Bee bot) πριν την προγραμματίσουμε για το ταξίδι της στο Ηλιακό Σύστημα.

Τα παιδιά επιλέγουνέναν πλανήτη και καλούνται να προγραμματίσουν τη μελισσούλα – ρομποτάκι για να επισκεφθεί τον αντίστοιχο πλανήτη.

Εργαστήριο 8ο

Τα παιδιά κατασκεύασαν τους δικούς τους πυραύλους – διαστημόπλοια με ρολά από χαρτί κουζίνας.

Πρώτα έβαψαν το ρολό στο χρώμα της αρεσκείας τους, έβαλαν μύτη, φτερά, ένα παράθυρο στο οποίο κόλλησαν ένα χαρτάκι, στο οποίο είχαν ζωγραφίσει τον εαυτό τους με κράνος αστροναύτη και κορδέλες από γκοφρέ για τις φωτιές των τουρμπινών.

2ο 1 2ο 2 2ο 3         2ο 42ο 52ο 72ο 92ο 102ο 112ο 13       2 12ο 6