2ος Θεματικός Κύκλος

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Υποθεματική : Υγεία

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2023 – Ιανουάριος 2024

Τμήματα που συμμετέχουν: Βασικό Υποχρεωτικό Τμήμα 1 και 2

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δόξα Γεωργάτου – Χριστίνα Χαραλαμποπούλου

«Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο τηςυγιεινής διατροφής»

ugieini diatrofi

Βασικός σκοπός του εργαστηρίου είναι η εκπαίδευση των παιδιών στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μιασειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τηχρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων.

Πιο συγκεκριμένα, το παρόνπρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.)και παρέχει χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση από τα παιδιά ,ενός νέου, πιο υγιεινού  διατροφικού προφίλ.

1ο Εργαστήριο
“Συμβόλαιο τάξης- Ρούλης ο Τροφούλης”
Φτιάχνουμε το συμβόλαιο της τάξης, γράφοντας τους κανόνες και τις σωστές συμπεριφορές που θα πρέπει να ακολουθήσουμε, για να υπάρχει μια εύρυθμη λειτουργία στην ομάδα.Όλοι μαζί επιλέγουμε το «Ρούλη», τον ήρωά μας για το συγκεκριμένοπρόγραμμα ο οποίος θα είναι πρωταγωνιστής και συνοδοιπόρος μας σε όλη τη διάρκεια του διατροφικού ταξιδιού μας. Ο Ρούλης λοιπόν, μας συστήνεται και μας μαθαίνει το σύνθημα
«Τρώμε σωστά – Τρώμε υγιεινά»
Διαβάσαμε το βιβλίο «Χτίζω σωστά εμένα» της Ειρήνης Γ. Μαραζιώτη και ακολούθησε συζήτηση και προβληματισμός .

426758637 804547388358167 7563343229736336348 n 427678214 931440274944091 6177034319425642352 n

3 4

431777285 7016842325111211 2717556902224401099 n 431894015 3524656051131792 2583705655592931658 n

2ο Εργαστήριο

“Προέλευση τροφών-Υγιεινό ή όχι;;”

Ο αγαπημένος μας φίλος ο  Ρούλης ,ζητά από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους φαγητό και να το παρουσιάσουν στην τάξη. Όσα έχουν ζωγραφίσει το ίδιο, δημιουργούν μια ομάδα. Στη συνέχεια σε πίνακα καταγράφονταικαι παρουσιάζονται οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Ομαδοποιούμε, μετράμε, συζητάμε ..

Παρουσίαση του βιβλίου «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» της Λητώς Τσακίρη Παπαθανασίου.Συζήτηση για το τι μπορούμε να κάνουμε για να μην μαλώνουν οι τροφές μεταξύτους  και ακολουθεί κατηγοριοποίηση των τροφών σε οικογένειες/ομάδες: το σπίτι των φρούτων , το σπίτι των δημητριακών, των λαχανικών ….

Ως άσκηση αξιολόγησης/ αναστοχασμού επιλέγεται η δημιουργία αφίσας  για τις υγιεινές και μη τροφές (τα ναι και τα όχι της διατροφής μας) (τμήμα 2) και ως δραστηριότητα εμπέδωσης ψηφιακό παιχνίδι – άσκηση (τμήμα 1)από το Φωτόδεντρο.

Το Φωτόδεντρο είναι ο Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αποτελεί την κεντρική e-υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας για την ενοποιημένη αναζήτηση και διάθεση ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στα σχολεία.Είναι ανοιχτό σε όλους, μαθητές, δασκάλους, γονείς αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο.

2 8

432115490 7049137921864508 8430814026440820236 n

432099654 950295940026276 1911779371954341191 n

7 2

 

 

3ο Εργαστήριο

“Τρώω σωστά, τρώω υγιεινά! Φτιάχνω την πυραμίδα”

Η εκπαιδευτικός δείχνε ιστα παιδιά την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και θέτει το ερώτημα: «γιατί κάποιες τροφές να είναι στο κάτω μέρος της πυραμίδας και κάποιες άλλες στο πάνω μέρος. Άραγε θα μπορούσαν να αλλάξουν θέση;» Ξεκινάει   έτσι ένας προβληματισμός και ακολουθεί η παρακολούθηση ενός βίντεο που λύνει τις απορίες τους.

Προχωρούμε σε μουσικοκινητικό παιχνίδι αποφόρτισης με τίτλο «ο Τάκης ο Ρομποτάκης»: Όταν ο Τάκης πεινάει…περπατάμε αργά γιατί είμαστε νηστικοί!Όταν ο Τάκης έχει φάει καλό πρωινό όπως και εμείς…περπατάμε γρήγορα ή τρέχουμε!

Δραστηριότητα αξιολόγησης από το Φωτόδεντρο με τίτλο Υγιεινή διατροφή : Τρώμε μεσογειακά…τρώμε σωστά!

Δραστηριότητα αξιολόγησης επίσης από το Φωτόδεντρο “Φτιάξε τη δική σου διατροφική πυραμίδα”

Τα παιδιά εργάζονται σε μικρές ομάδες με την εκπαιδευτικό σε ρόλο καθοδηγητικό και υποστηρικτικό.

Εξετάζουμε στη συνέχεια τις διατροφικές τους συνήθειες: τί τρώνε συνήθως για πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό,  κτλ.  Ασχολούμαστε με το πόσο σημαντικό είναι το πρωινό γεύμα.  Με παντομίμα παίζουμε τρεις περιπτώσεις: ένα παιδί αργεί να ξυπνήσει και δεν πρόλαβε να πάρει πρωινό. Το δεύτερο παιδί σηκώνεται νωρίτερα και προλαβαίνει και ένα τρίτο παίρνει πρωινό τρώγοντας μπροστά στην τηλεόραση.Ακολουθεί παντομίμα, όπου τα παιδιά παρουσιάζουν τι θα συμβεί σε κάθε περίπτωση.Φτιάχνουμε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα πρωινού, κάνοντας τις επιλογές μας για κάθε ημέρα και το παρουσιάζουμε στον πίνακα.

20240119 073211 14 3

438115683 1601346207370830 528990014774198697 n

432208298 1094306631854651 4693351370265400466 n432141709 1206561450725962 4697668735375988677 n

4ο Εργαστήριο

 

“Από ποιο τόπο και ποιά εποχή, είναι τούτη η τροφή;;”

Στη συγκεκριμένο εργαστήριο κύρια θεματική είναι η τοπικότητα και η εποχικότητα των προϊόντων. Τα παιδιά ανακαλύπτουν τις παραπάνω έννοιες και τους τρόπους με τους οποίους ωφελείται η υγεία τους από την κατανάλωση τοπικών και εποχικών προϊόντων.

Τα παιδιά  μαζί με τον/ην εκπαιδευτικό, θυμούνται τις τέσσερις εποχές του χρόνου και πότε πρέπει να τρώμε τί, για να μην καταναλώνουμε προϊόντα θερμοκηπίου ή εισαγόμενα, με υψηλό οικολογικό αποτύπωμα που επιβαρύνουν, ενδεχομένως, και την υγεία μας. Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός φτιάχνει στο πάτωμα ένα σταυρό με χαρτοταινία. Κάθε τεταρτημόριο αντιστοιχεί σε μια εποχή : χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο. Κάθε μαθητής τοποθετείται στο σωστό τεταρτημόριο ανάλογα με την εποχικότητα του φρούτου ή λαχανικού που έχει. Αφού οι μαθητές/τριες έχουν τοποθετηθεί στο χώρο συζητούν όλοι μαζί και ο/η εκπαιδευτικός μαζί με τους/ις μαθητές/τριες διορθώνουν και επανατοποθετούν τα φρούτα και τα λαχανικά στη σωστή εποχή όπου έχουν γίνει λάθη.

0 1

Διαβάσαμε το παραμύθι ” Οι φαταούλες” της Ρόζμαρι Γουέλς .Οι Φαταούλες τρελαίνονται για πρόχειρο φαγητό, το τρώνε όλο, δεν αφήνουν ψίχουλο σωστό. Τρώνε πατατάκια, χάμπουργκερ, πίτσες, γλυκά, τσουρέκια, καραμέλες, μπισκότα, παγωτά. Μια μέρα το αυτοκίνητό τους σταματάει, είναι χοντροί κι άλλο δεν τσουλάει. Σε ένα αγρόκτημα πάνε, για να βρουν κάτι να φάνε. Πράσινα λαχανικά τους σερβίρουν εκεί, και μένουν νηστικοί! Το στόμα τους δεν άγγιξε ποτέ κάτι υγιεινό! Πως θα ξεφύγουν τώρα από αυτό; (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου).

431960028 467292832301437 6113541233825484674 n

5ο Εργαστήριο

“Παιδική παχυσαρκία”

Οι μαθητές ενημερώνονται από τον Ρούλη για την παιδική παχυσαρκία μέσα από οπτικοακουστικό εποπτικό υλικό .

6 3 1Μετά από συζήτηση, συνειδητοποιούν πως πρέπει να εντάξουν τη σωματική άσκηση στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Ξεκινούν με ένα χαρούμενο παιχνιδοτράγουδο “Το χοντρό μπιζέλι” (μουσικοκινητική άσκηση)τραγουδώντας και χορεύοντάς το και συνεχίζουν με το “Για ταπάτα πατάτα”  και το “Φρούτα , φρουτ”

Ενημερώνουμε  για τις πολύτιμες βιταμίνες των φρούτων και των λαχανικών, αλλά και για την αξία του νερού στη διατροφή και στη ζωή μας , παρακουλουθώντας ανάλογο βίντεο

Διαβάσαμε το βιβλίο ” Ο ωραίος Δαρείος” της Σοφίας Ζαραμπούκα , που εξιστορεί τις περιπέτειες του γάτου Δαρείου που δεν του αρέσουν τα φρούτα, τα όσπρια και τα λαχανικά ..και άραγε τι θα γίνει μετά;;

432215634 1903425526773565 389502047413565454 n

IMG 20240202 085425

6ο Εργαστήριο

“Γίνομαι διαιτολόγος για μια μέρα!”

Τα παιδιά καλούνται να επαληθεύσουν την κατάκτηση των προηγούμενων δεξιοτήτων με τη δραστηριότητα του «πιάτου της υγιεινής διατροφής», όπου θα πρέπει να βρουν τι θα πρέπει να περιέχει και σε τι ποσοστό στο  διαδραστικό βίντεο https://wordwall.net/el-gr/community/quiz-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%B7

 

Αξιλογούμε τις γνώσεις που κατακτήσαμε παίζοντας ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια όπως “Ο τροχός με τις υγιεινές τροφές” 

Υγιεινά & Ανθυγιεινά

Διαβάσαμε  το παραμύθι« Το Στρουμπουλό Τερατάκι» της Κατερίνας Μαρκαδάκη.Το Στρουμπουλό Τερατάκι αγαπάει τα γλυκά, τις λιχουδιές, τις νοστιμιές και κάθε φαγητό. Με λίγα λόγια είναι λαίμαργο και δεν του αρέσουν καθόλου τα φρούτα και τα λαχανικά! Όταν όμως επισκέπτεται το χωριό του Τερατοπαππού του, τον περιμένει μια έκπληξη… Μήπως υπάρχει τρόπος η αγάπη του για το φαγητό να μειωθεί;
Ένα διασκεδαστικό βιβλίο για την αξία της υγιεινής διατροφής και για το πόσο σημαντικό είναι να τρώμε λογικά και με μέτρο! (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με τη σύνταξη ενός ημερήσιου διαιτολογίου, από τους μικρούς μας ειδικούς επιστήμονες, σε χαρτόνι κολλώντας πάνω τα τρόφιμα για μια ισορροπημένη διατροφή!

Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εκπαιδευτική παρέμβαση ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης του μαθητικού πληθυσμού εγκεκριμένη από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, σε συνεργασία με το τμήμα Αγ.Υγείας  της Α/θμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας  και την ΤΟ.ΜΥ (Τοπική Μονάδα Υγείας –  Μονάδα Παροχής Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας) Αγ.Αλεξίου , Αγυιάς και Ρίου , με θέμα: « Διατροφική Αγωγή».  Η συνεργαζόμενη επαγγελματίας Υγείας κα Γκόβαρη Κωνσταντίνα παρουσίασε στους μικρούς μας μαθητές/τριες  σύντομο οπτικοακουστικό υλικό , ενημέρωσε για τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ της Διατροφής , επεξήγησε τους όρους « Υγεία- Υγιεινή διατροφή, Βιταμίνες , Διατροφικά στοιχεία ,Υγιεινές –Ανθυγιεινές τροφές, Μεσογειακή Διατροφή» και συζήτησε μαζί με τα παιδιά το πώς μπορούμε να χτίσουμε ένα σώμα γερό βασισμένο στη σωστή διατροφή.

Ευχαριστούμε πολύ την 6η Υγειονομική Περιφέρεια Πελοποννήσου , Ιονίων Νήσων, Ηπείρου & Δυτικής Ελλάδας για την οργάνωση της συγκεκριμένης παρέμβασης σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και την ΤΟ.ΜΥ Αγ.Αλεξίου , Αγυιάς και Ρίου που ανταποκρίθηκε άμεσα  στην πρόσκλησή μας.

0

432136547 1136065304248947 6815010574326639732 n

___________________________________________________

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-2023

 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2022 – Ιανουάριος 2023

Τμήματα που συμμετέχουν: Βασικό Υποχρεωτικό Τμήμα 1 και 2

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δόξα Γεωργάτου – Μπέτυ Διονυσοπούλου

“Ο κύκλος του νερού – Υδροδυναμική”

images

Σκοπός του Προγράμματος είναι να  κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά περιβαλλοντικά  προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.

Ειδικότεροι στόχοι:

  • να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες μια ολιστική αντίληψη του κόσμου και τον κοινωνικό χαρακτήρα της γνώσης , μέσα από την δημιουργική αξιοποίηση  θεμάτων που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία.
  • να έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M με βιωματικό τρόπο, μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά (βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης) και να καλλιεργήσουν τη μαθηματική τους σκέψη.

Ακολουθούν ενδεικτικές δραστηριότητες και φωτογραφικό υλικό από κάθε εργαστήριο.

Εργαστήριο 1ο “Που βρίσκεται το νερό”

  • Τα παιδιά ψάχνουν στη βιβλιοθήκη της τάξης και εντοπίζουν τα παραμύθια που μιλάνε για το νερό.Ακολουθεί συζήτηση για το πού βρίσκεται το νερό στη φύση.
  • Αντιλαμβανόμαστε ότι νερό κρύβεται μέσα σε όλα τα ζωντανά πλάσματα, στα δέντρα και στα φυτά, στα φρούτα ,στα λαχανικά  και χωρίς αυτό δεν μπορεί μεγαλώνει τίποτα.
  • Παρακολουθούμε σχετικά βίντεο  και τραγούδια.

Εργαστήριο 2ο “Πaραμύθια για  το νερό”

  • Διαβάζουμε παραμύθια
  • Συζητάμε για τα σύννεφα και τα σχήματά τους.
  • Τα παρατηρούμε από την αυλή μας.
  • Παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή και ζωγραφίζουμε σύννεφα.

Εργαστήριο 3ο “Μαθαίνω για τον κύκλο του νερού”

  • Γνωρίζουμε τον κύκλο του νερού μέσα από  βιβλία και βίντεο
  • Ακούμε, μαθαίνουμε και παίζουμε το ποίηματου Ζαχαρία Παπαντωνίου: «Από που ήρθες ποταμάκι»
  • Δραματοποιούμε και ζωγραφίζουμε τον κύκλο του νερού.

Εργαστήριο 4ο Ομαδικές εργασίες για τον κύκλο του νερού”

  • Κατασκευάζουμε τον κύκλο του νερού.
  •  Γράφουμε τις λέξεις που μάθαμε και τις τοποθετούμε ανάλογα.
  • Παίζουμε παιχνίδια με τα σύννεφα και το νερό .
  • Ο αέρας τα ταξιδεύει και όταν κρυώσουν και βαρύνουν ρίχνουν το νερό τους  πάλι στη γη.
  • Ζωγραφίζουμε σταγονούληδες, τους οποίους και..ζωντανεύουμε με το πρόγραμμα Animated Drowings

Εργαστήριο 5ο “Κατασκευάζοντας φράγματα”

  • Συζητάμε για το πως φτάνει το νερό στο σπίτι μας,σε τι χρησιμεύουν τα φράγματα
  • Παρακολουθούμε βίντεο με τον άθλο του Ηρακλή «Οι στάβλοι του  Αυγεία».
  • Κατασκευάζουμε φράγματα με το οικοδομικό υλικό.

Εργαστήριο 6ο “Πειράματα”

  • Μέσα από πειράματα μαθαίνουμε για τις μορφές του νερού.
  • Κάνουμε υποθέσεις και πειράματα για  το φαινόμενο της τήξης και της πήξης.
  • Τι πιστεύετε θα  συμβεί αν γεμίσουμε ποτηράκια με νερό και τα βάλουμε στην κατάψυξη;
  • Τι πιστεύετε θα συμβεί εάν αφήσουμε το ένα παγάκι στο παράθυρο το άλλο στο ψυγείο και το τρίτο στην κατάψυξη; Την επόμενη μέρα βλέπουμε τα αποτελέσματα και τα συζητάμε.
  • Διαβάζουμε το παραμύθι « Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει»
  • Κάνουμε υποθέσεις και πειραματιζόμαστε  για  τη διαλυτότητα και το φαινόμενο της άνωσης και βύθισης.

Εργαστήριο 7ο “Ρομποτική -προγραμματισμός”

  •  Κωδικοποίηση του κύκλου του νερού με το σώμα.
  • Προγραμματισμός του ρομπότ Beebot

Εργαστήριο 8ο “Η βροχή μέσα από τις τέχνες”

  • Κάθε παιδί διαλέγει έναν πίνακα ζωγραφικής και μας τον περιγράφει.
  • Ζωγραφίζουν ουράνιο τόξο.

Εργαστήριο 9ο “Τελική αξιολόγηση”

  •  Τοποθετούμε τις καρτέλες στη σωστή σειρά και λέμε τις λέξεις που μάθαμε, εξάτμιση-συμπύκνωση-βροχόπτωση-συγκέντρωση.
  • Ζωγραφίζουμε τις καρτέλες ,τις κολλάμε και κατασκευάζουμε έτσι τον κύκλο του νερού.

 

Η βιβλιοθήκη μας εμπλουτίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες του εργαστηρίου

Viber 2023 02 04 17 30 57 034 Viber 2023 02 04 17 31 05 560

1 1 2

Δραματοποιήσεις

3 n 4 n 1011

Πειράματα 

6 1 7 9 327956336 868689467582772 7371466149466650313 n Viber 2023 02 04 18 15 19 696

231

Φράγματα

Viber 2023 02 04 18 02 55 037 Viber 2023 02 04 18 02 56 839 Viber 2023 02 04 18 02 57 701

Προγραμματίζω και κωδικοποιώ……. αρχικά με το σώμα μου…..

11png 12_

και στη συνέχεια με το ρομπότ Beebot

325936862 1226400744948288 577811364994321902 n327669111 948117252742467 5586762381016116152 n 327732841 1170324336949809 4240774926010117609 n 327782373 5396071397162783 4665743135011539834 n

Ατομικές και Ομαδικές κατασκευές

13 

Viber 2023 02 04 17 56 39 944 Viber 2023 02 04 17 56 42 972Viber 2023 02 04 17 56 40 394 Viber 2023 02 04 17 56 49 935

330362637 886974589205917 4780938975185820446 n330610016 888566295810764 4806766855255415584 n

Παιχνίδια 

21 22

329153884 1638835389905737 5551600516619046479 n328842964 900826991110224 8876492157322253661 n

Φύλλα εργασίας 

326433425 574867924495059 5954534749285449142 n 1 326762021 730081491761754 4742907161709178781 n 328017649 1639603749825706 6210327274329810665 n Viber 2023 02 04 17 56 31 769324718709 715476383464054 3588077330816284649 n 1

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία στο τέλος Ιανουαρίου 2023  ο 2ος θεματικός κύκλος των Εργαστηρίων.Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, άλλωστε το θέμα τους ήταν οικείο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον.Χρησιμοποιήθηκε η μεθοδολογία STEAM, που  προσφέρει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς ναχρησιμοποιούν διδακτικές-μαθησιακές στρατηγικές βασισμένες σε προγράμματα που εμπλέκουν και τους 5 τομείς-πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες τωνμηχανικών, τέχνες, μαθηματικά) και δημιουργούν ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.

_____________________________________________________________________________________________________________

stem 

2ος  Θεματικός Κύκλος – ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-2022

 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική

Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2021 – Ιανουάριος 2022

Υποχρεωτικό Πρωϊνό τμήμα 1

Τίτλος προγράμματος: « Η κυρά – Αστρονομία»

Υποχρεωτικό Πρωϊνό τμήμα 2

Τίτλος προγράμματος: «Του ήλιου η γειτονιά, πλανήτες έχει εννιά , ανάμεσα τους και η Γη, γυρίζουμε όλοι μαζί»

Βασικοί στόχοι:

  • Οι μαθητές να σκεφτούν και να απαντήσουν σε ερωτήσεις για το διάστημα
  • Η εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογιστικά και η δημιουργία μηχανικών κατασκευών
  • Η οργάνωση και η επέκταση των γνώσεων των μαθητών σχτικά με το ηλιακό σύστημα

Στο τέλος Ιανουαρίου και παρά το συνεχιζόμενο κύμα πανδημίας  και πολλές απουσίες και παιδιών αλλά και εκπαιδευτικών, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε  με επιτυχία  το 2ο  Θεματικό κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικά και συνοπτικά, μια σειρά από δραστηριότητες  που πραγματοποίηθηκαν και από τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας , μετά από κοινή απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Οι δραστηριότητες περιλαμβάνονται στα εγκεκριμένα, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ,προγράμματα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προσαρμοσμένες ανάλογα με το δυναμικό του κάθε τμήματος και με το μαθησιακό  στυλ των μαθητών/τριών μας, διατηρώντας έτσι αμείωτο το ενδιαφέρον τους.

Εργαστήριο 1ο

Ανίχνευση πρότερων  ιδεών των παιδιών σχετικά με το διάστημα, τη γη και τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.

Δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα (συμβατικό αχικά και στη συνέχεια ψηφιακό) όπου σημειώσαμε τι ήδη ξέρουμε ,τι θέλουμε να μάθουμε, τι θέλουμε να φτιάξουμε, που μπορούμε να απευθυνθούμε για να ολοκληρώσουμε τις γνώσεις μας γύρω από το θέμα.

Εργαστήριο 2ο

Είδαμε σχετικά βίντεο, εικόνες και βιβλία για το ηλιακό μας σύστημα που μας έδωσαν αρκετές πληροφορίες για τους πλανήτες και μας έβαλαν σε σκέψεις…ακούσαμε σχετικά τραγούδια.

Παίξαμε με καρτέλες των πλανητών και τις βάλαμε στην σειρά ανάλογα με τη θέση τους στο διάστημα.

Εργαστήριο 3ο

Κατασκευάσαμε τους δικούς μας πλανήτες με μπάλες φελιζολ  και αναπαραστήσαμε την κίνηση τους στο διάστημα γύρω από τον ήλιο.

Παρατηρήσαμε το μέγεθος των πλανητών, τα χρώματα και τα χαρακτηριστικά τους και φτιάξαμε μία τρισδιάστατη μακέτα του ηλιακού μας συστήματος στερεώνοντας με ξυλάκια τις μπάλες του φελιζόλ σε ένα χάρτινο κουτί που βάψαμε μαύρο και κολλήσαμε επάνω του αστεράκια.

Εργαστήριο 4ο

Φτιάξαμε και ατομικά μία δισδιάστατη απεικόνιση του ηλιακού συστήματος σε μαύρο χαρτόνι στην οποία οι πλανήτες έγιναν από πλαστελίνη και την πήραν τα παιδιά σπίτι τους.

Εργαστήριο 5ο

Γνωρίσαμε τη γη και φτιάξαμε τα στρώματά της πάλι με πλαστελίνη, τα συνθέσαμε και στο τέλος κάναμε τομή για να δούμε τη σύσταση του εσωτερικού της…γνωρίζουμε καλύτερα τον πλανήτη μας , μέσα κι έξω..

Εργαστήριο 6ο

Μιλήσαμε για την εναλλαγή μέρας και νύχτας και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε πως συμβαίνει αυτό μέσα από βίντεο, βιβλία, πειράματα και παιχνίδια!

Μιλήσαμε για τις 4 εποχές, εξηγήσαμε πως συμβαίνει αυτό και είδαμε με τη βοήθεια του διαδικτύου ότι οφείλεται στην περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο! Συμβουλευτήκαμε τα βιβλία, είδαμε βίντεο, παρατηρήσαμε τις ακτίνες του ήλιου στην τάξη και ανακαλύψαμε πως και γιατί αλλάζουν οι εποχές!

Εργαστήριο 7ο

Γνωριμία με το ρομποτάκι – μελισσούλα!

Πραγματοποιήθηκε βιωματικό παιχνίδι για την εκμάθηση των εννοιών «Δεξιά – Αριστερά»

Πειραματιζόμαστε με τη μελισσούλα – ρομποτάκι (Bee bot) πριν την προγραμματίσουμε για το ταξίδι της στο Ηλιακό Σύστημα.

Τα παιδιά επιλέγουνέναν πλανήτη και καλούνται να προγραμματίσουν τη μελισσούλα – ρομποτάκι για να επισκεφθεί τον αντίστοιχο πλανήτη.

Εργαστήριο 8ο

Τα παιδιά κατασκεύασαν τους δικούς τους πυραύλους – διαστημόπλοια με ρολά από χαρτί κουζίνας.

Πρώτα έβαψαν το ρολό στο χρώμα της αρεσκείας τους, έβαλαν μύτη, φτερά, ένα παράθυρο στο οποίο κόλλησαν ένα χαρτάκι, στο οποίο είχαν ζωγραφίσει τον εαυτό τους με κράνος αστροναύτη και κορδέλες από γκοφρέ για τις φωτιές των τουρμπινών.

2ο 1 2ο 2 2ο 3         2ο 42ο 52ο 72ο 92ο 102ο 112ο 13       2 12ο 6