ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Όλγα Ιππέκη
2022-2023
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ Σχολικής Μονάδας 6ου ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
Τίτλος: «Καλλιεργούμε σύγχρονες δεξιότητες & αξίες, σχεδιάζουμε ένα καλύτερο μέλλον» .
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Θεματική Ενότητα : ΅Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
(10 0κτώβρη30 Νοέμβρη)
Υποθεματική: Ανθρώπινα δικαιώματα… Συμπερίληψη».
Τίτλος προγράμματος Τμήμα 2ο: Τίτλος «Έχω, έχεις, έχει δικαιώματα»
Επιλέξαμε να ξεκινήσουμε με τη θεματικη των δικαιωματων με αφορμη την 20 η Νοεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού . Η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελεί το πρώτο βήμα σε μία κατεύθυνση σεβασμού, προώθησης και υπεράσπισης των δικαιωμάτων που μοιραζόμαστε όλοι και όλες. Σύμφωνα με τον 4ο Άξονα του Παγκόσμιου Προγράμματος για την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα του ΟΗΕ, η εφαρμογή των βασικών στόχων της εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα αποτελεί τον τέταρτο βασικό άξονα της στοιχειώδους εκπαίδευσης του πολιτισμού μας, ανάμεσα στην ανάγνωση, τη γραφή και την αρίθμηση, γεγονός που διαμορφώνει μία αδήριτη ανάγκη στο πλαίσιο του εθνικού μας εκπαιδευτικού συστήματος. Η προσέγγιση της εκπαίδευσης των δικαιωμάτων του ανθρώπου στο σχολείο, διασφαλίζει ότι κάθε συμβαλλόμενο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας (εκπαιδευτικοί, μαθητές/ριες και γονείς) κατανοούν, σέβονται και υπερασπίζονται τα αναφαίρετα αυτά δικαιώματα, τα οποία περιλαμβάνονται στην Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Μέσα απο το πρόγραμμα τα παιδιά θα γνωριστούν διαφορετικά, θα ανακαλύψουν τον μοναδικό εαυτό τους, τί ίδιο και τί διαφορετικό έχουν με τους άλλους, θα μάθουν τις ανάγκες που έχουν όλα τα παιδιά, καθως και ότι κάθε ανάγκη έχει ένα όνομα: ¨δικαίωμα.”
Οι στοχοθετημένες δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σετέσσερεις κύκλους στοχοθεσίας
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Όλγα Ιππέκη
ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΝΤΑΣ
το 1ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
των ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
- Στο 1ο εργαστήριο- Ξεκινήσαμε με μια δραστηριοτητα ψυχοκινητική ενεργοποίησης της ομάδας που οδήγησε στη σύνθεση μίας μεγάλης καρδιάς με το σύνθημα «ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΡΔΙΑ».
- Στο2ο εργαστήριο « Οι ανάγκες των παιδιών», με αφορμή το παιδικό τραγούδι « όπου υπάρχει αγάπη» έγινε συζήτηση στην ολομέλεια για τα παιδιά του κόσμου και καταγραφή των αρχικών γνώσεων των νηπίων για τις βασικές ανάγκες των παιδιών.Ακολουθησε προβληματισμός για κάποια παιδιά που η ζωή τους φαίνεται να διαφέρει πολύ από τη δική μας (έλλειψη αγαθών, προβλήματα στέγασης, φοίτησης στο σχολείο, παιδικής εργασίας κ.λ.π.)Τα παιδια σε ομάδες ζωγραφισαν την ανάγκη που επέλεξαν στη συνέχεια την παρουσιασαν στην ολομέλεια.
- Στο 3ο εργαστήριο: ‘Η μονα-δική μου οικογένεια.¨, τα παιδιά ζωγράφισαν την οικογένεια τους. Στη συνέχεια την παρουσίασαν στην ολομέλεια , συστήνοντας τα πρόσωπα που την απαρτίζουν. Ακολουθησε δραστηριότητα “καταιγισμού ιδεών” με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των παιδιών στο θέμα “Τι σημαίνει για μένα η λέξη οικογένεια;”( χαρτογράφηση).Ακούσαμε ψηφιακό παραμύθι http://play.byethost8.com/elfi/?i=1,
Στο 4ο εργαστήριο: «ίδιοι και διαφορετικοι», επιδιώχθηκε η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε ότι αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις, την καλλιέργεια σεβασμού απέναντι στο διαφορετικό. Συζητησαμε για τις ιδιαιτεροτητες και ειδικες εκπαιδευτικες αναγκες που μπορει να εχουν καποια παιδια και παιξαμε παιχνίδια.
Ειδαμε το video ¨ένα σχολειο να μας χωραει όλους¨ https://www.youtube.com/watch?v=89r8FNJ4SGA,
Εν συνεχεια (με αφορμη και τον πολεμο στην Ουκρανία) παρακολουθήσαμε την ταινία «Ειρήνη» στο διαδίκτυο, εισάγοντας τις έννοιες δικαίωμα, υποχρέωση, ανάγκη. Συζητήσαμε για το ταξίδι της μικρής Ειρήνη και τα συναισθήματα της και προβληματιστήκαμε γιατί κάποιοι άνθρωποι αναγκάζονται να φύγουν από την πατρίδα τους;
- Παρακολουθήσαμε βίντεο για τα δικαιώματα των παιδιών https://www.youtube.com/watch?v=LTWczvJzSlQ
Διαβάσαμε το βιβλίο : «Το λουλούδι της ισότητας» ΚΕΘΙ
https://www.kethi.gr/sites/default/files/wp-content/uploads/2018/04/LOULOUDI_WEB_SPREADS-1.pdf,
Αναζητήσαμε και συζητήσαμε την αφίσα της Unicef
Μάθαμε πως:
ΟΛΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΙΣΟΙ- ΕΧΟΥΜΕ ΙΔΙΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ- ΚΑΙ ΙΔΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ο Λ Α ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΧΟΥΝ…
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΖΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑ ΕΙΡΗΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΣΧΟΛΕΙΟ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΑ & ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΠΙΕΖΟΝΤΑΙ
- Στο 5ο εργαστηριο: «Είμαι παιδί έχω φωνή…», ακούσαμε το τραγουδι «εχω δικαιωμα» https://www.youtube.com/watch?v=_-Vj39-ORSs,
- Παρακολουθήσαμε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=rYKhJfCNOHs, και δημιουργήσαμε τη δική μας αφίσα με τα δικαιώματα των παιδιών με το δικό μας σλόγκαν ««Ίδιοι και διαφορετικοί
στο σχολειό μαζι παιδιά , στο σχολειό μια αγκαλιά».
- Αφού ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΑΜΕ το “Αν όλα τα παιδιά της γης”, ένα από τα ομορφότερα παιδικά ποιήματα που έγραψε ο Γιάννης Ρίτσος, για τα παιδιά όλου του κόσμου ( «Αν όλα τα παιδιά της γης πιάναν γερά τα χέρια κορίτσια αγόρια στη σειρά και στήνανε χορό ο κύκλος θα γινότανε πολύ πολύ μεγάλος κι ολόκληρη τη Γη μας θ’ αγκάλιαζε θαρρώ.» ) στην ολομέλεια συζητήσαμε και δώσαμε ευχές για τα παιδιά του κόσμου. Κάθε νήπιο επέλεξε μία ευχή στο αστεράκι που έχει κόψει και τις κρεμάσαμε στο ¨δέντρο των ευχων μας¨.
- Τελος δημιουργήσαμε το δικό μας ποίημα για τα δικαιώματα των παιδιών και το κρεμάσαμε κατω απο το ¨δεντρο των ευχων¨.
είναι στους παρακατω συνδεσμους
- https://wordwall.net/el/resource/7157581/%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CF%85-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%BF%CF%83-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CF%84%CF%85%CF%87%CE%B7%CF%83,
- https://wordwall.net/el/resource/28577774/%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1,
- https://wordwall.net/el/resource/28577774/%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1,
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Στο Πρόγραμμα εφαρμόστηκαν εναλλακτικές μορφες αξιολόγησης.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Όλγα Ιππέκη
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Δεκέμβριος 2022– Ιανουάριος 2023
2ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ :♥ ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (ΑΝΑΨΕ ΠΡΑΣΙΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ)», ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ – ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ.
ΤΙΤΛΟΣ: «Α Ν Α Κ Υ Κ Λ Ω – ΜΑΘΗΜΑΤΑ».
Οι μαθητές/τριες θα κληθούν να ασχοληθούν με ερωτήματα σχετικά με τη προστασία του περιβάλλοντος. Θα σκεφτούν και θα ανακαλύψουν συνδέσεις μεταξύ της ανθρώπινης (δικής τους) δραστηριότητας με τις επιπτώσεις στη φύση, αλλά και στον ίδιο τον άνθρωπο. Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει μία σειρά εργαστηρίων, μέσω των οποίων οι μαθητές με βιωματικό τρόπο κατανοούν την έννοια «περιβάλλον» (φυσικό και τεχνητό) και τους τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος αλληλεπιδρά με αυτό και μπορεί να συμβάλλει στην προστασία του.
Στοχευμένες δεξιότητες
Δεξιότητες – 1ος κύκλος
Δημιουργικότητα, Κριτική Σκέψη, Συνεργασία
Δεξιότητες – 2ος κύκλος
Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Πρωτοβουλία, Υπευθυνότητα
Δεξιότητες – 3ος κύκλος
Ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες – 4ος κύκλος
Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές
Δραστηριότητες
1ο εργαστήριο: «Εμείς και το περιβάλλον»
Οι μαθητές/τριες, με χρήση εικόνων και φύλλων δραστηριοτήτων, προσεγγίζουν την έννοια «περιβάλλον» και την ύπαρξη διαφορετικών οικοσυστημάτων. Χωρισμένοι σε ομάδες και στη συνέχεια σε επίπεδο ολομέλειας, εντοπίζουν τρόπους με τους οποίους η ανθρώπινη δραστηριότητα επιδρά αρνητικά στο περιβάλλον. Μέσω συζήτησης οι μαθητές/τριες και ανά ομάδα αποτυπώνουν συμπεριφορές που επιβαρύνουν το περιβάλλον. Με παραδείγματα από την καθημερινότητα, αναδεικνύεται ο ρόλος της ανθρώπινης δραστηριότητας στη δημιουργία σκουπιδιών, και κατ’ επέκταση στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
- “Ο Φριχ σκουπιδαρρωστησε” παραμυθι
2ο εργαστήριο: Τι είναι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
♻ Εκπαιδευτικό Βίντεο για την Ανακύκλωση στο Νηπιαγωγείο
https://www.youtube.com/watch?v=464PuLru0YY,
Βιντεο https://www.youtube.com/watch?v=TBWl5Ek6B4k, ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ, ΑΥΤΟΣ Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ.
Ανακυκλώνουμε ♻️ Εκπαιδευτικά τραγούδια για παιδιά – https://www.youtube.com/watch?v=w1yHuroqEZ4,
3ο εργαστήριο: Μαθαινω για την ανακυκλωση, τη μείωση και την επαναχρησιμοποίηση
Ανακύκλωση Α’ (1 διδακτική ώρα)
Εισαγωγή των μαθητών στην έννοια της διαχείρισης των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης με την προβολή εικόνων όπου συσσωρεύονται σκουπίδια (χωματερές, σκουπιδότοποι, κ.ά.), με ταυτόχρονη αναφορά στην ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή νέων προϊόντων. Συζήτηση στην ολομέλεια συζήτηση σχετικά με τα υλικά που οι μαθητές/τριες θεωρούν πως ανακυκλώνονται (πλαστικό, χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί). Αναφορά στα αντικείμενα/υλικά που δεν απορρίπτονται στους μπλε κάδους, αλλά μπορούν να ανακυκλωθούν με άλλους τρόπους.
Ανακύκλωση μείωση επαναχρησιμοποίηση Β’ (1 διδακτική ώρα)
Στο εργαστήριο αυτό, οι μαθητές/τριες μεσα από το Διαδραστικό animation που εξηγεί τα βασικά σήματα ανακύκλωσης https://photodentro.edu.gr, γνωρίζουν τα σύμβολα της ανακύκλωσης, εισάγονται στην έννοια της μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και στην εφαρμογή της επαναχρησιμοποίησης. Μαθαινουν για τη ¨Διαλογή στην Πηγή¨ και ότι ¨το καλύτερο απόρριμμα είναι αυτό που δεν παράχθηκε ποτέ¨.
- Παιχνίδι: «Παίζω και μαθαίνω να κάνω διαλογή στην πηγή»: Ο/η εκπαιδευτικός ονομάζει υλικά που ανακυκλώνονται ή δεν ανακυκλώνονται στην πηγή και τα παιδιά χτυπούν παλαμάκια κάθε φορά, που ακούν ένα υλικό που ανακυκλώνεται π.χ. χαρτόκουτα, χαρτοσακούλες, χαρτόνι ,τζάμια ,πλαστικά μπουκάλια, φιάλες, μπαταρίες,ηλεκτρικές συσκευές, αλουμινένια κουτάκια, συσκευασίες .
Με συνθημα «Μπορούμε να νικήσουμε την πλαστική σακούλα» μαθαινουν ποσο χρησιμες είναι οι οικολογικες επαναχρησιμοποιούμενες τσαντες αυτές που δεν κανουν κακο στον πλανητη
Μέσα από την πορεία του εργαστηρίου, η ομάδα καταλήγει στα λεγόμενα οργανικά απορρίμματα και στην έννοια της κομποστοποίησης.
4ο εργαστήριο: «Ξεκιναμε ανακυκλωση, εγω εσυ εμεις, – το λεμε και στους άλλους»
Γινομαστε ¨ ηρωες της ανακυκλωσης¨.
-Μετά την ανακεφαλαίωση καλούνται οι μαθητές/τριες να κατασκευάσουν μία θεματική αφίσα που να ιστορεί τη διαδικασία της ανακύκλωσης και τα οφέλη της. Για τη σύνθεση της αφίσας θα λειτουργήσουν σε επιμέρους ομάδες.
-Αφού παρουσιαστούν στην ολομέλεια τα στάδια της ανακύκλωσης, οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και κάθε μία φτιάχνει ένα παραμύθι με θέμα την ανακύκλωση το οποίο στη συνέχεια παρουσιάζει στην τάξη. Στόχος είναι να καταστεί σαφές στους/στις μαθητές/τιες ότι η ανακύκλωση προσφέρει μια δευτερη ζωή στα αντικείμενα .
– Τα δικά μας συνθηματα για την ανακυκλωση.
5ο εργαστήριο: ¨ανακυκλω –δημιουργώ¨ (1 διδακτική ώρα)
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και με ανακυκλώσιμα υλικά που έχουν φέρει από το σπίτι τα δινουν «μια δεύτερη ευκαιρία». Στόχος είναι να εκφραστουν δημιουργικά και να κατανοήσουν την πρακτική αξία της επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης, δημιουργώντας μια πρωτότυπη κατασκευή με υλικά που φαινομενικά είναι άχρηστα.
Αξιολόγηση: Μέσω της συλλογής δεδομένων που προκύπτουν από τη λήψη σχολίων των εκπαιδευτικών, την καταγραφή τηλεφωνικών θετικών / αρνητικών παρατηρήσεων, καθώς και την παρακολούθηση συμμετοχής.
Ενδεικτικο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
♥Α ν ήσουν η Γη, πώς θα αισθανόσουν με τόσα σκουπίδια;
Φ αντάσου πώς μπορεί να αισθάνεται η γη με τους τόνους σκουπιδιών που της πετάμε καθημερινά εμείς οι άνθρωποι.
Ζωγραφισέ την, όπως την φαντάζεσαι…
Φ αντάσου πώς μπορεί να αισθάνεται η γη κάθε φορά που εμείς κάνουμε ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή.
Ζωγράφισέ την, όπως την φαντάζεσαι…
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΟΛΓΑ ΙΠΠΕΚΗ
Ολοκληρώνοντας
το 2ο θεματικό κύκλο από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Ύστερα από την ενασχόλησή μας με έναν από τους σοβαρούς κίνδυνους που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας,
τα απορρίμματα
♥”Μάθαμε καλά το περιβαλλοντικό μας… μάθημα”!
- Μιλήσαμε για τον κύκλο ζωής των υλικών & τις επιπτώσεις που έχει η απόρριψη κάθε υλικού στο τέλος χρήσης του.
- Μάθαμε ότι:
-τα σκουπίδια του πράσινου κάδου, καταλήγουν σε χωματερές, οι οποίες επιβαρύνουν πολύ το περιβάλλον!!
-τα σκουπίδια του μπλε κάδου οπου πετάμε άδειες συσκευασίες, οι οποίες μπορεί να είναι φτιαγμένες από: Χαρτί, Γυαλί, Πλαστικό, Αλουμίνιο, καταλήγουν σε εργοστάσια, στα οποία υπάρχουν ειδικά μηχανήματα που φτιάχνουν από την αρχή, τις παλιές σε νέες συσκευασίες, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξανά!! Όλη αυτή η διαδικασία λέγεται…….ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ!!!
– η ανακύκλωση είναι πολύ σημαντική για τον πλανήτη μας :είναι φιλική για το περιβάλλον & η μοναδική λύση για να εμποδίσουμε τα τόσα πολλά σκουπίδια που πετάμε!
- Παρατηρήσαμε το σύμβολο της ανακύκλωσης και επισημάναμε ότι αναγράφεται στα προϊόντα που είναι κατάλληλα για ανακύκλωση. Προσπαθήσαμε να το βρούμε πάνω σε συσκευασίες. Μάθαμε τα υλικά των συσκευασιών που ανακυκλώνονται και ξεχωρίσαμε απορρίμματα για τον πράσινο και μπλε κάδο!
- Παρακολουθήσουμε εκπαιδευτικά βίντεο όπως πχ. για τον μπλε κάδο και τη σημασία της ανακύκλωσης κα…
- Μιλήσαμε για την αξία της επαναχρησιμοποίησης, όπως και της μείωσης των σκουπιδιων και κυριως των πλαστικών μιας χρήσης.
- Παίξαμε παιχνίδια
- Ζωγραφισαμε πώς μπορεί να αισθάνεται η γη κάθε φορά που εμείς κάνουμε ανακύκλωση.
- ♥ Μοιράζομαι και ενεργώ μαζί με άλλους
- Δημιουργήσαμε ιστορία με τα πλεονεκτήματα της ανακύκλωσης και την αφηγηθήκαμε, εξηγώντας τι σημαίνει, που ωφελεί, τονίζοντας τη σημασία της τήρησής της από όλους στην οικογένεια, καθώς και τις θετικές επιπτώσεις αυτής μας της πράξης στην κοινωνία.
- ♥Γίναμε οι ήρωες της ανακύκλωσης και κάναμε διαδήλωση υπερ της.Τα συνθήματα μας ήταν:
- ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΘΑ ΠΕΙ ΖΩΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ
- Θέλουμε τη γη μας καθαρή , θέλουμε μια καλύτερη ζωή!
- ανακύκλωση όλοι μαζί για να είναι η ΓΗ μας ΓΕΛΑΣΤΗ
- η ανακύκλωση είναι δώρο για τη γη μας
- η ανακύκλωση είναι αγάπη για μας και τον πλανήτη.
- Η δύναμη των παιδιών για έναν πιο πράσινο κόσμο είναι η ανακύκλωση
- το καλύτερο σκουπιδι είναι αυτό που δεν έγινε ποτέ¨
- Μπορούμε να νικήσουμε την πλαστική σακούλα».
- Κανε ανακυκλωση κι εσυ!
♥Πήραμε αποφάσεις:
-Μένουμε συνεπείς σε μικρές συνήθειες…μικρές, καθημερινές “πράξεις σεβασμού” προς στο περιβάλλον, ξεκινώντας από την ανακύκλωση!
– Αλλάζουμε τον τρόπο που καταναλώνουμε, αλλάζουμε τον τρόπο που ζούμε
- ♥Δημιουργήσαμε:
- -ψηφιακη αφισα
- Νέο Microsoft PowerPoint Presentation
– μικρές διδακτικές ιστορίες… γιατι κάθε φορά που ανακυκλώνουμε, είναι η ευκαιρία για μια μικρή ιστορία.
-την ορχήστρα της ανακύκλωσης: με πλαστικά άδεια μπουκάλια, αλουμινένια αντικείμενα, τα οποία και χτυπάμε ρυθμικά μεταξύ τους, προκειμένου να συνοδεύσουμε το τραγουδάκι της ανακύκλωσης.
– ανακυκλω…κατασκευές: Παλέτες απλο καπάκια, Ροπμοτάκια, Μολυβοθήκες από ρόλο υγείας, πιγκουινακια κοκ
- ♥Διαβάσαμε… :
–Μην κλαις Τενεκεδούλα,
-Ο Φριχ σκουπιδοαρρώστησε,
-Η περιπέτεια της κύριας Χάρτινης.
-Η φιλη μας η ανακυκλωση
– «Το όνειρο των σκουπιδιών» και ζωγραφίσαμε τα σκουπιδάκια της ανακύκλωσης τι ονειρεύονται να τα φτιάξει το μηχάνημα της ανακύκλωσης!!
& άλλα «πράσινα» βιβλία “Μια θάλασσα πλαστικά”, “Η περιπέτεια της Πλαστικούρας”, “Το πλαστικό στη ζωή μας, στο περιβάλλον μας”, “Γίνε Πράκτορας του πλανήτη”, “Γκαζόζα Α.Α.Α.”,“ ”, “Το πλανητόσπιτο”,κα.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Όλγα Ιππέκη
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3ος ΚΥΚΛΟΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
«STEΜ /Εκπαιδευτική Ρομποτική»
Για τη διεξαγωγή της 3ης φάσης εφαρμογής των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων,επεξεργαστήκαμε το θέμα «Η τάξη μου θα πετάξει στο διάστημα»
Φιλοσοφία – Σκοπιμότητα προγράμματος
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM με θέμα :< Η τάξη μου θα πετάξει στο διάστημα>, με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και τις μεθόδους διερευνητικής μάθησης, έχει στόχο οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα για το Διάστημα, τους Πλανήτες και τη Γη και την περιστροφή τους γύρω από τον Ήλιο. Επίσης να τους κάνει καλούς επιλυτές προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο.
Πιο συγκεκριμένα τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ήταν:
- Να μάθουν τα παιδιά τους πλανήτες του Ηλιακού μας συστήματος καθώς και τα χαρακτηριστικά τους.
- Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο.
- Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του και να τον συνδέσουν με τη μυθολογία.
- Να εξοικειωθούν με τις ψηφιακές τεχνολογίες, και τη ρομποτική (ΒΕΕΒΟΤ).
- Να γνωρίσουν τη Γη και την κίνησή της. Μέσα από πειραματισμό να κατανοήσουν την εναλλαγή της Μέρας-Νύχτας.
- Να μάθουν πώς δημιουργούνται οι Εποχές.
Εργαστήρια – δραστηριότητες
- Έγινε διερεύνηση των υπεχουσών γνώσεων των παιδιών (τι γνωρίζουν αλλά και τι θέλουν να μάθουν) και δημιουργήθηκε ένα ιστόγραμμα.
- Είδαν video από το “National Geograchic καθώς και το video “picou picou” για το Ηλιακό μας Σύστημα.
- Είδαμε σε τρισδιάστατο παιχνίδι όλους τους πλανήτες (το μέγεθος και τη σειρά τους από τον Ήλιο)
- Από πληροφορίες που πήραμε μέσα από βιβλία αλλά και από το internet, τα παιδιά έμαθαν τους πλανήτες του Η.Σ.,τα χαρακτηριστικά τους (τον αριθμό τους,το μέγεθος μεγαλύτερος- μικρότερος, το χρώμα τους, την απόσταση τους από τον Ήλιο ή τη Γη, αν κατοικούνται κ.λ.π)
- Μιλήσαμε για τους Κομήτες και τους Μετεωρίτες καθώς και για το πώς δημιουργήθηκε γενικά το σύμπαν.
- Μιλήσαμε για τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του ( πως είναι η επιφάνειά του, με τι μοιάζει , πόσο απέχει από τη Γη κ.λ.π.)
- Κάναμε πείραμα με Φακό στην Υδρόγειο σφαίρα, για να κατανοήσουν την εναλλαγή Μέρας – Νύχτας.
- Τα παιδιά είπαν κι εμείς καταγράψαμε δραστηριότητες που κάνουν την ημέρα και τη νύχτα.
- Είδαμε στο internet φωτογραφίες της Σελήνης . Μιλήσαμε για τις σεληνιακές φάσεις και είδαμε σχετικά video. Είπαμε για το ταξίδι των ανθρώπων στη Σελήνη.
- Είδαμε την εκτόξευση ενός διαστημοπλοίου και γνωρίσαμε τη ζωή των αστροναυτών μέσα σε αυτό.
- Παίξαμε με τη γνωστή μας μελισσούλα Τα παιδιά προγραμμάτιζαν τη διαδρομή που ήθελαν να ακολουθήσει στο διάστημα και την κατεύθυναν σε όποιο πλανήτη ήθελαν.
- Γνωρίσαμε κατοίκους από φανταστικούς πλανήτες,όπως τους πολύχρωμους δράκους από τον πλανήτη Γουίζλοου, τα Ζαπάκια από τον πλανήτη Ζαπ, τον Γιόντα(από τον πόλεμο των άστρων)με το φωτόσπαθό του.
- Ταξιδέψαμε σε φανταστικούς πλανήτες και ζωγραφίσανε τους περίεργους κατοίκους τους.
Η διαστημική μας γωνιά
Το ηλιακό μας σύστημα
Πλανήτες από παλιά CD
Η Γη ,ο δικός μας πλανήτης
Ήλιος και Φεγγάρι / Μέρα και Νύχτα
4ος ΚΥΚΛΟΣ –ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ των ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
4η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ζω καλύτερα – Ευ ζην»
Τίτλος: «ΥΓΙΗ ΠΑΙΔΙΑ……ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ»
Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου στην υγιεινή διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιήθηκε μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης. Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου διατροφικού προφίλ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Διαβάσαμε το βιβλίο «Τι είναι η Υγιεινή Διατροφή». Τα παιδιά παρουσίασαν τις απόψεις τους: τι τρώνε, τι τους αρέσει και τι όχι αιτιολογώντας.
- Ακούσαμε το τραγούδι που ερμηνεύει ο Μ.Φραγκούλης «ο Μάγειρας» και «Η κυρά Διατροφή πρώτη στη μαγειρική»
- Ζωγραφίσανε το αγαπημένο τους φαγητό και το παρουσίασαν στην ολομέλεια.
- Μάθαμε το τραγούδι της καλής διατροφής «Λέμε ΝΑΙ»
- Ομαδοποίησαν σε στεφάνια με χαρούμενα-λυπημένα προσωπάκια, υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές και κάνανε αντίστοιχο κολάζ.
- Μάθαμε και κατηγοριοποιήσαμε τις ομάδες-οικογένειες τροφών.
- Δείξαμε την πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής, όπου και έμαθαν ποιες τροφές καταναλώνουμε και με ποια συχνότητα.
- Με την τεχνική του κουκλοθεάτρου, παρουσιάσαμε στα παιδιά το ρόλο των τροφών-ασπίδα για τον οργανισμό (φρούτα και λαχανικά).
- Οδηγήσανε το ρομποτάκι Beebot στις τροφές που επιλέγανε τα παιδιά
- Φτιάξαμε συνθήματα και κάναμε τη διαδήλωση της Υγιεινής Διατροφής.
- Μιλήσαμε για τη Μεσογειακή Διατροφή, βλέποντας στο χάρτη τη Μεσόγειο θάλασσα και τις χώρες που περιβάλει .
- Έφτιαξαν Ασπίδες και παίξαμε ένα κινητό παιχνίδι «Ασπίδες και Μικρόβια»
- Κάναμε φυσικό χυμό πορτοκάλι στην τάξη όπου και τον ήπιαν.
- Ακούσαμε την ιστορία «Ο πρίγκιπας Λεμόνης»,και το δραματοποιήσαμε (θεατρική Αγωγή)
- Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη», κατασκευάσαμε χάρτινες κούκλες και παίξαμε κουκλοθέατρο.
- Παίξαμε το μουσικοκινητικό παιχνίδι «Δυο σταγόνες λάδι, δυο σταγόνες ξύδι»
- Μιλήσαμε παρέα με τους Picou Picou για τα γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας. (πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό και δείπνο)
- Είδαμε στο youtube το τραγούδι «Μήλα γύρω γύρω στη μέση πορτοκάλι»
- Μάντεψαν αινίγματα με φρούτα και λαχανικά και παίιξαμε παιχνίδια στο WordWall
- Η κυρία Διατροφή μίλησε για την παιδική παχυσαρκία, παρακολουθώντας ανάλογο βίντεο
- Είπαμε τι είναι ο Διατροφολόγος και τι κάνει
- Έμαθαν και χόρεψαν το μουσικοκινητικό τραγούδι» Το Χοντρό Μπιζέλι»
- Μιλήσαμε για την κατανάλωση νερού και πόσο σημαντικό είναι αυτό για την υγεία του σώματός, αλλά και για την καθημερινή άσκηση-αθλητικές δραστηριότητες
- Καταγράψαμε τις νέες λέξεις που μάθαμε
- Διαβάσαμε το παραμύθι « Ο κύριος Ζαχαρίας και η κυρία Γλυκερία» του Ε. Τριβιζά και βάλαμε κι εμείς στόχους για καλύτερη και υγιεινότερη διατροφή
- Ασκηθήκαμε με διάφορα κινητικά και αγωνιστικά παιχνίδια
Υπεύθυνη νηπιαγωγός
ΤΖΑΝΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021-22
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2021- 2022
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ για τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
1ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ:«ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ».
Αγαπητοί γονείς του 2ου τμήματος,
Όραμα του Νηπιαγωγείου μας είναι ένα σχολικό περιβάλλον που θα προσφέρει στους μαθητές το πλαίσιο για να αποκτήσουν νέες γνώσεις (γνώσεις που συνδέονται με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές τους), για να αναπτύξουν στάσεις και δεξιότητες που συνδέονται με την υπευθυνότητα, την αλληλεγγύη, τη συνεργασία, το σεβασμό στη μοναδικότητα. Ένα σχολείο ανοιχτό, ένα σχολείο χαράς και δημιουργίας όπου κάθε μέλος του θα νιώθει μοναδικό και σημαντικό, όπου κάθε μέλος του θα αντιλαμβάνεται τη σχέση του με το περιβάλλον του και θα νοιώθει ένας σημαντικός κρίκος της αλυσίδας.
Ξεκινάμε τη νέα διδακτική ενότητα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ, από 18 Οκτωβρίου έως 30 Νοεμβρίου με το θεματικό κύκλο : ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ –ΕΥ ΖΗΝ που επιλέξαμε πρώτο 1οκατα σειρά ενασχόλησης (με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής 16 Οκτωβρίου).
Θα επεξεργαστούμε τη Yποθεματική: «ΥΓΕΙΑ: Διατροφή.
Παρακάτω σας παραθέτουμε μια σύντομη περιγραφή του προγράμματός μας προς ενημέρωσή σας.
Ο Τίτλος που δώσαμε στο πρόγραμμά μας είναι: «Φροντίζουμε την υγεία μας, φροντίζουμε τον πλανήτη».
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
Επιλεγμένο εκπ/κό Πρόγραμμα «ΥΓΙΉ ΠΑΙΔΙΆ ΥΓΙΗΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ».
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών σχετικά με την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης. Συγκεκριμένα, το παρόν πρόγραμμα αποσκοπεί στη διερεύνηση των διατροφικών προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα και οικολογικά προϊόντα κλπ.), της διατροφικής τους αξίας, τον αντίκτυπο που έχει η κατανάλωση συγκεκριμένων προϊόντων στο περιβάλλον, καθώς και συμβουλές για να βελτιώσουν οι μαθητές/τριες τις καθημερινές διατροφικές τους συνήθειες.
Σε μια εποχή όπου οι σύγχρονοι ρυθμοί της καθημερινότητας αναγκάζουν την πλειονότητα των οικογενειών να καταναλώνουν τυποποιημένες τροφές, χωρίς ταυτότητα και με αμφίβολη διατροφική αξία, κρίνεται αναγκαία η εκπαίδευση και η πραγματική επαφή των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία με την ισορροπημένη διατροφή, τη γαστρονομική ιστορία του τόπου τους, τη διατροφική αξία των προϊόντων που παράγει και τις βασικές διατροφικές συνήθειες και εναλλακτικές που μπορούν εύκολα να υιοθετήσουν στην καθημερινότητά τους βελτιώνοντάς την.
Παράλληλα, το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στους/ις μαθητές/τριες να γνωρίσουν την ολοκληρωμένη διαδικασία επεξεργασίας διαφόρων τροφών που καταναλώνουν καθημερινά, πριν φτάσουν στο τραπέζι τους (παραγωγή), μια διαδικασία την οποία οι μαθητές/τριες των σύγχρονων πόλεων αγνοούν, και με αυτό τον τρόπο να επιμορφωθούν σχετικά με την προέλευση αυτών που τρώνε, τους φυσικούς πόρους που απαιτήθηκαν για την παραγωγή τους, αλλά και την οικολογική επιβάρυνση που προκαλεί η μαζική παραγωγή με τα απόβλητα των εργοστασίων τα φυτοφάρμακα, τα λιπάσματα κλπ. Μέσα από παιχνίδια και άλλες τεχνικές της βιωματικής μάθησης, οι μαθητές/τριες κατανοούν με απλό και διασκεδαστικό τρόπο το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής τους και μαθαίνουν πώς να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων αλλά και χρήσιμες τεχνικές ανακύκλωσης, όπως η κομποστοποίηση.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμβάλει στον εμπλουτισμό και την εξέλιξη των διδακτικών στόχων του Προγράμματος Σπουδών στον τομέα της βιωματικής, ανακαλυπτικής μάθησης όσον αφορά τη θεματική “Μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας” εκπαιδεύοντας οι μαθητές/τριες στο ζωτικής σημασίας θέμα της υγιεινής ζωής και διατροφής.
Ξεκινώντας από τις αρχές της υγιεινής διατροφής, εξετάζουμε τις διατροφικές συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου, ανακαλύπτουμε τις επιπτώσεις των συνηθειών μας στο περιβάλλον και τρόπους βελτίωσης, εντοπίζουμε τη σημασία της κατανάλωσης τοπικών και εποχιακών προϊόντων
Το πρόγραμμα ακολουθεί την βιωματική, εργαστηριακή μεθοδολογία χρησιμοποιώντας μια σειρά από εργαλεία της βιωματικής εκπαίδευσης, όπως για παράδειγμα την ομαδική και συνεργατική μέθοδο, το παιχνίδι, τη μεθοδολογία αντεστραμμένης τάξης, εργαστήρια κατασκευών, θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδια ρόλων, κινητικές δραστηριότητες, συζήτηση σε κύκλο, συμπεριληπτικές δράσεις. Επίσης, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ολιστική προσέγγιση της προσωπικότητας των παιδιών και των δεξιοτήτων τους. Διαμέσου των εργαστηρίων που προτείνονται, προάγουμε τη συλλογική μάθηση αντί για την ατομική και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου όπου κάθε παιδί θα μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα, καλλιεργώντας έτσι τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
Παράλληλα, όλα τα εργαστήρια είναι κατάλληλα σχεδιασμένα ώστε να προάγουν συγκεκριμένες κοινές αρχές, όπως η συμπερίληψη, η μη βίαιη επίλυση συγκρούσεων, η μη βίαιη γλώσσα και συμπεριφορά, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και η κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών/κουλτούρων.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ!
– Γνωριμία με την υγιεινή διατροφή και την πυραμίδα ισορροπημένης διατροφής
– Ευαισθητοποίηση σχετικά με την κατανάλωση τοπικών και εποχιακών προϊόντων.
– Εξοικείωση με τις επιπτώσεις των διατροφικών μας συνηθειών στο περιβάλλον και γνωριμία με εναλλακτικούς τρόπους βελτίωσης της καθημερινής μας διατροφής.
– Ομαδικές δραστηριότητες και λήψη συλλογικών αποφάσεων.
– Σταδιακή μεταβολή των διατροφικών συνηθειών των παιδιών.
Όλγα Ιππέκη.
Ολοκληρώνοντας την θεματική ενότητα της ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ:
Και τώρα… ώρα για παιχνίδι:
ΘΕΜΑΤΙΚΗ (3)
Δημιουργώ & Καινοτομώ
Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία
Τίτλος προγράμματος:
«STEAM – και η Γη Γυρίζει…»
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας.
Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
Υπεύθυνη Προγράμματος
Νηπιαγωγός
Εταιρίδου Γεωργία