Μια πρόταση διδασκαλίας Α! Γυμνασίου

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: «Μια ιστορική συνέχεια: Από τον μινωικό στον μυκηναϊκό πολιτισμό.»

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ: Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα  ΤΑΞΗ: Α΄Γυμνασίου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Η Εποχή του Χαλκού στην Ελλάδα. Μινωικός και μυκηναϊκός πολιτισμός σελ. 42 –71 του σχ. Βιβλίου.

Ώρες που διατίθενται: 2

Υλικό και μέσα διδασκαλίας:
1. MS Word,
2. Iexplorer: Δικτυακοί τόποι:
a. http://www.ime.gr/chronos/02/gr.html
b. http://www.heraklion-city.gr/knossos.htm
c. http://www.culture.gr/
3. Λογισμικό «Διάνοια» για την ιστορία της Α΄Γυμνασίου.
4. Χάρτης της Κρήτης

Σενάριο: Στα πλαίσια της επικοινωνίας που αναπτύξατε ηλεκτρονικά με το Πειραματικό Γυμνάσιο Τρίπολης, συμφωνήθηκε μια αμοιβαία ανταλλαγή επισκέψεων της πρώτης τάξης των δύο σχολείων.
Στο πρόγραμμα της δικής τους επίσκεψης περιλαμβάνεται η γνωριμία με την ιστορία και τον πολιτισμό της Κρήτης μέσα από την ξενάγηση σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, ενώ στη δική σας επίσκεψη εκεί, θα έρθετε σε επαφή με  τον μυκηναϊκό πολιτισμό μέσα από την ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών.
Το πράγμα δεν είναι απλό:
Ομάδες μαθητών θα αναλάβουν το δύσκολο έργο να γνωρίσουν τη μινωική Κρήτη στους φιλοξενούμενους.
Οι ομάδες αυτές θα αναλάβουν να διαπραγματευθούν  μια θεματική ενότητα όχι μόνο από τον μινωικό αλλά και τον μυκηναϊκό πολιτισμό.
Δεν είναι δύσκολο, όμως έτσι κι αλλιώς είναι ο μόνος τρόπος, για να πάμε εκδρομή στις Μυκήνες.

2. ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Κ.Π. Καβάφης «Όσο μπορείς»

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ: Νεοελληνική Λογοτεχνία, Νεοελληνική Γλώσσα ΤΑΞΗ: Γ΄Γυμνασίου

Ώρες που διατίθενται: 2

Υλικό και μέσα διδασκαλίας:
1. MS Word, MS Power point
2. Iexplorer: Δικτυακοί τόποι:
a. http://www.lsa.umich.edu/kelsey/galleries/Exhibits/cavafy/cavafy.html
b. www.snhell.gr
c.  http://cavafis.compupress.gr/index.htm
d. http://users.compulink.gr/apet/kavafis/kavaf11.htm

ΣΤΟΧΟΙ:
Η Γνωριμία με τον ποιητή και το έργο του.
Η δημιουργική προσέγγιση του ποιήματος με κατευθυνόμενη αυτενέργεια.
Η προσέγγιση με το αξιακό σύστημα του ποιητή όπως καταγράφεται στο συγκεκριμένο ποίημα.
Η αισθητική απόλαυση.
Δημιουργία κινήτρων για προσωπική ποιητική έκφραση του μαθητή.
Η αξιοποίηση των κειμενικών και εξωκειμενικών στοιχείων για το σχολιασμό και την ερμηνεία του ποιήματος.
Η συναισθηματική προσέγγιση μέσα από την αξιοποίηση διαφορετικών αναπαραστατικών μορφών.
Παραγωγή γραπτού λόγου ενταγμένου σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.
Η σύνδεση του λόγου με τη λειτουργικότητα που μπορεί να έχει σε συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση.

Να εξοικειωθούν με την παρατήρηση της εικόνας και την άντληση πληροφοριών από αυτή.
Να κινητοποιήσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους
Να αξιοποιήσουν την ομαδική συνεργασία
Να εξοικειωθούν με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης.
Η διερεύνηση και επιλογή πληροφοριών μέσα από το πλούσιο υλικό του διαδικτύου.
«Όσο  μπορείς»
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα έχει σε φωτοτυπία αλλά και σε ηλεκτρονική μορφή (σε word) ένα φύλλο εργασίας. Σε κάθε φύλλο εργασίας υπάρχουν υπερσύνδεσμοι που οδηγούν σε διευθύνσεις στο διαδίκτυο απ όπου οι μαθητές θα αντλήσουν το υλικό για τις απαντήσεις τους.
Πριν αρχίσει η διερεύνηση, η καθηγήτρια μιλά για τη ζωή και το έργο του Καβάφη, μέσα από ένα power point που παρουσιάζεται είτε με βιντεοπροβολέα, είτε σε κάθε σταθμό εργασίας.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος η καθηγήτρια κινείται ανάμεσα στις ομάδες βοηθώντας τους μαθητές στην διερεύνηση, σε ρόλο συμβουλευτικό.
Στο τέλος, κάθε ομάδα, ανακοινώνει στην τάξη, τα αποτελέσματα της εργασίας της.

Ο χωρισμός των μαθητών σε ομάδες έγινε με την παρακάτω λογική:
·          1η ομάδα: Κινείται περισσότερο στην κατεύθυνση της αποκόμισης πληροφοριών για το έργο γενικά και τη ζωή του ποιητή. Μέσα από μια διερευνητική διαδικασία, οι μαθητές αποκομίζουν πληροφορίες που χρησιμοποιούν για την κατανόηση του κειμένου και συνθέτουν το δικό τους γραπτό σχόλιο για τη στάση ζωής του ποιητή, όπως καταγράφεται στο συγκεκριμένο ποίημα, επιβεβαιώνοντας την μέσα από το βιογραφικό σημείωμα στο σπουδαστήριο Νέου ελληνισμού και στο δικτυακό τόπο «Ιθάκη».
·          2η ομάδα: Κινείται στην κατεύθυνση της διερεύνησης της γλώσσας του κειμένου. Επιδιώκεται μια προσέγγιση της γλωσσοτεχνικής σύνθεσης, μέσα από τη διερεύνηση της λειτουργίας των λέξεων σε σχέση με το περικείμενο. Η ομάδα αυτή με τη βοήθεια του κόμβου της Νεοελληνικής Γλώσσας προσεγγίζει το αισθητικό νόημα συγκεκριμένων λέξεων του ποιήματος, και επιβεβαιώνει τα αποτελέσματα μέσα από δοκιμές χρήσης τους σε διαφορετικά περιβάλλοντα.

·          3η ομάδα: Η  ομάδα αυτή κινείται στην κατεύθυνση της αισθητικής προσέγγισης, με την αξιοποίηση και ερμηνεία κειμενικών και εξωκειμενικών στοιχείων. Συγκεκριμένα η ομάδα παρατηρεί το χειρόγραφο του ποιήματος «Τα κεριά», ακούει την απαγγελία του ποιήματος  από τον Γ. Σαββίδη και καταγράφει τις όποιες αισθητικές εμπειρίες προκύπτουν.Πρακτικά «δοκιμάζει» το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, μέσα από την ηχογράφηση μιας δικής της απαγγελίας.

·          4η ομάδα: Παρατηρεί φωτογραφίες των χώρων στους οποίους έζησε ο ποιητής και αξιοποιώντας τα ερεθίσματα που δέχεται από την περιήγηση, συμμετέχει συγκινησιακά και βιωματικά μέσα από τη σύνθεση ενός δικού της κειμένου που ξεναγεί τους υπόλοιπους μαθητές στο σπίτι του ποιητή.

·          5η ομάδα: Περιηγείται στο πλούσιο φωτογραφικό υλικό των δικτυακών τόπων www.snhell.gr, και http://cavafis.compupress.gr
Γνωρίζει τον ποιητή μέσα από μια σειρά φωτογραφιών σε διάφορες περιόδους της ζωής του και αξιοποιώντας και την περιγραφή του Καβάφη  από το βιβλίο του Τίμου Μαλάνου, «Ο Καβάφης απαραμόρφωτος», συνθέτει μια δική της περιγραφή για τον ποιητή, που ανακοινώνει στην τάξη.

Σημείωση: Τα 2 σπρώτα ενάρια ανήκουν στον φιλόλογο Παπαδαντωνάκη Ανδρέα

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/4gymzogr/?p=336

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση