Ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού υπήρξε η ανακάλυψη της γραφής.
Η γραφή «γεννήθηκε» από την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει αλλά και να βελτιώσει τη ζωή του.
Αποτελεί μέσο να αποτυπώνει την σκέψη του, να μεταδίδει την πείρα του αλλά και να οργανώνει την καθημερινότητά του.
Είναι αλληλένδετη με την ιστορία, την επιστήμη και τον πολιτισμό.
Στο σχολείο μας, λίγο πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς, θελήσαμε να ασχοληθούμε με την ενότητα αυτή, προσαρμοσμένη πάντα στις δικές ανάγκες και δρώντας βιωματικά…
και επειδή τα λόγια είναι περιττά σας παρουσιάζουμε τις δράσεις μας “φωτογραφικά”:
Σταθμός 1ος: Πριν την 4η χιλιετηρίδα πχ – Σπηλαιογραφίες.
Γίναμε άνθρωποι των σπηλαίων και γράψαμε το όνομά μας, με ζωγραφική αφού δεν υπήρχαν ακόμη γράμματα.



Σταθμός 2ος : Μεσσοποταμία, από το 4000 πχ, Σουμέριοι: ο πρώτος ανθρώπινος πολιτισμός, Σφηνοειδής γραφή.
Γίναμε Σουμέριοι, είμασταν πολύ έξυπνοι, ανακαλύψαμε τον τρόχο και άλλα πολλά, άρχισαμε να γράφουμε σε πλάκες, πήλινες και μη.

Γράφαμε, υπολογίζαμε, ξαναγράφαμε για να μη ξεχνάμε τους λογαριασμούς μας … μιας και είμασταν μεγάλοι έμποροι…



Όποτε δε βρίσκαμε πηλό, γράφαμε σε άλλες επιφάνεις με αιχμηρά αντικείμενα…


Σταθμός 3ος: Κίνα
Η εξέλιξη της γραφής είναι ανεξάρτητη από το Δυτικό κόσμο. Τους χρωστάμε την ανακάλυψη του χαρτιού… έγιναν τα πράγματα πιο εύκολα και πιο ελαφριά.
Γίναμε λοιπόν κινέζοι και φτιάξαμε ανακυκλωμένο χαρτί.




Σταθμός 4ος : Αίγυπτος, από το 2500πχ, ιερογλυφικά.
Γίναμε Αιγύπτιοι, φτιάξαμε πάπυρο (δώρο για τη μαμά μας), φτιάξαμε μελάνι (λίγο χρώμα πλαστικό με μπόλικη κόλα), αποκρυπτογραφήσαμε κώδικες…


Αχ! αυτοί οι Αιγύπτιοι και οι γείτονες τους όλο κώδικες και πολλά σύμβολα για σύνολα λέξεων… ακόμα και οι δικοί μας πρόγονοι ζήλεψαν: ακόμα να βρούμε τι γράφει ο δίσκος της Φαιστού!


Σταθμός 5ος: Φοίνικες
Σκέφτηκαν να γράφουν όχι με λέξεις αλλά και με γράμματα! Αυτή ήταν και η καταπληκτική εφεύρεση του αλφαβήτου. Όμως το αλφάβητο των Φοινίκων είχε μόνο σύμφωνα έτσι προέκυψαν σίγουρα προβλήματα .
Αλφαβήτα χωρίς σύμφωνα, γίνεται; δεν γίνεται, εμείς το ξέρουμε από το παρακάτω παραμύθι:

Σταθμός 60ς : Ελλάδα
…και οι πρόγονοί μας το ήξεραν γι αυτό πρόσθεσαν φωνήεντα, τόνους και μας έμαθαν να γράφουμε από αριστερά προς δεξιά…
Εμείς, λοιπόν, κι αυτό το μάθαμε και φτιάξαμε το “δικό μας ολοκληρωμένο αλφάβητο”


Σταθμός 7ος: Ρωμαίοι, λατινικά
“Αχ! αυτοί οι Ρωμαίοι” που λέει κι ο γνωστός ήρωας.
Αύριο θα αντιγράψουμε κάτι από τα σοφά τους λόγια: Θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τους λατινικούς χαρακτήρες που τόσες φορές μας μπέρδευαν στην γωνιά του υπολογιστή όταν η κυρία ξεχνούσε να “αλλάξει” το πληκτρολόγιο.

Σταθμός 8ος : ΣΗΜΕΡΑ
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας η γραφή μπορεί να γίνει εύκολη για όλους.(…)
Εμείς, στο νηπιαγωγείο μας, γράφουμε στο χαρτί με μαρκαδόρο και μολύβι, στον πίνακα με κιμωλία, στο καβαλέτο με πινέλο, στα τραπεζάκια με πλαστελίνη, στον υπολογιστή με το πληκτρολόγιο ακόμα και με το ποντίκι:
Μάθαμε επίσης πως και τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν αλφάβητο είτε με νοήματα είτε με αφή.
Γίναμε μάλιστα τυφλοί και περπατήσαμε πάνω σε διαδρομές με μαρκαδόρους και τουβλάκια, στους μαρκαδόρους προχωράγαμε ευθεία, στα τουβλάκια σταματάγαμε – όπως σε μερικά πεζοδρόμια και το μετρό που έχουν παρόμοια πλακάκια.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η πιο σημαντική επινόηση του ανθρώπου, σίγουρα είναι η γραφή. Γράφει για να επικοινωνήσει, να μοιραστεί, να κάνει τη ζωή του καλύτερη… τη δική του και των παιδιών του.
Γράφει με πέτρα, σε πηλό, σε πάπυρο, σε κερί, σε περγαμηνή, σε χαρτί, με πένα, με πινέλο, με στυλό, με φτερά, με γραφίδες, στην γραφομηχανή, στον υπολογιστή και σ’ άλλες μηχανές. Είναι τα εργαλεία της, μα η σκέψη του είναι η ψυχή της όπως γράφει η συνάδελφος Χριστίνα Ντινίκου εδώ .
- Στη γραφή χρωστάμε μέρος του πολιτισμού μας, μέρος της κληρονομιά μας, γιατί όπως ειπώθηκε στα λατινικά: “Verba volant, scripta manent”, “Τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν”
Τελευταία κατασκευή: Αξιοποιούμε το χαρτόνι που γράψαμε με μελάνι το όνομά μας, και το οικολογικό μας χαρτί για ένα αναμνηστικό καρδάκι.
Ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού υπήρξε η ανακάλυψη της γραφής.
Η γραφή «γεννήθηκε» από την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει αλλά και να βελτιώσει τη ζωή του. Αποτελεί τρόπο να αποτυπώσει την σκέψη του, να μεταδώσει την πείρα του αλλά και να οργανώσει την καθημερινότητά του. Στα γραπτά κυρίως κείμενα θεμελίωσε η ιστορία την ανασύνθεση του παρελθόντος.
Η γραφή, λοιπόν, είναι αλληλένδετη με την ιστορία, την επιστήμη και τον πολιτισμό.
Η ιστορία της γραφής άρχισε πριν από χιλιάδες χρόνια.
Ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού υπήρξε η ανακάλυψη της γραφής.
Η γραφή «γεννήθηκε» από την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει αλλά και να βελτιώσει τη ζωή του. Αποτελεί τρόπο να αποτυπώσει την σκέψη του, να μεταδώσει την πείρα του αλλά και να οργανώσει την καθημερινότητά του. Στα γραπτά κυρίως κείμενα θεμελίωσε η ιστορία την ανασύνθεση του παρελθόντος.
Η γραφή, λοιπόν, είναι αλληλένδετη με την ιστορία, την επιστήμη και τον πολιτισμό.
Η ιστορία της γραφής άρχισε πριν από χιλιάδες χρόνια.
* ημασταν!
Σας ευχαριστώ πολύ … και τους γονείς και τους συνάδελφους δασκάλους. Τα καλά σας λόγια μας τιμούν και μας κάνουν να θέλουμε να γίνουμε καλύτεροι.
Ειλικρινά ΜΠΡΑΒΟ στην δασκάλα και τους μικρούς μαθητές της. Σας ευχαριστούμε για όλα όσα δείξατε και μάθατε στα παιδιά μας αυτή τη χρονιά!!!!!
Ελίνα
Μπράβο!!!
Καταπληκτική δουλειά. Συγχαρητήρια Ελένη, συγχαρητήρια στους μικρούς μαθητές σου…. Μπράβο!!!!!!!!